Gå til innhold

Jeg har fått "dyspepsi"/magesmerter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Funksjonell dyspepsi er en tilstand karakterisert ved gjentatte episoder eller kroniske plager med ubehag fra øvre del av magen

Og jeg har det, som en bivirkning av Aerius.

Bivirkninger

Tolereres svært godt. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Munntørrhet. Nevrologisk: Hodepine. Øvrige: Tretthet. Hos barn 6 måneder-2 år: Søvnløshet, feber og diaré. Svært sjeldne (<1/10 000): Gastrointestinale: Magesmerter, kvalme, oppkast, dyspepsi, diaré. Hjerte/kar: Takykardi, palpitasjoner. Lever/galle: Økning i leverenzymer, økt bilirubin, hepatitt. Muskel-skjelettsystemet: Myalgi. Nevrologiske: Svimmelhet, somnolens, insomni, psykomotorisk hyperaktivitet, kramper. Psykiske: Hallusinasjoner. Øvrige: Hypersensitivitetsreaksjoner (slik som anafylaksi, angioødem, dyspné, kløe, utslett og urticaria). Ukjent frekvens: Hjerte/kar: QT-forlengelse. Lever/galle: Gulsott. Hud: Lysømfintlighet. Psykiske: Unormal oppførsel, aggresjon. Stoffskifte/ernæring: Økt appetitt. Undersøkelser: Vektøkning. Øvrige: Asteni. Hos barn: QT-forlengelse, arytmi, bradykardi, unormal oppførsel og aggresjon.

ER det i det hele tatt noe en kan gjøre med det? :( Har økt fra 2 tbl daglig til 4 tbl daglig i februar, og så har dette oppstått som en bivirkning.

Anonymkode: 37467...3e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det står som en svært sjelden bivirkning fra aerius da. Du går på en høy dose. Har du prøvd noe annet?

Du kan få syrenøytraliserende så lenge du må gå på så høye doser og får bivirkninger av det. 

Anonymkode: 53fb6...685

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står som en svært sjelden bivirkning fra aerius da. Du går på en høy dose. Har du prøvd noe annet?

Du kan få syrenøytraliserende så lenge du må gå på så høye doser og får bivirkninger av det. 

"Så lenge" er hele livet. Ja, jeg har prøvd mye annet. F.eks. Cetirizin/Zyrtec, Telfast, vanlig Loratadin. Aerius er hittil den som har dempet symptomene mest (dog ikke godt nok, selv på høydose). 

Så jeg må ta Aerius, men jeg har vondt i magen. Og det er ikke noe gøy. Legetimen er ikke før om tidligst 3 mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er meningen at du skal gå på 4 tbl Aerius daglig resten av livet så håper jeg virkelig at du er blitt henvist til en spesialist innenfor allergi. For det hørtes ekstremt ut.

Det er mye du kan kjøpe selv av syrenøytraliserende på apoteket. Det meste virker for kort tid, men det kan være det er nok. Som Nouvelazid, Titralac, Gaviscon ol. Andre ting virker lenger, men på en annen måte som Somac. Men Somac reseptfritt er dyrt. 

Jeg synes det er lenge å gå 3 mnd med dette før en legetime. Synes du skal be om en "halv"hastetime slik at du får riktig medisiner. Ellers så kan du i verste fall ende opp med magesår. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er meningen at du skal gå på 4 tbl Aerius daglig resten av livet så håper jeg virkelig at du er blitt henvist til en spesialist innenfor allergi. For det hørtes ekstremt ut.

Det er mye du kan kjøpe selv av syrenøytraliserende på apoteket. Det meste virker for kort tid, men det kan være det er nok. Som Nouvelazid, Titralac, Gaviscon ol. Andre ting virker lenger, men på en annen måte som Somac. Men Somac reseptfritt er dyrt. 

Jeg synes det er lenge å gå 3 mnd med dette før en legetime. Synes du skal be om en "halv"hastetime slik at du får riktig medisiner. Ellers så kan du i verste fall ende opp med magesår. 

Jeg er det, men Norges spesialister er ikke særlig flinke. Så du mener at smertene er pga magesår/-ish? For det står jo ikke hvorfor man får disse magesmertene, det står kun at man får "uforklarlige magesmerter". Dvs dyspepsi.

Magesår hadde ikke vært uforklarlig :/ 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er det, men Norges spesialister er ikke særlig flinke. Så du mener at smertene er pga magesår/-ish? For det står jo ikke hvorfor man får disse magesmertene, det står kun at man får "uforklarlige magesmerter". Dvs dyspepsi.

Magesår hadde ikke vært uforklarlig :/ 

Hvis du har vondt så kan det være magesår ja. Syreplager er smertefullt. Det kan føles som halsbrann/sure oppstøt eller direkte smerter i magen. 

Det må ikke være et ordentlig sår. Det kommer jo an på hvor lenge du har hatt dette og hvor lenge du har stått på medisinene i så stor dose. Om det har rukket å lage et sår. Noen ganger så kan det også være en irritasjon som går over etter en kur med Somac/Nexium.

Men jeg ville ikke ha gått med dette i 3 mnd. Da kan mye ha skjedd. Ville absolutt ha fått sjekket det hos legen og ev fått syrenøytraliserende av ett eller annet slag. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har vondt så kan det være magesår ja. Syreplager er smertefullt. Det kan føles som halsbrann/sure oppstøt eller direkte smerter i magen. 

Det må ikke være et ordentlig sår. Det kommer jo an på hvor lenge du har hatt dette og hvor lenge du har stått på medisinene i så stor dose. Om det har rukket å lage et sår. Noen ganger så kan det også være en irritasjon som går over etter en kur med Somac/Nexium.

Men jeg ville ikke ha gått med dette i 3 mnd. Da kan mye ha skjedd. Ville absolutt ha fått sjekket det hos legen og ev fått syrenøytraliserende av ett eller annet slag. 

Har stått på det siden februar. 4 måneder, ca. 

AnonymBruker
Skrevet

Men det er ikke "sure oppstøt"-smerter. Hatt endel av det i livet, tidligere, var en periode jeg slet med det. Bla.a. som gravid. Dette er en annen type smerte, mer som menssmerter bare i magesekken. 

Skrevet

Kan det være du ikke tåler laktosen? Det er jo laktose i Aerius såvidt jeg forstår. 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke "sure oppstøt"-smerter. Hatt endel av det i livet, tidligere, var en periode jeg slet med det. Bla.a. som gravid. Dette er en annen type smerte, mer som menssmerter bare i magesekken. 

Hvis dette har vart så lenge så ville jeg ha fått sjekket hos en lege. Ikke gå 3 mnd til med dette. Og hvis det er sånn at du blir henvist til gastroskopi så er det ventetider og greit å få kommet i køen. 

Man kan også få kramper i magesekken av medisiner. Det kan være fryktelig smertefullt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til flere som har blitt kvitt allergiplager ved å følge Medical Mediums kostråd. Han sier disse tilbakevendende infeksjonene kommer av (ofte antibiotikaresistenta) streptokokker, og at man kan prøve å ta bort egg, melk (fordi fullt av hormoner som strep liker), mais og soya (fordi genmanipulert), rapsolje og MSG fra dietten. Søk på Medical Medium allergies så kommer det opp en bloggpost om det. Verdt å prøve for å komme ut av runddansen medikamenter - bivirkninger - medikamenter for bivirkningene etc. Det vil si samtidig som du går til lege for magesmertene selvsagt. Det er lenge å gå med dette i 4 mnd. Om det "bare" er bivirkninger er det uansett en grunn til å gå til lege, det er ikke greit at medikamenter har slike bivirkninger.

Anonymkode: fc180...56a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...