Gå til innhold

Løper dagpengeukene når man er langtidssykemeldt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har nå gått på dagpenger en god stund, og de er på tampen til å gå ut. De siste ukene har jeg vært sykemeldt, og det burde jeg nok kanskje blitt for lenge siden. Spørsmålet er, løper dagpengeukene mens jeg er sykemeldt? Er det slik at om jeg er sykemeldt lenge nok, så er dagpengene ferdig oppbrukt når jeg "friskmeldes"? Sånn at jeg står der uten noen som helst rett på penger??

Setter stor pris på svar!!

Anonymkode: b83d3...ab4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 3c443...f54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk! Men får man sykepenger så lenge man er sykemeldt, eller er det også over når dagpengene da etterhvert er over?

Skrevet

Du bør snakke med Nav så du plutselig ikke står der uten penger. 

AnonymBruker
Skrevet

Dagpengene blir stoppet når du får andre ytelser som eks sykepenger. Dagpengene starter opp igjen når sykemeldingen går ut. 

Anonymkode: c7793...2f7

• Liker 3
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagpengene blir stoppet når du får andre ytelser som eks sykepenger. Dagpengene starter opp igjen når sykemeldingen går ut. 

Anonymkode: c7793...2f7

Dette er korrekt! :tommel:

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk! Men får man sykepenger så lenge man er sykemeldt, eller er det også over når dagpengene da etterhvert er over?

Sykepenger kan gis i cirka et år (260 virkedager) og etter det vil du gå til maks, noe som vil bli varslet om i god tid før. Om du fortsatt er syk på det tidspunktet, så må du søke om arbeidsavklaringspenger. 

Den eneste måten dagpengene påvirker sykepengene er at sykepengene vil bli beregnet etter dagsatsen du har på dagpengene. 

Endret av SesameStreet
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye får du i sykepenger? Mindre enn dagpenger? Heg mistet jobben og måtte på dagpenger. Jobben la ned. Mistet 7000 kr mnd pga dagpenge bare er 62% av opptjent lønn. Enda ikke fått jobb og nå har jeg fått prolaps i ryggen, men er ikke sykemeldt. Er jo hjemme og søker jobber. Hvis jeg må på sykelønn så går ned enda mer da? Har ikke råd til dette. Må få meg jobb asap.

Anonymkode: 26044...841

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mye får du i sykepenger? Mindre enn dagpenger? Heg mistet jobben og måtte på dagpenger. Jobben la ned. Mistet 7000 kr mnd pga dagpenge bare er 62% av opptjent lønn. Enda ikke fått jobb og nå har jeg fått prolaps i ryggen, men er ikke sykemeldt. Er jo hjemme og søker jobber. Hvis jeg må på sykelønn så går ned enda mer da? Har ikke råd til dette. Må få meg jobb asap.

Du får dagsatsen på dagpenger. Lenge siden jobben la ned?

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, SesameStreet skrev:

Du får dagsatsen på dagpenger. Lenge siden jobben la ned?

2 mnd. Så er vel ikke mulig å få sykemelding nå. Får bare stå i det om en jobb dukker opp. Går krokbøyd nå, men om en uke og to er den nok bedre. 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

2 mnd. Så er vel ikke mulig å få sykemelding nå. Får bare stå i det om en jobb dukker opp. Går krokbøyd nå, men om en uke og to er den nok bedre. 

Joda, det er fullt mulig å få en sykemelding og gå over på sykepenger, så lenge man er syk. Det eneste som skjer er at du vil en utbetaling en gang i måneden istedenfor hver 14 dag. :P

Endret av SesameStreet
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, SesameStreet skrev:

Joda, det er fullt mulig å få en sykemelding og gå over på sykepenger, så lenge man er syk. Det eneste som skjer er at du vil en utbetaling en gang i måneden istedenfor hver 14 dag. :P

Ok. Takk for informasjon. Nå er ikke dagpengene store satsen etter skatt. De dekker ikke huslånet engang. Skulle blitt sykemeldt før jobben la ned. Da kunne jeg sluppet dette styret med redusert inntekt.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Takk for informasjon. Nå er ikke dagpengene store satsen etter skatt. De dekker ikke huslånet engang. Skulle blitt sykemeldt før jobben la ned. Da kunne jeg sluppet dette styret med redusert inntekt.

Livet er surt noen ganger, dessverre. :( 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ukene løper ikke. Dagpengene stopper når du er syk. Så kan du vel søke om å få dagpenger igjen når du blir frisk.

Anonymkode: 2f3c9...323

Skrevet

Dagpenegeukene stoppes automatisk når man er sykemeldt(du merker syk på meldekortene). Når sykemeldingen er over fortsetter man som før med meldekortene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...