Gå til innhold

Får ikke mellomfinansiering - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest Sisti
Skrevet (endret)

Vi ønsket større bolig, men pga strenge krav kan vi ikke få mellomfinansiering. Noen som har gode erfaringer med dette? 

Egentlig kunne vi tenkt oss et nybygg, men det blir vel vanskelig å få til? Hvis vi selger nå er det ikke sikkert de nybyggene vi er interesserte i er "ledige". Hvis vi går for et nybygg som er ferdig i 2019 må vi jo selge og bo i liten og leid leilighet i lang tid, noe som er en lite fristende tanke når man har små barn. 

Det samme risikerer vi jo også hvis vi kjøper brukt bolig, at vi må være på leiemarkedet i lang tid. Vi er litt kresne (blir vårt tredje kjøp av bolig, så nå skal den være bra!), så det kan jo ta tid før den rette boligen dukker opp. 

Og er det ikke vanskelig å få leid en leilighet til en hel familie når utleier forstår at man er på jakt etter ny bolig? Ingen ønsker jo å leie ut for bare noen mnd... 

Hvordan har andre løst det? 

Endret av Sisti
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk beskjed om det samme fra banken. Vi valgte da å selge først, for så å leie mens vi venter på at nybygg blir ferdig. Det går egentlig veldig fint, og vår erfaring var at det ikke var vanskelig å finne en leiebolig. Det er mange rare leietakere der ute, så mange utleiere vil gjerne foretrekke en "vanlig" familie som venter på nytt hus, framfor andre leietakere som de ikke stoler like mye på. Vi fikk leie hoveddelen av en enebolig til en grei pris, så det behøver ikke bli så smått.

Litt kjipt å måtte flytte to ganger på et år, men jeg tror sluttresultatet blir veldig bra så da er det verdt det.

Gjest Sisti
Skrevet
1 minutt siden, Siri_H said:

Vi fikk beskjed om det samme fra banken. Vi valgte da å selge først, for så å leie mens vi venter på at nybygg blir ferdig. Det går egentlig veldig fint, og vår erfaring var at det ikke var vanskelig å finne en leiebolig. Det er mange rare leietakere der ute, så mange utleiere vil gjerne foretrekke en "vanlig" familie som venter på nytt hus, framfor andre leietakere som de ikke stoler like mye på. Vi fikk leie hoveddelen av en enebolig til en grei pris, så det behøver ikke bli så smått.

Litt kjipt å måtte flytte to ganger på et år, men jeg tror sluttresultatet blir veldig bra så da er det verdt det.

Takk for din erfaring! Var litt nedtur å få avslag, så fint å høre at det faktisk går helt fint. 

Skrevet
1 minutt siden, Sisti skrev:

Takk for din erfaring! Var litt nedtur å få avslag, så fint å høre at det faktisk går helt fint. 

Vi bor i Stavanger regionen så vi hadde muligens ikke turt å kjøpe før salg uansett, markedet har vært veldig trått her. Det er en unntakstilstand en periode, men hvis man finne leiebolig i noenlunde nærhet til der man vil kjøpe så går det fint. Nå går vi til stadighet tur i området, og svipper innom byggetomta for å se hvor langt de har kommet på nybygget vårt. Gøy å vente på :)

Gjest Mysticgirl
Skrevet
59 minutter siden, Sisti skrev:

Vi ønsket større bolig, men pga strenge krav kan vi ikke få mellomfinansiering. Noen som har gode erfaringer med dette? 

Egentlig kunne vi tenkt oss et nybygg, men det blir vel vanskelig å få til? Hvis vi selger nå er det ikke sikkert de nybyggene vi er interesserte i er "ledige". Hvis vi går for et nybygg som er ferdig i 2019 må vi jo selge og bo i liten og leid leilighet i lang tid, noe som er en lite fristende tanke når man har små barn. 

Det samme risikerer vi jo også hvis vi kjøper brukt bolig, at vi må være på leiemarkedet i lang tid. Vi er litt kresne (blir vårt tredje kjøp av bolig, så nå skal den være bra!), så det kan jo ta tid før den rette boligen dukker opp. 

Og er det ikke vanskelig å få leid en leilighet til en hel familie når utleier forstår at man er på jakt etter ny bolig? Ingen ønsker jo å leie ut for bare noen mnd... 

Jeg fikk heller ikke mellomfinansiering tiltross for at jeg hadde fått solgt huset mitt. Og i realiteten kom til å få pengene på konto.De er utrolig strenge bankene nå til dags. Jeg måtte leie i mellomtiden fra overtakelse fra de som hadde kjøpt huset mitt, til jeg fikk kjøpt meg egen leilighet.

Var ikke vanskelig å få leid for noen få måneder her iallefall. Jeg sa ifra da jeg var på visning , betalte for 4 mnd pluss depositum med engang og da var det i orden :)

Gjest Sisti
Skrevet
1 hour ago, Siri_H said:

Vi bor i Stavanger regionen så vi hadde muligens ikke turt å kjøpe før salg uansett, markedet har vært veldig trått her. Det er en unntakstilstand en periode, men hvis man finne leiebolig i noenlunde nærhet til der man vil kjøpe så går det fint. Nå går vi til stadighet tur i området, og svipper innom byggetomta for å se hvor langt de har kommet på nybygget vårt. Gøy å vente på :)

Bor i samme region. ;) Men vi hadde tenkt til å kjøpe sånn at vi fint hadde tålt å gå 3-400 000 ned i pris. Men umulig med de nye kravene. 

Vært på boligmarkedet i Stavanger i 4 år, og har sannsynligvis tapt 400 000 på de årene. Sure penger. :(

Gjest Sisti
Skrevet
36 minutter siden, Mysticgirl said:

Jeg fikk heller ikke mellomfinansiering tiltross for at jeg hadde fått solgt huset mitt. Og i realiteten kom til å få pengene på konto.De er utrolig strenge bankene nå til dags. Jeg måtte leie i mellomtiden fra overtakelse fra de som hadde kjøpt huset mitt, til jeg fikk kjøpt meg egen leilighet.

Var ikke vanskelig å få leid for noen få måneder her iallefall. Jeg sa ifra da jeg var på visning , betalte for 4 mnd pluss depositum med engang og da var det i orden :)

Shit... Det må jeg sjekke, om det er slik at vi faktisk må ha pengene på konto før vi får lov til å kjøpe noe nytt. Blir jo veldig vanskelig for nyboligmarkedet da...

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk heller ikke mellomfinansiering, prøvd i flere år. Nå selger vi og må finne en leie-leilighet etter vi har solgt. 

Anonymkode: b2829...262

Gjest Raggy
Skrevet

Dere kan be om lang overtagelsestid ved salg av bolig. Dere kan  selge med forbehold om overtagelse når dere har kjøpt noe nytt slik at dere slipper å leie. Dette vil muligens gi dere færre interreserte og lavere pris på bolig.. Det kommer ann på hvor bra og populært det dere selger er. 

AnonymBruker
Skrevet

Rart så forskjellig det er. Her i Tromsø fikk jeg nettopp finansiering til ny leilighet før jeg har solgt den gamle. På leilighetsmarkedet kjøper man før man selger, her i byen. 

Anonymkode: 78f09...7fd

Gjest Sisti
Skrevet
1 hour ago, Raggy said:

Dere kan be om lang overtagelsestid ved salg av bolig. Dere kan  selge med forbehold om overtagelse når dere har kjøpt noe nytt slik at dere slipper å leie. Dette vil muligens gi dere færre interreserte og lavere pris på bolig.. Det kommer ann på hvor bra og populært det dere selger er. 

Så tregt som markedet er her tror jeg ikke vi tar sjansen på det... :/

Gjest Sisti
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Rart så forskjellig det er. Her i Tromsø fikk jeg nettopp finansiering til ny leilighet før jeg har solgt den gamle. På leilighetsmarkedet kjøper man før man selger, her i byen. 

Anonymkode: 78f09...7fd

Reglene for mellomfinansiering er like i hele landet, men du oppfylte kanskje kravene? 

Det er litt bittert, fordi da vi kjøpte nåværende hus hadde vi økonomi til å kjøpe boligene vi nå har lyst på. Men nå er egenkapitalen vår bundet i nåværende hus, så vi får ikke kjøpt større. Skulle ikke ha vært så forsiktig for fire år siden. :/ 

Gjest Raggy
Skrevet
1 time siden, Sisti skrev:

Så tregt som markedet er her tror jeg ikke vi tar sjansen på det... :/

Er markedet tregt så burde dere kanskje ikke forsøke å få mellomfinansiering heller... Trå varsomt med så store summer å vær realist. Jeg skal leie en periode nå rett etter salg å kjenner at det er ok. Nå kan jeg være avslappet i mens jeg leter etter ny bolig å får god tid til å se hva man kan få og hvordan markedet er. Har allerede oppdaget at mange hus selges under takst selvom meglerne vil ha det til at salgene går veldig bra

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Sisti skrev:

Enkelte utbyggere bygger med forhpndsgodkjent husbankfinasiering. Da kan kjøper overta Husbanklånet. Du bør også undersøke husbankens låneordninger til nybygg. 

Anonymkode: f27c7...b7b

• Liker 1
Gjest Sisti
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Enkelte utbyggere bygger med forhpndsgodkjent husbankfinasiering. Da kan kjøper overta Husbanklånet. Du bør også undersøke husbankens låneordninger til nybygg. 

Anonymkode: f27c7...b7b

Takk for tips, det skal jeg sjekke! 

AnonymBruker
Skrevet

Mine erfaringer er snart 3 år gamle, så de er ikke verd mer enn det tidsbildet de gir.

Kom fra Østlandet. Beholdt bankfilialen min på Østlandet. Bodde lenge i Stavangerdistriktet. Solgte bolig der for snart 3 år siden. Skulle kjøpe ny bolig på Østlandet. Ringte banken og sa jeg kom til å trenge mellomfinansiering. Kundekontakten min i banken sa: "Ikke tenk på det. Det fikser jeg for deg."

Måtte kjøpe før jeg hadde solgt (ny jobb). Mellomfinansiering i snaue 2 mnd.

Vært kunde i den samme filialen i 25 år. Vi (bankfilialen min og jeg) har all grunn til å stole på hverandre, har aldri vært noe tull fra noen av oss. 

Solgte med overskudd og fikk kjøpt nytt under prisantydning på det nye stedet. 

Kjenner andre som har slitt i 1 år med å få solgt sine hus, men da snakker vi om villaer i +10 mill klassen. Der er det også flere som har kjøpt nytt før de hadde solgt (i samme geografiske område) og blitt sittende med mellomfinansieringen i et helt år.

Anonymkode: 3c5c1...050

AnonymBruker
Skrevet
På 15.5.2018 den 18.48, Sisti skrev:

Reglene for mellomfinansiering er like i hele landet, men du oppfylte kanskje kravene? 

Det er litt bittert, fordi da vi kjøpte nåværende hus hadde vi økonomi til å kjøpe boligene vi nå har lyst på. Men nå er egenkapitalen vår bundet i nåværende hus, så vi får ikke kjøpt større. Skulle ikke ha vært så forsiktig for fire år siden. :/ 

(Jeg er ikke den du siterte) Reglene for mellomfinansiering er kanskje like, men for å få mellomfinansiering ser banken på beliggenhet og hvor lettsolgt boligen er. Jeg fikk feks mellomfinansiering når jeg solgte Oslo-leilighet for å kjøpe bolig på landet, men når jeg nå vil selge og flytte tilbake til Oslo så får jeg ikke mellomfinansiering. Her jeg bor nå kan boliger i værste fall ligge ute i flere år. Men jeg har visstnok et lettsolgt objekt ifølge megler og takstmann, men det bryr ikke banken seg om.

Gjest Sisti
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

(Jeg er ikke den du siterte) Reglene for mellomfinansiering er kanskje like, men for å få mellomfinansiering ser banken på beliggenhet og hvor lettsolgt boligen er. Jeg fikk feks mellomfinansiering når jeg solgte Oslo-leilighet for å kjøpe bolig på landet, men når jeg nå vil selge og flytte tilbake til Oslo så får jeg ikke mellomfinansiering. Her jeg bor nå kan boliger i værste fall ligge ute i flere år. Men jeg har visstnok et lettsolgt objekt ifølge megler og takstmann, men det bryr ikke banken seg om.

Ja, men den vurderingen er jo skjønnsmessig utenom reglene. Men i vårt tilfelle kan ikke banken vurdere hvor lettsolgt boligen vår er, for uansett hvor lettsolgt den er, oppfyller vi ikke de objektive reglene. Det er et prosenttall vi ikke oppfyller. Vi kunne fått mellomfinansiering for en bolig som koster like mye som den vi har, men det kommer vi jo ikke særlig langt med. 

Vi har nok landet på å bare holde ut i for liten bolig noen år til. Vi planlegger barn nr 2, og tar ikke risikoen på å sitte i en utleieleilighet med en baby. Så får vi heller vurdere salg når neste barn trenger eget rom. 😅 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...