AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #1 Skrevet 15. mai 2018 Dere, vi er nødt til å snakke om pensjonssparing! Jeg er 37, mannen er 39, og det er helt sikkert på høy tid å starte med pensjonssparing. Men hva, hvor og hvordan? Hva gjør dere andre? Jeg jobber i kommunen, mens mannen jobber i privat sektor. Men etter hva jeg forstår, er pensjonene vi etter hvert vil få fra våre arbeidsgivere alt for lave til at det vil være mulig å leve av det i fremtiden. Altså må man spare privat ved siden av. Men gjør alle det? Og hvor mye penger må vi spare? 500 kr pr mnd pr person blir jo ikke mer enn 6000 kr pr person pr år- og selv om man putter det i et indeksfond kan jeg ikke se for meg at det blir noen voldsomme summer etter 30 år?! (Altså, det blir vel noen hundre tusen totalt pr person, men hvis vi skal leve av dette i mange år fremover som pensjonister kan det da ikke bli så fryktelig mye pr måned?!) Altså må man kanskje spare mer enn 500 kr pr måned, da?! Men vi har små barn, stort boliglån, billån og studielån, og har det allerede ganske stramt økonomisk (uten at vi føler vi gjør de store utskeielsene noen vei). Det blir jammen trangt om vi skal spare mange tusen hver måned til pensjonssparing i tillegg... Jeg har tenkt disse tankene så mange ganger, men så «koker det alltid bare bort i kålen». Men jo lengre vi venter, jo mer må vi jo spare pr mnd- altså bør vi jo egentlig komme i gang så fort som mulig... Anonymkode: 44f24...42b
Nordblomst Skrevet 15. mai 2018 #2 Skrevet 15. mai 2018 Det er alltid bedre å spare litt enn å spare ingenting. Start med 500 kr i måneden, sett inn ekstra når dere har muligheten. Jeg startet med pensjonssparing når jeg var 20 år, og har økt sparebeløpet litt hvert år siden. 500kr er ikke så mye, men det er bra så lenge man sparer! 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #3 Skrevet 15. mai 2018 1 minutt siden, Nordblomst skrev: Det er alltid bedre å spare litt enn å spare ingenting. Start med 500 kr i måneden, sett inn ekstra når dere har muligheten. Jeg startet med pensjonssparing når jeg var 20 år, og har økt sparebeløpet litt hvert år siden. 500kr er ikke så mye, men det er bra så lenge man sparer! Jo, jeg forstår at 500 kr (1000 kr totalt for meg og mannen) pr mnd er bedre enn ingenting. Samtidig har vi MYE utgifter nå- og dersom disse 500 kr jeg nå må avse pr mnd, uansett ikke gir meg så mye mer enn tilsvarende maks 1000 kr pr måned (pga inflasjon) på det tidspunktet vi går av med pensjon, er jeg neimen ikke sikker på om det er verdt det... I den livssituasjonen vi er nå, sitter vi med veldig mye utgifter som ikke kommer til å være der den dagen vi går av med pensjon. Boliglån, studielån, billån, barnehage/SFO, klær og utstyr til barna, mat til fire personer istedenfor to, feriereiser til fire personer istedenfor to osv osv. Kan ikke helt forstå at det er noen vits da, å spare oss nærmest til fant nå mens vi er unge, for å sikre at vi får en marginalt bedre pensjon som gamle?! Anonymkode: 44f24...42b
saltvann Skrevet 15. mai 2018 #4 Skrevet 15. mai 2018 Istedenfor å spare til pensjon, bruk 500-1000 kr i mnd på å nedbetale ekstra på boliglånet
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #5 Skrevet 15. mai 2018 3 minutter siden, saltvann skrev: Istedenfor å spare til pensjon, bruk 500-1000 kr i mnd på å nedbetale ekstra på boliglånet Det gjør vi allerede Vi betaler det ned på 17 år istedenfor 25 (som vel er det vanligste). TS Anonymkode: 44f24...42b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #6 Skrevet 15. mai 2018 500 var svært lite da, jeg er 40+ og sparer 5000 pr mnd i pensjonssparing Anonymkode: cdf49...e49
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #7 Skrevet 15. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 500 var svært lite da, jeg er 40+ og sparer 5000 pr mnd i pensjonssparing Anonymkode: cdf49...e49 Ja, det er jo fint for deg hvis du får til det. Vi har imidlertid ikke sjans til å få det til å gå rundt hvis vi skal avse 10.000 (to personer) pr mnd til pensjonssparing hver måned. Det tror jeg gjelder de fleste av våre venner også- så du er nok i en økonomisk særstilling sånn sett. TS Anonymkode: 44f24...42b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #8 Skrevet 15. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, det er jo fint for deg hvis du får til det. Vi har imidlertid ikke sjans til å få det til å gå rundt hvis vi skal avse 10.000 (to personer) pr mnd til pensjonssparing hver måned. Det tror jeg gjelder de fleste av våre venner også- så du er nok i en økonomisk særstilling sånn sett. TS Anonymkode: 44f24...42b Ja, full forståelse av at folk er på forskjellig plass økonomisk. Jeg har nedbetalt bolig, og kan derfor spare såpass. Men tror ikke jeg er i noe særstilling, det har vært mange pensjonspare-tråder her, og mange sparer mange tusen. Anonymkode: cdf49...e49
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #10 Skrevet 15. mai 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aksjefond. Anonymkode: bf875...cd9 Leste du i det hele tatt HI, eller?! Anonymkode: 44f24...42b
SesameStreet Skrevet 15. mai 2018 #11 Skrevet 15. mai 2018 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gjør vi allerede Vi betaler det ned på 17 år istedenfor 25 (som vel er det vanligste). TS Anonymkode: 44f24...42b Ok, så vil det si at det er 17 år til dere har nedbetalt boliglånet? Jeg tenker at den viktigste investeringen er å få bort boliglånet og billånet, så kan dere fokusere helt og holdent på pensjonssparingen. Med alderen deres tatt i betraktning så tenker jeg det er litt avhengig av hvor lenge dere har igjen av boliglånet og om dere evt. tenker på at dere skal flytte..? Med 17 år igjen så ville jeg satt av 500 kroner hver måned i fond eller i IPS, men ikke mer. Om dere har noe ekstra å ta av, utover 500 kroner per person, så ville jeg betalt inn ekstra på billånet. Jeg er i slutten av 20-årene og sparer ikke til pensjon. Jeg fokuserer på å få ned boliglånet med noen kroner istedenfor. Endret 15. mai 2018 av SesameStreet
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #12 Skrevet 15. mai 2018 5 minutter siden, SesameStreet skrev: Ok, så vil det si at det er 17 år til dere har nedbetalt boliglånet? Jeg tenker at den viktigste investeringen er å få bort boliglånet og billånet, så kan dere fokusere helt og holdent på pensjonssparingen. Med alderen deres tatt i betraktning så tenker jeg det er litt avhengig av hvor lenge dere har igjen av boliglånet og om dere evt. tenker på at dere skal flytte..? Med 17 år igjen så ville jeg satt av 500 kroner hver måned i fond eller i IPS, men ikke mer. Om dere har noe ekstra å ta av, utover 500 kroner per person, så ville jeg betalt inn ekstra på billånet. Jeg er i slutten av 20-årene og sparer ikke til pensjon. Jeg fokuserer på å få ned boliglånet med noen kroner istedenfor. Vi tok boliglånet på 17 år da vi tok opp dette boliglånet for 2,5 år siden. Så vi har 14,5 år igjen på boliglånet nå. Billånet har vi til samme rente som boliglånet (det er tatt opp med sikkerhet i boligen og på samme betingelser (og i samme bank) som boliglånet). Så det spiller i grunnen liten rolle om vi betaler ned på billånet eller på boliglånet (bortsett fra at billånet har vi bare fire år igjen, da). Vi er litt usikre på om vi vil flytte eller ikke. Vi bor nå i en delt bolig, og kunne vel egentlig ha tenkt oss en enebolig på sikt. Samtidig er boligen vår mer enn stor nok for oss, med 160 kvm, fire soverom og kjellerstue. Så det mest økonomiske er jo selvsagt å bli boende- og så kanskje heller prioritere pensjonssparing når boligen er nedbetalt om 14 år, ja Og evt spare litt i IPS, ja, mannen min opprettet ips-konto og sparte maksbeløpet i høst. Jeg har ikke fått ut fingeren enda TS Anonymkode: 44f24...42b
SesameStreet Skrevet 15. mai 2018 #13 Skrevet 15. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi tok boliglånet på 17 år da vi tok opp dette boliglånet for 2,5 år siden. Så vi har 14,5 år igjen på boliglånet nå. Billånet har vi til samme rente som boliglånet (det er tatt opp med sikkerhet i boligen og på samme betingelser (og i samme bank) som boliglånet). Så det spiller i grunnen liten rolle om vi betaler ned på billånet eller på boliglånet (bortsett fra at billånet har vi bare fire år igjen, da). Vi er litt usikre på om vi vil flytte eller ikke. Vi bor nå i en delt bolig, og kunne vel egentlig ha tenkt oss en enebolig på sikt. Samtidig er boligen vår mer enn stor nok for oss, med 160 kvm, fire soverom og kjellerstue. Så det mest økonomiske er jo selvsagt å bli boende- og så kanskje heller prioritere pensjonssparing når boligen er nedbetalt om 14 år, ja Og evt spare litt i IPS, ja, mannen min opprettet ips-konto og sparte maksbeløpet i høst. Jeg har ikke fått ut fingeren enda TS Anonymkode: 44f24...42b Med usikkerhet i om dere kunne tenke dere å flytte eller ikke, så ville jeg satt 500 kroner i f.eks IPS-sparing (det er bare å få ut fingeren) hver måned og heller fokusert på å få ned lånebeløpene om dere skulle ha økonomi til å nedbetale litt ekstra nå og da. Om dere velger å bli boende, så kan dere heller velge å øke beløpene etter hvert og spare mer hver måned. Så stram økonomi har jo ikke mannen din om han har klart å spare opp maksbeløpet på 40.000 kroner. Han vil jo ha et ganske greit beløp i pensjon om han klarer å holde det gående hvert år.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #14 Skrevet 15. mai 2018 5 minutter siden, SesameStreet skrev: Med usikkerhet i om dere kunne tenke dere å flytte eller ikke, så ville jeg satt 500 kroner i f.eks IPS-sparing (det er bare å få ut fingeren) hver måned og heller fokusert på å få ned lånebeløpene om dere skulle ha økonomi til å nedbetale litt ekstra nå og da. Om dere velger å bli boende, så kan dere heller velge å øke beløpene etter hvert og spare mer hver måned. Så stram økonomi har jo ikke mannen din om han har klart å spare opp maksbeløpet på 40.000 kroner. Han vil jo ha et ganske greit beløp i pensjon om han klarer å holde det gående hvert år. Må bare si tusen takk for veldig gode råd og innspill Mannen min kommer neppe til å greie å spare 40.000 hvert år. Men han fikk litt penger av sin bestefar i høst, så da puttet han noe av det i ips (tror han gjorde det aller mest fordi det var så utrolig mye fokus på at det var lurt å gjøre i høst. Ingen av oss er økonomer, som du kanskje forstår ) Men ja, jeg skal få ut fingeren nå, oppretter IPS til meg selv i kveld TS Anonymkode: 44f24...42b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #15 Skrevet 15. mai 2018 Det viktige er at dere sparer, ikke om dere setter pengene i fond eller betaler ned på lånet. Rask nedbetaling av lånet er omtrent like verdifullt for økonomien deres i alderdommen som annen sparing. Når det er nedbetalt får dere plutselig frigitt hele innbetalingsbeløpet til sparing (bortsett fra skattefradrag for rentedelen), og jo fortere det skjer, jo mer vil dere rekke å spare på den måten. På den andre siden vil dere fortsatt være ganske nær pensjonsalder når lånet er nedbetalt, så det er en fordel om dere kan øke sparingen eller nedbetalingen mer. Anonymkode: 56cd3...696 1
Grandidosa83 Skrevet 15. mai 2018 #16 Skrevet 15. mai 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, jeg forstår at 500 kr (1000 kr totalt for meg og mannen) pr mnd er bedre enn ingenting. Samtidig har vi MYE utgifter nå- og dersom disse 500 kr jeg nå må avse pr mnd, uansett ikke gir meg så mye mer enn tilsvarende maks 1000 kr pr måned (pga inflasjon) på det tidspunktet vi går av med pensjon, er jeg neimen ikke sikker på om det er verdt det... I den livssituasjonen vi er nå, sitter vi med veldig mye utgifter som ikke kommer til å være der den dagen vi går av med pensjon. Boliglån, studielån, billån, barnehage/SFO, klær og utstyr til barna, mat til fire personer istedenfor to, feriereiser til fire personer istedenfor to osv osv. Kan ikke helt forstå at det er noen vits da, å spare oss nærmest til fant nå mens vi er unge, for å sikre at vi får en marginalt bedre pensjon som gamle?! Anonymkode: 44f24...42b Dersom fondet du sparer i har 8% avkastning i snitt (som er lavere enn historisk utvikling, men noe høyere enn de 6-6,5% bankene ofte reklamerer med), er pengene 10-doblet om 30 år. Mens pengeverdien er ca 50% av dagens verdi med 2,5% inflasjon. Ergo er 1000,- spart i dag ca 5000kr om 30år. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #17 Skrevet 15. mai 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Leste du i det hele tatt HI, eller?! Anonymkode: 44f24...42b Ja. Anonymkode: bf875...cd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå