Gå til innhold

Problematisk tur med hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det seg sånn at vi har ei tispe på 4 år som ELSKER andre hunder og mennesker, spesielt mennesker.

Problemet er når vi går tur, og møter på hunder. Hun klikker totalt, høres ut som hun skal drepe hunden. (og nei, hun er ikke aggresiv, gir seg med en gang hu får lov å hilse på haha)

Føler vi har prøvd alt, men hun blokker oss ut. Tips? 

Anonymkode: 72e55...8f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Avstand, avstand, avstand. Så lang avstand hun trenger for å ikke utagere, og så gradvis korte inn avstanden i hennes tempo. Aldri la henne få muligheten til å utagere (vanskelig, jeg vet, har jobbet og jobber fortsatt med min), gå ut på jorder, inn i oppkjørsler, snu og gå andre veien. 

Anonymkode: c8a13...4df

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avstand, avstand, avstand. Så lang avstand hun trenger for å ikke utagere, og så gradvis korte inn avstanden i hennes tempo. Aldri la henne få muligheten til å utagere (vanskelig, jeg vet, har jobbet og jobber fortsatt med min), gå ut på jorder, inn i oppkjørsler, snu og gå andre veien. 

Anonymkode: c8a13...4df

Det er umulig å ikke la henne reagere, for hun kobler liksom helt ut. Det er ikke alle hunder det skjer med, men de fleste. 

Jorder er det ingen plass her vi bor :(  om jeg ser en hund på vei mot oss så prøver jeg alltid å ta en annen vei feks, men ikke alltid så lett. Eller stille meg bak en bil, om hunden går på andre siden av veien.

Anonymkode: 72e55...8f9

Skrevet

Meld deg på kurs eller sosialiseringstrening. Der får du trent passering osv 

Skrevet

Steg èn er uansett å ikke la henne hilse på andre hunder på tur lenger. Det er forventningen om å hilse som gjør at hun girer seg sånn opp. Det er en av bakdelene med å la hundene hilse i bånd.

Steg to er å trene masse kontakttrening, start inne. Dvs at du stiller deg opp og gir hunden en godbit. Hvis hunden liker den veldig godt så vil den se på deg i håp om å få mer. Med en gang den da ser deg inn i øynene, si "bra!" og gi en godbit. Hold helst hendene med godbit på ryggen når du gjør dette sånn at du er sikker på at hunden faktisk ser deg i øyneen og ikke bare på hender/lommer/godbiter. Gjenta dette flere ganger om dagen, 5-6 repetisjoner hver gang. Helt til hunden kommer løpende og vet at den skal trene kontakt så fort du stiller deg opp med hendene på ryggen (det er derfor viktig at du ikke roper/maser/kommanderer hunden for å få kontakt, den skal ta kontakt av seg selv, evt med hjelp av en gratis godbit først for å få den i gang).

Steg tre, når hunden er flink på å ta kontakt, holde kontakt og gjenta dette flere ganger bare du tar hendene bak ryggen, er å ta treningen med ut. Flere ganger på tur ute, still deg opp med hendene på ryggen og vent. Har du trent dette nok inne (og det er lite forstyrrelser der du står) så vil hunden forstå hva du vil og vil komme og ta kontakt. "Bra!" og godbit, igjen og igjen.

Steg fire er å begynne å gjøre dette ved passeringer. Med en gang du ser en annen hund, trekk deg ut. Så langt unna du må, kanskje 50-100 meter om så var. Still deg med ryggen til den andre hunden som passerer slik at din hund lett kan se på deg og på den andre hunden som går bak deg. Si "bra" og belønn når hunden ser på deg, si også "bra" og belønn med en gang hunden snur hodet for å se på den passerende hunden. Blir hunden din bjeffete og drar ut i båndet mot den andre hunden, så er du for nær. Du skal ha så stor avstand at hunden din klarer å jobbe med deg. Men den klarer kun å jobbe med deg om den forstår hva den skal gjøre, derfor starter du med kontakttrening inne før du tar det med ut. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...