AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #1 Skrevet 15. mai 2018 Jeg tror det er det jeg har fått i hus Bor i en leilighet i 5 etg og har aldri hatt så mye som en edderkopp før jeg for tre uker siden så et lite dyr pile inn bak en list. Mistenkte skjeggkre og la ut limfeller langs hele gulvet. Har hatt disse liggende i tre uker, og har kun fanget opp to av disse uvesenene. Indikerer det et problem siden det bare er to stykker på 3 uker? Eller står jeg overfor en invasjon nå? Leser så mye skrekkpropaganda på nett at jeg er helt kvalm. Hva bør jeg gjøre videre? Helst nyttige, beroligende svar for jeg er uvel nå. Anonymkode: d9323...466
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #2 Skrevet 15. mai 2018 Ser mer ut dom sølvkre. Anonymkode: 486cc...844 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #3 Skrevet 15. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser mer ut dom sølvkre. Anonymkode: 486cc...844 Hva er forskjellen? Gjør de like mye skade? Anonymkode: d9323...466
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #4 Skrevet 15. mai 2018 Hvor har du funnet de? er enig med AB over at det ser mest ut som sølvkre. Har du de på badet? isåfall, forsvinner de når du slår på lyset? sølvkre elsker mørket og hater lyset nemlig. Det finnes forskjellige ting du kan bruke! Men eier du leiligheten? er det borettslag? isåfall kan det hende du har avtale gjennom det med skadedyrsfirmaer! Anonymkode: a9650...c04
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #5 Skrevet 15. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er forskjellen? Gjør de like mye skade? Anonymkode: d9323...466 Tror ikke de gjør skade men sølvkre KAN være en indikasjon på fuktskade! Anonymkode: a9650...c04 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #6 Skrevet 15. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor har du funnet de? er enig med AB over at det ser mest ut som sølvkre. Har du de på badet? isåfall, forsvinner de når du slår på lyset? sølvkre elsker mørket og hater lyset nemlig. Det finnes forskjellige ting du kan bruke! Men eier du leiligheten? er det borettslag? isåfall kan det hende du har avtale gjennom det med skadedyrsfirmaer! Anonymkode: a9650...c04 Jeg har som sagt bare funnet disse to stykkene. Langs listen på kjøkkenet. Ellers har jeg kun sett et på kjøkkenet. Har lagt limfeller langs alle lister i alle rom, og det er disse to som ble fanget opp. På kjøkkenet. Eier leiligheten, sameie. Ingen andre har registrert noe, men når det er så lite så er det gjerne ikke en "invasjon"? Anonymkode: d9323...466 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #7 Skrevet 15. mai 2018 Slet en del med sølvkre der vi leide sist, vi hadde de i hele leiligheten riktignok (de var der før vi flyttet inn, ingen sa noe om de) og etter å ha lest i timesvis om disse faenskapene forstod jeg det som om sølvkre har lange, rette horn, mens skjeggkre har lange, mer hårete horn. Ut ifra størrelsen ser det ut som de har vært der en liten stund, vil anta at de har rukket å formere seg? Bestill sånn pakke fra skadedyrfirma med både limfeller og spray. Sett ut fellene der du fant disse eller i nærheten og spray i alle små sprekker, lister osv. Har du de på kjøkkenet så gjem unna all mat. Putt maten i plastkasser og ikke ha papp liggende rundt. Snakker om papp, så er de kjent for å komme med esker dersom man har kjøpt møbler eller har bestilt noe fra nettet, så pakk sånt opp utendørs, det har vi begynt med nå.. Alt for å kanskje slippe de der en gang til.. Lest at de sier at skjeggkre om noen år vil være i så og si alle hjem og da er det ikke snakk om å bekjempe, men holde bestanden nede... Krysser fingrene for deg og at du bare har hatt disse to. Anonymkode: 8b0b7...98e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #8 Skrevet 15. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Tror ikke de gjør skade men sølvkre KAN være en indikasjon på fuktskade! Anonymkode: a9650...c04 Nemlig. De er ikke farlige, og de biter ikke. Men de liker papir og tapetlim, så dersom man har verdifulle bøker eller frimerkesamlinger ble man beskytte disse. Men foruten det er de ikke farlige nei. 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har som sagt bare funnet disse to stykkene. Langs listen på kjøkkenet. Ellers har jeg kun sett et på kjøkkenet. Har lagt limfeller langs alle lister i alle rom, og det er disse to som ble fanget opp. På kjøkkenet. Eier leiligheten, sameie. Ingen andre har registrert noe, men når det er så lite så er det gjerne ikke en "invasjon"? Anonymkode: d9323...466 Har du to har du garantert flere. Anonymkode: 4abfd...1e2 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #9 Skrevet 15. mai 2018 Jeg ser virkelig ikke forskjellen på disse insektene. Hva er det som gjør at dere tror det er Sølvkre? Her er et bedre bilde: Anonymkode: d9323...466
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #10 Skrevet 15. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slet en del med sølvkre der vi leide sist, vi hadde de i hele leiligheten riktignok (de var der før vi flyttet inn, ingen sa noe om de) og etter å ha lest i timesvis om disse faenskapene forstod jeg det som om sølvkre har lange, rette horn, mens skjeggkre har lange, mer hårete horn. Ut ifra størrelsen ser det ut som de har vært der en liten stund, vil anta at de har rukket å formere seg? Bestill sånn pakke fra skadedyrfirma med både limfeller og spray. Sett ut fellene der du fant disse eller i nærheten og spray i alle små sprekker, lister osv. Har du de på kjøkkenet så gjem unna all mat. Putt maten i plastkasser og ikke ha papp liggende rundt. Snakker om papp, så er de kjent for å komme med esker dersom man har kjøpt møbler eller har bestilt noe fra nettet, så pakk sånt opp utendørs, det har vi begynt med nå.. Alt for å kanskje slippe de der en gang til.. Lest at de sier at skjeggkre om noen år vil være i så og si alle hjem og da er det ikke snakk om å bekjempe, men holde bestanden nede... Krysser fingrene for deg og at du bare har hatt disse to. Anonymkode: 8b0b7...98e Det er skjeggkre som kommer med pappen, ikke sølvkre! Anonymkode: a9650...c04 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #11 Skrevet 15. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: sølvkre har lange, rette horn, mens skjeggkre har lange, mer hårete horn. Anonymkode: 8b0b7...98e ok, takk. Anonymkode: d9323...466
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #12 Skrevet 15. mai 2018 De ser ut som skjeggkre. Vi fant slike i huset vårt i vinter og det var skjeggkre (Anticimex har bekreftet det). Du ser det på de lange haletrådene og «føletrådene» framme og om du zoomer inn på bildet ditt, ser du kanskje at de har «skjegg» også. Hvordan plasserte du fellene? To stk var ikke mange, men det er ganske sikkert flere og om fellene ikke er plassert riktig, vil de fleste ikke gå i dem Fellene må plassere med ryggen inntil veggene/listene, da det er der de ferdes mest. Anticinex satte ut flere titalls feller hos oss i starten og over 100 gikk i dem i løpet av 4 uker. Etter første giftrunde, over 100 til. Vi har forsikring som dekker bekjemping/reduksjon. Har hatt to runder med gift nå, usikker på om de er borte... Anonymkode: 222df...756 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #13 Skrevet 15. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er skjeggkre som kommer med pappen, ikke sølvkre! Anonymkode: a9650...c04 Ehm.. Har ikke påstått at er sølvkre som kommer med pappen, og dessuten, hva så? Skjeggkre er da et enda større problem enn sølvkre, så man vil vel neppe ha dem i hus uansett. Så fremdeles, pakk opp esker utendørs. Anonymkode: 8b0b7...98e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #14 Skrevet 15. mai 2018 Bilde av et av våre skjeggkre. Anonymkode: 222df...756
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #15 Skrevet 15. mai 2018 Tips: Sjekk om forsikringen deres dekker skadedyrbekjempelse. Anonymkode: 222df...756
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #16 Skrevet 15. mai 2018 Ser ut som skjeggkre 😔 Anonymkode: f35ed...bdd 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #17 Skrevet 15. mai 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke de gjør skade men sølvkre KAN være en indikasjon på fuktskade! Anonymkode: a9650...c04 Begge er krebsedyr, og trenker høy luftfuktighet for å overleve. Skjeggkre er langt vanskeligere å utrydde enn sølvkre. Skjeggkre har "skjegg" over hele segg, sølvkreene har ikke skjegg. Skadedyrfirma bør kontaktes, og du må begynne å lufte samt ikke tørke klær innendørs. Anonymkode: 486cc...844
A4-livet Skrevet 15. mai 2018 #18 Skrevet 15. mai 2018 Vi har skjeggkre, men limfeller og gift (kjøpt på skadedyrshop eller noe) virker fint her. De siste ukene har vi knapt sett noen, før det hadde vi ganske mange. Har nok fanget 3-400 de siste månedene. De du har er voksne, så du har garantert flere. Ville begynt å behandle så raskt som mulig så du tar ondet ved roten. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #19 Skrevet 15. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begge er krebsedyr, og trenker høy luftfuktighet for å overleve. Skjeggkre er langt vanskeligere å utrydde enn sølvkre. Skjeggkre har "skjegg" over hele segg, sølvkreene har ikke skjegg. Skadedyrfirma bør kontaktes, og du må begynne å lufte samt ikke tørke klær innendørs. Anonymkode: 486cc...844 Skjeggkre trenger ikke høy luftfuktighet.. Anonymkode: 8b0b7...98e 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #20 Skrevet 15. mai 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er skjeggkre som kommer med pappen, ikke sølvkre! Anonymkode: a9650...c04 Begge to kan komme med pappesker. Får du napp med to på en limfelle, så har du rikelig. De trives med stivelsesrike produkter, brødsmuler, matrester, søppel, tapetlim, papir, osv. Sølvkre er allergifremkallende og reagerer en på sølvkre, så reagerer en på midd og kakelakker. Alle tre tilhører samme familie. Sølvkre kan og spise opp både bøker og andre produkter for å leve/overleve. De formerer seg også enormt og kan bli en hel liten invasjon om de får leve og kose seg innendørs. Anonymkode: 486cc...844 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå