Gå til innhold

Hadde dere tvunget i barn stikkpille?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Evt til hvilken alder? 

Jeg synes ikke man bør tvinge barna til det, men heller lete etter andre metoder. Det kan føles veldig invaderende og man er jo i en veldig sårbar situasjon

Anonymkode: aea84...37b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er et nødvendig legemiddel og det ikke finnes andre administrasjonsformer så er mine barns helse viktigere enn at de skal bestemme. Barn vet ikke alltid sitt eget beste, og om de visste det så hadde de jo vært myndige fra fødsel av. Barn har verge av en grunn. 

Anonymkode: aa41b...a49

Er ikke den psykiske helsen minst like viktig? 

• Liker 3
Skrevet

Paracet og Microlax. Barnet var under 2 år og hadde ingen forutsetninger for å forstå hva et medikament er og delta i et valg. Barnet hater det, så jeg unngår medisiner og rektal temperaturmåling om jeg ikke synes det er viktig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet absolutt hater det, så er det nei. Ville du likt å fått noe i rumpa di mot din vilje? Hvis nei, hvorfor gjør du det mot barnet ditt da? Finnes andre medikamenter som er trygt for barn som ikke må inn via rumpa!

Anonymkode: 20de4...f18

• Liker 7
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med barn som ikke liker fisk, grønnsaker osv? Tror du de som blir tvunget til å spise dette ender opp på psykiatrisk når de blir store? 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det i forbindelse med feberkramper i samråd med legevakt. Har hatt de på telefon med høytaler i slike tilfeller. Barnet har vært plaget gjentatte ganger med feberkramper. Om barnet er helt bevisst og nekter gjør jeg det selvfølgelig ikke.

Anonymkode: bdac8...3d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, den sene lørdagskvelden hun hadde 40 i feber og alt jeg hadde var paracet stikkpille så fikk hun ikke som fireåring velge å ikke ta febernedsettende. Jeg holdt henne ikke med makt, men hun fikk beskjed om at hun skulle ha den stikkpilla. 

Ved første anledning etter dette kjøpte jeg paracet smeltetabletter.

Anonymkode: b6366...072

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må ha en fysisk helse for å kunne ha en psykisk helse. Barn er ikke i stand til å ta alle valgene selv. Det må vi som voksne gjøre. Det er vår plikt. 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Barn er ikke i stand til å forstå viktigheten av det. De trenger også å lære seg at livet ikke kun består av ting man vil gjøre 

Anonymkode: 50916...8b3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo for all del, men jeg tviler svært sterkt på at gjennomsnittsbarnets psykiske helse står i fare ved ei stikkpille eller to under tvang. 

Anonymkode: b6366...072

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, FrodeF skrev:

Hva med barn som ikke liker fisk, grønnsaker osv? Tror du de som blir tvunget til å spise dette ender opp på psykiatrisk når de blir store? 

Man skal ikke tvinge barn til å spise mat, men heller oppfordre de til å smake. Når de har smakt noen ganger finner de som oftest ut at det går greit å spise det.

Anonymkode: 18948...8ba

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tvunget  i stikkpiller mot min vilje da jeg var liten. Jeg har ikke tatt skade av det og har i dag god psykisk helse. 

Anonymkode: a091a...2ef

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tvunget som barn til det, og å ta temperaturen i rompa. Min mor var frekk nok til å si at jeg "likte det", jeg gjorde som hun sa fordi jeg var redd henne. Min mor var fæl med å kjefte og jeg var mye redd som liten. Så jeg takler ikke slike ting som voksen. Men det er nok egentlig kjeftinga i forbindelse med slikt som har gitt problemer. 

Anonymkode: 7631f...cf6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nyoperert barn som ikke greide å svelge tabletter så da ble det stikkpiller under mye hyl og protester. Uten stikkpiller ble det hysterisk gråt og smerter. Valget om tvang føltes ikke så vanskelig for det er forskjell på noen minutters ubehag og konstant smerte.

Anonymkode: fba87...34f

• Liker 8
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Evt til hvilken alder? 

Jeg synes ikke man bør tvinge barna til det, men heller lete etter andre metoder. Det kan føles veldig invaderende og man er jo i en veldig sårbar situasjon

Nei. Min datter var ca 4-4,5 år gammel da hun sa "nei" til stikkpiller, så nå får hun flytende medisiner som skal svelges. Men jeg tror jeg ville tvinge henne hvis hun ble syk og stikkpiller, fra en eller annen grunn, var det eneste vi kunne bruke. Men om det finnes et valg - får hun velge, men når velger hun, så tar hun medisiner uten problem.

Den yngste på 3 år får stikkpiller selv om hun ikke vil, fordi hun ikke vil å ta de flytende heller og da er det tryggere med stikkpiller. Da er jeg sikkert på at hun får hele dose. Når vi prøver å gi henne flytende, spytter hun og jeg aldri vet hvor mye hun egentlig fikk. Men jeg regner med at snart forstår hun mer, at hun MÅ ta medisiner og ikke spytte, da bytter vi gjerne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, FrodeF skrev:

Ja, hvis du stapper fisken og grønnsakene nedover halsen på dem, vil jeg si det. For øvrig sliter mange med spisevegring i voksen alder fordi de ble tvunget til å spise mat de brakk seg av da de var små. Her spiser barna fisk og grønnsaker fordi jeg gjør det spennende for dem, og de får lov til å la være å spise hvis de ikke liker akkurat DENNE type fisk eller grønnsaker. I Norge har man enormt med valg, så man trenger ikke å servere ihjelkokt frossenblanding. 

Anonymkode: 3d03e...dab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barn er ikke i stand til å forstå viktigheten av det. De trenger også å lære seg at livet ikke kun består av ting man vil gjøre 

Anonymkode: 50916...8b3

Viktigheten av hva? Det finnes en haug med legemidler som ikke må stappes i rumpa. Har aldri brukt stikkpiller verken på meg selv eller mine barn. 

Anonymkode: 3d03e...dab

Skrevet

Jeg husker selv at jeg fikk temperaturen målt rektalt, og hatet det! Jeg har faktisk drømt om det flere ganger i voksen alder. Da jeg selv fikk barn kjøpte jeg kjernetemperaturtermometer til panne/tinning. Dersom feberen blir så høy at man  må vite 100% riktig temperatur må man uansett til lege. Jeg gir stikkpiller til min baby, men når hun blir eldre vil hun få velge hvilken form medisinen skal komme i så sant det lar seg gjøre. Kommer den kun som stikkpille, og hun må ha den, så må hun ha den. Sånn er det bare. Jeg har selv aldri opplevd å ikke kunne få en medisin oralt, så jeg er usikker på hva det evt. skulle være. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...