Olepetter Skrevet 14. mai 2018 #1 Skrevet 14. mai 2018 Hei! Jeg har et lite dilemma angående det å takke ja til en jobb eller begynne på studier til høsten. Jeg ble tilbudt en jobb i dag hvor jeg får egen firmabil, mobil som blir dekket av bedrift og andre goder. Jeg har også søkt meg innpå flere studier som jeg ikke er akkurat kjempe interessert i, men uten utdannelse i dag får man ikke mange utvalg av jobber. Jeg har en viss interesse for denne stillingen da det innebærer mye variert og selvstendig arbeid. Stillingen har bare en årslønn på 350 000 kr, som ikke er særlig mye, men jeg kan fint leve med det. Tok dette opp med samboeren min som ble rasende, da jeg har gått frem og tilbake med jobb og utdannelse de siste årene.. Hun vil helst jeg skal begynne på skole til høsten, mens jeg tenker at jeg vil prøve denne jobben først, også eventuelt begynne på skole til neste år. Vet ikke hva jeg skal gjøre her..
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #2 Skrevet 14. mai 2018 6 minutter siden, Olepetter skrev: Hei! Jeg har et lite dilemma angående det å takke ja til en jobb eller begynne på studier til høsten. Jeg ble tilbudt en jobb i dag hvor jeg får egen firmabil, mobil som blir dekket av bedrift og andre goder. Jeg har også søkt meg innpå flere studier som jeg ikke er akkurat kjempe interessert i, men uten utdannelse i dag får man ikke mange utvalg av jobber. Jeg har en viss interesse for denne stillingen da det innebærer mye variert og selvstendig arbeid. Stillingen har bare en årslønn på 350 000 kr, som ikke er særlig mye, men jeg kan fint leve med det. Tok dette opp med samboeren min som ble rasende, da jeg har gått frem og tilbake med jobb og utdannelse de siste årene.. Hun vil helst jeg skal begynne på skole til høsten, mens jeg tenker at jeg vil prøve denne jobben først, også eventuelt begynne på skole til neste år. Vet ikke hva jeg skal gjøre her.. Hvor gammel er du? Hvor mange år har du studert tidligere? Hvilken videre muligheter gir jobben du tenker på å ta? Anonymkode: 80e8b...c9f 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #3 Skrevet 14. mai 2018 Sitat men uten utdannelse i dag får man ikke mange utvalg av jobber. Det er en sannhet med modifikasjoner. Har man ikke rett utdannelse, er det neimen ikke lett å få en bedre jobb enn de uten noe, heller. Anonymkode: 859ce...f7a 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #4 Skrevet 14. mai 2018 Jeg tenker nå at det er en grunn til at samboeren din ble rasende. Jeg antar at du ikke er 20 år lenger. Det virker som du har vinglet lenge, og når man når en viss alder er det på tide å lande et sted. Utdanning er en langtidsinvestering, og man bør ta et valg basert på hvor man ser for seg flere år i frem tid. Man kan uansett ikke forvente at man skal plutselig skal finne drømmestudiet. Det virker som at det er mange som venter på at de skal finne seg en utdanning som de brenner for, og at de derfor somler rundt og gjør ingenting i flere år mens de venter. Det er en forståelig konsekvens av hvor gode muligheter vi har i Norge, men flere bør nok slå seg til ro med en utdanning som virker interessant nok, gir grei lønn og gode nok jobbmuligheter etter endt studium. Med mindre du ser for deg å jobbe i denne yrkesretningen i lang tid ville jeg nok heller ha sett litt mer på de studiene du har søkt på. Så er det jo forskjell på om du har søkt på studier som sosiologi eller lærer. Anonymkode: 3a9b9...512 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #5 Skrevet 14. mai 2018 Hvilken utdannelse vurderer du? utdannelse betyr ikke at du er garantert jobb. Det er trangt arbeidsmarked for tida, så du burde ta en utdannelse innen yrker der det virkelig trengs folk. Sykepleier og vernepleier er et godt valg. Ellers trengs det folk innen bygg/elektro og it. Anonymkode: 375a3...672 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #6 Skrevet 14. mai 2018 Er det muligheter for å klatre i bedriften, et sted du kan se for deg å jobbe i mange år? Jeg har ingen utdannelse men tjener 600.000,- i året. Alt er mulig... Hva er det første du tenker, ja eller nei? Følg magefølelsen. Samboeren din støtter deg sikkert uansett valget:) Anonymkode: 5797c...c39
Gjest The ceiling lamp Skrevet 14. mai 2018 #7 Skrevet 14. mai 2018 En god utdannelse er alltid bra! Studier gjør ikke bare at man får en faglig tyngde innenfor sitt felt, men man utvikler seg mye som menneske også. Jeg hadde uten tvil valgt studier.
Olepetter Skrevet 15. mai 2018 Forfatter #8 Skrevet 15. mai 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken utdannelse vurderer du? utdannelse betyr ikke at du er garantert jobb. Det er trangt arbeidsmarked for tida, så du burde ta en utdannelse innen yrker der det virkelig trengs folk. Sykepleier og vernepleier er et godt valg. Ellers trengs det folk innen bygg/elektro og it. Anonymkode: 375a3...672 Har søkt barnehagelærer og pedagogikk. Tenker å ta master på sikt innen spesialpedagogikk..
Olepetter Skrevet 15. mai 2018 Forfatter #9 Skrevet 15. mai 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det muligheter for å klatre i bedriften, et sted du kan se for deg å jobbe i mange år? Jeg har ingen utdannelse men tjener 600.000,- i året. Alt er mulig... Hva er det første du tenker, ja eller nei? Følg magefølelsen. Samboeren din støtter deg sikkert uansett valget:) Anonymkode: 5797c...c39 Det er forsåvidt ikke meg kjent at man kan klatre i bedriften der. Lønnen er kun 350 000 i årslønn, så ikke mye å skryte av.
Olepetter Skrevet 15. mai 2018 Forfatter #10 Skrevet 15. mai 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker nå at det er en grunn til at samboeren din ble rasende. Jeg antar at du ikke er 20 år lenger. Det virker som du har vinglet lenge, og når man når en viss alder er det på tide å lande et sted. Utdanning er en langtidsinvestering, og man bør ta et valg basert på hvor man ser for seg flere år i frem tid. Man kan uansett ikke forvente at man skal plutselig skal finne drømmestudiet. Det virker som at det er mange som venter på at de skal finne seg en utdanning som de brenner for, og at de derfor somler rundt og gjør ingenting i flere år mens de venter. Det er en forståelig konsekvens av hvor gode muligheter vi har i Norge, men flere bør nok slå seg til ro med en utdanning som virker interessant nok, gir grei lønn og gode nok jobbmuligheter etter endt studium. Med mindre du ser for deg å jobbe i denne yrkesretningen i lang tid ville jeg nok heller ha sett litt mer på de studiene du har søkt på. Så er det jo forskjell på om du har søkt på studier som sosiologi eller lærer. Anonymkode: 3a9b9...512 Er faktisk 25 år og ja, har tenkt i lang tid på at jeg virkelig må ta meg sammen og begynne på et eller annet. Det at vi har et huslån og et barn på vei gjør kanskje at jeg blir fristet til å ta dette jobbtilbudet, da vi sliter litt med økonomien. Jeg tenker kanskje ikke langsiktig mtp jobben, og utdannelse er jo en investering som du sier.
Olepetter Skrevet 15. mai 2018 Forfatter #11 Skrevet 15. mai 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du? Hvor mange år har du studert tidligere? Hvilken videre muligheter gir jobben du tenker på å ta? Anonymkode: 80e8b...c9f 25 år og kun fullført videregående.. Jobben gir ingen videre muligheter slik jeg har forstått.
Nordblomst Skrevet 15. mai 2018 #12 Skrevet 15. mai 2018 (endret) Hva med deltidsstudie? Jeg tar deltidsstudie og jobber ved siden av, tjener 400 000 i året. Endret 15. mai 2018 av Nordblomst
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #13 Skrevet 15. mai 2018 4 minutter siden, Olepetter skrev: Er faktisk 25 år og ja, har tenkt i lang tid på at jeg virkelig må ta meg sammen og begynne på et eller annet. Det at vi har et huslån og et barn på vei gjør kanskje at jeg blir fristet til å ta dette jobbtilbudet, da vi sliter litt med økonomien. Jeg tenker kanskje ikke langsiktig mtp jobben, og utdannelse er jo en investering som du sier. Men er mor utdannet og i full jobb? Jeg tenker som så at barnet er billigere i drift dess yngre det er, så det er fort gjort at du utsetter studiene til evig tid pga. penger. Det er herlig å være student med nyfødt barn! Du har mye mer tid til barnet som student! Hvis du blir student kan du få foreldrestipend fra Lånekassen. Har mor lav inntekt kan du få forsørgerstipend. I permisjonen kan du også ta et par fag hvis mor kan være hjemme i eksamensperioden. Dere kan få tilgang til studentbarnehage. Huslånet kan dere få avdragsfrihet på i en periode. Avhengig av hvilken bank dere bruker kan det være mulig selv om dere har lite EK i boligen f.eks. Og i mitt fylke er det gode tider for spesialpedagoger, det er det sikkert andre steder i landet og Anonymkode: cc461...8d6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #14 Skrevet 15. mai 2018 21 minutter siden, Olepetter skrev: Er faktisk 25 år og ja, har tenkt i lang tid på at jeg virkelig må ta meg sammen og begynne på et eller annet. Det at vi har et huslån og et barn på vei gjør kanskje at jeg blir fristet til å ta dette jobbtilbudet, da vi sliter litt med økonomien. Jeg tenker kanskje ikke langsiktig mtp jobben, og utdannelse er jo en investering som du sier. Da ville jeg ha valgt studier. Når dere nå har huslån og et barn på vei, og merker at økonomien er stram, er det fort gjort at det blir behagelig å være i den jobben i lang tid fremover. Plutselig har det gått 5 år. Studier er en midlertidig tilværelse, og dere vil klare å tilpasse økonomien deres til dette når dere først er i denne situasjonen. Men du bør absolutt inkludere samboeren din i dette valget når dere bor sammen, har hus og nå venter et barn sammen. Anonymkode: 3a9b9...512 1
Olepetter Skrevet 15. mai 2018 Forfatter #15 Skrevet 15. mai 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er mor utdannet og i full jobb? Jeg tenker som så at barnet er billigere i drift dess yngre det er, så det er fort gjort at du utsetter studiene til evig tid pga. penger. Det er herlig å være student med nyfødt barn! Du har mye mer tid til barnet som student! Hvis du blir student kan du få foreldrestipend fra Lånekassen. Har mor lav inntekt kan du få forsørgerstipend. I permisjonen kan du også ta et par fag hvis mor kan være hjemme i eksamensperioden. Dere kan få tilgang til studentbarnehage. Huslånet kan dere få avdragsfrihet på i en periode. Avhengig av hvilken bank dere bruker kan det være mulig selv om dere har lite EK i boligen f.eks. Og i mitt fylke er det gode tider for spesialpedagoger, det er det sikkert andre steder i landet og Anonymkode: cc461...8d6 Samboer jobber 70%
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #17 Skrevet 15. mai 2018 7 hours ago, Olepetter said: Har søkt barnehagelærer og pedagogikk. Tenker å ta master på sikt innen spesialpedagogikk.. Det kan jo faktisk være lurt. Barnehagelærere trengs. Jeg tror det trengs spesialpedagoger og. Har selv søkt på master i spes ped, men aner ingenting om arbeidsmarkedet. Du sier du er 25 år og at du føler det haster litt.. Jeg er 29 og vi har ingenting på «stell». Jeg får ikke jobb, det er den største grunnen til at jeg vurderer å bygge på med en master. Er bare kjipt om jeg utdanner meg til å bli enda mer overkvalifisert i arb.markedet da. Det er jo noe jeg ikke tenkte over da jeg startet på utdannelsen min. Hadde jeg kunnet reist tilbake i tid med den kunnskapen jeg har nå ville jeg ikke tatt utdanning tror jeg. Fikk noen jobbtilbud, men takket nei pga utdannelsen. Men som sagt, barnehagelærer tror jeg kan være lurt:) Anonymkode: 375a3...672
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #18 Skrevet 15. mai 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Men er mor utdannet og i full jobb? Jeg tenker som så at barnet er billigere i drift dess yngre det er, så det er fort gjort at du utsetter studiene til evig tid pga. penger. Det er herlig å være student med nyfødt barn! Du har mye mer tid til barnet som student! Hvis du blir student kan du få foreldrestipend fra Lånekassen. Har mor lav inntekt kan du få forsørgerstipend. I permisjonen kan du også ta et par fag hvis mor kan være hjemme i eksamensperioden. Dere kan få tilgang til studentbarnehage. Huslånet kan dere få avdragsfrihet på i en periode. Avhengig av hvilken bank dere bruker kan det være mulig selv om dere har lite EK i boligen f.eks. Og i mitt fylke er det gode tider for spesialpedagoger, det er det sikkert andre steder i landet og Anonymkode: cc461...8d6 Hvor bor du?:) Anonymkode: 375a3...672
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #19 Skrevet 17. mai 2018 På 15.5.2018 den 17.44, AnonymBruker skrev: Det kan jo faktisk være lurt. Barnehagelærere trengs. Jeg tror det trengs spesialpedagoger og. Har selv søkt på master i spes ped, men aner ingenting om arbeidsmarkedet. Du sier du er 25 år og at du føler det haster litt.. Jeg er 29 og vi har ingenting på «stell». Jeg får ikke jobb, det er den største grunnen til at jeg vurderer å bygge på med en master. Er bare kjipt om jeg utdanner meg til å bli enda mer overkvalifisert i arb.markedet da. Det er jo noe jeg ikke tenkte over da jeg startet på utdannelsen min. Hadde jeg kunnet reist tilbake i tid med den kunnskapen jeg har nå ville jeg ikke tatt utdanning tror jeg. Fikk noen jobbtilbud, men takket nei pga utdannelsen. Men som sagt, barnehagelærer tror jeg kan være lurt:) Anonymkode: 375a3...672 Hva har du bachelor i? Pedagogikk? Anonymkode: e12b7...7f2
Knirke Skrevet 17. mai 2018 #20 Skrevet 17. mai 2018 Jeg ville ikke begynt på et studie uten å være helt sikker på at det er studiet for deg.. Barnehagelærer er temmelig dårlig betalt, og du må virkelig digge barn. Nå har du jo et eget barn på vei, er du sikker på at du vil omgås barn 24/7? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå