Gå til innhold

Flaut å ikke ha lappen?

MonikaS

Anbefalte innlegg

Jeg er 42 år og har ikke lappen. Er ikke noe flaut med det. Bussen går rett utenfor døren her og det har aldri vært noe stress. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 35 år og har aldri hatt lappen, det har aldri vært aktuelt, og det har heller aldri vært noe stort problem. Jeg ville kanskje vært flau hvis jeg stadig måtte spørre venner og familie om skyss, men det går stort sett en buss, og i sommerhalvåret bruker jeg sykkelen min hvis jeg ikke skal så langt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke direkte flaut, men litt rart, synes jeg. Tok ikke lappen selv før jeg var 31, men da begynte det å bli rart å ikke ha den.. Nå forstår jeg ikke hvorfor jeg ikke kjørte opp tidligere. :ler:

At man reiser kollektivt, er miljøvennlig o.l er jo kjempefint, men man trenger jo ikke ha bil/kjøre daglig selv om man har førerkortet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest

Er 21, har ikke lappen og har ikke øvelseskjørt siden 2015. Har det i grunnen helt fint uten, stresser ikke med den heller. Er absolutt ikke noe flau over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir flau på begne av sånne "HAR DU IKKE LAPPEN???"-mennesker, men ikke på mine egne...

Anonymkode: 8b5c2...8d6

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 37 har ikke lappen. Tok en del kjøretimer for noen år siden men det ble for dyrt. Har ingen jeg liker som kan øvelseskjøre med meg. Sliter med rom og retningsvansker og trenger derfor veldig mange timer. Sliter med angst også noe som gjør det vanskeligere

Jeg bor midt i byen og kunne uansett ikke hatt bil. Har ikke råd til det heller 

Men jeg må innrømme at jeg synes det er litt flaut. Liker ikke å være avhengig av andre. Besøkte noen slektninger i USA da jeg var 18. De fikk sjokk da de forsto at jeg ikke hadde lappen. Så da følte jeg meg litt til bry. 

Vurderer å ta det opp igjen nå som jeg tjener bedre 

Anonymkode: d2780...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Whiskey hangover

Jeg har hatt førerkort siden jeg var 16, og klasse-B siden jeg var 18. Da jeg bor i byen, har jeg ikke bil. Jeg tar trikk, bane, buss og tog. Har månedskort, og sparer mye penger på å ikke ha bil. Det er mange som ikke har lappen, og jeg tenker ikke noe over det. Det er dyrt, og har man ikke behov for det, kan man bruke penger på noe annet fornuftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i midten av 30-årene, har aldri hatt lappen og kommer aldri til å ta den. Grunnen er at jeg har store konsentrasjonsvansker når det kommer til så mye man må konsentrere seg om når man skal kjøre. En annen ting er at jeg har litt koordinasjons-vansker/motoriske vansker, og at jeg har epilepsi.

Har aldri følt meg flau over å ikke ha lappen, selv om jeg var litt lei meg for det i ungdommen da alle vennene mine tok den, bare ikke jeg

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whiskey hangover
2 minutter siden, Millimani skrev:

Jeg er i midten av 30-årene, har aldri hatt lappen og kommer aldri til å ta den. Grunnen er at jeg har store konsentrasjonsvansker når det kommer til så mye man må konsentrere seg om når man skal kjøre. En annen ting er at jeg har litt koordinasjons-vansker/motoriske vansker, og at jeg har epilepsi.

Har aldri følt meg flau over å ikke ha lappen, selv om jeg var litt lei meg for det i ungdommen da alle vennene mine tok den, bare ikke jeg

Men hvis du har epilepsi har du vel ikke lov til å ha førerkort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Whiskey hangover said:

Men hvis du har epilepsi har du vel ikke lov til å ha førerkort? 

Nei det har jeg ikke lov til da. Jeg fikk epilepsi da jeg var i begynnelsen av 20-årene og hadde da kommet over at jeg ikke kunne ta lappen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 30 og har ikke lappen. Mange av mine venner som tok lappen, fikk det betalt av foreldre som også lærte de å kjøre. Mine kunne ikke betale og orket ikke lære meg. Jeg syns det er flaut men det er fordi jeg får så sinnssykt mye pes fra familie. "hvorfor har du ikke tatt lappen ennå? du kan ikke fungere i samfunnet uten lappen" osv. Føler meg som en taper blant familien når de sier sånt. Men noen av mine beste venner har ikke lappen ennå og bryr seg ikke om bil og kjøring og kjenner ikke dette stigmaet fordi deres familie ikke sier slikt. De eneste gangene det plager meg at jeg ikke har bil er når det kommer i veien for noe på jobb og de må ta ekstra hensyn til meg over dette. (har forsåvidt ikke skjedd ennå da men haha) men følelsen er der.

Håper på å ta lappen om 1 - 2 år kanskje. Men spørs om jeg gidder å ha bil... jeg bor jo i sentrum.

Anonymkode: 16da2...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er flaut å være over 20 å ikke ha lappen.

Anonymkode: b1838...d67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare flaut hvis det at du ikke har lappen går utover andre mennesker. For eksempel hvis noen andre alltid må kjøre hjem fra fest fordi du ikke har lappen. Eller hvis man hele tiden må be andre hente i barnehagen fordi kollektivtrafikken er forsinket.

Hvis du klarer deg fint uten lappen så gjør det ingenting å ikke ha lappen, og du burde ikke være flau over å ikke ha den. 

Anonymkode: fa62a...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er 40 og har ikke lappen. Flyttet til utlandet rett etter videregående, kom hjem og etablerte meg med mann og barn... Så det har aldri passet å få tatt lappen, nå har jeg såpass selvinnsikt at jeg ikke tror jeg egner meg som sjåfør. Jeg irriterer meg over billister selv om jeg bare er passasjer og er en smule distré. Tror rett og slett det er best for alle at jeg bare er fotgjenger 😂

Anonymkode: c405e...2d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 26 år og har ikke lappen. Jeg fikk tidlig «påvist» en sykdom som gjorde at jeg ikke kunne kjøre bil. Det viser seg nå at jeg ikke har denne sykdommen. Flau er jeg ikke, men sint. Å ta lappen koster både tid og penger. Er ikke alle som har det. 

Anonymkode: 0a1bc...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er iallfall en skikkelig turn-off.....

Anonymkode: 91af4...663

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest making.a.mess

Enten har man bruk for den eller så har man ikke. Ingen grunn til å ha lappen om den ikke trengs. Jeg tok lappen straks jeg var gammel nok og har hatt bruk for den hver eneste dag siden. For meg hadde det vært flaut fordi det betyr at jeg hadde blitt avhengig av andre mennesker til hele tiden kjøre meg rundt. Hadde hatet følelsen av å be andre om ting jeg hadde kunnet gjøre selv og å være til bryderi. Men så har jeg heller aldri bodd i byen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du bor utenfor Oslo er det flaut å ikke ha lappen.

Bor du derimot i Oslo er det flaut å ha lappen, der er lappen et bevis på at du er fra bøgda.

Anonymkode: f5534...05e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke lappen.  Og det plager viss alle andre enn meg. Jeg bor ikke i Oslo men en mellom stor by.  Jeg går  buss og noen ganger båt.  Mat får jeg levert på døra pluss tunge varer . Som 30 kg sekken med tørrfor. Jeg får utmerket trim slipper å betale for å gå på treningsentere .  Det er ikke flaut.  Bar litt kronglete når unger skulle hitt og ditt . Men det løste seg.

Anonymkode: 81a40...0d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ikke lappen selv før jeg var... rundt 24 tror jeg. Tenkte aldri på om det var flaut, det tok bare litt ekstra tid før jeg hadde lyst og følte meg klar for det.

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er over 20 er det flaut ja! På samme nivå som å ikke ha fullført VGS.

Anonymkode: a513f...093

Jeg hadde tenkt å si at jeg blir flau over mennesker som deg men da jeg tenkte meg om så kom jeg frem til at dere egentlig bare får meg til å le og det ser jeg ikke på som noe negativt.

Hilsen ei som ikke har fullført VGS av diverse årsaker som ville fått deg til å skamme deg over uttalelsen din.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er iallfall en skikkelig turn-off.....

Anonymkode: 91af4...663

Uffda.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...