AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #1 Skrevet 15. mai 2018 Husker at det var en tråd her for en stund siden om hundeeiere og brannsikkerhet. Tips til f.eks hvordan en kan få en hund ut fra en brennende leilighet i 3etg ol. Ønsker å dra opp igjen denne tråden og høre om ulike tips dere har ifht. brann og andre ulykker. Flytter nemlig selv i leilighet snart. Den er i 1etg (er en underetasje under). Så jeg tipper det hadde gått fint å "kastet" hunden utfor (om jeg absolutt måtte, samme med å hoppe ut selv). Men jeg tenker det er jo også en risiko for at hunden blir skadet og at den forsvinner pga den blir skremt. Så jeg skal gå til innkjøp av brannstige. Jeg skal også la selen ligge lett tilgjengelig slik den raskt kan tas på i tilfelle brann (men mulig jeg ikke får tid). Har lest at å ha en korg/sekk tilgjengelig også er lurt slik man kan ta hunden i den, men dette er jo lettere for oss som har små hunder. Evt. ta den under armen og ned brannstigen. Skal også kjøpe slik selvlysende merke til døren hvor det står at jeg har hund. Jeg har også gitt en nøkkel til familie slik at de kan låse seg inn dersom det skulle være noe. Men så har jeg også lurt på hva man gjør om hunden havner i en veldig kjip ulykke. F.eks langt til fjells uten tilgang til veterinær og hunden f.eks er kjempeskadet eller har voldsomme smerter (se for dere en 4t tur til toppen av et fjell alene og uten tilgang på bil uten å gå i 4t). Selvsagt er det lurt å ha med smertestillende, men en får jo ikke morfinpreparater til å ha med i "tilfelle". Mulig jeg er dum nå, men er det lov å tenke at det da er bedre å la hunden få slippe? F.eks kvele den til døde? Får helt vondt av å skrive dette og er jo selvsagt aldri noe jeg ville gjort med mindre jeg absolutt ikke så andre utveier. Men tenker det kan være lurt å ha tenkt gjennom ulike scenarioer så det kanskje er lettere å ta en avgjørelse hvis noe slikt forferdelig skulle skje. Sjansen for at noe slikt skjer er jo sikkert kun 0,0001% uansett da. Anonymkode: 76b9f...1be
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #2 Skrevet 15. mai 2018 I tilfeller der man er på jskttur, og ser man ikke rekker vet, skytes hunden for å korte ned lidelse. Kvelning høres ikke optimalt ut. Anonymkode: c73ad...edf
Carrot Skrevet 15. mai 2018 #3 Skrevet 15. mai 2018 Nope, kvele den til døde er et meget dårlig forslag, det er å pine bikkja - garantert! Og alle scenarioer du kan se for deg er nytteløse å gå og tenke på, det blir som å tenke på alt som kan gå galt emd deg eller andre du bryr deg om, de kan snuble og slå hodet så skallen knuses, de kan ramle for kjært og brekke nakken, man kan slå seg fordervet i dusjen / badekaret og bli liggende hjelpeløs uten tilgang til telefon i timevis, er man alene - hvem vet hvor lang tid det tar før noen savner en... listen er endeløs.. Hva er poenget med å tenke på alt som kan gå galt? 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #4 Skrevet 15. mai 2018 Har faktisk måtte bære min egen hund på 25 kg i en time, pga huggormbitt. Steike det var tungt, da skulle jeg ønske jeg hadde en ryggsekk, måtte ta henne i armene. Det gikk bra og vi går fortsatt på tur uten ryggsekk i huggormland. Nytter ikke å ta alle sorger på forskudd, da kommer du deg ikke ut døra. Anonymkode: 506a6...613 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #5 Skrevet 15. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tilfeller der man er på jskttur, og ser man ikke rekker vet, skytes hunden for å korte ned lidelse. Kvelning høres ikke optimalt ut. Anonymkode: c73ad...edf Dette hadde jo vært det mest ideelle. Men hva med oss som ikke har våpen? Anonymkode: 76b9f...1be
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #6 Skrevet 15. mai 2018 9 minutter siden, Carrot skrev: Nope, kvele den til døde er et meget dårlig forslag, det er å pine bikkja - garantert! Og alle scenarioer du kan se for deg er nytteløse å gå og tenke på, det blir som å tenke på alt som kan gå galt emd deg eller andre du bryr deg om, de kan snuble og slå hodet så skallen knuses, de kan ramle for kjært og brekke nakken, man kan slå seg fordervet i dusjen / badekaret og bli liggende hjelpeløs uten tilgang til telefon i timevis, er man alene - hvem vet hvor lang tid det tar før noen savner en... listen er endeløs.. Hva er poenget med å tenke på alt som kan gå galt? Jeg ønsker bare å være føre var. En vet jo aldri. Anonymkode: 76b9f...1be 1
Carrot Skrevet 15. mai 2018 #7 Skrevet 15. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker bare å være føre var. En vet jo aldri. Anonymkode: 76b9f...1be så hvike forhåndsregler tar du ellers i hverdagen på alle plan for å være føre var? Hvis du skal på fisketur kan du få kroken i øyet - hvordan sikrer du deg mot dette? eller på fjelltur hvor du kan tråkke over og brekke ankelen? Hva om du skal sykle en tur? Du kan bli påkjørt, falle av sykkelen og skrape opp hele deg osv osv osv der hjelm alene ikke er sikkert nok.... Du skjønner greien? Man kan ikke være "føre var" på alt, av og til må man leve.. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #8 Skrevet 15. mai 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husker at det var en tråd her for en stund siden om hundeeiere og brannsikkerhet. Tips til f.eks hvordan en kan få en hund ut fra en brennende leilighet i 3etg ol. Ønsker å dra opp igjen denne tråden og høre om ulike tips dere har ifht. brann og andre ulykker. Flytter nemlig selv i leilighet snart. Den er i 1etg (er en underetasje under). Så jeg tipper det hadde gått fint å "kastet" hunden utfor (om jeg absolutt måtte, samme med å hoppe ut selv). Men jeg tenker det er jo også en risiko for at hunden blir skadet og at den forsvinner pga den blir skremt. Så jeg skal gå til innkjøp av brannstige. Jeg skal også la selen ligge lett tilgjengelig slik den raskt kan tas på i tilfelle brann (men mulig jeg ikke får tid). Har lest at å ha en korg/sekk tilgjengelig også er lurt slik man kan ta hunden i den, men dette er jo lettere for oss som har små hunder. Evt. ta den under armen og ned brannstigen. Skal også kjøpe slik selvlysende merke til døren hvor det står at jeg har hund. Jeg har også gitt en nøkkel til familie slik at de kan låse seg inn dersom det skulle være noe. Anonymkode: 76b9f...1be Ligger huset i en skråbakke? Mål nå hvor høyt det er ned til bakken først. Leilighet du har kjøpt? Hvis du har kjøpt så må du snakke med enten utbygger (nybygg) eller med styret før du monterer brannstige. Det fordi vi snakker om fasadeendring. Har du prøvd å klatre i stige mens du holder noe under armen? Prøv det først. Det er ikke spesielt enkelt, og når det er et levende vesen så blir det ikke enklere. Anonymkode: eb9b6...bf1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #9 Skrevet 15. mai 2018 Da ringer du nød telefon på lik linje som om det var kompisen din, det vil nok komme bak mennesker i nød, men stort sett er vi så få her i landet at vi ikke er i nød alle samtidig så de henter hunder med helikopter og klatre redningsgruppe stadig vekk Anonymkode: 72d2a...ca6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #10 Skrevet 15. mai 2018 12 minutter siden, Carrot skrev: Nope, kvele den til døde er et meget dårlig forslag, det er å pine bikkja - garantert! Og alle scenarioer du kan se for deg er nytteløse å gå og tenke på, det blir som å tenke på alt som kan gå galt emd deg eller andre du bryr deg om, de kan snuble og slå hodet så skallen knuses, de kan ramle for kjært og brekke nakken, man kan slå seg fordervet i dusjen / badekaret og bli liggende hjelpeløs uten tilgang til telefon i timevis, er man alene - hvem vet hvor lang tid det tar før noen savner en... listen er endeløs.. Hva er poenget med å tenke på alt som kan gå galt? Poenget er vel å være litt forberedt den dagen noe evt skjer. Det mer man trener og tenker over ting desto mer forberedt er man og kan raskere ta riktig beslutninger når noe skjer. Ansvarlig hundehold kaller jeg det. Anonymkode: f707e...a24 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #11 Skrevet 15. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Da ringer du nød telefon på lik linje som om det var kompisen din, det vil nok komme bak mennesker i nød, men stort sett er vi så få her i landet at vi ikke er i nød alle samtidig så de henter hunder med helikopter og klatre redningsgruppe stadig vekk Anonymkode: 72d2a...ca6 Er det sant? 👌👌👌 Anonymkode: c73ad...edf
Carrot Skrevet 15. mai 2018 #12 Skrevet 15. mai 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er vel å være litt forberedt den dagen noe evt skjer. Det mer man trener og tenker over ting desto mer forberedt er man og kan raskere ta riktig beslutninger når noe skjer. Ansvarlig hundehold kaller jeg det. Anonymkode: f707e...a24 Tja, ansvarlig i foreldrerollen er da å ikke la barna klatre i tre uten at du har førstehjelpsskrinet klart? Det er stor forskjell på å ha et ansvarlig forhold til det å eie hund og det å krisemaksimere - balanse er en fin ting, man kan ikke la vær å gå på fjellet i tilfelle hunden blir bitt av huggorm og man kan ikke bære med seg motgift heller, men mankan bære hunden ned igjen om nødvendig selv om man ikke sitter og "forbereder" seg på å kvele den! Alt med måte. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #13 Skrevet 15. mai 2018 9 minutter siden, Carrot skrev: Tja, ansvarlig i foreldrerollen er da å ikke la barna klatre i tre uten at du har førstehjelpsskrinet klart? Det er stor forskjell på å ha et ansvarlig forhold til det å eie hund og det å krisemaksimere - balanse er en fin ting, man kan ikke la vær å gå på fjellet i tilfelle hunden blir bitt av huggorm og man kan ikke bære med seg motgift heller, men mankan bære hunden ned igjen om nødvendig selv om man ikke sitter og "forbereder" seg på å kvele den! Alt med måte. Selvfølgelig skal barn få lov til å klarte i trær uten førstehjelpsskrinet ligger åpent på terrassen, men jeg håper de fleste vet hvordan de f. Eks skal stoppe en stor blødning. Er jo derfor folk lærer seg HLR også, fordi det KAN bli nyttig en dag. Anonymkode: f707e...a24 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #14 Skrevet 15. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig skal barn få lov til å klarte i trær uten førstehjelpsskrinet ligger åpent på terrassen, men jeg håper de fleste vet hvordan de f. Eks skal stoppe en stor blødning. Er jo derfor folk lærer seg HLR også, fordi det KAN bli nyttig en dag. Anonymkode: f707e...a24 Egentlig tror jeg det er svært få foreldre som vet hvordan de stanser en stor blødning, eller hvordan de kjenner igjen en hodeskade, eller kan livreddende førstehjelp, vet ratioen på hjerte-lunge-redning osv, og om de vet det i ro og mak er det ikke sikkert de klarer utføre det når det står om liv.. Røde kros for eksempel hadde en undersøkelse blandt unge der 7 av 10 svarte at de ikke ville våget prøve yte førstehjelp. der fler ikke en gang visste at de skulle ringe 113 elelr når de skulle ringe de ulike munnerene.. I artikkelen skriver de: Sitat Av dem som svarer at de ikke tør å gi førstehjelp, er 77 prosent redd for å gjøre feil og gjøre vondt verre, og halvparten oppgir at de er usikre på hva de skal gjøre. http://trd.by/aktuelt/2018/05/02/Røde-Kors-For-få-unge-kan-førstehjelp-16609106.ece Ett annet eksempel er at det går en reklame på tv om dagen om en mor som velger ta telefonen fremfor å gi førstehjelp til barnet sitt - en sterk en for de som ahr sett den, men det sier noe om hvor vi er på vei.. Sammen med det faktum at de som kommer først til en ulykke i dag gjerne tar bilder før de ringer etter hjelp.. Anonymkode: 274c2...3c9
Gjest Carressa Skrevet 15. mai 2018 #15 Skrevet 15. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette hadde jo vært det mest ideelle. Men hva med oss som ikke har våpen? Anonymkode: 76b9f...1be Å kvele en hund til døde er ulovlig, heldigvis. Se paragraf to for lovlige metoder. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-10-11-991
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #16 Skrevet 15. mai 2018 For noen tanker. Hva gjør du hvis du er på en fire timers fjelltur med en venninne og hun faller og slår hodet? Kveler henne? Anonymkode: 410f9...06b 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #17 Skrevet 15. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noen tanker. Hva gjør du hvis du er på en fire timers fjelltur med en venninne og hun faller og slår hodet? Kveler henne? Anonymkode: 410f9...06b Haha! Unnskyld... Anonymkode: caa3b...eb9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #18 Skrevet 15. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noen tanker. Hva gjør du hvis du er på en fire timers fjelltur med en venninne og hun faller og slår hodet? Kveler henne? Anonymkode: 410f9...06b Norsk Luftambulanse. Anonymkode: f707e...a24 1
Carrot Skrevet 15. mai 2018 #19 Skrevet 15. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Norsk Luftambulanse. Anonymkode: f707e...a24 https://norskluftambulanse.no/hjelp113/ Last ned appen!! Den er GULL verdt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå