Snop Skrevet 16. mai 2018 #1 Skrevet 16. mai 2018 Jeg leier i et svært gammelt hus, og merket fort at det ble klamt og innestengt luft. Merker det spesielt om natta, at det blir klamt og svett og vått sengetøy. Det er ingen sopp eller lignende i leiligheten som jeg kan se, men kan det likevel være dårlig for helsa? Jeg har vært mye syk siden jeg flyttet hit, men har tenkt at det bare er fordi jeg så ofte må åpne vinduene og sove/sitte midt i trekken. Er det noe jeg kan be huseier ordne på en enkel måte, eller er noen hus bare sånn?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #2 Skrevet 16. mai 2018 1 minutt siden, Snop skrev: Jeg leier i et svært gammelt hus, og merket fort at det ble klamt og innestengt luft. Merker det spesielt om natta, at det blir klamt og svett og vått sengetøy. Det er ingen sopp eller lignende i leiligheten som jeg kan se, men kan det likevel være dårlig for helsa? Jeg har vært mye syk siden jeg flyttet hit, men har tenkt at det bare er fordi jeg så ofte må åpne vinduene og sove/sitte midt i trekken. Er det noe jeg kan be huseier ordne på en enkel måte, eller er noen hus bare sånn? Har du det så klamt og så høy luftfuktighet at sengetøyet kjennes vått, så er det fare på ferde. Muggsopper har du nok også både i sengetøyet og i vegger når det er så fuktig. Opp med vindter og dører og luft. Muggsopp etablerer seg etter en liten uke med luftkukfighet over 70 %. Muggsopper er måde toksiske og allergene. Så de er helseksadeligen enten de er levende, i dvale eller døde. Ergo uansett livssyklus må muggsopp fjernes. Anonymkode: 0af33...567 1
Snop Skrevet 16. mai 2018 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du det så klamt og så høy luftfuktighet at sengetøyet kjennes vått, så er det fare på ferde. Muggsopper har du nok også både i sengetøyet og i vegger når det er så fuktig. Opp med vindter og dører og luft. Muggsopp etablerer seg etter en liten uke med luftkukfighet over 70 %. Muggsopper er måde toksiske og allergene. Så de er helseksadeligen enten de er levende, i dvale eller døde. Ergo uansett livssyklus må muggsopp fjernes. Anonymkode: 0af33...567 Men kan man ikke alltid se muggsopp?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #4 Skrevet 16. mai 2018 Kjøpt deg sånne torrbollen fra chlas ohlson eller biltema, kjøp gjerne 2-3 stykker og ha stående, de er fuktslukere og fungerer kjempebra. Anonymkode: 02bf2...11f
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #5 Skrevet 16. mai 2018 Høres rart ut, gamle hus pleier om noe å være bedre ventilert enn nye. Hvor gammelt er "svært gammelt"? Har du klaffeventiler i veggen? Står de åpne? Hvis nei, åpne dem. Hvis ja, sjekk om de er tette av støv og bruk evt. støvsugeren på dem. Om du ikke har klaffeventiler, hva slags ventilasjon er det? Ingenting? Har vinduene blitt byttet til nyere vinduer med luftespalte blir det ofte for lite lufting. Da bør du nok ha et par vinduer på gløtt nesten hele tiden, eller sjokklufte ofte. Om du setter vinduer på gløtt så velg gjerne to vinduer som ikke er på samme vegg, men helst så du ikke blir sittende midt i mellom. Anonymkode: 60ad9...40a 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #6 Skrevet 16. mai 2018 12 timer siden, Snop skrev: Men kan man ikke alltid se muggsopp? Hvis muggsoppen ligger bak panel elelr tapet, så ser du den ikke. Med så høy luftfuktighet har du garantert et inneklimaproblem. Anonymkode: 0af33...567
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå