Gå til innhold

Får ikke venninner, bare kompiser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest GoldenLioness

Her har nok du falt i stigmatiseringsfellen om hvordan kvinner er.

Den ene dagen kan du se meg i boyfriend jeans, hårknute og oversized genser og neste dag kan du se meg i høye hæler, åletrange skinnyjeans og dollet opp. Jeg er glad i å sminke meg og se bra ut, men jeg bryr meg lite om hvordan omverden ser på meg. Jeg elsker jenteprat og snakke om litt fjasete ting, men jeg hater baksnakking, sladring om andre mennesker og overfladiske mennesker. Og jeg elsker å prate om dypere ting, politikk og verdensnyheter.

Da jeg var yngre kunne jeg fint ta på meg en sexy kjole og drikke drinker i baren med venninnene mine for å så sitte i joggedrakt og game hele søndagen. Jeg elsket å jogge og holde meg i form, men jeg elsket vel så mye å dykke, klatre og drive med kampsport.

Det er flere sider ved meg og jeg kan være superjentete på noe og typisk tomboy på andre ting.

Jeg tenker mer at det at du er sjenert får deg til å trekke deg litt unna fordi du føler at du ikke klarer å være helt på bølgelengde med andre jenter fordi du er litt dømmende og lite åpen. Når jenter er i større grupper på f.eks En fest så kan det fort handle om en litt større fellesting som er mer overfladisk pjatt for å så plutselig gå over på andre emner og interesser etterhvert som de blir varmere i trøyen og blir bedre kjent. 

Jeg har alle typer venninner. Alt fra den superdollete til Nemi versjonen, til hun som er lesbisk som gikk fra å være dollejente til å bli skikkelig tomboy, til «nerden» og hun supersporty jenta osv. Felles med alle er at de forskjellige personlighetene utfyller meg og mine interesserer. Det er vel sjelden man finner en som er helt lik seg selv som man kan dele absolutt alt med. Menn som kvinner. Man finner gjerne venner som man har i forskjellige settinger. 

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har samme problem og tror nok også det er fordi jeg ikke er den som prater mest og det tar lang tid før jeg åpner opp. Synes det er lettere med menn fordi vi oftere gjør noe sammen og fokuserer på aktiviteten istedet for å sitte og snakke hele tiden. De fleste kvinner jeg kjenner vil på cafe og skravle hele tiden. 

Anonymkode: 64772...f8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15.5.2018 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Så ja, jeg skal bli åpnere til sinns. 

Mtp de innspill og kommentarer jeg har fått her innser jeg at ''problemet'' mest sannsynlig ligger hos meg selv, og ikke fordi folk er så ''ulike'' meg - som jeg har tenkt. 

men.. det jeg undrer litt på er også hvordan man lager en slik relasjon hvor man ender opp som venner. Hvordan er denne fremgangsmåten egentlig? inviterer man til å finne på noe etter en samtale? Eller må man oppleve en så god ''klikk'' at det bare skjer av seg selv? Hva er liksom normalt her? 

ts

Anonymkode: 55b26...7d7

Jaja :) Man inviterer til å finne på noe og utveksle kontaktinformasjon , og pleie og holde kontakten, med noen man syntes man klikker med eller tenker at man kan klikke med.

Jeg har ved flere tilfeller møtt kameraters eller bekjentes venninder og tenkt at "hun var lik meg, hun kan jeg klikke med" og sørger for å prate og hvis det er naturlig prat så spørre om nummeret eller facebooken. Gjerne kommer vi inn å et tema begge liker før det da, så man for eksempel kan si "ja det er kult, jeg liker også det, men gjør det ikke så mye for tiden for vennindene mine har flyttet/fått barn/osv, det hadde vært hyggelig om vi kanskje kunne funnet på det en dag da!" eller bare at man er på bar og møter noen allrighte man skravler med eller spiller biljard med og sier "fett å møte deg, la oss gjenta det" og utveksler kontakt info. Er egentlig ikke værre.
Har også noen gamle bekjente som jeg aldri har hengt med før, men som har tatt kontakt å sagt rett ut "vi virker så like, kunne tenkt meg å bli bedre kjent med deg og tror vi kunne blitt gode venninder :) " også har vi møttes helt casual og begynt å henge sammen.

Anonymkode: 6ece9...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også tidligere tenkt som deg, og som flere her påpeker har jeg også møtt meg selv i døren, og innsett at problemet i hovedsak var meg. Det finnes utrolig mange kule jenter der ute, og selv om jeg fremdeles synes det er vanskelig å få jentevenner, er de vennskapene jeg har med mine nære venninner mye sterkere enn de jeg har med kompiser. Det er altså virkelig verdt innsatsen!

En ting som gjør at jenter kan være vanskeligere enn gutter, er at det ofte er mye skjulte "regler" og koder i samspillet, som ikke nødvendigvis faller så naturlig for oss alle. Damer er fra naturens side veldig gode på kommunikasjon, men dessverre er det noen av oss som ikke er like flinke sosialt, og det kan føre til misforståelser. Dette er selvsagt en generalisering, men mange jenter sier mye mellom linjene, noe jeg har problemer med å oppfatte. Jeg opplever i alle fall selv at dette er mye vanligere blant kvinner enn menn, og jeg tror det kan bidra til at man føler seg mer hjemme med gutta enn med damene dersom man ikke har helt kontroll på de sosiale kodene.

En annen ting (må påpeke at det er min personlige erfaring) er at vennskap med damer må vedlikeholdes i mye større grad enn med menn.Dette gjelder særlig nye vennskap. Man må enten møtes ofte, eller ha mye kontakt på messenger/snap/etc. Hvis du er som meg, at du ikke tar noe særlig kontakt utenom de gangene man henger sammen, kan det være en del av forklaringen. Jeg har to nære venninner og noen få litt mer perifere, og har innsett at dette er grensen av hva jeg klarer å vedlikeholde.

Lykke til med venninnejakten! :)

Anonymkode: 4ff91...0b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15.5.2018 den 14.27, AnonymBruker skrev:

Jeg har i mange år undret på hvorfor damer ikke prøver å bli mer kjent med meg, og hvorfor jeg finner dem så uinteressante selv. 

Helt siden 2klasse på barneskolen har jeg vært en av gutta. Og slik har det fortatt å være opp igjennom åra, nå frem til mine 24 år. Kjæresten min ønsker at jeg skal få flere venninner, og det er helt fair. Skulle gjerne hatt fler, men for meg er det vanskelig. Jeg er en guttejente, kler meg ikke veldig feminint og utfordrende, men kjører en casual og laidback look. Jeg er litt som dama man ser på Carlings, Levis og Urban.

Samtidig har jeg en veldig rolig personlighet. Jeg stråler ro faktisk. Jeg er ikke hu som tar mest plass i en forsamling eller ber om oppermerksomhet. Jeg tar det veldig rolig og kommenterer/deltar ved interesse. Jeg har et ønske om å by mer på meg selv, og jobber med det, men jeg er bare mye mer glad i å reflektere og lytte. I tillegg hater jeg drama, krisemaksimering og gossip, og dette ser jeg jo damer flest «elsker». Jeg er hu som heller foretrekker å prate om komikere, Snowboard, musikk(!), konserter, psykologi(!), hunder, hår og hud, trening osv. Gjerne med en øl eller whisky i hånda.  Har også mye humor basert på sarkasme og ironi. Disse emnene finner jeg sjeldent som interesse hos andre damer. Noe som gjør at jeg egentlig ikke vet hva å samtale om.. føler ofte at damene legger ansvaret på meg ifht hva jeg kan by dem. Det kan fort gjøre meg uinteressant eller en som fremstår som overlegen uten at det er hensikten, fordi jeg faktisk ikke har mye på «lager». Da ender det med lytting fra min side som regel. 

Med det lurer jeg på « finnes det noen jenter som er som meg, som jeg kan matche?» ... føles ut som om jeg er «one of a kind» eller et avvik mtp personlighet, og at jeg er litt lost hos mannfolka. For de elsker alt jeg har å by på. Damene derimot...  har noen tips til meg? Skulle gjerne hatt flere venninner. 

Det finnes mange sånne jenter som du kan bli venn med, men det spørs veldig hvor du bor og hva slags miljø du er i. Er jo litt sånn selv, ser feminin ut, men er ikke så drama og jålete. Mere tøff og ærlig. Synes egentlig ikke noe om å sette en merkelapp på folk sånn som at jenter har fått tittelen ustabile, drama osv. Og at det er grunnen til at de ender alene uten venner og kjæreste. Det er noen som er sånn og tro meg, har vært borti gutter eller menn som er sånn også og det er nesten verre. Menn er mye verre, hvis du roter deg borti feil, har vært innenfor mannsdominerte yrker, og det var ikke seksuell trakassering, men drama og alt for å tråkke på meg og skrike til meg osv. Derfor er jeg så tøff og kan virke skummel for noen som ikke takler ting så godt, fordi jeg har konstant blitt dårlig behandlet og vært alene uten støtte, og jeg ville bare ut av offerollen. Derfor kan kanskje noen jenter oppfattes som ustabile og drama. Men har også på en annen side hatt flest guttevenner i livet mitt. De har alltid respektert meg. Helt til ifjor. Da eksen min plutselig ble en dritt, de på jobben og stort sett mennene jeg datet. Har vært ekle og ufine. Og i trafikken er de helt forferdelige og blir sure på oss kvinner, enda det er de selv som er problemet og trenger psykolog. Men på Østlandet tror jeg det finnes sånne jenter som er mer laidback.

Anonymkode: 18cae...e51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er utvilsomt forskjeller mellom menn og kvinner, men variasjonen innad kjønnene er bredere enn kjønnene imellom. Hvorfor får menn lov å være ulike individer, og ikke kvinner? Du ser at dette faller på sin egen urimelighet. Du legger negative merkelapper på kvinner, og dersom du var mann ville du blitt stempler som kvinnefiendtlig. 

Jeg vil tro at dette kommer av en rekke faktorer.

1) Sjenanse / sosial usikkerhet. Som kvinner vil man alltid slippe til hos menn, da terskelen er lavere for å få innpass sosialt. Du har lent deg på dette, og droppet det det krever å bli kjent med kvinner.

2) Mangel på kontakt med kvinner gjør at du kan opprettholde stereotypene - de blir aldri utfordret. Dersom du aldri blir eksponert for oppegående kvinner, eller blir kjent med dem, kan du fortsette å fortelle deg selv at de ikke eksisterer. 

3) Du verdsetter godkjennelse fra menn mer enn godkjennelse fra kvinner. Dette ser jeg hos noen kvinner, og gjenkjenner litt i meg selv. Det har nok noe med oppvekst å gjøre. Du anser kvinnelige vennskap som "overfladiske", og vennskap med mer som mer "ekte" (mens ironisk nok mange menn gir kvinner sosialt innpass på overfladiske kriterier, og det er ofte i realiteten motsatt). 

Du må nok anerkjenne at DU er fellesnevneren i ditt eget liv, og at sannsynligheten for at alle andre er problemet, er lav.

Anonymkode: 17d49...ed5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får også bare venner av motsatt kjønn. Har to venninner, men de har jeg vokst opp med. Vi liker faktisk flere felles samtaleemner; psykologi, hund, hud & hår, komikere (om ikke komikere, så hvert fall morsomme YouTube videoer osv) - men du ser meg kun med en dram i hånden - ikke øl 😅 

Opplever ikke at andre jenter ikke deler samme interesse som meg, men mer at menn er enklere å ha med å gjøre. Mer rett fram, ærlig og direkte.  En annen ting er at kvinner jeg har møtt opp gjennom er mer opptatt av status, og der stiller jeg svakt. For å ikke glemme at "alle" har barn og kjæreste, noe jeg ikke har selv. Er ikke en kjæresteperson og passer veldig dårlig sammen med den type jente som er avhengig av typen. Der føler jeg menn er mer avslappet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her! Takk for mange innspill og vinklinger! 

Har på få dager fått et helt annet syn på kvinner og virkelig tatt meg i nakken. Dialogen går lettere enn noen gang altså, og allerede fått en ny venninne. Igår stod jeg å snakket med to damer lenge og det gikk så lett og naturlig, vanligvis hadde jeg ikke klart det fordi jeg hadde ansett de som ulike meg og «uinteressante». Vi ble ikke venner, men flyten gikk bra altså! Veldig deilig, virker som jeg klarer step by step å bli mye mer åpen og flinkere sosialt 😀 dette hjalp folkens, takk!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring med slike som deg, er at de er slitsomme. Må alltid presisere hvor "unormal" de er og hvor stolt de er av det. Slik som du skriver i HI, beskriver deg detaljert med et snev av.. stolthelt, nesa i sky. Jeg trekker meg automatisk unna slike som deg, fordi slike folk tar så mye energi. Du påstår du er rolig, men det høres ikke slik ut. Du er veldig opptatt av hvor annerledes du er iforhold til andre jenter. Når fakta er at en liten promille av jenter og kvinner er det stikk motsatte av deg. veldig mange er en god blanding, ikke alle er en skap-rosablogger. Dette "kompis" latituden er slitsom, og mange (meg inkludert) føler oss tråkket på når noen alltid må presisere at man er kompis, er guttejente osv. Som om at vi andre ikke kan ha guttevenner. Vi er ikke guttejente-nok til å være en del av gutta. 

Jeg har selv blitt stengt ute av sånne som deg. Hvor jeg ikke er kul nok, guttejente nok, jeg passer ikke inn med gutta. Fordi den ene jenta er mer kompis-material enn meg. Veldig selvopptatt, nesa i sky og fiendtlig ovenfor andre kvinner. Som om at andre kan ta ifra deg statusen som kompis, slik at du står igjen helt alene. 

Det er min mening og erfaring.

Anonymkode: 82da8...465

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15.5.2018 den 15.43, AnonymBruker skrev:

Misforstå meg rett, jeg har venninner, men det er meget få av dem. Og nå vil jeg ha fler, for det er et ønske av kjæresten og et ønske hos meg. 

Kan hende jeg ikke er så flink sosialt, og går etter feil damer når jeg først prøver å bli kjent med nye. Det får bli en øvelse, for jeg skjønner jo at jeg gjør NOE feil her. Skal prøve å se mer åpent på de enkelte jeg møter, selvom jeg definitivt anser det som litt vanskelig.  

Kjente meg faktisk litt igjen i det du skriver!

Problemet mitt er vel at mange jenter føler seg truet av meg på et vis, fordi jeg har ganske maskuline interesser. Jeg syns motorsport er gøy, ekstremsport, trening osv. Kler meg veldig laidback og chill, og har samtidig et veldig femint utseende.

Si fra hvis du finner likesinnede venner, så jeg også vet hvor jeg kan lete. Heh!

Anonymkode: b4c2a...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15.5.2018 den 15.33, AnonymBruker skrev:

Jeg gamer mye, leser naturvitenskap, bruker ikke sminke eller hudprodukter, spiller brettspill og tuller mye med vennene når jeg er hos de. 

Anonymkode: 13bf1...2e5

Jeg kunne ikke ha vært venninne med en slik. Høres ut som en gutt/tenåring...

Anonymkode: 48405...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet mitt er vel at mange jenter føler seg truet av meg på et vis, fordi jeg har ganske maskuline interesser. Jeg syns motorsport er gøy, ekstremsport, trening osv. Kler meg veldig laidback og chill, og har samtidig et veldig femint utseende.

Si fra hvis du finner likesinnede venner, så jeg også vet hvor jeg kan lete. Heh!

Huff...er vel egne lesbiske steder for slike? 

Anonymkode: 48405...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring med slike som deg, er at de er slitsomme. Må alltid presisere hvor "unormal" de er og hvor stolt de er av det. Slik som du skriver i HI, beskriver deg detaljert med et snev av.. stolthelt, nesa i sky. Jeg trekker meg automatisk unna slike som deg, fordi slike folk tar så mye energi. Du påstår du er rolig, men det høres ikke slik ut. Du er veldig opptatt av hvor annerledes du er iforhold til andre jenter. Når fakta er at en liten promille av jenter og kvinner er det stikk motsatte av deg. veldig mange er en god blanding, ikke alle er en skap-rosablogger. Dette "kompis" latituden er slitsom, og mange (meg inkludert) føler oss tråkket på når noen alltid må presisere at man er kompis, er guttejente osv. Som om at vi andre ikke kan ha guttevenner. Vi er ikke guttejente-nok til å være en del av gutta. 

Jeg har selv blitt stengt ute av sånne som deg. Hvor jeg ikke er kul nok, guttejente nok, jeg passer ikke inn med gutta. Fordi den ene jenta er mer kompis-material enn meg. Veldig selvopptatt, nesa i sky og fiendtlig ovenfor andre kvinner. Som om at andre kan ta ifra deg statusen som kompis, slik at du står igjen helt alene. 

Det er min mening og erfaring.

Anonymkode: 82da8...465

Okey, em....du skriver at « sånne so meg» og « ... alltid må presisere». Hvor har du det fra at jeg alltid må presisere? Det gjør jeg langt ifra. Jeg sitter her og skriver et innlegg for veiledning - selvsagt må jeg presisere hvordan jeg er som menneske da. At du tolker at dette er noe jeg drar frem i dialog med andre mennesker jeg møter er helt feil. Jeg brukte å si relativt lite i møte med andre mennesker, delte ingenting av meg selv fordi jeg var ukomfortabel. Den typen «guttejente» du prater om her er ikke mitt nivå, jeg har møtt de selv og det er ingen kul stil. 

At man føler seg tråkket på er helt fair i og for seg, men er det et faktum ser jeg ikke et problem i å nevne det om tema dukker opp. Det er faktisk ikke noe galt i å være «guttejente» og føler det er leit at man skal  trykke ned på «oss» fordi vi er i den kategorien. Har man mer maskuline interesser enn en dame med minsre maskuline interesser er det bare sånn det er vel?? Er man ulike, så ER man ulike. Men det går an å tilpasse seg, tenker jeg. Jeg kan ikke bli fornærma av å høre på ei meget feminin dame snakke om hvor feminin hu er i forhold til meg, fordi det «liksom» trykker ned mine kvinnelige verdier»? 

Å utestenge noen fordi man føler seg bedre, uansett hvor ulike man er, er ikke bra, men der har jeg aldri vært, altså.. Jeg har bare vært sinnsykt privat og innesluttet- noe som kan bli oppfattet frekt fordi jeg avviser ubevisst. Men heldigvis har jeg åpnet meg massivt de siste dagene, og stod brått og prata i 1t med ei dame her forleden som mer eller mindre bare « gikk forbi meg» :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 20.5.2018 den 16.13, AnonymBruker skrev:

Maskuline interesser er en trussel? Hvorfor tror du det? En jente med såkalte maskuline interesser er nok den siste jeg ville sett på som en trussel mot noe som helst, så hos deg finnes det sannsynligvis en annen forklaring. Ikke frekt ment, selv om jeg ser at det kan fremstå litt sånn.

Anonymkode: 15b52...429

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/20/2018 at 4:13 PM, AnonymBruker said:

Tror heller det er din dømmende holdning ovenfor kvinner som er problemet..... du fremstår ganske ufordragelig her...

Anonymkode: 13bf1...2e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det sånn som deg, men skylder ikke på jentene for det. Ble mobbet på ungdomsskolen og videregående av jenter, og hang derfor mye med guttene. Har derfor ubevisst styrt unna jenter etter det, og sliter med å la de komme innpå meg. Men jo mer du jobber med å komme deg ut av komfortsonen og henge med andre jenter, jo mer oppdager du at det ikke kun finnes bitchy, oversminkede jenter som elsker drama:)

Anonymkode: db1d3...87c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...