AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #1 Skrevet 15. mai 2018 Visste ikke hva jeg skulle ha som overskrift, så jeg får heller forklare bedre her. Jeg kjøpte meg altså en rimelig bil. Jeg visste den ikke var EU-godkjent. Bilen hadde stått lagret i ett og et halvt år inne i en garasje og var avskiltet. Da bilen ble lagret var den EU-godkjent med to ener-feiler som ble fikset i etterkant. Bilen hadde rullet i et år før den ble avskiltet da eieren hadde en annen bil fra før som hun heller brukte. Jeg så på bilen og fikk prøvekjøre den, syntes den var deilig å kjøre og alt virket fint. Hadde den da inne på EU-kontroll noen dager senere og da viste det seg å være store feil, den verste var noe rust og at dette var dyrt å fikse, de andre egentlig bagateller i forhold, noe jeg lett kunne ordnet selv, selv om jeg ikke kan noe særlig med bil. Det jeg nå lurer på, nå som jeg har kjøpt en ubrukelig bil, er om jeg har noen rettigheter eller om det bare er å vrake bilen for å få tilbake halvparten av det jeg betalte for den? Anonymkode: cced9...b65
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #2 Skrevet 15. mai 2018 Du har selv et ansvar for å sjekke en bil du kjøper, men i noen tilfeller kan man få tilbake pengene og det man har tapt hvis det kan bevises at eier ikke har vært ærlig. https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ Anonymkode: 4e1de...a7a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #3 Skrevet 15. mai 2018 Til neste gang, ikke kjøp gammel bil uten å ta en NAF test Anonymkode: 4e1de...a7a 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #4 Skrevet 15. mai 2018 Som nevnt over her har du selv en undersøkelsesplikt, hvor det vil være avgjørende om dette er noe du selv har eller burde ha sett før du kjøpte bilen. Når det er skjulte feil og mangler vil det være avgjørende om selger har hatt eller burde hatt kjennskap til dette. Hadde selv ikke giddet å legge ned så mye energi i å få igjen pengene hvis jeg var i din situasjon. Ville ha satt det på tabbekvota og gått videre med livet. Samt kjøpt meg en ny bil. Anonymkode: 4b62f...a5b 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #5 Skrevet 16. mai 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Som nevnt over her har du selv en undersøkelsesplikt, hvor det vil være avgjørende om dette er noe du selv har eller burde ha sett før du kjøpte bilen. Når det er skjulte feil og mangler vil det være avgjørende om selger har hatt eller burde hatt kjennskap til dette. Hadde selv ikke giddet å legge ned så mye energi i å få igjen pengene hvis jeg var i din situasjon. Ville ha satt det på tabbekvota og gått videre med livet. Samt kjøpt meg en ny bil. Anonymkode: 4b62f...a5b Ok, da får jeg leve med feilen. Bare skikkelig dritt da jeg MÅ ha bil, men ikke har råd til bil... Anonymkode: cced9...b65
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #6 Skrevet 16. mai 2018 Det spørs litt på prisen forsåvidt. Er den i vesentlig dårligere stand enn du kunne forutsett så kan du ha en sak. Men om det gjelder en bil til 10-15K er det nesten umulig. Spesielt siden du i tillegg visste at den ikke var godkjent, og du visste at den hadde stått i ro. Da bør man jo forvente litt rust og feil. Anonymkode: cdcee...e30
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #7 Skrevet 16. mai 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spørs litt på prisen forsåvidt. Er den i vesentlig dårligere stand enn du kunne forutsett så kan du ha en sak. Men om det gjelder en bil til 10-15K er det nesten umulig. Spesielt siden du i tillegg visste at den ikke var godkjent, og du visste at den hadde stått i ro. Da bør man jo forvente litt rust og feil. Anonymkode: cdcee...e30 Det er en bil under 10K. Min far som har peiling på bil sa at det ikke spilte noen rolle at bilen hadde stått i ro i et år innendørs. Selger sa bilen nesten ikke var kjørt på salte veier. Anonymkode: cced9...b65
asterix Skrevet 16. mai 2018 #8 Skrevet 16. mai 2018 En bil til under 10000 som du visste at ikke var EU-godkjent og som i tillegg er avskiltet og har stått ubrukt i lang tid? Beklager, men her kommer du nok ingen vei. Alle som ser en slik bil til salgs bør skjønne at dette er en dårlig bil som sannsynligvis har store feil. 6
Illuminatum Skrevet 16. mai 2018 #9 Skrevet 16. mai 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde den da inne på EU-kontroll noen dager senere og da viste det seg å være store feil, den verste var noe rust og at dette var dyrt å fikse, Anonymkode: cced9...b65 Dersom det er rust i kanaler blir det veldig dyrt å fikse på orginalverksted, men det finnes sikkert mange i lokalområdet ditt som kan sveise. Trenger ikke bli så dyrt. 1
strawberry Skrevet 16. mai 2018 #10 Skrevet 16. mai 2018 Dette er rett og slett din egen feil,dessverre. Aldri kjøp en gammel bil uten at du VET at den er EU-godkjent nylig, samt evt har tatt den til naf. Rust osv kan komme når en bil står stille så lenge, f. Eks er det mulig den da hadde kjørt på saltede veier og ikke blitt vasket ordentlig før den ble satt bort. I tillegg spørs det jo hvilket verksted den var på EU-kontroll hos, da noen verksted er mer slapp på sånt enn andre. Kanskje var det litt rust på den når den ble satt bort, men iløpet av 1.5 år kan det forverres mye. Tror nok ikke du kommer noen vei med å klage, da du selv har ansvar for å kontrollere standen til bilen.
Gjest making.a.mess Skrevet 16. mai 2018 #11 Skrevet 16. mai 2018 Bil som har stått lenge ruster fort. Og biler til den prisen «selges som de står». Her kommer du ingen vei. Neste gang så kjøp bil som er eu godkjent, har vært i jevnlig bruk og ta med en som har greie på bil når du skal se på den.
accobra Skrevet 16. mai 2018 #12 Skrevet 16. mai 2018 På 15.05.2018 den 21.03, AnonymBruker skrev: Jeg så på bilen og fikk prøvekjøre den, syntes den var deilig å kjøre og alt virket fint. Hadde den da inne på EU-kontroll noen dager senere og da viste det seg å være store feil, den verste var noe rust og at dette var dyrt å fikse, de andre egentlig bagateller i forhold, noe jeg lett kunne ordnet selv, selv om jeg ikke kan noe særlig med bil. Det jeg nå lurer på, nå som jeg har kjøpt en ubrukelig bil, er om jeg har noen rettigheter eller om det bare er å vrake bilen for å få tilbake halvparten av det jeg betalte for den? Anonymkode: cced9...b65 Hva de anser som farlig rust kan være litt variabelt. I noen tilfeller dreier det seg kanskje om noe overflaterust som man pusser bort, og deretter leverer bilen til etterkontroll på et annet verksted. Hvis det derimot er snakk om gjennomrustede elementer i en bærende konstruksjon kan det selvfølgelig komme til å overstige bilens verdi. Men biler i denne prisklassen er nesten aldri feilfrie. Så fort man anskaffer en annen bil til 5000 kr, får man også en ny liste med vedlikeholdsbehov som igjen kan overstige bilens verdi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå