AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #1 Skrevet 15. mai 2018 Hva tenker folk om dette? Svigerbror ble 18 år i dag og svigermor hadde kjøpt øl i gave til han. Han fikk kompiser på besøk til bursdagsmiddagen og de hadde også med øl. De satt sammen rundt middagsbordet å drakk og smakte på diverse øl, både svigerforeldre, svigersøsken og deres venner. I mitt hode er dette helt absurd. Har vokst opp i et hjem med foreldre som er avholds og en del alkoholikere i familien så hos oss har alkohol vært bannlyst fra tilstelninger. Det virker så rart for meg å nyte alkohol sammen med familie. Anonymkode: 6ffe1...deb 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #2 Skrevet 15. mai 2018 Tror det er du som er den rare her Anonymkode: 04a7c...453 40
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #3 Skrevet 15. mai 2018 Det er da helt vanlig når de er over 18? Anonymkode: c19ed...48a 11
Tanuki Skrevet 15. mai 2018 #4 Skrevet 15. mai 2018 Alkohol? Det var da snakk om noen øl, ikke sprit. For deg virker det nok rart, men i de aller fleste familier kan man nyte noen glass med vin/øl uten at man blir drita. 12
Gjest Catalina Culès Skrevet 15. mai 2018 #5 Skrevet 15. mai 2018 (endret) Ikke vanlig å reagere på det, her er det du som er rar. Jeg har også vokst opp i et alkoholisert hjem, men jeg vet at de fleste har et normalt forhold til alkohol, allikevel. Endret 15. mai 2018 av Catalina Culès
skyflakes Skrevet 15. mai 2018 #6 Skrevet 15. mai 2018 Hvis man tenker hva som er normalt blant flertallet i Norge så vil jeg nok tro at flere drikker med barna sine (altså myndige mennesker) enn de som ikke gjør det. Folk flest har et normalt og sunt forhold til alkohol, og det er kjipt å høre om dine erfaringer. Men du er vel også voksen nå, og burde forstå at folk er forskjellige. 8
TeamWP Skrevet 15. mai 2018 #7 Skrevet 15. mai 2018 Synes ikke det er rart i det hele tatt. Om det er å kose seg med et glass vin,ølsmaking,eller til og med en skikkelig artig fest i ny og ne. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #8 Skrevet 15. mai 2018 Det er helt fjernt for meg også. Jeg er godt oppe i 20-årene og kjernefamilien min er nærmest avholds (et par cocktails i året) og drakk aldri foran meg før både meg og søsteren min ble myndig. De gangene det er varmt ute og mamma tilbyr meg en mojito ser jeg bare rart på henne, totalt uvant. De eldre i slekta er dypt religiøse og under familiesammensetninger er alkohol bannlyst. Da samtlige i familien ble myndige og de eldre ikke var til stede i selskapet så ble det tilbudt masse øl og vin. Jeg er klar over at alkohol blant familie er helt normalt og ok, men gud så fjernt det Anonymkode: 3c3bb...ea9 3
Ulrikke Skrevet 15. mai 2018 #9 Skrevet 15. mai 2018 To av mine stebarn er over 18, og de har fått servert alkohol til maten her hjemme fra de fylte 18. Jeg personlig liker ikke øl, men jeg hadde hatt null problemer hvis vi hadde kjøpt fem "spesielle" typer og vi hadde sittet og smakt på dem sammen for å finne ut hvilke som var gode osv... Normalt, avslappet forhold til alkohol vil jeg tro både vi voksne og "barna" har... Vi drikker generelt lite her i huset, rett og slett fordi vi ikke er glad i det, men det er HELT ok å servere 18-åringen en øl til maten her hjemme! 2
Gjest Herr Heftig Skrevet 15. mai 2018 #10 Skrevet 15. mai 2018 Alle former for sosial interaksjon mellom voksne barn og foreldre er bekymringsverdig.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #11 Skrevet 15. mai 2018 Altså, man drikker seg jo ikke dritings med familien. Det er mer positivt å lære seg at man kan drikke i moderasjon, enn å bare drikke ute på fylla der man lærer at 1 eller 2 øl aldri er nok, man må bøtte nedpå Anonymkode: 03067...92e 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #12 Skrevet 15. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså, man drikker seg jo ikke dritings med familien. Det er mer positivt å lære seg at man kan drikke i moderasjon, enn å bare drikke ute på fylla der man lærer at 1 eller 2 øl aldri er nok, man må bøtte nedpå Anonymkode: 03067...92e Joda en real fest er helt i orden! Selv med familie. Drita kan man egentlig unngå uansett hva slags tilstelning det er. Anonymkode: 80ab3...f66 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #13 Skrevet 15. mai 2018 I min familie har alkohol aldri vært en greie. Barna vet at jeg har drukket vin og lignende iblandt men jeg har aldri vært full og drikking er ikke noe noen av oss er særlig interessert i. Vi har faktisk aldri drukket noe sammen. Å ta med øl i bursdagsgave er tankeløst. Hun burde heller gitt gutten et gavekort med penger han kunne brukt til noe han ville hatt glede av. Anonymkode: 7e11c...e5a
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #14 Skrevet 15. mai 2018 Fy å skam!, det er bedre å fortelle barna at alkohol er livsfarlig. Skal de absolutt drikke så kan de gjøre det i skjul og heller finne ut av det på egen hånd uten oppsyn av voksne. Det er jo helt uhørt at voksne mennesker skal lære voksne barn om alkohol!. Anonymkode: b9465...f5c 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #15 Skrevet 15. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I min familie har alkohol aldri vært en greie. Barna vet at jeg har drukket vin og lignende iblandt men jeg har aldri vært full og drikking er ikke noe noen av oss er særlig interessert i. Vi har faktisk aldri drukket noe sammen. Å ta med øl i bursdagsgave er tankeløst. Hun burde heller gitt gutten et gavekort med penger han kunne brukt til noe han ville hatt glede av. Anonymkode: 7e11c...e5a Man kan da ha mye glede av god mat og drikke Anonymkode: 80ab3...f66 11
Gjest making.a.mess Skrevet 15. mai 2018 #16 Skrevet 15. mai 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker folk om dette? Svigerbror ble 18 år i dag og svigermor hadde kjøpt øl i gave til han. Han fikk kompiser på besøk til bursdagsmiddagen og de hadde også med øl. De satt sammen rundt middagsbordet å drakk og smakte på diverse øl, både svigerforeldre, svigersøsken og deres venner. I mitt hode er dette helt absurd. Har vokst opp i et hjem med foreldre som er avholds og en del alkoholikere i familien så hos oss har alkohol vært bannlyst fra tilstelninger. Det virker så rart for meg å nyte alkohol sammen med familie. Anonymkode: 6ffe1...deb Tenker de myndige barna må få et normalt forhold til alkohol, ergo at de kan ta en øl eller to i familieselskap. At alkohol kan nytes med familie uten at folk blir beruset er en fin kontrast til måten ungdom venner seg til alkohol på når de er med jevnaldrende. Da er målet ofte å bli dritings. Å bli full i familieselskap syntes jeg ikke noe om.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #17 Skrevet 15. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan da ha mye glede av god mat og drikke Anonymkode: 80ab3...f66 Selvfølgelig, men alt med måte. Anonymkode: 7e11c...e5a
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #18 Skrevet 15. mai 2018 Jeg er i 20-åra og tar gjerne litt vin med foreldrene mine. Jeg tåler dog nesten ingenting, og kjenner det av bare ett glass vin. Jeg og min mor satt på terrassen en sommer og delte en flaske vin, og vi begge blir brisne av bare et par glass, så det var ganske mye latter og en hyggelig kveld. Jeg har et veldig balansert forhold til alkohol og drikker sjeldent mer enn to alkoholenheter når jeg er på byen med venner. Anonymkode: af29c...41d 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #19 Skrevet 16. mai 2018 Jeg og mine søsken fikk øl,cider og vin av mamma fra vi var 15. Dette ble inntatt både sammen med henne og uten henne. Det er unormalt. Drikke noen øl med myndige barn er ikke unormalt. Anonymkode: e8e48...e2d 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #20 Skrevet 16. mai 2018 I vår familie har vi tradisjon for lagringsvin i dåpsgave, og så knytter vi den sammen med foreldre på 18 års dagen. Syntes det er veldig hyggelig vi har sjeldent familiesammenkomster uten at det også blir servert et alkoholholdig alternativ. Det går helt fint alle drikker med måte og koser seg Anonymkode: e7df0...3af 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå