Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi betaler utrolig mye i skatter og avgifter. 

Tvlisens 3000 kr året. 1500 kr to ganger i året. 

Vann kloakkavgift 3500 kr hver 3.mnd. (15500 året)

Bompenger 11 kr pr bom. 9000 kr året.

Nettleie strøm 1700 kr pr mnd ( svinger litt ved forbruk) over 25 000 året i strømutgifter.

Utenom dette er det mobiltlf, wifi, tv-pakker og strømregning UTENOM huslån eller husleie.

Så kommer bensin og bilreperasjoner, EU-kontroll annethvert år. 

Så maten. Maten er så dyr. En liter melk 17 kr. Ett brød 35 kr. En pk kjøttdeig 50 kr. Det er sørgelig å handle. Ikke rart mange storhandler i Sverige.

Jeg glemte forsikringer hus, hjem, bil, barn og voksne. Pengene flyr ut. Vil så gjerne leve nøkternt, men det nytter jo ikke når staten skal ha sitt. Bare en legetime koster fra 250 kr. Og tannlege fra 1200 kr og oppover. Hvordan klarer uføre, sykemeldte, aleneforsørgere og de på sosialen seg. Dette går jo fint om de har Ernas lønn eller bloggerlønn på over 1 mill.

Glemte bursdager, konfirmasjoner, gaver, klær, hus som må vedlikeholdes, bil som må repareres. Ja alt koster er poenget her. Og er så lei når man endelig får litt ekstra så går de i vann, kloakk og eiendomsskatt AVGIFTER og pluss pluss. 

Anonymkode: cc493...104

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytt til leilighet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det du har listet opp med tall kommer jo ikke på mer enn beskjedne 4000,- per mnd.

Med 1 eller 2 normale inntekter så går det jo helt strålende. Har du huslån så kan du legge til rundt 10- 12.000,- i mnd. 

Du trenger ikke ha TV, og eiendomsskatten kommer ikke plutselig når du har noen kroner til overs.

Sett deg ned og lag en oversikt over hva dere får inn (lønn) og hvor pengene går hen. Da finner du mulighetene til å begynne å leve nøkternt. Bruk gjerne SIFO sitt budsjettforslag.

Anonymkode: 69b0c...b0e

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Har strømregning på 3500-4000 på vinterstid. 1500 på sommerstid. 

Det var bare en generell klage. Har kun 1 inntekt her. Lurte bare på hvordan andre med mindre utbetalt klarer seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Bursdager og jul er samme dato hvert år, så her pleier jeg å kjøpe inn under hele året.

Faste utgifter over hele året er jo bare å dele 12, og sette dette månedsbeløpet inn på en konto. Jeg har også en egen bilkonto, til alle utgifter på bilen, det samme der, omtrent beløp over ett år deles på 12.

Så har jeg en egen konto for mat og andre daglivarer og klær, jeg kjøper som oftest klær 2-3ganger i året. 

Resten går til sparing, og når jeg trenger vedlikehold av hus, ønsker å reise bort eller andre nødvendigheter eller unødvendigheter, så bruker jeg av disse.

De fleste utgifter kommer liksom ikke som julekvelden på kjerringa....

Anonymkode: ffffa...520

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva du har utbetalt, men jeg har mye til overs selv om jeg også har en inntekt, og den er under en halv million. 
Men ser du har barn, ville du foretrukket betalt fult ut skolepenger/barnehage, istedet for at vi resten skal sponse plassen til ditt barn? 
Ville du foretrukket sluppet unna EU-godkjenning og aldri vist hvilken stand drapsmaskinene rundt deg er i? 

Anonymkode: 07392...317

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

"Bare en legetime koster 250 kroner"!

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Min søster i USA betaler over 13000 dollar i helseforsikring i året.

Og ja, det koster å leve. Jeg har levd fra lønn til lønn i mange år, det var ikke moro, men jeg fatter ikke helt poenget ditt likevel. Maten er dyr? Nordmenn har aldri brukt så lite på mat som det de gjør nå. Strøm er ikke gratis, verksteder skal ha betalt, konfirmasjonsgaver koster også, men dette er jo bare slik livet er. Vi har ganske god råd nå, men har likevel ikke romslig nok økonomi til å pusse opp badet som er over 25 år gammelt. Nei vel, da får vi spare og vente litt til, da. 

Anonymkode: 07f45...2be

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Alle vi som lever på 1 inntekt kan ikke gjøre alt vi har lyst til hele tiden.

Jeg setter av 20 tusen hver mnd. på min regningskonto. Ja, den går med overskudd, og det er fint når vinteren plutselig blir slik den nå var og strømregningene øker. Huslån, lisens, forsikringer, strøm, kommunale avgifter og alle andre faste utgifter går dra den kontoen.

Det som er tilbake er til litt sparing, mat/klær når det trenges, lege/apotek, drivstoff (har bil uten lån), periodebillett på toget (toger til/fra jobb) og sånt.

Det går rundt selv om heller ikke jeg blir millionær på kommunal lønn.

Anonymkode: 69b0c...b0e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettleie strøm 1700 kr pr mnd ( svinger litt ved forbruk) over 25 000 året i strømutgifter.

Utenom dette er det mobiltlf, wifi, tv-pakker og strømregning UTENOM huslån eller husleie.

Så maten. Maten er så dyr. En liter melk 17 kr. Ett brød 35 kr. En pk kjøttdeig 50 kr. Det er sørgelig å handle. Ikke rart mange storhandler i Sverige.

Jeg glemte forsikringer hus, hjem, bil, barn og voksne. Pengene flyr ut. Vil så gjerne leve nøkternt, men det nytter jo ikke når staten skal ha sitt. Bare en legetime koster fra 250 kr. Og tannlege fra 1200 kr og oppover. Hvordan klarer uføre, sykemeldte, aleneforsørgere og de på sosialen seg. Dette går jo fint om de har Ernas lønn eller bloggerlønn på over 1 mill.

Glemte bursdager, konfirmasjoner, gaver, klær, hus som må vedlikeholdes, bil som må repareres. Ja alt koster er poenget her. Og er så lei når man endelig får litt ekstra så går de i vann, kloakk og eiendomsskatt AVGIFTER og pluss pluss. 

de på sosialen har ikke råd til de tingene du skriver om .. de ender opp som gjeldslaver pga ubetalte regninger

Anonymkode: 6e13e...1cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg enslig mor til 2, med inntekt på 200 000 i året, får jo bidrag, bostøtte og barnetrygd for en ekstra da jeg er alene. Men jeg blir jo langt fra rik. Men jeg bor da nøktern, så jeg har mindre strøm regning, mindre bo utgifter, jeg eier ikke bil, det har jeg ikke råd til. Så går jeg ikke til tannlege, det har jeg ikke råd til. Lege må jeg gå til, men der får jeg frikort. Forbruket må jo bare gå ned til ett minimum da man har lite penger. 

Anonymkode: a8161...35f

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

På mat kan du ihvertfall spare mye. Jeg har aldri kjøpt de varene du ramser opp der så dyrt som du nevner. Jeg kjøper alltid det aller meste av mat og forbruksvarer på tilbud, og sparer utrolig mye på det i forhold til om jeg skulle handlet på fullpris.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spinker og strammer inn jeg og. Ingen luksus her. Har jeg litt til overs så går de rett i avgifter. Var ikke ment som at jeg klager eller syter over lite penger. Jeg synes det er dyrt å bo alene. Det må jeg få mene. Jeg synes 17 kr pr liter melk er mye. Og jeg ser alltid etter tilbud. Og jeg lurer virkelig på hvordan de med mindre klarer seg. Dere har min største respekt. Det er mye fattigdom og kredittkort her til lands. Det må vi ikke lukke øynene for. Blir ingen ferie i år. Får håpe på fint vær slik at vi kan bruke stranden. Noe reise er helt umulig i år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utbetalt rundt 17-18000 kr i måneden, aleneforsørger for to barn.

Det er så ufattelig slitsomt å aldri være på plussiden.. har lite bidrag pga fars bidragsevne pluss barnetrygd. Eier(eh, banken) liten leilighet.

Betaler eiendomsskatt på ca 4000 i året, kommunale avgifter på over 6000 i året, renovasjon på 3000 i året, lisens ca 3000 i året...++ januar, februar, mars, april og november er stramme måneder. Ikke råd til ferie, kino én gang annenhver måned, prøver spare men ungene trenger plutselig støvler eller annet nødvendig. Kjøper på salg alt av klær og sko. Fritidsaktiviteter blir på flere tusen i året. Har utgifter til medisiner og nødvendig behandling. 

Billig bil uten lån, dyr bensin.

😢

Blæ.

Anonymkode: a7995...82a

AnonymBruker
Skrevet

Da setter du opp budsjett og fordeler utgiftene slik at du har ca samme utgifter hver måned. Da slipper du store innhugg i økonomien når store faste regninger kommer. Lag egen gavekonto. Og så starter du med å bake brød selv og bruker fryseren aktivt (feks kjøttdeig på tilbud som du fryser ned). 

Anonymkode: 3e518...942

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo endel dyrere med hus kontra leilighet. Gå over alle utgifter, kan dere gå ned på mobildata, trenger dere f.eks en diger tv-pakke om det er det dere har osv? Jeg levde faktisk uten tv i 4år da jeg hadde ufattelig dårlig råd. Fikk mange sjokkerte kommentarer på det, tenke seg til, hvem lever uten tv nå til dags.. men tro meg, så mye jeg fikk gjort uten den forbanna tv-en! Aldri trent, vært så sosial eller lest så mye bøker som jeg gjorde da  :) Spotify og Netflix er også i mitt hode unødvendig.

Sett av en egen konto til bil, der du overfører en viss sum hver gang lønning kommer. Lag egne kontoer der du overfører alle faste ugifter med en gang, om du ikke har autotrekk på lønningsdagen. Dermed er pengene "låst", Uføre, sykmeldte osv lever ofte ganske økonomisk, fordi de MÅ. Jeg la til meg ganske gode vaner i årene jeg slet. Kjøper lite kjøtt, inviterer heller hjem istedetfor å gå ut å ta en pils/spise på restaurant, holder øye med bensinpriser. Det er flere gode tråder ifh spareråd her inne.

Anonymkode: 91ffb...f11

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja si det du. Det blir stramt og man må prioritere bort det meste. Er best å leie så man slipper alle ekstra utgiftene å blakke seg på. Lei så billig som mulig. Alt er dyrt huff, man får heldigvis frikort etter en ikke så gal sum og får gratis behandlinger etter det ut året, hvert fall i psykiatrien... man har aldri penger til hvis noe skal skje. Skulle bare ønske de satt ned prisene på ting. Det er vanskelig og slitsomt med penger og alt man må ha og blir presset på av det store utvalget.

Anonymkode: 62cfd...b7c

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg spinker og strammer inn jeg og. Ingen luksus her. Har jeg litt til overs så går de rett i avgifter. Var ikke ment som at jeg klager eller syter over lite penger. Jeg synes det er dyrt å bo alene. Det må jeg få mene. Jeg synes 17 kr pr liter melk er mye. Og jeg ser alltid etter tilbud. Og jeg lurer virkelig på hvordan de med mindre klarer seg. Dere har min største respekt. Det er mye fattigdom og kredittkort her til lands. Det må vi ikke lukke øynene for. Blir ingen ferie i år. Får håpe på fint vær slik at vi kan bruke stranden. Noe reise er helt umulig i år. 

Kjøp bønner og linser på innvandrerbutikker. Du får et par kg linser for 60-80kr og de varer i 2 uker (for en person). Så kan du spise de med frosne eller ferske grønnsaker. Der finnes mange ulike typer, så det er rom for masse variasjon, det er næringsrikt og billig. Du kan også kjøpe ris der. Å kjøpe kjøttdeig er å kjøpe kreft og mageproblemer. 

Jeg kjøper aldri melk eller melkeprodukter. Spiser noe mandler iblant istedet og masse brokkoli

Anonymkode: 0f210...7de

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp bønner og linser på innvandrerbutikker. Du får et par kg linser for 60-80kr og de varer i 2 uker (for en person). Så kan du spise de med frosne eller ferske grønnsaker. Der finnes mange ulike typer, så det er rom for masse variasjon, det er næringsrikt og billig. Du kan også kjøpe ris der. Å kjøpe kjøttdeig er å kjøpe kreft og mageproblemer. 

Jeg kjøper aldri melk eller melkeprodukter. Spiser noe mandler iblant istedet og masse brokkoli

Anonymkode: 0f210...7de

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da setter du opp budsjett og fordeler utgiftene slik at du har ca samme utgifter hver måned. Da slipper du store innhugg i økonomien når store faste regninger kommer. Lag egen gavekonto. Og så starter du med å bake brød selv og bruker fryseren aktivt (feks kjøttdeig på tilbud som du fryser ned). 

Anonymkode: 3e518...942

Å sette opp budsjett og å bake brød gjør ikke at kontoen står i pluss...

Anonymkode: a7995...82a

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja si det du. Det blir stramt og man må prioritere bort det meste. Er best å leie så man slipper alle ekstra utgiftene å blakke seg på. Lei så billig som mulig. Alt er dyrt huff, man får heldigvis frikort etter en ikke så gal sum og får gratis behandlinger etter det ut året, hvert fall i psykiatrien... man har aldri penger til hvis noe skal skje. Skulle bare ønske de satt ned prisene på ting. Det er vanskelig og slitsomt med penger og alt man må ha og blir presset på av det store utvalget.

Anonymkode: 62cfd...b7c

Leie er ofte like dyrt, eller dyrere enn å eie. Jeg kjøpte min leilighet for 8 år siden, den har økt med 1,5 mill i verdi på de 8 årene. Selv går jeg på laveste sats AAP, og har ikke mulighet til å spare. Så å spare i boligen er genialt for meg. 

Anonymkode: a8161...35f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, asterix skrev:

På mat kan du ihvertfall spare mye. Jeg har aldri kjøpt de varene du ramser opp der så dyrt som du nevner. Jeg kjøper alltid det aller meste av mat og forbruksvarer på tilbud, og sparer utrolig mye på det i forhold til om jeg skulle handlet på fullpris.

Enig :)  For kjøttdeig betaler jeg aldri mer enn 25 kr,- (400 g), da kjøper jeg noen pakker og slenger i fryseren. Coop extra (og prix?) har brød-deal, 2 valgfrie brød for 45 kr. Grønnsaksbutikker har bl.a. billigere frukt, grønnsaker og ris enn de vanlige matvarebutikkene. Noen spare-forslag er selvfølgelig enklere å følge hvis man bor i litt urbane strøk med tilgang til mange butikker (til gjengjeld bor man billigere på landet og kan spare mer på det).  Last ned app for mat-tilbud og få med deg alle tilbudene. Noe mat er veldig dyr, men den maten trenger jeg ikke å kjøpe. Ikke noe problem å spise seg mett på sunn og god mat til en overkommelig pris.

Anonymkode: 7e62f...e0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...