Gå til innhold

Hvordan velger jeg trær til hagen? Har nul peiling.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Etter mange år uten "hage" har jeg bestemt meg for å freshe den litt opp. Hagen er middels i størrelse og gresset består av velholdt engfrøbanding/blomstereng. Har et bed fullt av stauder og et mini-juletre(aner ikke hva det heter egentlig). Alt dette trives svært godt og holder nesten seg selv. Midt i det hele har jeg en bikube det har vært stor ativitet i i 4 år nå.

Det eneste jeg vet sikkert er at det blåser en god del her fordi vinden treffer riktig. Jordsmonnet her var utmarksbeite i 40 år før jeg bygde huset. Ellers vet jeg fint lite. Hvordan velger jeg et eller flere trær? Min mor har tatt livet av så mange at jeg skjønner at det ikke bare er å velge hva som helst.

Takker og bukker for svar!

Anonymkode: 0c52b...625

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Etter mange år uten "hage" har jeg bestemt meg for å freshe den litt opp. Hagen er middels i størrelse og gresset består av velholdt engfrøbanding/blomstereng. Har et bed fullt av stauder og et mini-juletre(aner ikke hva det heter egentlig). Alt dette trives svært godt og holder nesten seg selv. Midt i det hele har jeg en bikube det har vært stor ativitet i i 4 år nå.

Det eneste jeg vet sikkert er at det blåser en god del her fordi vinden treffer riktig. Jordsmonnet her var utmarksbeite i 40 år før jeg bygde huset. Ellers vet jeg fint lite. Hvordan velger jeg et eller flere trær? Min mor har tatt livet av så mange at jeg skjønner at det ikke bare er å velge hva som helst.

Takker og bukker for svar!

Sa selvfølgelig feil. Har humlekasse, ikke bikube.

• Liker 3
Skrevet

Dra til et gartneri som selger trær, busker mm. Ta med en tegning av hagen din og be om hjelp. Et gartneri i nærheten av der du bor kjenner til hvilke planter, busker, trær mm som vil trives der du bor.
Kan være lurt at du har sett litt på nettet hvis det er noe spesielt du ønsker deg.

• Liker 5
Skrevet

Støtter det @Belima skrev. Dra til et lokalt gartneri eller planteskole (en skole for planter, ikke for mennesker om planter). Jeg foretrekker et frittstående gartneri ev. Hageland. Pass på at du får snakke med noen som har peiling, helst en gartner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.5.2018 den 22.48, Belima skrev:

Dra til et gartneri som selger trær, busker mm. Ta med en tegning av hagen din og be om hjelp. Et gartneri i nærheten av der du bor kjenner til hvilke planter, busker, trær mm som vil trives der du bor.
Kan være lurt at du har sett litt på nettet hvis det er noe spesielt du ønsker deg.

Anbefaler IKKE å bruke Plantasjen, for de har ikke så mye kunnskap. Velg andre gartneri, helst de som er lokalt drevet fordi de som driver slike er gjerne mye mer flink i faget sitt. 

Anonymkode: 11a0a...e75

• Liker 5
Skrevet

Hestekastanje.

Lønn.

Eik.

Einarbær.

Magnolia.

Kirsebær.

Dverg Rododendron.

AnonymBruker
Skrevet

1. Finn ut hvilken klimasone du er i og hvor herdig planten bør være. Google det. 

2. Les litt om jordsmonn, grav litt i jorda hvor du tenker å plassere treet, kjenn litt på hvor fuktig jorda er og tenk litt over hvilke vind- og værforhold som rår hos deg. Hvilke forutsetninger/begrensninger setter dette til hvilken sort du skal velge?

3. Orienter deg om aktuelle trær og/eller busker. Har du noen ønsker når det gjelder høyde, blomstring, høstfarger, bladform, frukt, stell og beskjæring, eller andre estetiske krav? Les gjerne om diverse arter og sorter på eplante.no, og ellers google artene og se på bilder. Eplante.no er fin fordi de beskriver arter som generelt er tilpasset norske forhold.

4. Lag deg en liste over aktuelle arter, og ta gjerne turen innom en lokal plateskole eller gartneri. Gjerne slike som ikke er tilknytta de store kjedene som Hageland og Plantasjen (selv om disse ofte selvsagt også har flinke folk, har jeg opplevd at de eldre og mindre gartneriene ofte har bedre kunnskap og mer erfarne gartnere). 

Lykke til!

Anonymkode: 7b750...34c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som AB ...34c skriver, er det viktigste at treet/trærne kan trives i din hage, med de klimaforholdene som er. De bør også bli passe store passelig fort.

Det finnes planteskoler som har spesialisert seg på trær. Disse finner du når du googler litt rundt.

Anonymkode: b309e...936

AnonymBruker
Skrevet

Tenk over hva som er ønsket makshøyde på treet.

Anonymkode: 4e217...c2d

Skrevet

Så koselig hage det høres ut som!:rodmer: Jeg ville valgt planteskole eller en lokal forretning. Se innom tråden min om å bevare biene. 3 hakk ned her. Mange gode forslag. 

Skrevet

Min favoritt er bambus, men hør hva noen fagkyndige sier først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...