Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går vg3. Kom oppi et drittdag skriftlig, men flere sier at da kan jeg ikke komme opp i det muntlig. Er dette rett? Isåfall Yeey 

Anonymkode: 7205d...89e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Går vg3. Kom oppi et drittdag skriftlig, men flere sier at da kan jeg ikke komme opp i det muntlig. Er dette rett? Isåfall Yeey 

Mente selvfølgelig drittFAG

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det tas ikke sånne hensyn. 

Anonymkode: 5dfe4...6f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig sjeldent at man kommer opp i det samme faget til skriftlig og muntlig eksamen, med unntak av norsk selvfølgelig da skriftlig eksamen i norsk hovedmål er obligatorisk. Jeg ville overhodet ikke ha regnet med å komme opp i det samme faget til muntlig eksamen. Det kan skje, men sannsynligheten er så liten at den ikke er verdt å tenke på. 

Anonymkode: 3d836...1f3

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig sjeldent at man kommer opp i det samme faget til skriftlig og muntlig eksamen, med unntak av norsk selvfølgelig da skriftlig eksamen i norsk hovedmål er obligatorisk. Jeg ville overhodet ikke ha regnet med å komme opp i det samme faget til muntlig eksamen. Det kan skje, men sannsynligheten er så liten at den ikke er verdt å tenke på. 

Hva baserer du dette på? 

Skriftlig trekk-eksamen er sentralt bestemt (fylkeskommune), mens muntlig eksamen er lokalt bestemt (på den aktuelle skolen). Det er ingen sammenheng mellom de to trekkene, og skolen har verken lov eller mulighet til å ta hensyn til hva man har kommet opp i på skriftlig eksamen når de trekker muntlig. 

Det er med andre ord like høy/lav sannsynlighet for å komme opp i det aktuelle faget uavhengig av hva du kom opp i skriftlig. 

Det du KAN prøve å finne ut av er hvor mange klasser og eksamensfag faglæreren din har. Du skal alltid ha faglærer som lokal sensor (eksaminator). Er det få eksamensdager kan ikke faglærer være to steder samtidig. Men dette er en lite sikker metode å bruke for å anslå dette, så jeg vil egentlig fraråde deg å spekulere for mye i det. Det kan jo slå negativt ut på resultatet hvis man plutselig begynner å gå ut ifra at man slipper å trekkes i et bestemt fag dersom det viser seg å bli tilfelle likevel :P 

Lykke til på eksamen! 

Anonymkode: 28dfa...728

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom opp i norsk hovedmål (som alle har), norsk sidemål skriftlig og norsk muntlig da jeg gikk vg3 :fnise:

Anonymkode: bad3d...f70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva baserer du dette på? 

Skriftlig trekk-eksamen er sentralt bestemt (fylkeskommune), mens muntlig eksamen er lokalt bestemt (på den aktuelle skolen). Det er ingen sammenheng mellom de to trekkene, og skolen har verken lov eller mulighet til å ta hensyn til hva man har kommet opp i på skriftlig eksamen når de trekker muntlig. 

Det er med andre ord like høy/lav sannsynlighet for å komme opp i det aktuelle faget uavhengig av hva du kom opp i skriftlig. 

Det du KAN prøve å finne ut av er hvor mange klasser og eksamensfag faglæreren din har. Du skal alltid ha faglærer som lokal sensor (eksaminator). Er det få eksamensdager kan ikke faglærer være to steder samtidig. Men dette er en lite sikker metode å bruke for å anslå dette, så jeg vil egentlig fraråde deg å spekulere for mye i det. Det kan jo slå negativt ut på resultatet hvis man plutselig begynner å gå ut ifra at man slipper å trekkes i et bestemt fag dersom det viser seg å bli tilfelle likevel :P 

Lykke til på eksamen! 

Anonymkode: 28dfa...728

Det er selvfølgelig erfaringsbasert. Det er jo derfor også TS får denne beskjeden fra sine medelever. Det er derfor også lærere gir denne beskjeden til elevene sine. I teorien er det mulig, men i praksis skjer det veldig sjeldent (med unntak av norsk som nevnt).

Eksamenstrekk er slettes ikke tilfeldig som man skal ha det til. I VG1 skal ca 20% av elevene trekkes ut til eksamen (over lengre tid). Da jeg gikk i VG1 kom hele trinnet (100% av elevene) opp i matematikk. Alle i VG2 og og VG3 som hadde matematikk kom også opp i dette. 

Jeg har aldri hørt om noen som har kommet opp i kjemi 2, biologi 2, fysikk 2 etc. muntlig og skriftlig foruten privatister. Hvis det hadde vært helt tilfeldig som du skisserer hadde slike tilfeller ikke vært en sjeldenhet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mulig i teorien, men jeg husker vi fikk beskjed om på vgs at vi ikke kunne komme opp i det samme skriftlig og muntlig. For norsk kan du selvsagt komme opp muntlig også, men da ikke hvis du får sidemål skriftlig. 

Anonymkode: 20175...29c

Skrevet

I teorien kan man komme opp i avsluttende fag skriftlig og muntlig. Noen fag har kun muntlig. 

Det foretas en trekning, men den justeres av den enkelte skole i samråd med fylkeskommunen. Det har med kapasitet og mulighet for å gjennomføre dette. Og økonomi selvfølgelig. Det er jo mye dyrere å arrangere muntlig eksamen. Dette siste reduserer antall muntlig eksamener mye. I tillegg kan den enkelte lærer bare ha opp 6 - 8 elever på en dag. 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel mulig i teorien, men jeg husker vi fikk beskjed om på vgs at vi ikke kunne komme opp i det samme skriftlig og muntlig. For norsk kan du selvsagt komme opp muntlig også, men da ikke hvis du får sidemål skriftlig. 

Anonymkode: 20175...29c

Er det noe nytt? Jeg gikk ut av vgs for 10 år siden, og hadde skriftlig eksamen i både hovedmål(obligatorisk) og sidemål, og kom opp i norsk muntlig. 

Anonymkode: 16c5a...daa

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig poenget med muntlig eksamen egentlig? Kan vi ikke bare ha skriftlig avsluttende eksamen på vgs? (med unntak for språkfag, som det jo er en viss nytte av å ha muntlig eksamen i). 

Jeg uttrykker meg best skriftlig.. 

Anonymkode: f2545...db8

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig poenget med muntlig eksamen egentlig? Kan vi ikke bare ha skriftlig avsluttende eksamen på vgs? (med unntak for språkfag, som det jo er en viss nytte av å ha muntlig eksamen i). 

Jeg uttrykker meg best skriftlig.. 

Anonymkode: f2545...db8

Og noen uttrykker seg best muntlig. Det er jo greit at også de får i det minste EN eksamen som er mer på deres premisser. 

Da jeg gikk på vgs var det mange som gikk opp i karakter på muntlig, og ned på skriftlige eksamener

Anonymkode: e3b1a...f6b

• Liker 1
Skrevet

Jeg var oppe i både matematikk muntlig og skriftlig og engelsk muntlig og skriftlig, så det går nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...