Gå til innhold

Tunfisk på boks

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken av billig-boksene synes dere er best? Tenker på Eldorado fra NG, Prima fra Rema1000 og Coop tunfisk.

Anonymkode: 3da51...6dc

Skrevet

De er akkurat like gode. Jeg kjøper tunfisk i "olje" (olje og vann).

Skrevet

Enig i at de er veldig like, men jeg synes at den fra Rema er bittelitt mindre salt enn i hvert fall Eldorado sin. Har skjelden kjøpt Coop. Hilsen en som stort sett spiser en boks hver hverdag.. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan spiser dere tunfisk på boks? Rett fra boksen? Som tilbehør til noe? Lager dere noe av det?

Skrevet
1 time siden, Luckiness skrev:

Hvordan spiser dere tunfisk på boks? Rett fra boksen? Som tilbehør til noe? Lager dere noe av det?

Bruker det noen ganger i salat, men oftest som pålegg med en stripe majones og pepper.

Skrevet

Har brukt det som kattemat jeg :fnise:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pleier å kjøpe Eldorado. Det er vel 6 kroner boksen eller noe. Tunfisk er så sinnsykt godt det. 

Anonymkode: b390d...9bf

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Luckiness skrev:

Rett fra boksen, med pepper på. Noen ganger på en brødskive med noen salatblader. Spiser alltid opp en boks. Driver ikke og kødder med å putte inn i pose og legge i kjøleskapet.

Anonymkode: b390d...9bf

Skrevet

Jeg spiser en del tunfisksalat i perioder. Salatgrønnsaker og en boks tunfisk i olje og litt salt og pepper. Heller av oljen først. Eller tunfisk i vann og drypper på olivenolje.

Ellers lager jeg påleggsalat av tunfisk med rømme/creme fraishe og majones, vårløk, gressløk, kanskje mais og kapers. Fantasien setter grenser. Putter dette på skive eller knekkebrød.

Har hatt perioder der jeg har spist knekkebrød med tunfisk, avokado, salt og pepper og cherrytomat på.

På skive med litt majones og agurkskiver.

Skrevet

Haha, det lukter som kattemat, men tunfisksalat med løk og majones er kjempegodt.

AnonymBruker
Skrevet

Pastasaus med tunfisk, tomat, løk, hvitløk, kapers, oliven og litt chili er snadder! 

Eller hva med vitello tonnato? Men da har vi beveget oss litt bort fra billigmat. :) 

Anonymkode: f0037...3ba

Skrevet

Jeg er ikke egentlig så glad i tunfisk, men bruker det av og til til å lage tuna melt. Da blander jeg tunfisken med rødløk eller vårløk, litt sylteagurk, akkurat nok majones og creme fraiche til at den henger sammen, salt og pepper og litt fransk sennep. Noen ganger har jeg oppi maiskorn fra boks. Denne røren funker helt greit som pålegg på knekkebrød også, men det er klart at alt blir bedre med smeltet ost. ;)

Foretrekker tunfisk i vann fra Coop, den er generelt hele stykker oppi boksen. 

Skrevet
På 16.5.2018 den 1.39, Siv85 skrev:

Har brukt det som kattemat jeg :fnise:

Har prøvd, men katten har aldri villet røre det..

3 timer siden, Zzyzx skrev:

[...]

Foretrekker tunfisk i vann fra Coop, den er generelt hele stykker oppi boksen. 

Støtter den. FP er også helt grei. Min erfaring er at det er større stykker hos billigmerkene. Kjøpe et dyrere merke for en stund siden, og der var det bare mos i boksen. Kommer selvsagt an på hva man skal bruke tunfisken til - jeg bruker den alltid i wok med saus og grønnsaker.

Skrevet

Liker godt tunfisk og har lagt min elsk på thaivarianten med chili. Passe størrelse også. Lager som regel kald pastasalat med fetaost, løk, hvitløk, cherrytomater og sitrondressing.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke har spist det før men vil prøve, anbefaler dere i olje eller vann. Jeg har kun spist fersk i råkostsalat, aldri hermetisk. 

Anonymkode: 0a8e6...a0a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke har spist det før men vil prøve, anbefaler dere i olje eller vann. Jeg har kun spist fersk i råkostsalat, aldri hermetisk. 

Smaken synes jeg er ganske lik. Den i olje synes jeg kan være litt saftigere i konsistensen, men den er mer "sølete" å bruke. Tunfisk i vann er enklere å ha med å gjøre, og lukter litt mindre. Tunfisk i olje har selvsagt litt mer kalorier, men hvor viktig dette er vet du best selv. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Tunfisk bør man igrunn ikke spise noe særlig av pga kvikksølvinnholdet.

"Metyllkvikksølv finnes i større og mindre mengder i all fisk. Kvikksølv er en miljøgift som hoper seg opp i næringskjeden. Det betyr at fiskene på toppen av næringskjeden inneholder mer kvikksølv enn de som er nederst. Mest kvikksølv finner vi derfor i stor, gammel rovfisk.

Det betyr også at liten, ung rovfisk inneholder mindre kvikksølv. Stor gammel sverdfisk, tunfisk og blåkveite er eksempler på fisker som inneholder mye kvikksølv. Også visse typer ferskvannsfisk kan inneholde mye kvikksølv."
https://vkm.no/vkm/omvkm/blogg/bloggen/bloggarkiv/kvikksolvogfisk.5.603b4b3f15e844e40f63fa00.html

Anonymkode: 070a3...187

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Smaken synes jeg er ganske lik. Den i olje synes jeg kan være litt saftigere i konsistensen, men den er mer "sølete" å bruke. Tunfisk i vann er enklere å ha med å gjøre, og lukter litt mindre. Tunfisk i olje har selvsagt litt mer kalorier, men hvor viktig dette er vet du best selv. :) 

Ok. Takk! 😊

Skrevet
På 17.5.2018 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Tunfisk bør man igrunn ikke spise noe særlig av pga kvikksølvinnholdet.

Jeg velger faktisk å stole på at det som selges i norske butikker ikke er farlig å spise. Det tas prøver av importert mat, selvsagt bare stikkprøver, men regner likevel med at det er kontroll på slikt. 

Man ender opp helt hysterisk om man faktisk skal forsøke å høre på alt og alles råd om hva som er bra eller farlig. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...