Gå til innhold

Du som er ufør - Hva svarer du til: "Hva jobber du med da?"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært ukomfortabel med det spørsmålet og lurt på hvilken måte man kan svare uten at man blir sett ned på med en gang. Jeg synes mange svar kanskje blir litt for vage, eller høres spesielle ut.

Hva svarer du om noen spør hva du jobber med? 

Anonymkode: 00321...bb4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dessverre ufør så jobber ikke.

Anonymkode: 99df0...55c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier det som det er. Aldri følt at noen skifter holdning og ser ned på meg,tror jeg er heldig der,etter alt jeg har lest her inne...

Anonymkode: a7e0b...e67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

«Jobber du eller studerer du?»

«Du, jeg er syk så jeg jobber ikke akkurat nå, men jeg er egentlig..../ men jeg er utdannet....»

Prøver å alltid gjøre det på denne måten, slik at det blir mindre kleint for alle. De får noe annet å gripe fast i enn sykdom.

Anonymkode: 60fc0...386

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med oversetting og teksting så mye jeg klarer, er delvis ufør, men forsøker å ta på med så mye jeg kan når jeg er i form til det :) Ellers håper jeg å få fullført utdannelsen min snart innen xxx.

(I realiteten er jeg 100% ufør og har ikke sjans til å ta på meg noe utenom å hlde meg selv oppegående, og fullføre skolen blir en urealistisk drøm. Men jeg kan ihvertfall snakke litt videre fag da, ikke bare sykdom.)

Anonymkode: cc480...815

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Jobber du eller studerer du?»

«Du, jeg er syk så jeg jobber ikke akkurat nå, men jeg er egentlig..../ men jeg er utdannet....»

Prøver å alltid gjøre det på denne måten, slik at det blir mindre kleint for alle. De får noe annet å gripe fast i enn sykdom.

Det var fint tips! Da bryter man jo muligheten til å spørre om sykdom også, siden du sier at det bare gjelder akkurat nå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ikke.

Anonymkode: 64234...6c7

AnonymBruker
Skrevet

Svarer at jeg er bedriftseier.

Anonymkode: 8cda7...bc1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på AAP, og er ikke ufør, så jeg sier: Jeg jobber ikke. Jeg har vært syk og kan ikke jobbe med det jeg er utdannet til, men jeg studerer xxx nå. 

Hvis jeg skulle bli ufør, kommer jeg antakeligvis til å si: Jeg jobber ikke, for jeg fikk en sykdom som ikke lar seg kombinere med jobb. Egentlig er jeg yyy.

Anonymkode: 6cfbb...633

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner en som sier hun er pensjonist. Hvis noen spør mere inngående, så sier hun at hun har gått av med pensjon tidlig pga helsen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke å forstå hvordan folk får seg til å juge på et sånt spørsmål. Det er jo ikke din egen feil om man er syk?

Jeg sier rett ut at "jeg er ufør og ute av skole/arbeid grunnet *diagnose*" og så leder jeg gjerne samtalen over på noe annet om jeg ikke har behov for å snakke om sykdommen med vedkommende.

Anonymkode: 5c6e0...344

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var fint tips! Da bryter man jo muligheten til å spørre om sykdom også, siden du sier at det bare gjelder akkurat nå.

Jepp :) jeg liker ikke å lyve, samtidig som det skjer veldig ofte at folk spør om jobb og det er ubehagelig å måtte dele noe så intimt med alle og enhver. På denne måten kan de spørre videre om utdannelsen min i stedet for å føle at de må vise sympati og spørre om sykdom. Det er også viktig å nevne sykdom først og avslutte med tidligere jobb/utdannelse, slik at man avslutter setningen på en lystigere måte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvstendig næringsdrivende.

Anonymkode: d3a7f...e42

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen.

Hva om jeg aldri har jobbet og ikke ble ferdig med videregående? Da har jeg ikke mulighet til å svare at "jeg er utdannet det og det og jobbet tidligere med det og det".

Jeg også tenker at det er greit å si man er dessverre syk og ikke kan jobbe for tiden, men helst bør man jo kunne avslutte på en lystigere måte som dere sier. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS her igjen.

Hva om jeg aldri har jobbet og ikke ble ferdig med videregående? Da har jeg ikke mulighet til å svare at "jeg er utdannet det og det og jobbet tidligere med det og det".

Jeg også tenker at det er greit å si man er dessverre syk og ikke kan jobbe for tiden, men helst bør man jo kunne avslutte på en lystigere måte som dere sier. 

Hva med å komme med et ønske da? «Jeg ble dessverre syk før jeg rakk å utdanne meg/ble dessverre syk veldig tidlig, men jeg har alltid hatt lyst til å jobbe med.../utdanne meg som...».

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva med å komme med et ønske da? «Jeg ble dessverre syk før jeg rakk å utdanne meg/ble dessverre syk veldig tidlig, men jeg har alltid hatt lyst til å jobbe med.../utdanne meg som...».

Ja, det fungerer nok bedre. Takk for tips :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev en post tidligere her men jeg vurderer faktisk å gå over til å si at jeg er førtidspensjonert. Det er vel det eneste som er riktig og samtidig nøytralt nok. 

Ser i media så bruker de ofte pensjonert om syklister, eller andre tidligere utøvere og soldater. Når de kan bruke ordet pensjonert så kan vel vi også bruke det?

Anonymkode: 99df0...55c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder/ trenger ikke jobbe...

Anonymkode: 4cb68...b66

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp :) jeg liker ikke å lyve, samtidig som det skjer veldig ofte at folk spør om jobb og det er ubehagelig å måtte dele noe så intimt med alle og enhver. På denne måten kan de spørre videre om utdannelsen min i stedet for å føle at de må vise sympati og spørre om sykdom. Det er også viktig å nevne sykdom først og avslutte med tidligere jobb/utdannelse, slik at man avslutter setningen på en lystigere måte. 

Enig. Derfor sier jeg som sant er, at jeg er bedriftseier:-)

Anonymkode: 8cda7...bc1

AnonymBruker
Skrevet

Sier bare at jeg er arbeidsledig.

Anonymkode: 19cde...290

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...