Gå til innhold

Barnebidrag...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg betaler barnebidrag hver mnd, og alt det som barnet koster inngår i barnebidrag, utenom slike store ting som konfirmasjon, bursdager og dyre fritidsaktiviteter osv.. og Vi er blitt enige om å dele på yttertøy, å det gjør vi..

Men allikevel så mottar jeg ofte meldinger om jeg kan f.eks kjøpe ei fin skjorte og bukse til konfirmasjon(som gjest), til 17mai, til Jul, betale hårklipp, betale utstyr til fritidsaktivitet, betale fritidsaktivitet som koster 750 i året, betale skolemelk, samt skoleting, osv osv... alt dette mener hun at jeg må bli med å bidra til, Å hvis jeg sier Nei, så er det full bråk! Skal ikke alt eller noe av dette inngå i barnebidrag? Eller hva er deres synspunkter, vil høre litt synspunkter ang dette..

Anonymkode: 44f20...6af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dyre ekstraomkostninger som sportsutstyr, briller, regulering er ikke iregnet i bidraget. Bidraget skal dekke barnets daglige behov og det mest rettferdige hadde vel vært om man tok annen hver bursdag, annen hver 17.mai mm. For slike dager er jo også ekstra. 

Anonymkode: 67d57...12e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

fritidsaktiviteter er jo en daglig aktivitet som bidraget skal dekke. Dog bør man jo betale mer hvis man selv mener barnet skal være på dyre aktiviteter. 750kr i året er ikke en dyr aktivitet og vil etter mitt syn dekkes av bidrag.

Anonymkode: 67d57...12e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går inn under barnebidraget ja. Fritidsaktivitet er såkalt luksus og betales av den som er villig (satt på spissen)...

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Relatert+informasjon/Beregnet+kostnad+til+forsørgelse

1. Forbruksutgifter

Forbruksutgiftene er tredelt og består av:

Individspesifikke utgifter

Mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid, spedbarnsutstyr (bare yngste aldersgruppe).

Husholdsspesifikke utgifter

Andre dagligvarer, husholdsartikler, møbler, telefon og mediebruk, PC, video m.v. Beløpene dekker barnets andel av disse kostnadene.

Følgende utgiftsposter er ikke med: Kostbare, utstyrskrevende fritidsinteresser, feriereiser, feiring av fødselsdager og andre begivenheter, gaver og lommepenger.

Transportutgifter

Dette er sammensatt av bilkostnader og utgifter til bruk av offentlig transport. Dette gjelder ikke transport i forbindelse med samvær. 

Bilkostnadene er basert på barnets andel av driftsutgiftene, dvs. utgifter til vedlikehold, bensin, olje, dekk og service og reparasjoner. Utgifter til offentlig transport regnes bare med for de tre eldste aldersgruppene.

Anonymkode: 21607...c55

Skrevet

Bidragsmottaker skal stå for barnets daglige behov, klær, fritidsaktiviteter (og klær/utstyr til det). Det eneste som skal spleises på er briller, tannregulering og konfirmasjon. Dersom bidragsmottaker og barnet er bedt i konfirmasjon skal ikke du kjøpe klær til den anledningen. Nå vet ikke jeg hvordan dere gjør det med 17.mai, men er det annenhvert år så skal dere kjøpe klær annenhvert år også. 

Det kommer også litt an på samværsordningen dere ha? Har dere 50/50 skal dere spleise på yttertøy, utstyr til fritidsaktiviteter osv. Har du kun helgesamvær skal bidragsmottaker stå for alt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Sola* skrev:

Bidragsmottaker skal stå for barnets daglige behov, klær, fritidsaktiviteter (og klær/utstyr til det). Det eneste som skal spleises på er briller, tannregulering og konfirmasjon. Dersom bidragsmottaker og barnet er bedt i konfirmasjon skal ikke du kjøpe klær til den anledningen. Nå vet ikke jeg hvordan dere gjør det med 17.mai, men er det annenhvert år så skal dere kjøpe klær annenhvert år også. 

Det kommer også litt an på samværsordningen dere ha? Har dere 50/50 skal dere spleise på yttertøy, utstyr til fritidsaktiviteter osv. Har du kun helgesamvær skal bidragsmottaker stå for alt.

Har Helg og ferie samvær

AnonymBruker
Skrevet

Dette ville jeg ikke ha giddet.  Hun får nok høyeste bidrag fra deg.  La henne bare bråke.  Du betaler bidrag for disse ekstra ting til barnet- i tillegg får hun trygd osv. Da kan hun bruke pengene hun får på disse tingene hun klager over.  Du må nok bare si det rett ut at hun må stå for disse tingene selv.  

Anonymkode: 513de...3f1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva betaler du i bidrag, og hva koster barnet per mnd inklusive barnehage og generelt (mat, medisiner, klær (også til anledninger som 17. mai), hårklipp, utstyr, leker etc?

Jeg synes dette er et fint utgangspunkt: kostnadene bør deles. Dersom du tjener veldig mye mer enn henne, synes jeg brøken bør forfordeles noe. Såpass raus bør man være med sine egne barn - det er nå min mening. Barnetrygden er 1940,- per mnd om en har barnet alene, men det er ikke store summen ift utgiftene ved å ha barn (gjerne doble sett med ytterklær/regntøy i skole/barnehage), sko de vokser ut av før du får tenkt deg om etc etc

En ting er hva barnet har krav på, iht NAV kalkulator etc - en annen ting er hva det faktisk koster og hva du har råd til. Med kun helge- og ferie samvær trenger kanskje mor hjelp til pass også? Nå kjenner ikke jeg deres situasjon, men uten en partner å støtte seg på kan det være behov for hjelp til å komme unna, det være seg jobb-forpliktelser, foreldremøter, noe sosialt? Etc eller unner du ikke din ex-partner denne hjelpen når h*n har barnet ditt hver eneste uke? 

Endret av vicw
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, vicw skrev:

Hva betaler du i bidrag, og hva koster barnet per mnd inklusive barnehage og generelt (mat, medisiner, klær (også til anledninger som 17. mai), hårklipp, utstyr, leker etc?

Jeg synes dette er et fint utgangspunkt: kostnadene bør deles. Dersom du tjener veldig mye mer enn henne, synes jeg brøken bør forfordeles noe. Såpass raus bør man være med sine egne barn - det er nå min mening. Barnetrygden er 1940,- per mnd om en har barnet alene, men det er ikke store summen ift utgiftene ved å ha barn (gjerne doble sett med ytterklær/regntøy i skole/barnehage), sko de vokser ut av før du får tenkt deg om etc etc

En ting er hva barnet har krav på, iht NAV kalkulator etc - en annen ting er hva det faktisk koster og hva du har råd til. Med kun helge- og ferie samvær trenger kanskje mor hjelp til pass også? Nå kjenner ikke jeg deres situasjon, men uten en partner å støtte seg på kan det være behov for hjelp til å komme unna, det være seg jobb-forpliktelser, foreldremøter, noe sosialt? Etc eller unner du ikke din ex-partner denne hjelpen når h*n har barnet ditt hver eneste uke? 

Barna går på skole fra 8:00 til halv 5 hver dag med SFO! Får dekket SFO av staten. Er 2 barn det er snakk om, betaler ca 5700 i mnd med henting og bringing! Mor har vært arbeidsledig i flere år, så hun får god tid til seg selv i hverdagen. Og jeg skal ikke måtte betale mer av den grunn at hun ikke får seg jobb, når hun ikke engang gidder å søke på jobber...

jeg hjelper til med ytterklær, og kjøper klær og div Ting som de trenger her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Sola* skrev:

Jeg er enig!!

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Barna går på skole fra 8:00 til halv 5 hver dag med SFO! Får dekket SFO av staten. Er 2 barn det er snakk om, betaler ca 5700 i mnd med henting og bringing! Mor har vært arbeidsledig i flere år, så hun får god tid til seg selv i hverdagen. Og jeg skal ikke måtte betale mer av den grunn at hun ikke får seg jobb, når hun ikke engang gidder å søke på jobber...

Hei, jeg skjønner at jeg gav et svar du ikke ønsket - det ser ut som det hisset deg opp da jeg ikke var enig med deg fra utgangspunktet. 

Vel, saken stiller seg jo i et annet lys om det ikke er noen utgifter til barnehage eller pass for øvrig fordi mor er hjemme. Og nei, jeg synes heller ikke du skal betale mer fordi mor ikke har vilje/evne til å få seg jobb eller for den saks skyld søke jobb.. 

Så bare så jeg forstår deg riktig/ du mener at hvert barn maks koster 2.850 per måned, alt inkludert? Du mener dere deler likt i dag - og at den brøken skal være slik.  Vel, da skulle alt være greit da.. hvis du ser barna «lide» fordi de ender opp med mindre enn du synes de fortjener - får du jo revurdere situasjonen og akseptere at kanskje ikke «mor tar seg sammen» men at dette ikke burde gå ut over dine barn. Rimelig? Nei, men man kan ikke alltid få det slik man håper og i hvert fall ikke når det gjelder forventninger til personer man er tvunget til å ha i livet sitt. 

Lykke til med å finne ut av det, uten bitter ettersmak. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor barna går på sfo når hun er arbeidsledig? 

Hadde nok ikke betalt ei krone ekstra! Du betaler allerede bidrag så da har du dekket din andel av hva barna koster så da må mor stå for resten. Les gjerne bidragsloven. Dersom mor går arbeidsledig over lengre tid så kommer nav til å beregne hva hun ville tjent i en 80% stilling innen det hun er utdannet som/har jobbet som ved utregning av barnebidrag. Da du ikke skal måtte betale mer bare fordi mor ikke gidder å jobbe. Du kan jo ringe nav og forhøre deg litt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mottar bidrag. Det eneste vi deler på utenom bidraget er som nevnt over: konfirmasjon, briller og tannregulering.

Jeg betaler alt utenom, både klær og fritidsaktiviteter. ( hans del dekkes jo av bidraget) 

Når de er hos han i helgen, betaler han for eksempel kinobilletten dersom de skal på kino, eller bursdagsgaven dersom de er bedt i bursdag. 

Anonymkode: d9eae...3b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne egentlig ønsket at mødre/fedre som ikke gidder å jobbe, og bare sitte på ræva dag inn og ut, fikk ikke 100% omsorg av barna.  HVorfor har du barna kun hver annen helg?  Søk 50/50 så kan hun slutte å få bidrag og blir presset til å faktisk må jobbe. 

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Kunne egentlig ønsket at mødre/fedre som ikke gidder å jobbe, og bare sitte på ræva dag inn og ut, fikk ikke 100% omsorg av barna.  HVorfor har du barna kun hver annen helg?  Søk 50/50 så kan hun slutte å få bidrag og blir presset til å faktisk må jobbe. 

Man skulle tro, at det var til barnets beste å bo mer hos den som jobber ja. (Om egnet og villig da, så klart)

Syk og svak, kan ikke jobbe osv. Men klamrer seg til hovedomsorgen for barn. Når samværsforelder har god kapasitet til mer tid med barn. Jeg prøvde å dra den på mekling, at om jeg hadde barnet mer, kunne mor få mer overskudd til jobb eller utdanning. Det kom ikke på tale 😂

At stønader, trygd og bidrag skal beregnes etter mengden samvær er en katastrofe for barnets beste, mener nå jeg. Selv om de fleste samarbeider bra og finner gode løsninger, så vil det alltid være de som tenker kun penger.

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg betaler barnebidrag hver mnd, og alt det som barnet koster inngår i barnebidrag, utenom slike store ting som konfirmasjon, bursdager og dyre fritidsaktiviteter osv.. og Vi er blitt enige om å dele på yttertøy, å det gjør vi..

Men allikevel så mottar jeg ofte meldinger om jeg kan f.eks kjøpe ei fin skjorte og bukse til konfirmasjon(som gjest), til 17mai, til Jul, betale hårklipp, betale utstyr til fritidsaktivitet, betale fritidsaktivitet som koster 750 i året, betale skolemelk, samt skoleting, osv osv... alt dette mener hun at jeg må bli med å bidra til, Å hvis jeg sier Nei, så er det full bråk! Skal ikke alt eller noe av dette inngå i barnebidrag? Eller hva er deres synspunkter, vil høre litt synspunkter ang dette..

Alt er nok ikke med.

Les gjerne en artikkel om det https://e24.no/privat/familieoekonomi/mobilutgifter-er-ikke-med-i-barnebidraget/20325506

Gjest Nina1975
Skrevet

Det gir ett dårlig signal til barna når foreldrene ikke jobber. De skal lære seg at for  å få penger, så må de tjenes. Det må jobbes.  Synest folk skal ha råd til å ha barn, den som har råd, skal i utgangspunktet ha de. (om begge er gode foreldre, selvfølgelig) Greit å være avhengig av stønader ol i en periode, men ikke alltid. Ts her betaler 5700, mor får 3 barnetrygder, +div stønader. FOR Å SITTE PÅ RÆVA! Jeg synest det er galt, synest faren skal ha de.Hun har ikke råd til å ha de. Det er ikke faren sitt ansvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...