Hårstrikk79 Skrevet 17. mai 2018 #61 Del Skrevet 17. mai 2018 Å bli tatt for nasking i butikken er flaut. Å prompe i et jobbintervju er flaut. Å ikke ha lappen er IKKE flaut. Ikke i nærheten engang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 18. mai 2018 #62 Del Skrevet 18. mai 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du slår meg som bilinteressert. Jeg opplever det ikke som spesielt i det hele tatt, og er sent i tjueårene. Jeg vet at de fleste som ble igjen på bygda tok lappen den dagen de ble atten. For meg og flere med meg, som flyttet mer sentralt for å ta utdannelse, har det ikke vært nødvendig. Det er verken spesielt eller rart, men helt normalt. Anonymkode: 82b2d...3cf Jeg er ikke uinteressert i hva jeg bruker mye penger på. Det er riktig. Samtidig er lappen det en nødvendig hvis man ikke skal begrense seg til skolebuss kl0800-1500. Selv min gamle tante som ikke veit hvilket bilmerket hun eier kjører bil. Så jeg mener at bo her, 30min fra Oslo uten bil betyr så store ulemper og forsakelser at det må være enn grunn. De her uten lappen har fyllekjørt, har epilepsi, innvandret og har ingen jobb, tidligere rusmisbrukere som ikke har kommet helt iorden, redusert pga av alder. Selv de fattigste har prioritert lappen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annebanane Skrevet 18. mai 2018 #63 Del Skrevet 18. mai 2018 Tja. Dersom du kommer fra der jeg er fra og ikke har noen problemer som gjør at du ikke kan ta lappen, så er det faktisk flaut i lengden. Rett og slett fordi det ikke går noe annet enn skolebuss internt i dalen. Er du heldig går det en buss en sjelden fredagskveld med varer fra et større sted som du kan hoppe på. Da må du likevel på en rundt 3-timers omvei fordi den ikke går fjellet. Du kan sykle til en nærbutikk (skolebussen går ikke en gang forbi den for halvparten av folket, og tar du bussen går det 6t før du kommer deg tilbake), men du kommer deg ikke til noen andre tjenester uten bil. Altså er du avhengig av alle andre for å i det hele tatt komme deg rundt eller få tak i ting. Når det kommer til steder som faktisk har kollektivtransport går den flauheten så klart bort. Du trenger mye sjeldnere bil i f.eks byer. Som en som har lappen er det dog litt rart å ikke ha den fordi det er hemmer noe av en frihet jeg har hatt siden jeg var 18år. Men det er jo så klart en vanesak. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosatoast Skrevet 18. mai 2018 #64 Del Skrevet 18. mai 2018 Jeg er 25 år og har ikke tatt lappen. Det er jo noe jeg har valgt selv, egentlig. Jeg har alltid bodd midt i byen og ser ingen grunn til å sløse mange penger på utgiftene bilen bringer med. Det er selvfølgelig mange situasjoner hvor det hadde vært deilig og ha lappen. Planlegger og tenker på å ta lappen innen de 2 neste årene av praktiske årsaker. Overhode ikke flaut, men føler at andre mennesker ser ned på meg når jeg sier jeg ikke ha den, hvis alle rundt har den. Det er forsåvidt mennesker på min alder, mulig jeg overtenker på samme måten som deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 18. mai 2018 #65 Del Skrevet 18. mai 2018 Jeg er snart 38 og har aldri tenkt tanken på at det er noe jeg skulle være flau over. Er oppvokst og bor i Oslo, men jeg har også bodd i mer usentrale strøk uten bil. Upraktisk, ja, men fullt mulig, og ikke så vanskelig som de som er vant til å kunne kjøre overalt tror. Jeg kjenner flere som tok lappen tidlig fordi "det var jo det man gjorde" og som så å si aldri kjører fordi de synes det er så skummelt. Egentlig er jo det mer flaut.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #66 Del Skrevet 18. mai 2018 8 timer siden, Commander skrev: Jeg er ikke uinteressert i hva jeg bruker mye penger på. Det er riktig. Samtidig er lappen det en nødvendig hvis man ikke skal begrense seg til skolebuss kl0800-1500. Selv min gamle tante som ikke veit hvilket bilmerket hun eier kjører bil. Så jeg mener at bo her, 30min fra Oslo uten bil betyr så store ulemper og forsakelser at det må være enn grunn. De her uten lappen har fyllekjørt, har epilepsi, innvandret og har ingen jobb, tidligere rusmisbrukere som ikke har kommet helt iorden, redusert pga av alder. Selv de fattigste har prioritert lappen. Ah, så du snakker om akkurat i din bygd, ikke alle steder utenom sentrum i Olso? Da gir det mer mening. Anonymkode: 82b2d...3cf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 18. mai 2018 #67 Del Skrevet 18. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ah, så du snakker om akkurat i din bygd, ikke alle steder utenom sentrum i Olso? Da gir det mer mening. Anonymkode: 82b2d...3cf Ja. Bare for å presisere. Hadde jeg ikke hatt behov for bil hadde jeg ikke hatt det. Altså vært singel, barnløs, bodd i Oslo sentrum osv. For det er et pengesluk og død kapital. Men ulempene blir såpass store uten at man betaler. Lappen ville jeg uansett hatt. Hadde ikke fungert på jobben uten, bilferie i USA og nedover i Europa har jeg hatt mye glede av osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #68 Del Skrevet 18. mai 2018 Syns ikke det er flaut. Jeg bor midt i Bergen sentrum og kan gå overalt, ev. kjøre kollektivt. Anonymkode: a4811...01c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #69 Del Skrevet 19. mai 2018 På 16.5.2018 den 13.02, AnonymBruker skrev: Ja, det er flaut å være over 20 å ikke ha lappen. Anonymkode: b1838...d67 Hvorfor? Jeg er 36 og tok lappen for 4 år siden. men jeg tør ikke kjøre, siden jeg har 0 retningssans. Også er jeg blond så jeg skjønner ikke kart.. og blir stressa av gps. Så da går det ikke. Ikke kan jeg tekniske ting heller, så hvis det skulle skjedd noe med bilen lissom så hadde jeg sikkert bare parkert den og gått derifra. Anonymkode: 6e2c6...c91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #70 Del Skrevet 19. mai 2018 På 18.5.2018 den 14.19, Rosatoast skrev: Jeg er 25 år og har ikke tatt lappen. Det er jo noe jeg har valgt selv, egentlig. Jeg har alltid bodd midt i byen og ser ingen grunn til å sløse mange penger på utgiftene bilen bringer med. Det er selvfølgelig mange situasjoner hvor det hadde vært deilig og ha lappen. Planlegger og tenker på å ta lappen innen de 2 neste årene av praktiske årsaker. Overhode ikke flaut, men føler at andre mennesker ser ned på meg når jeg sier jeg ikke ha den, hvis alle rundt har den. Det er forsåvidt mennesker på min alder, mulig jeg overtenker på samme måten som deg. Men nå er det jo ikke det å ha bil tråden dreier seg om. Det går fint an å ha lappen selv om man ikke har bil i øyeblikket. De aller fleste har vel vært i ulike situasjoner i livet der det å ha bil er unødvendig. Anonymkode: 096e8...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 19. mai 2018 #71 Del Skrevet 19. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Jeg er 36 og tok lappen for 4 år siden. men jeg tør ikke kjøre, siden jeg har 0 retningssans. Også er jeg blond så jeg skjønner ikke kart.. og blir stressa av gps. Så da går det ikke. Ikke kan jeg tekniske ting heller, så hvis det skulle skjedd noe med bilen lissom så hadde jeg sikkert bare parkert den og gått derifra. Anonymkode: 6e2c6...c91 Uten at jeg har noen vitenskapelig undersøkelse å vise til tror jeg at hvis man skal ta lappen kan det være lurt å ta den tidlig. Tidligere ble det sagt at man brukte en ekstra kjøretime pr.år man ventet etter 25år. Med 800kr timen og stadig mer omfattende pensum og obligatorisk emner koster lappen mer for hvert år. Evnen til å ta til seg nye ting er heller ikke skjerpet hvis man ikke er vant til undervisning/kurs. Nabodama tok lappen som 45åring og brukt nærmere 60kjøretimer og kjenner flere som begynte men ga opp når pengene rullet ut og målet ikke kom noe nærmere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #72 Del Skrevet 19. mai 2018 1 time siden, Commander skrev: Uten at jeg har noen vitenskapelig undersøkelse å vise til tror jeg at hvis man skal ta lappen kan det være lurt å ta den tidlig. Tidligere ble det sagt at man brukte en ekstra kjøretime pr.år man ventet etter 25år. Med 800kr timen og stadig mer omfattende pensum og obligatorisk emner koster lappen mer for hvert år. Evnen til å ta til seg nye ting er heller ikke skjerpet hvis man ikke er vant til undervisning/kurs. Nabodama tok lappen som 45åring og brukt nærmere 60kjøretimer og kjenner flere som begynte men ga opp når pengene rullet ut og målet ikke kom noe nærmere. Det kan godt være, men jeg måtte da tatt lappen på nytt uansett siden jeg hadde 0 tilgang på bil fra jeg var 18 til jeg var 28.. Jeg er blond og har alltid vært det, brukte 100.000 kr på å ta lappen. Jeg har sånn angst for bilkjøring, det går mest på dette med at jeg finner ikke fram. Jeg har seriøst 0 stedsans, det gjelder også når jeg er ute og går. Siden jeg ikke skjønner kart må jeg ringe 1991 for directions eller ha med meg noen som kan vise meg. Hvis jeg skulle kjørt bil hadde jeg endt opp i Peru eller noe. Så jeg tenker at noen av oss bør ikke kjøre rundt i trafikken, og når man bor sentralt i Oslo sånn som jeg gjør er det heller ingen behov. Jeg spør heller aldri om skyss fra andre. Anonymkode: 6e2c6...c91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #73 Del Skrevet 19. mai 2018 På 16.5.2018 den 11.23, AnonymBruker skrev: Jeg er 37 har ikke lappen. Tok en del kjøretimer for noen år siden men det ble for dyrt. Har ingen jeg liker som kan øvelseskjøre med meg. Sliter med rom og retningsvansker og trenger derfor veldig mange timer. Sliter med angst også noe som gjør det vanskeligere Jeg bor midt i byen og kunne uansett ikke hatt bil. Har ikke råd til det heller Men jeg må innrømme at jeg synes det er litt flaut. Liker ikke å være avhengig av andre. Besøkte noen slektninger i USA da jeg var 18. De fikk sjokk da de forsto at jeg ikke hadde lappen. Så da følte jeg meg litt til bry. Vurderer å ta det opp igjen nå som jeg tjener bedre Anonymkode: d2780...ad3 Jeg har ikke lappen og kjenner meg igjen i dette. Det er kjipt å være avhengig av andre for å komme seg rundt. Jeg kan ikke kjøre bil pga epilepsi, så har jo en god unnskyldning. Men likevel. Anonymkode: 5583b...68a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #74 Del Skrevet 19. mai 2018 Er 30 jeg og, og har heller ikke lappen. Synes ikke det er flaut. Har bodd i Oslo sentrum hele livet og aldri hatt behov for bil. Anonymkode: 46dc2...4a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #75 Del Skrevet 19. mai 2018 Tok lappen da jeg flyttet fra byen til bygda da jeg var 35. Var dritflaut å måtte be om skyss og hjelp fra andre støtt og stadig. 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor? Jeg er 36 og tok lappen for 4 år siden. men jeg tør ikke kjøre, siden jeg har 0 retningssans. Også er jeg blond så jeg skjønner ikke kart.. og blir stressa av gps. Så da går det ikke. Ikke kan jeg tekniske ting heller, så hvis det skulle skjedd noe med bilen lissom så hadde jeg sikkert bare parkert den og gått derifra. Anonymkode: 6e2c6...c91 Det er ikke fordi du er blond, det er fordi du er dum. Ikke dra andre blondiner ned med deg. Anonymkode: 12227...456 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #76 Del Skrevet 19. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tok lappen da jeg flyttet fra byen til bygda da jeg var 35. Var dritflaut å måtte be om skyss og hjelp fra andre støtt og stadig. Det er ikke fordi du er blond, det er fordi du er dum. Ikke dra andre blondiner ned med deg. Anonymkode: 12227...456 Rapportert for rasisme. Ta deg sammen! Du er tydeligvis ikke særlig smart selv som bryter reglene, litt tungt for det? Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Anonymkode: 6e2c6...c91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #77 Del Skrevet 19. mai 2018 Tok lappen 14 dager etter 18-årsdagen min. DET var flaut! spesielt siden de fleste vennene mine kjørte opp på bursdagen sin. Faktisk litt flaut å ha bursdag på høsten og alle andre fikk lappen før meg. Er fra bygda så dette er nok vanskeligere her enn store byer. Men jeg følte det samme med å være den eneste som ikke er gammel nok til å komme inn på et utested. Jeg var totalt avhengig av å ta lappen da jeg gjorde det for å kunne komme meg dit jeg ville. Anonymkode: deac8...e7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginavn Skrevet 20. mai 2018 #78 Del Skrevet 20. mai 2018 Nei, jeg synes ikke det. Jeg var gammel selv - 26 år - da jeg tok lappen. Men jeg vil bare si at det åpner seg flere mulige med lappen, altså! Jeg bodde ei stund på bøgda, og det var litt flaut å være eldst i klassen uten å ha lappen. Men jeg bodde med en, og vi hadde dårlig råd, og han ville ikke øvelseskjøre med meg utenfor allfarvei. Nå har jeg lappen da, og har tilbakelagt mange, mange mil sikkert mer enn gjennomsnittet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosatoast Skrevet 20. mai 2018 #79 Del Skrevet 20. mai 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Men nå er det jo ikke det å ha bil tråden dreier seg om. Det går fint an å ha lappen selv om man ikke har bil i øyeblikket. De aller fleste har vel vært i ulike situasjoner i livet der det å ha bil er unødvendig. Anonymkode: 096e8...54c Jeg skriver og legger ved akkurat det jeg føler for, er helt klar over at det ikke er bil denne tråden handler om Du MÅ ikke legge deg opp i alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #80 Del Skrevet 20. mai 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Rapportert for rasisme. Ta deg sammen! Du er tydeligvis ikke særlig smart selv som bryter reglene, litt tungt for det? Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Anonymkode: 6e2c6...c91 Rasisme? Anonymkode: 82b2d...3cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå