AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #1 Skrevet 15. mai 2018 Noen som har vært utfor gruppeintervju? Har blitt innkalt til intervju til en stilling jeg har søkt på og til min store overraskelse så blir intervjuformen utført i gruppeintervju på opptil 5-6 stykker. Jeg har ikke fått noe flere detaljer om hvordan intervjuet skal foregå. Er det noen som kan komme med noen gode tips? Er dette egentlig en form for intervju der man ønsker å ansette den som klarer å stikke seg fram og ta ordet i en slik situasjon? Samtidig så er det jo ikke for bra å ta for mye plass heller tenker jeg. Anonymkode: 754e0...9d0
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #2 Skrevet 15. mai 2018 Jeg har bare vært på et gruppeintervju. Dette var til en butikkjobb i en større kjede, de søkte folk til flere stillinger, både heltid og deltid, faste stillinger og sommervikariater. Vi var ni stykker på intervjuet. Først presenterte de fra kjeden som var tilstede seg og så presenterte HR-ansvarlig firmaet og fortalte kort om arbeidsoppgaver, uniformsplikt og diverse. Så var det tid for at vi presenterte oss. Vi satt rundt et bord og måtte si navn og alder, fortelle litt om bakgrunnen vår og hvorfor vi hadde søkt jobb akkurat der. Etter det måtte vi fylle ut et spørreskjema med både typiske "intervjuspørsmål" (typ Hvorfor skal vi velge deg?) og en del praktiske spørsmål (hvilken butikk(er) man ville jobbe i, hvor stor stilling man ønsket, om man ønsket fast jobb eller sommerjobb) og til slutt var det en gruppeoppgave. Vi ble delt inn i tre grupper a tre personer. Oppgaven var å selge et gitt produkt. Vi fikk frie tøyler til hvordan vi ønsket å gjøre det: Lage en sang? Rollespill? Etter 15 minutter måtte vi opp foran alle de andre og presentere det. Gruppeoppgaven var det verste for meg. Jeg takler sånt særs dårlig og "frøs" totalt. Jeg fikk ikke jobben fordi jeg var for stille og nervøs. Anonymkode: 93dc3...4ec
halvehimmelen Skrevet 16. mai 2018 #3 Skrevet 16. mai 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bare vært på et gruppeintervju. Dette var til en butikkjobb i en større kjede, de søkte folk til flere stillinger, både heltid og deltid, faste stillinger og sommervikariater. Vi var ni stykker på intervjuet. Først presenterte de fra kjeden som var tilstede seg og så presenterte HR-ansvarlig firmaet og fortalte kort om arbeidsoppgaver, uniformsplikt og diverse. Så var det tid for at vi presenterte oss. Vi satt rundt et bord og måtte si navn og alder, fortelle litt om bakgrunnen vår og hvorfor vi hadde søkt jobb akkurat der. Etter det måtte vi fylle ut et spørreskjema med både typiske "intervjuspørsmål" (typ Hvorfor skal vi velge deg?) og en del praktiske spørsmål (hvilken butikk(er) man ville jobbe i, hvor stor stilling man ønsket, om man ønsket fast jobb eller sommerjobb) og til slutt var det en gruppeoppgave. Vi ble delt inn i tre grupper a tre personer. Oppgaven var å selge et gitt produkt. Vi fikk frie tøyler til hvordan vi ønsket å gjøre det: Lage en sang? Rollespill? Etter 15 minutter måtte vi opp foran alle de andre og presentere det. Gruppeoppgaven var det verste for meg. Jeg takler sånt særs dårlig og "frøs" totalt. Jeg fikk ikke jobben fordi jeg var for stille og nervøs. Anonymkode: 93dc3...4ec For et håpløst opplegg. Ikke har man mulighet til å vise særlig med personlighet og by på seg selv når man må svare på spørsmål skriftlig, og en gruppeoppgave som skal fremføres foran alle andre er ikke akkurat en måte å finne stabile, gode ansatte på. Hadde dratt derfra, tror jeg. Kan skjønne de ønsker å korte ned på tidsbruken i ansettelsesprosessen, men da får man heller bruke bemanningsbyrå, eller gjøre gruppeintervjuer på en ordentlig måte.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #4 Skrevet 16. mai 2018 6 timer siden, halvehimmelen skrev: For et håpløst opplegg. Ikke har man mulighet til å vise særlig med personlighet og by på seg selv når man må svare på spørsmål skriftlig, og en gruppeoppgave som skal fremføres foran alle andre er ikke akkurat en måte å finne stabile, gode ansatte på. Hadde dratt derfra, tror jeg. Kan skjønne de ønsker å korte ned på tidsbruken i ansettelsesprosessen, men da får man heller bruke bemanningsbyrå, eller gjøre gruppeintervjuer på en ordentlig måte. Det som overrasket meg mest var at dette var det eneste intervjuet de kalte inn til for de stillingene. Avslutningsvis gjorde de det klart at det kom ikke til å bli gjennomført annengangsintervjuer og at alle ville få en tilbakemelding i løpet de nærmeste to ukene. Jeg kunne på en måte skjønt det om de brukte dette intervjuet til en første "siling", for å bli kvitt de mest ubrukelige søkerne og finne de mest aktuelle å gå videre med i en runde med mer "dypgående" intervjuer. Jeg følte meg rett og slett snytt da jeg gikk derfra og den følelsen ble ikke mindre da jeg fikk avslaget, for jeg vet jeg ville gjort en langt bedre figur i en annen setting. Anonymkode: 93dc3...4ec
Aviale Skrevet 18. mai 2018 #5 Skrevet 18. mai 2018 Jeg har vært på gruppeintervju der de brukte dialogspill, det fungerte fint. Vi var rundt 6 stykker, intervjuet var for lærerstillinger. Jeg ble sinnsykt nervøs av situasjonen, og klarte ikke fortelle så mye som jeg ville i den første presentasjonsrunden pga det. Men i diskusjonen etterpå gikk det bedre, og med den aktiviteten fikk alle like mye tid til å si noe. Virket som flere av de andre snakket mye svada/akademisk om påstandene vi diskuterte, mens jeg prøvde å relatere det til det faktiske arbeidet i klasserommet. Følte at jeg kunne gjort det bedre, men jeg ble likevel plukket ut til andregangs intervju. Så mitt råd er: om du tror du blir veldig nervøs, forbered hva du vil si om deg selv på forhånd. Og ikke nødvendigvis for mye heller, vi fikk beskjed om å gjøre det kort, så jeg fikk sagt mindre enn jeg hadde hatt lyst til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå