AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #1 Skrevet 14. mai 2018 Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre eller hvor jeg kan henvende meg for og få hjelp? Jeg har bodd med min samboer i mitt hus i 2 år. Jeg eier huset alene og har stått for absolutt alle utgifter alene. Jeg har også vært den som har betalt det meste av mat og div. Husarbeid og matlaging er det også jeg som har gjort. Forholdet vårt er nå over for min del.. etter flere mnd med diskusjoner og krangler der vi aldri blir enige (økonomisk, deling av husarbeid osv) orker jeg ikke mer og ønsker at han flytter ut. Det er nå 4 mnd siden jeg sa ifra om dette, men ingenting skjer. Jeg har med jevne mellomrom minnet han på dette og presset han litt til å finne seg en plass å bo. Forholdet er dødt, det finnes ikke intimitet og nærhet og det er så såvidt vi kommuniserer. Jeg holder virkelig ikke ut lenger. problemet er at hver gang jeg tar dette opp så reagerer han med sinne, kaller meg for forskjellige ting og vi kommer ingen vei. Jeg sier at han blir nødt til å få fortgang, men dagene går og han fortsetter som før. Jeg har et barn som er veldig følsom og som jeg må ta veldig mye hensyn til og er nødt til å finne en rolig vei ut av dette. Hadde det kun vært meg så hadde jeg reist bort for lenge siden. Nå går jeg på tå i mitt eget hjem, må holde meg mest mulig borte og legge meg grytidlig for og få være ifred. Det høres kanskje ut som en bagatell, men jeg har virkelig PRØVD å snakke med han på alle mulige måter uten at han tar meg seriøst og gjør noe med det. Han later som ingenting og fortsetter som før. Han bestemmer og styrer i hjemmet og kam være skikkelig ufin mot meg. Han tar som en selvfølge at jeg fortsatt betaler alt og har middag klar på borde.. hvem kan hjelpe meg med og få han ut? Noen som har noen råd? Ønsker å unngå bråk og styr, men ser at det kanskje blir umulig og få til ... Anonymkode: e0976...c71
Juniper Skrevet 14. mai 2018 #2 Skrevet 14. mai 2018 Snakk med namsmannen. Det er de som kan håndtere en utkastelse. Lykke til, og vær hard! 37
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #3 Skrevet 14. mai 2018 Send han en skriftelig utkastelse, på mail eller sms. Da har du ihvertfall bevis på at du har kastet han ut. Sånn som det er nå, er det hans ord mot ditt, og han kan virke som typen som nekter for at du har kastet han ut. Anonymkode: 39ba2...6ab 13
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #4 Skrevet 14. mai 2018 Det du skal gjøre er å få byttet lås når han er ute og satt alle eiendelene hans under presenning for å beskytte mot regn. Så ber du han på sms om å hente tingene sine fordi det er slutt. Ikke svar på ytterligere meldinger og blokker han over alt. Ha gjerne venner hos deg til den verste perioden er over. Han har ingen rettigheter og lager han bråk så ringer du politiet. Han kan når som helst skaffe eget sted å bo eller flytte hjem til mor eller far. Anonymkode: 095ee...d41 35 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #5 Skrevet 14. mai 2018 Som nevnt over, få det skriftlig at du kaster han ut. Kontakt namsmann og eventuelt politi om han ikke klarer og oppføre seg og behandle deg pent. Ingen skal gå på tå hev i et forhold. Du har et barn og ta hensyn til, du kan også be om hjelp fra barnevern eller FVK. Slutt og stell for han. Ikke lag mat til han, rydd etter han eller vask klærne hans. Han bør få oppdage at han ikke bor på hotell. Lykke til! Anonymkode: 9103e...d45 12
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #6 Skrevet 14. mai 2018 Du kan og ringe politiet og snakke med de og forklare at det er slutt og du har bedt han om å dra. Obs; pass på alle verdipapirer, dokumenter, hvem regninger står på og bytt alle passord på wifi, data, nettbank, gjem alt evt ta det med deg på jobb. Slike menn får du ikke ut uten en kraftig beskjed. Anonymkode: 095ee...d41 28 3
Gjest Mysticgirl Skrevet 14. mai 2018 #7 Skrevet 14. mai 2018 Ring politiet og forklar saken, så lenge det er ditt hus, må han flytte ut. Du skriver et brev der du ber han flytte ut innen en viss tid som det er rimelig at han skal kunne klare. Hadde selv et svare strev med å få ut min samboer, han nektet også å flytte! Han nektet å levere nøkler og snek seg inn om natten for å sove også etter at han liksom hadde flyttet. Det ble en langvarig prosess for å få han ut dessverre. Send begjæring om utkastelse til namsmannen om han ikke har flyttet ut til den datoen du har satt.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #8 Skrevet 14. mai 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du skal gjøre er å få byttet lås når han er ute og satt alle eiendelene hans under presenning for å beskytte mot regn. Så ber du han på sms om å hente tingene sine fordi det er slutt. Ikke svar på ytterligere meldinger og blokker han over alt. Ha gjerne venner hos deg til den verste perioden er over. Han har ingen rettigheter og lager han bråk så ringer du politiet. Han kan når som helst skaffe eget sted å bo eller flytte hjem til mor eller far. Anonymkode: 095ee...d41 Må signere denne. Du må flytte ut tingene hans om han nekter, og bytte lås så han forstår at over er over og ut er ut! Anonymkode: 90516...09e 11
regine Skrevet 15. mai 2018 #9 Skrevet 15. mai 2018 11 timer siden, Mysticgirl skrev: Ring politiet og forklar saken, så lenge det er ditt hus, må han flytte ut. Du skriver et brev der du ber han flytte ut innen en viss tid som det er rimelig at han skal kunne klare. Hadde selv et svare strev med å få ut min samboer, han nektet også å flytte! Han nektet å levere nøkler og snek seg inn om natten for å sove også etter at han liksom hadde flyttet. Det ble en langvarig prosess for å få han ut dessverre. Send begjæring om utkastelse til namsmannen om han ikke har flyttet ut til den datoen du har satt. Dette. Men i tillegg: Slutt fra og med nå med å kjøpe mat/vaske tøy/være husholderske ol for han. Han må vises i klartekst at ting ikke bare fortsetter. Når fristen (hør med politiet, men jeg ville tro maks 2-3 mnd) er gått ut, skifter du umiddelbart samtlige låser i huset når han er ute, slik at han ikke bare kan komme/gå som han vil. Da kan du fjerne tingene hans. Du må skaffe deg litt ryggrad og faktisk gjøre noe i den situasjonen du nå befinner deg - ikke minst for barnet ditt. Du må vise gjennom handling at du mener alvor. lykke til. 12
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #10 Skrevet 15. mai 2018 Her ville jeg ringt politiet og sagt fra at du ba han flytte ut for 4 mnd siden, og at han nå oppfører seg truende og du er redd for din og ditt barns sikkerhet. Få de til å komme å hente han. Skift lås. Kast ut tingene hans. Installere overvåkningskamera rund huset , ta deg ut sykemelding og reis bort for å få litt avstand til alt. Anonymkode: 52bd6...82c 20
Nobile Skrevet 15. mai 2018 #11 Skrevet 15. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her ville jeg ringt politiet og sagt fra at du ba han flytte ut for 4 mnd siden, og at han nå oppfører seg truende og du er redd for din og ditt barns sikkerhet. Få de til å komme å hente han. Skift lås. Kast ut tingene hans. Installere overvåkningskamera rund huset , ta deg ut sykemelding og reis bort for å få litt avstand til alt. Anonymkode: 52bd6...82c Politiet kommer ikke å henter han med det første, det kan ikke bevises at han gjør noe ulovlig. 1
Violetta Skrevet 15. mai 2018 #12 Skrevet 15. mai 2018 Bytt lås, sett ut tingene hans og overnatt et annet sted en periode for å spare barnet ditt. Er han farlig for deg? Kontakt politi eller krisesenter og hør på råd. 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #13 Skrevet 15. mai 2018 Hvilket land er han fra? Har han noen rettigheter til bolig hos NAV? Anonymkode: 193c8...0a9 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 15. mai 2018 #14 Skrevet 15. mai 2018 Om du eier huset og alt er i ditt navn så har han ikke rett å bo der. Enkelt og greit. Dere har ikke noe leiekontrakt som gjør at du må forholde deg til noen form for oppsigelse. Få en mannlig venn til å hjelpe deg. Få ut alle tingene hans, skift lås og la vennen bo der noen dager for sikkerhets skyld. Hardt mot hardt.
Duff Skrevet 15. mai 2018 #15 Skrevet 15. mai 2018 2 minutter siden, GoldenLioness skrev: Om du eier huset og alt er i ditt navn så har han ikke rett å bo der. Enkelt og greit. Dere har ikke noe leiekontrakt som gjør at du må forholde deg til noen form for oppsigelse. Få en mannlig venn til å hjelpe deg. Få ut alle tingene hans, skift lås og la vennen bo der noen dager for sikkerhets skyld. Hardt mot hardt. Dette. Blir det bråk ringer du politiet og de ser til at han roer seg og forstår at han ikke er velkommen. 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #16 Skrevet 15. mai 2018 8 hours ago, Nobile said: Politiet kommer ikke å henter han med det første, det kan ikke bevises at han gjør noe ulovlig. Hun kan jo begynne å filme med telefonen (dog diskret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvilket land er han fra? Har han noen rettigheter til bolig hos NAV? Anonymkode: 193c8...0a9 Hvordan i alle dager er etnisiteten hans relevant? Anonymkode: e8534...26e 4
Perle Skrevet 15. mai 2018 #17 Skrevet 15. mai 2018 Detter jo absurd. Det er ditt hjem! Du samler alt han eier i søpplsekker og bytter lås. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #18 Skrevet 15. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan i alle dager er etnisiteten hans relevant? Spurte ikke om etnisitet. Spurte hvilket land han er fra. Om han ikke har trygderettigheter i Norge er det lett å forstå hvorfor han klamrer seg mer enn vanlig til huset. Da må det sterkere lut til enn å prøve å snakke han til fornuft. Anonymkode: 193c8...0a9 9
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #19 Skrevet 16. mai 2018 Ts her. Tusen takk for alle svar. ja, huset er mitt alene og alt står på meg. Strøm, nett, TV osv står også på meg og blir betalt av meg. Han har aldri betalt en eneste regning. Det er jeg som handler og lager mat, om vi går i butikken sammen så deler vi på det vi handler. Det burde ikke være noe problem og få ham ut, men det er det. Jeg har Somsagt sagt ifra mange mange ganger på disse mnd. Jeg har prøvd og være hard og jeg har prøvd å forklare meg på en rolig og grei måte, men han ønsker ikke og forstå. Han fortsetter og komme hver eneste dag og oppfører seg som om han eier huset. Han bestemmer og styrer og har sterke meninger om alt. Han kan f.eks si at de av venninnene mine han ikke liker ikke får sette sine ben i huset.. i MITT hus. jeg setter stor pris på alle råd fra dere, kanskje jeg mangler ryggrad og kanskje jeg er redd. Jeg tror ikke han kunne vært voldelig, men er sikker på han vil lage et spetakkel uten like. Jeg har Somsagt et barn som må tas hensyn til som ikke tåler konflikter og høye stemmer. Altså må jeg tolerere endel ekstra for å holde ro i hjemmet da min samboer er rask med og heve stemmen dersom han er uenig. Jeg har tenkt nå i flere døgn og er egentlig sliten og lei.. jeg tror det lureste vil være og ta barnet med meg bort en stund og stenge strøm og alt i huset, men for at barnet ikke skal forstyrres i rutiner og skolegang og at jeg må komme med forklaringer på hvorfor vi må bort lurer jeg på om jeg skal vente til han får sommerferie? Da kan jeg bare si vi skal på sommerferie og vi kan reise bort en periode uten at det blir spørsmål fra barnet. Eneste minuset er at jeg må holde ut i en mnd til. Anonymkode: e0976...c71 1
ViljaH Skrevet 16. mai 2018 #20 Skrevet 16. mai 2018 Skift lås i ytterdøra så han ikke kommer seg inn. Avtal tidspunkt når han kan få hente sine ting, da har du en mannlig venn eller to tilstede helt til han går. 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå