AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #1 Skrevet 16. mai 2018 Hei. Jeg har en liten gutt som har fått vannkopper. Han ble mest sannsynlig smittet i et familieselskap. Hva gjør jeg 17 mai? Kan jeg ta han med ut? Har en gutt til som skal gå i sitt første 17 mai og vill ikke gå glipp av det Anonymkode: 41110...df8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #2 Skrevet 16. mai 2018 Nei du tar han ikke med ut så han potensielt kan smitte dem med dårlig immunforsvar hvor vannkopper kan bli potensielt dødelig. Synd at det skjedde akkurat nå, men sånn er det av og til. Anonymkode: a5255...bec 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #3 Skrevet 16. mai 2018 Jeg skjønner ikke helt relevansen med hvor han ble smittet, men uansett. Det aller første du må ta hensyn til er jo formen hans. Selv om han har gledet seg aldri så mye så er det grusomt med mye styr og stress om han ikke føler seg bra. Da er det mye bedre med en koselig, rolig dag inne. Stikkord: tv, flagg og is. Videre tenker jeg at er han ferdig med smittefaren sånn at han kunne gått i barnehagen, kan du ta med ut. Ellers sier vel det seg selv at det er best å ta hensyn? Hadde du selv satt pris på at han ble smittet på 17.mai fordi andre igjen ikke hadde tatt hensyn? Hva om han hadde hatt et dårlig immunforsvar og kunne blitt alvorlig syk fordi andre hadde smittet han på 17.mai? Anonymkode: 6e5a0...cae 2
Ulrikke Skrevet 16. mai 2018 #4 Skrevet 16. mai 2018 Nei. Ikke med mindre de har tørket inn. Det finnes barn og voksne der ute med svekket immunforsvar, kroniske sykdommer osv som ikke tåler slike virus godt. Jeg skjønner det er kjipt, men VET man at ungen har vannkopper holder man ungen hjemme. Det er en grunn til at legekontor ikke er veldig glad i at man kommer med vannkoppeunger, og at man ikke får fly med vannkopper feks. Og ja, jeg vet smittefaren er større på fly enn ute, men allikevel. 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #5 Skrevet 16. mai 2018 Da blir far/evt annen voksenperson hjemme med den syke, og du blir med for å se på toget. Anonymkode: 4cc66...dad
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #6 Skrevet 16. mai 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har en liten gutt som har fått vannkopper. Han ble mest sannsynlig smittet i et familieselskap. Hva gjør jeg 17 mai? Kan jeg ta han med ut? Har en gutt til som skal gå i sitt første 17 mai og vill ikke gå glipp av det Anonymkode: 41110...df8 Er du ute etter å provosere, eller vet du ikke at barn eller voksne med vannkopper skal holdes innendørs inntil siste vannkopp er tørket inn? Å ta folk med smittsomme aykdommer ut i store folkemengder gjør man bare ikke. Små barn og andre med nedsatt imunforsvar kan smittes og bli dødssyke av vannkopper. Ditt eget barn kan også lett få lungebetennelse. Gå og les på fhi.no om du skulle være i tvil. Anonymkode: dadd7...f28 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #7 Skrevet 16. mai 2018 Ikke bare kan han smitte andre som ikke skal ha sånt, men han kan også risikere følgesykdommer ved å gå ut for tidlig. http://www.altomhelse.no/artikkel/vannkopper Anonymkode: 4067c...890 1
Arkana Skrevet 16. mai 2018 #8 Skrevet 16. mai 2018 Du kan selvfølgelig ikke ta en gutt med vannkopper ut på 17. mai, jeg skjønner ikke at du spør en gang. Han utgjør en smittefare og må være hjemme. Her hadde alle tre barna vannkopper 17. mai og pinsehelgen for fem år siden. Kjedelig å holde seg inne, men det var jo bare det ene året. 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #9 Skrevet 17. mai 2018 Altså, man skal selvfølgelig holde barnet hjemme med vannkopper, helt uavhengigav hvilken dag det er... Det er kjedelig så klart, men det er sånn det er noen ganger. Her har vi gått glipp av mye opp igjennom årene pga sykdom, men er ikke mye man får gjort. Og på 17 mai er det jo veldig store folkemengder og mange flere å smitte enn andre dager,så desto større grunn til å.være hjemme. Anonymkode: 426c3...8e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå