Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å få et boliglån om man ikke har et tilstrekkelig beløp i egenkapital (har 245 00 kr foreløpig). Har ett barn og ønsker å kjøpe et stort bolig på ca. 3.5 millioner kr. Jeg er snart ferdig med studiene og regner meg å få meg jobb rett etter sommeren. Lønnen vil blir ca. 380 000 kr. Mannen er arbeidsledig nå, men tror han kommer til å få seg en jobb om noen år dersom han ikke får en jobb innenfor sin kompetanse. Han vurderer å få seg jobb som butikkmedarbeider på Kiwi hvis ingen arbeidsgiver ikke ansetter ham for kompetansen og utdannelse hans. Men tror han vil vente til 3-4 år før søking på jobb hos butikker. Jeg har studiegjeld på ca. 200 000 kr. 

Hva tror dere? Kan en bank gi boliglån i en slik situasjon? Jeg er under 34 år, så det er snakk om boliglån for ung. 

Anonymkode: 13df1...56a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke du nettopp laget en tråd om dette? Tallene og situasjonene er helt lik. Du får ikke boliglån til åver 9x inntekt, grensen til banken er 5x inntrkt. Du vil heller ikke være i stand til å betjene et slikt lån, vis gjerne et budsjett der du mener dette skal gå rundt. En mann som får seg jobb om noen år (!!) er ingen sikker inntekt for banken. Spar penger, økt egen inntekt eller få latsabben du er sammen til å bidra med cash i form av jobb, så har du råd til bolig etterhvert.

Anonymkode: b5702...661

• Liker 3
Skrevet

Skal mannen din vente 3-4 år på å finne seg alternativ jobb dersom han ikke får jobb innen det han er utdannet som? Er han klin gærn? Selvfølgelig skal han søke på alt av jobber allerede nå. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Enig med Asterix. Hvorfor i all verden skal han fyren din drive dank i årevis før han eventuelt skaffer seg en jobb?!?

Du har dessverre ingen sjanser på boligmarkedet, da du vil få for lav inntekt. At du har barn er en ekstra utgift og trekker ned når man søker boliglån. Det samme gjelder øvrig gjeld. Den trekkes også fra på summen du maks kan låne. 

Bankene sier i noen tilfeller maks fem ganger inntekten (minus gjeld) i boliglån, men det er for de som har høyere inntekt enn deg. Med så beskjeden inntekt som du skisserer, vil du ha mindre igjen å leve for i det daglige enn en med 100.000 mer i lønn, men med samme størrelse på gjelden. Skjønner? Banken regner ut hva du trenger å leve for, og avslår boliglånet om du ikke har nok igjen. Bankene bruker SIFOs referansebudsjett i sine beregninger. Selv om det ikke alltid stemmer for den enkelte, er det en pekepinn de går etter.

Barn, bil og øvrig gjeld er alle ting som trekker ned og minsker sjansene for å få lån. Med 380.000 i inntekt tviler jeg på at du fått mer enn maks 3 ganger inntekten din i boliglån. Leilighet til 3,5 millioner vil du aldri få med den inntekten og den lave egenkapitalen.

Mannen din må lette på ræva og få seg en inntekt, han også. Ikke snakk om å vente i flere år før han "nedverdiger seg" å ta en "lavere status-jobb". Inntekt er inntekt, jobb er jobb.

Endret av Million
stavefeil rettet
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så mye ved din situasjon som gjør at banken tenker "dette er en trygg betaler, vi gir henne lån". Du har både gjeld, barn, for lite egenkapital OG tjener for lite i forhold til størrelsen på lånet du ønsker.

Anonymkode: 5a7ac...a5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...