Gjest Lille Solstråle Skrevet 26. februar 2005 #1 Skrevet 26. februar 2005 Hva er poenget med å kjøpe dvder til widescreen-tv når underteksten alltid kommer midt på det svarte feltet under filmen? Jeg kjøpte nettopp extended-versjonen av Atter en konge, men det var umulig å se den i fullt format da underteksten forsvant. Jeg endte opp med å se filmen som en liten stripe midt på skjermen for å få med underteksten. Er det bare jeg som irriterer meg over sånt, eller er det bare jeg som er dum som ikke har funnet noen funksjon som kan flytte underteksten oppover skjermen så man kan se filmen i fullt format??
Gjest Virvel Skrevet 1. mars 2005 #2 Skrevet 1. mars 2005 Det der irriterer jeg meg også over! Fullstendig meningsløst! De har blitt litt flinkere med tekstingen av tv-programmer etter hvert, men det er fortsatt maaange serier og filmer i 16/9-format som har teksten utenfor bildet... Når det gjelder LOTR-filmene er det jo greit nok så lenge de snakker engelsk, da trenger jeg ikke teksten, men så har de det jo med å dra noen gloser på alvisk innimellom, og der er jeg ikke helt stø...
Gjest Lille Solstråle Skrevet 1. mars 2005 #4 Skrevet 1. mars 2005 har dere 16:9 TV da? Ja, det er jo det som er poenget. Da vil man gjerne se filmer i 16:9-format også. Men det er umulig når underteksten vises langt under filmen i stedet for "oppå" selve filmen. :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #5 Skrevet 1. mars 2005 Hvor stor tv har du, da? Har aldri opplevd dette problemet selv.
Gjest Virvel Skrevet 1. mars 2005 #6 Skrevet 1. mars 2005 Jeg har 28" widescreen. Min store drøm er at alle programmer blir sendt i 16/9, og at all teksting ligger innenfor bildet. Tenk, så deilig... Siste Gjest; hvor teksten er plassert er ikke noe man kan stille inn på tv-en, så enten har du ikke widescreen, eller så ser du veldig lite på tv, eller så har du bare ikke lagt merke til det.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #7 Skrevet 1. mars 2005 Jeg har 28" widescreen. Min store drøm er at alle programmer blir sendt i 16/9, og at all teksting ligger innenfor bildet. Tenk, så deilig... Siste Gjest; hvor teksten er plassert er ikke noe man kan stille inn på tv-en, så enten har du ikke widescreen, eller så ser du veldig lite på tv, eller så har du bare ikke lagt merke til det. Et poeng er at 16:9 ikke blir riktig før ved 32". Det jeg mener er at jeg aldri har opplevd å måtte se filmen på "en liten stripe" når teksten er på. Jeg kan helt fint se filmen i fullt format uten at noe av teksten forsvinner.
Gjest Lille Solstråle Skrevet 1. mars 2005 #8 Skrevet 1. mars 2005 Jeg har 32", men kan fortsatt overhodet ikke se Lotr-filmene i fullt format hvis jeg vil ha dem tekstet. Teksten er laangt under bildet. "En liten stripe" er kanskje å overdrive, (evt underdrive) men jeg syns det ødelegger en del av filmopplevelsen at jeg ikke kan la filmen fylle hele skjermen. Det gjelder endel tv-programmer og tv-filmer også.
Superlammet Skrevet 2. mars 2005 #9 Skrevet 2. mars 2005 Har heller aldri opplevd dette. Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener med "hele skjermen", men widescreen skal vel ikke dekke hele skjermen skal det vel? Det skal være to sorte "striper" oppe og nede mener jeg da. Så hvis det er dette du mener er det nok slik det skal være. Om du vil at selve bildet skal fylle hele skjermen er det nok ikke i format 16:9, men et annet format. Hvis jeg har forstått deg riktig da.
Gjest Virvel Skrevet 2. mars 2005 #10 Skrevet 2. mars 2005 Hvis du ser en film laget i 16/9-format på en vanlig tv, får du en sort stripe oppe og nede. På en widescreen-tv har du mulighet til å endre format slik at selve bildet fyller hele skjermen, og de sorte stripene blir borte. Hvis teksten (som den ofte gjør) er lagt i det sorte feltet under selve filmen, forsvinner den ut av bildet når du stiller inn tv-en på 16/9. Et poeng er at 16:9 ikke blir riktig før ved 32". Formatet sier jo noe om forholdet mellom bredde og høyde, så det kan være like riktig på en 28" hvis bare forholdet mellom skjermens høyde og bredde stemmer. Det funker helt fint å se filmer i 16/9 på min tv i hvert fall.
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2005 #11 Skrevet 13. mars 2005 Jeg har 32", men kan fortsatt overhodet ikke se Lotr-filmene i fullt format hvis jeg vil ha dem tekstet. Teksten er laangt under bildet. "En liten stripe" er kanskje å overdrive, (evt underdrive) men jeg syns det ødelegger en del av filmopplevelsen at jeg ikke kan la filmen fylle hele skjermen. Det gjelder endel tv-programmer og tv-filmer også. Dette skal ikke skje. Du har enten stilt inn DVD-spilleren feil, eller så bruker du zoom på TV'n for å fylle skjermen. I setup-menyen på DVD-spilleren må du velge hvilken type TV du har. 4:3 eller 16:9. Har man widescreen-TV eller tradisjonell TV med 16:9-funksjon skal DVD-spilleren inntilles på 16:9-TV. Det finnes flere ulike widescreen-formater. De "bredeste" variantene gir sorte striper over og under bildet også på widescreen-TV'er. Eksempler på slike filmer er bl.a. Ringenes Herre-trilogien. Dette formatet kalles 2.35:1 og er uttrykk for forholdet mellom bredden og høyden på bildet. Dette formatet er vanligst på de store Hollywood-produksjonene. Det formatet vi forbinder med widescreen som dekker hele billedflaten på en widescreen-TV kalles 1.85:1. Strengt tatt er det noen tynne sorte striper også her, men de er såvidt synlige. "Ekte" widescreen-TV-format er 1.78:1, som er vanligst på filmer og TV-serier laget for nettopp TV. Altså ligger "problemet" med undertekster som forsvinner hos brukeren og ikke hos DVD-produsenten. Hvis tekstene på din TV forsvinner, så ser du rett og slett filmen i feil format.
Gjest Virvel Skrevet 16. mars 2005 #12 Skrevet 16. mars 2005 Nei vet du hva, jeg sjekket nettopp, og DVD-spilleren min er stilt inn på 16:9-format. Like fullt forsvinner teksten på filmer. Og når det gjelder teksting av tv-programmer kan da umulig DVD-spillererns innstillinger ha noe å si? Noen programmer har teksten inni bildet, andre utenfor, helt uavhengig av hva både tv-en og DVD-en min er innstilt på.
Gjest Lille Solstråle Skrevet 16. mars 2005 #13 Skrevet 16. mars 2005 Nei vet du hva, jeg sjekket nettopp, og DVD-spilleren min er stilt inn på 16:9-format. Like fullt forsvinner teksten på filmer. Og når det gjelder teksting av tv-programmer kan da umulig DVD-spillererns innstillinger ha noe å si? Noen programmer har teksten inni bildet, andre utenfor, helt uavhengig av hva både tv-en og DVD-en min er innstilt på. Bingo. Takk for at det er noen som skjønner meg :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå