Gå til innhold

Storebror takler ikke lillebror...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 gutter på 9 og 2 år. Dem har 2 forskjellige fedre. 

Dem krangler som hund og katt. 2 åringen slår, biter og klyper. 9 åringen hyler og brøler. Plager minstemann så han setter i å hyle og brøle. 

Har prøvt å pratet med 9 åringen, det går ikke inn. Finner på mye aktiviteter med 9 åringen, mtp at jeg mistenker at han føler seg oversett. Ingenting hjelper. Vi orker ikke å dra på ferie en gang sammen 😥 

Anonymkode: d1f9d...c8c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søsken vil nok alltid krangle litt, men ikke hele tiden. 

Du sier at du ofte gjør noe med eldste, men gjør de to ting sammen? Storebror lillebror tid? Vi har 3 gutter, det to er tette, og en attpåklatt. Vi var forbedret på mye krangling, men det er ikke så ille her, og jeg tror mye av grunnen er at de har fått gode opplevelser sammen. De store må hjelpe lillebror, og han går ofte til de om det er noe. De tar han med i lek. Ja, han er den irriterende minstemann og, og da får de pause. Det er stas med storesøsken, Men man må legge til rette for det.. Litt "teambuilding". 

Anonymkode: 1ba0d...b53

AnonymBruker
Skrevet

gutter....Har 2 selv.  Eneste som fungerte her var å sette de i trappe i time out i 5-10 minutter..hver gang det blir dårlig oppførsel.  Kommer nok å få kommentarer på dette fra mammamartyrer, men dette fungert som bare det hos oss og det tok ikke lang tid før de begynt å oppfører seg mye bedre.  

Anonymkode: 112b3...bbe

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som at du forventer at de skal leke fint sammen alene, men som du sier har toåringer ikke helt kontrollen på plass og jeg skjønner godt at niåringen blir provosert over å bli slått og bitt. Selv om vi voksne har bedre forståelse for at sånn er det bare med små barn noen ganger og vi har kunnskap og verktøy og selvkontroll nok til å hjelpe de små i stedet for å bli sinte, så kan man ikke forvente det samme fra storebror. Og det er heller ikke greit at eldste plager yngste selvfølgelig.

I min mening tror jeg det kan bli bedre om du er litt mer aktiv (eller proaktiv), ikke forvent at niåringen passer/underholder toåringen mens du gjør andre ting. Følg med og delta i interaksjonene, grip inn med en gang hvis minste går inn for å bite, eller avbryt leken/aktiviteten når storebror begynner å erte/plage minste. La de gjøre ting hver for seg samtidig som du tilrettelegger for hyggelige ting sammen (men sats på korte perioder av gangen i begynnelsen).

Anonymkode: a566a...cf9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her burde du hamre inn i hjerne på eldstemann,"Du som er så stor burde oppføre deg bedre!!!!", slik for riktig å poengtere forskjellsbehandlingen.

Storbror takler ikke....? Når du lager overskriften slik så avslører det holdningen du  e g e n t l i g har, at problemet ligger hos han. Og det vil selvsagt skinne gjennom.

Anonymkode: 38180...04c

• Liker 2
Gjest Ingrid78
Skrevet

Det kalles søskenkjærlighet :PSøsken vil krangle, sloss og herje rundt. De egler hverandre opp fra tid til annen. Jeg har en på to og en på fem, og herregud som det går unna her til tider. Det er da vi som voksne må være sterke nok til å gå mellom og sette en stopper for det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke svare som en forelder, men som en som har 2 søsken med 3 og 5 år mellomrom. er i 20 årene nå og kan si at vi også kranglet som små. mye av det gikk ut på det som noen nevnte over, vis vi ble "tvunget" til å være sammen. ikke alle søsken er like, og har forskjellige interesser. og det kan jo være en faktor, siden man driver egentlig bare å irriterer hverandre med sitt nærvær. men med tanke på at dine er så små, kan det jo være at eldste mann føler seg forskjellsbehandlet siden en liten en har kommet inn i livet hans å tar alt oppmerksomheten.

Søskene mine og jeg har nå i dag i våre tidlig 20 årene et ganske godt forhold, og er der for hverandre nå som vi alle 3 er i starts fasen til voksenlivet.  :) 

Anonymkode: 7ab39...6eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er faktisk 9 åringen stor nok til å faktisk få reprimande når han bråker med lillebror. Lillebror er to år, han skjønner ikke stort. Dere må lære han å ikke bite og slå også må dere oppdra 9 åringen som en ni åring og ikke la han oppføre seg som han er tre.

Anonymkode: 89849...142

AnonymBruker
Skrevet
På 16.5.2018 den 15.05, AnonymBruker skrev:

Her burde du hamre inn i hjerne på eldstemann,"Du som er så stor burde oppføre deg bedre!!!!", slik for riktig å poengtere forskjellsbehandlingen.

Storbror takler ikke....? Når du lager overskriften slik så avslører det holdningen du  e g e n t l i g har, at problemet ligger hos han. Og det vil selvsagt skinne gjennom.

Anonymkode: 38180...04c

Ja den ligger iallefall ikke hos to åringen iallefall. For han er så liten at han ikke skjønner stort. Niåringen burde vite bedre.

Anonymkode: 89849...142

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...