AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #1 Skrevet 14. mai 2018 Hei Jeg vurderer å kjøpe nybygg i et prosjekt som er sentralt på østlandet. boligen koster 3,250 MNOK. Jeg kjøper alene, og vil med dette få 2,6 millioner i boliglån alene. Jeg har satt opp budsjett og det skal gå fint (har 32 000 utbetalt etter skatt). Jeg er derimot redd. Er det et dumt valg? Eller skal jeg bare hive meg på? Jeg frykter at hvis jeg står utenfor noe lengre nå så blir prisene bare høyere og jeg må enda lengre unna Oslo (jeg jobber i Oslo). Jeg har ingen i familien med "finanshode" og får ingen gode råd noe sted. Ville noen kjøpt nytt for 3.250 uten garasje her inne? Helt alene? Hilsen K26 Anonymkode: 25d65...922 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #2 Skrevet 14. mai 2018 Glemte å skrive at det er en 2-roms, øverste etasje,vestvendt og utsikt. I tillegg til gode kollektivtilbud Anonymkode: 25d65...922 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #3 Skrevet 14. mai 2018 Nja, jeg bor rett ved Bergen sentrum og betalte 1,6 for samme størrelse nå nylig.. Personlig hadde jeg ikke brukt så mye penger på noe så lite. Kan jo være at boligboblen sprekker. Anonymkode: e9cec...2a6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #4 Skrevet 14. mai 2018 Kjør på, så lenge reiseveien ikke kommer til å plage deg. Anonymkode: 67b59...45c 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #5 Skrevet 14. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nja, jeg bor rett ved Bergen sentrum og betalte 1,6 for samme størrelse nå nylig.. Personlig hadde jeg ikke brukt så mye penger på noe så lite. Kan jo være at boligboblen sprekker. Anonymkode: e9cec...2a6 Såpass. Heldig! for meg er det derimot ingenting i Bergen.. Jeg har jobb i Oslo, alle venner og familie. Det er "østlandet" jeg hører hjemme.. Anonymkode: 25d65...922 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #6 Skrevet 14. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kjør på, så lenge reiseveien ikke kommer til å plage deg. Anonymkode: 67b59...45c Det er det høyeste på listen min, og derfor jeg ser på en leilighet i det området. Har prøvd pendlerlivet før, og det er umulig å leve lykkelig når man bruker 10t/uke på pendling. Her er det ca 30 min til jobb Det går an og er absolutt innafor. Men prisen er selvfølgelig dyr bolig.. Anonymkode: 25d65...922
dillyduzit Skrevet 14. mai 2018 #7 Skrevet 14. mai 2018 Først og fremst, hvor nærme Oslo er dette? Er det snakk om en times med reisevei? Hvilket område? Uten garasje, er det andre parkeringsmuligheter i tilfelle den dagen du kunne tenke deg en bil/besøk? På en måte vil jeg si ja, men nå tar jeg utgangspunkt i Oslo/Bærum priser. Du vil jo få et sted som er ditt, mest sannsynligvis enkel å selge dersom det er god kollektivforbindelse til Oslo. Noe stivt, men vet at en leilighet på blant annet Bekkestua gikk for 7,3mil for et halvt år (ish) siden, var vel snakk om noen få kvm større, to soverom, 4etg. Dog liggende midt i knutepunktet for både tbane og buss. Hva tenker du selv? Tenker du at du vil klare det fint mtp utbetaling, hva om renten stiger, har du nok til å putte inn i en buffer/uforutsette regninger etc. Skulle du bestemme deg, hvem bygger? Hva får du av dokumentasjon? (Uansett ville jeg ha meldt meg inn i stopp boligsvindel, selv om bygget er et nybygg så vil du bli forbauset over hvor mye shady byggefolk det er der ute) 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #8 Skrevet 14. mai 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det høyeste på listen min, og derfor jeg ser på en leilighet i det området. Har prøvd pendlerlivet før, og det er umulig å leve lykkelig når man bruker 10t/uke på pendling. Her er det ca 30 min til jobb Det går an og er absolutt innafor. Men prisen er selvfølgelig dyr bolig.. Anonymkode: 25d65...922 Jeg bor på Frogner og jobber på Lysaker. Den reiseveien tar meg 30 min:) Alt som er rett utenfor Oslo har jo blitt Stor-Oslo nå, og det har blitt mer populært fordi folk vil bort fra Oslogryta. Prisene øker mer der også. Det er ikke kunstig høye priser nå, og med en ny bolig vil du også spare inn det andre bruker på vedlikehold. Anonymkode: 67b59...45c 1
Bestemor Piletre Skrevet 14. mai 2018 #9 Skrevet 14. mai 2018 Jeg har nettopp kjøpt leilighet sentralt i Oslo til nesten akkurat samme pris. 2-roms. Kjøpt helt alene og det er kjempeskummelt. Men er veldig glad for å ha gjort det. Valgte å fryse renta på 10 år, for å ha tryggheten. Vil anbefale deg å vurdere det samme. Har lest masse om det, og det anbefales i større grad å binde renta nå enn tidligere. Vi har nøyaktig samme lønn også ser jeg. Jeg er to år eldre enn deg. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #10 Skrevet 14. mai 2018 Du må spørre deg selv og banken din om du har inntekt som er høy nok til å kvalifisere for den summen du må låne. Og du må tenke på at "Ja, det går greit med 32.000 netto utbetalt og dagens rente. Går det like greit dersom renten er 5% om 1,5 år?" Anonymkode: 24f9f...6c0 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #11 Skrevet 14. mai 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg vurderer å kjøpe nybygg i et prosjekt som er sentralt på østlandet. boligen koster 3,250 MNOK. Jeg kjøper alene, og vil med dette få 2,6 millioner i boliglån alene. Jeg har satt opp budsjett og det skal gå fint (har 32 000 utbetalt etter skatt). Jeg er derimot redd. Er det et dumt valg? Eller skal jeg bare hive meg på? Jeg frykter at hvis jeg står utenfor noe lengre nå så blir prisene bare høyere og jeg må enda lengre unna Oslo (jeg jobber i Oslo). Jeg har ingen i familien med "finanshode" og får ingen gode råd noe sted. Ville noen kjøpt nytt for 3.250 uten garasje her inne? Helt alene? Hilsen K26 Anonymkode: 25d65...922 Oi du har god inntekt til å være så ung, hva jobber du med?☺ Anonymkode: 0793c...395 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #12 Skrevet 14. mai 2018 Det hadde jeg glatt gjort ☺ Du klarer å betjene lånet og du får relativt kort vei til jobb. Anonymkode: 96b5e...fc0 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #13 Skrevet 14. mai 2018 Jeg ville kjøpt. Men det kan jo hende du finner noe billigere å kjøpe. Dy kan gå i banken og høre hvor mye du får i lån? Anonymkode: 566a3...71a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #14 Skrevet 14. mai 2018 Bare kjøp. Det blir ingen boligboble. I verste fall selger du til samme pris. Du vil aldri gå med tap. Myndighetene vil aldri la boligmarkedet falle slik at folk mister formuen sin. De tømmer oljefondet og selger Hardangervidda til kinesere før de lar boligprisene falle. Mest sannsynlig vil du tjene på boligen. Jo lenger du blir boende, desto mer vil prisstigningen være. Anonymkode: 1b576...37f
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #15 Skrevet 14. mai 2018 1 hour ago, dillyduzit said: Først og fremst, hvor nærme Oslo er dette? Er det snakk om en times med reisevei? Hvilket område? Uten garasje, er det andre parkeringsmuligheter i tilfelle den dagen du kunne tenke deg en bil/besøk? På en måte vil jeg si ja, men nå tar jeg utgangspunkt i Oslo/Bærum priser. Du vil jo få et sted som er ditt, mest sannsynligvis enkel å selge dersom det er god kollektivforbindelse til Oslo. Noe stivt, men vet at en leilighet på blant annet Bekkestua gikk for 7,3mil for et halvt år (ish) siden, var vel snakk om noen få kvm større, to soverom, 4etg. Dog liggende midt i knutepunktet for både tbane og buss. Hva tenker du selv? Tenker du at du vil klare det fint mtp utbetaling, hva om renten stiger, har du nok til å putte inn i en buffer/uforutsette regninger etc. Skulle du bestemme deg, hvem bygger? Hva får du av dokumentasjon? (Uansett ville jeg ha meldt meg inn i stopp boligsvindel, selv om bygget er et nybygg så vil du bli forbauset over hvor mye shady byggefolk det er der ute) Det er på romerriket. Tar ca 30 minutt til jobb i Oslo. Enig i at det er stivt, men det er så få muligheter man har nå.. Og prisen løper fort over 3,5 millioner ser jeg. Spesielt om man vil bo innen 30 min fra Oslo. Jeg kan klare meg fint, men det blir jo ikke rom for de store reisene. Noe jeg verdsetter. Så dette gjør meg også redd; at jeg ikke skal ha råd til å reise på turer. Utbygger er ok. Har undersøkt dette Hva er "stopp boligsvindel"? ts Anonymkode: 25d65...922
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #16 Skrevet 14. mai 2018 52 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville kjøpt. Men det kan jo hende du finner noe billigere å kjøpe. Dy kan gå i banken og høre hvor mye du får i lån? Anonymkode: 566a3...71a Har finansieringsbevis Anonymkode: 25d65...922
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #17 Skrevet 14. mai 2018 58 minutter siden, AnonymBruker said: Oi du har god inntekt til å være så ung, hva jobber du med?☺ Anonymkode: 0793c...395 Takk for det. Er ingeniør Anonymkode: 25d65...922 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #18 Skrevet 14. mai 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg bor på Frogner og jobber på Lysaker. Den reiseveien tar meg 30 min:) Alt som er rett utenfor Oslo har jo blitt Stor-Oslo nå, og det har blitt mer populært fordi folk vil bort fra Oslogryta. Prisene øker mer der også. Det er ikke kunstig høye priser nå, og med en ny bolig vil du også spare inn det andre bruker på vedlikehold. Anonymkode: 67b59...45c Det er sant. På romerriket der jeg ser så var prisene ok, men nå har de skutt i været Blitt oslopriser på steder man aldri skulle trodd det kunne oppstå. Anonymkode: 25d65...922
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #19 Skrevet 14. mai 2018 1 hour ago, Bestemor Piletre said: Jeg har nettopp kjøpt leilighet sentralt i Oslo til nesten akkurat samme pris. 2-roms. Kjøpt helt alene og det er kjempeskummelt. Men er veldig glad for å ha gjort det. Valgte å fryse renta på 10 år, for å ha tryggheten. Vil anbefale deg å vurdere det samme. Har lest masse om det, og det anbefales i større grad å binde renta nå enn tidligere. Vi har nøyaktig samme lønn også ser jeg. Jeg er to år eldre enn deg. Godt tips. Det er nok veldig smart! Anonymkode: 25d65...922 1
Bestemor Piletre Skrevet 14. mai 2018 #20 Skrevet 14. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt tips. Det er nok veldig smart! Anonymkode: 25d65...922 Kanskje, det vil tiden vise. Da slipper man i hvert fall å bekymre seg. Det er liksom ingen som kan gi noen klare råd. Og historisk sett har det ikke lønt seg å binde renta. Jeg tenkte likevel at renta er så lav nå at det er begrensa hvor mye man kan tape på å gjøre det. Og når jeg skal ha et så høyt lån helt alene (mitt er på 2,8 mill), så er det begrenset hvor stor renteøkning man tåler. Banken beregnet vel at jeg kunne klart å beholde leiligheten hvis renta steg til 7%, men det hadde jaggu blitt et trist liv 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå