Gå til innhold

Flaut å ikke ha lappen?

MonikaS

Anbefalte innlegg

Gjest boblebrist

Jeg kommer ikke til å ta den før jeg trenger den. Nå er jeg 28 og har fortsatt ikke hatt behov for den siden jeg bor sentralt. Hadde kommet meg raskere på jobb da, det er det eneste. På en annen siden hadde jeg garantert spasert sjeldnere, og jeg liker egentlig å gå når jeg skal steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Whiskey hangover
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bor utenfor Oslo er det flaut å ikke ha lappen.

Bor du derimot i Oslo er det flaut å ha lappen, der er lappen et bevis på at du er fra bøgda.

Anonymkode: f5534...05e

Du er definitivt fra bygda. Jeg er fra Briskeby, og har førerkort. De aller fleste har førerkort, men bor man i sentrum trenger man ikke eie bil. Har du vært i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre det er flauere for menn.. Og mindre akseptert. Damer kan alltids bli kjørt av mannen. Motsatt blir det bare rart.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15.5.2018 den 22.09, MonikaS skrev:

Dere som ikke har billappen, syns dere det er flaut? Eller er det kun jeg som overtenker hele situasjonen?

Jeg var flau. Og fikk kommentarer hele tiden. 

Anonymkode: 2114f...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15.5.2018 den 22.12, Occulta skrev:

Jeg er 30, har ikke lappen. Har alltid bodd i byen så motivasjonen har ikke vært stor nok. Er ikke flau.. det er ganske vanlig å ikke ha lappen om man har vært bosatt i byen hele livet

32 her, bor også i byen og har ikke hatt behov. Men kommer til å kjøre opp før/om jeg får barn (innen 2 år om alt klaffer). Synes ikke det er flaut. 

Anonymkode: 002a9...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

32 her, bor også i byen og har ikke hatt behov. Men kommer til å kjøre opp før/om jeg får barn (innen 2 år om alt klaffer). Synes ikke det er flaut. 

Anonymkode: 002a9...f61

Jeg bor utenlands nå og vurderer å ta lappen her bare fordi det koster kun 4000 her. Kjekt å ha den uansett. Har ikke hatt behov for den tidligere men kan få det i fremtiden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Flaut om du snylter på kjøring til de som har den. Ellers ikke. Enkelte jobber krever jo lappen også.

Anonymkode: 64a68...df3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner flere voksne som ikke har lappen jeg, skjønner ikke hva som skulle være flaut med det?  Selv kunne jeg greid meg uten, men valgte å ta lappen i begynnelsen av tredve-årene siden det ville gi meg større variasjon og flere muligheter i jobben min. Har aldri hatt egen bil da... 

Anonymkode: 835ea...4e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor man et stykke utafor ring 3 og om folk ikke har lappen saa er det spesielt. Om det ikke er flaut saa er det ihvertfall annerledes og siden off. transportmidler ikke finnes betyr det at denne personen enten ikke har jobb/trygdet eller en belastning for sine omgivelser i mange tilfeller.

Har hatt naboer flyttet hit fra byen som ikke har hatt lappen. De har holdt ut mellom 12 og 18 mnd  og flyttet. Det er omtrent umulig aa leve normalt uten egen transport her.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, Commander skrev:

Bor man et stykke utafor ring 3 og om folk ikke har lappen saa er det spesielt. Om det ikke er flaut saa er det ihvertfall annerledes og siden off. transportmidler ikke finnes betyr det at denne personen enten ikke har jobb/trygdet eller en belastning for sine omgivelser i mange tilfeller.

Har hatt naboer flyttet hit fra byen som ikke har hatt lappen. De har holdt ut mellom 12 og 18 mnd  og flyttet. Det er omtrent umulig aa leve normalt uten egen transport her.

.

For det finnes selvsagt ingen steder utenfor ring 3 der bil ikke oppleves som nødvendig :rolleyes:

Anonymkode: 82b2d...3cf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Hvis du er over 20 er det flaut ja! På samme nivå som å ikke ha fullført VGS.

Anonymkode: a513f...093

Hvorfor?

Sertifikatet koster, det gjør ikke VGS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det finnes selvsagt ingen steder utenfor ring 3 der bil ikke oppleves som nødvendig :rolleyes:

Brukte Ring3, kunne brukt nord for Sinsen krysset som begge er innarbeidet uttrykk for grisgrendte strøk. Å bo der jeg bor uten bil er som å bo på en liten øy uten ferge men ikke kjøpe båt.Var noe uklart forklarer jeg gjerne. Kanskje ikke direkte flaut men spesielt....

Endret av Commander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 30 år og har ikke førerkort. Har aldri hatt behov for det. Bor ikke i en stor by, men bor sentralt i den lille byen og toget går ofte herfra. Kommer til å ta førerkort når vi planlegger barn tenker jeg. Har ikke tenkt et sekund at det skulle være flaut. De som syns det er flaut å ikke ha lappen er gjerne litt mer «bilfolk», og de henger jeg ikke med uansett.

Anonymkode: 96792...15f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
44 minutter siden, Commander skrev:

Brukte Ring3, kunne brukt nord for Sinsen krysset som begge er innarbeidet uttrykk for grisgrendte strøk. Å bo der jeg bor uten bil er som å bo på en liten øy uten ferge men ikke kjøpe båt.Var noe uklart forklarer jeg gjerne. Kanskje ikke direkte flaut men spesielt....

Du slår meg som bilinteressert. Jeg opplever det ikke som spesielt i det hele tatt, og er sent i tjueårene. Jeg vet at de fleste som ble igjen på bygda tok lappen den dagen de ble atten. For meg og flere med meg, som flyttet mer sentralt for å ta utdannelse, har det ikke vært nødvendig. Det er verken spesielt eller rart, men helt normalt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel ikke flaut, men det er heller ikke noe å ropa hurra for. Jeg var ikke spesielt opptatt av å få førerkortet da jeg hadde mulighet, men jeg tok den da likevel ettersom det er en langtidsinvestering. Jeg har ikke behov for bil akkurat nå. Jeg går som regel til fots eller tar offentlige transportmidler hvis det dreier seg om lengre avstander. Hvis behovet skulle melde seg er det imidlertid ingenting som hindrer meg i å sette meg bak rattet. Jeg er og har vært med i flere studentforening der man er avhengig av å leie bil for å komme seg til ulike steder. Da er det veldig upraktisk om alle er uten førerkort. 

Jeg ser bare ikke helt poenget med å vente bare fordi man ikke har behov akkurat i dette øyeblikket. Jeg gikk på en videregående skole i Oslo, og der tok de fleste lappen innen utgangen av VGS. Nå studerer jeg i Trondheim og de fleste jeg kjenner har også lappen. Ingen av de bruker jo bil til daglig. 

Anonymkode: 096e8...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, Commander skrev:

Jeg er helt enig med deg. Jeg selv har bodd slik uten lappen lenge, jeg hater å kjøre bil. Men man må ha den så jeg tok den. Det letta 100 kilo fra kroppen min. Man blir avhengig av andre. (fordi det går ikke buss til alle tider på døgnet og t-bane eksisterer faktisk ikke her. Tenk det!) Færre jobbmuligheter blir det også. Så lappen må man ha om man ikke bor i store byer. 

Anonymkode: 2114f...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den dagen andre må stille opp fordi en selv har valgt og ikke ta lappen må det være flaut. Og ungene må hele tiden sitte på med andre. Da hadde iallefall jeg skammet meg.

Anonymkode: 4c6fa...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt kollektivtransport og brukt beina siden jeg var liten. Har ikke behov for lappen enda og vil ikke ta den før jeg vet jeg har råd til bil. Og da mener jeg regelmessige bilkostnader, ikke bare selve kjøpet. Bor passe sentralt og har hatt andre ting å prioritere penger på.

Merker selvfølgelig at det hadde vært deilig med egen bil da, skal innrømme det. :fnise: Men er ikke flau over det nei. Ta det i eget tempo.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15.5.2018 den 22.09, MonikaS skrev:

Dere som ikke har billappen, syns dere det er flaut? Eller er det kun jeg som overtenker hele situasjonen?

Jeg synes det er skikkelig flaut. Innbiller meg at folk tror jeg er stoffis eller no sprøtt noe siden jeg ikke har den. 

Anonymkode: 81aa9...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...