AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #1 Skrevet 14. mai 2018 Jeg driver på med ammeslutt av gutten min på 1,5 år nå. Vi er nede i en amming på kun det ene brystet. Jeg har ikke ammet på høyre bryst på sikkert 8 måneder. Men det er fortsatt melk i det brystet. Er det mye som skal til for å få piller med legen for å stoppe melken? Og er det trygt for sønnen min å amme nå som vi skal slutte med den siste amme stunden (med piller)? Har aldri likt å amme, men avvenningen har tatt utrolig lang tid av div årsaker... Anonymkode: 0a9f9...6bc
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #2 Skrevet 14. mai 2018 De pillene er frarådet pga alvorlige bivirkninger. Som feks økt selvmordsfare. Anonymkode: 67cf1...55b 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #3 Skrevet 14. mai 2018 Men hvorfor er det viktig å fjerne melken? Om du slutter å amme vil jo melken forsvinne etterhvert. Er vanlig (og et sunnhetstegn) at det kan ta år Anonymkode: 67cf1...55b 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #4 Skrevet 14. mai 2018 Det er ingen grunn til å ta piller når du har ammet så lenge. Jeg hadde melk leeeenge etter ammeslutt (hvis jeg klemte litt på brystet), men det gjør jo ingenting. Dette går tilbake av seg selv Som nevnt over kan disse pillene ha bivirkninger, og dersom det skrives ut så er det gjerne til de som har mye melk feks rett etter fødsel og ikke skal amme. Anonymkode: 78572...24b 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #5 Skrevet 14. mai 2018 Takk for svar Jeg var ikke klar over bivirkningene, så da dropper jeg dem. Mye av grunnen til at jeg ønsker å få fjernet melken fort er fordi jeg får lett brystbetennelse. Måtte gå på antibiotika i ti dager og var veldig sjuk første gangen jeg fikk det, og når jeg sluttet å amme på høyrebryst fikk jeg store vonde kuler som jeg måtte tømme ofte. Så er redd jeg må gå igjennom det samme enda en gang nå som jeg skal slutte å amme på venstre også. Anonymkode: 0a9f9...6bc
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #6 Skrevet 14. mai 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: De pillene er frarådet pga alvorlige bivirkninger. Som feks økt selvmordsfare. Anonymkode: 67cf1...55b Jeg fikk den pilla og hørte aldri noe om bivirkningen «økt selvmordsfare» (jeg lever i beste velgående). Kilder? Anonymkode: 296ec...b09
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #7 Skrevet 14. mai 2018 Trapp ned rolig og forsiktig ved å kutte én amming i døgnet, så går dette fint. Hvor mange ganger i døgnet ammer du nå? Dersom du nattammer tar du det først, det er nattammingen som øker melkeproduksjonen mest. Kan anbefale deg å ta lechitin-tilskudd for å unngå tette melkeganger og brystbetennelse, 2 kapsler 1-2 ganger daglig (helsekost). Jeg synes det er så flott at du har ammet såppas lenge selv om du ikke har vært så begeistret for det, for en gave til sønnen din! 😍 Anonymkode: bc850...c43
Minlillelykke Skrevet 14. mai 2018 #8 Skrevet 14. mai 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk den pilla og hørte aldri noe om bivirkningen «økt selvmordsfare» (jeg lever i beste velgående). Kilder? Anonymkode: 296ec...b09 Felleskatalogen😊 økt fare for depresjoner psv. Ikke alle får det, men det er ikke uten grunn det er frarådet å ta dem. Det som fungerte her var å binde opp brystene, evt ha en skikkelig stram sports bh. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #9 Skrevet 14. mai 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk den pilla og hørte aldri noe om bivirkningen «økt selvmordsfare» (jeg lever i beste velgående). Kilder? Anonymkode: 296ec...b09 Kilder? 3 jordmødre, 1 lege, og 2 sykepleiere på St. Olavs..? Ikke bare frarådet, de har rett og slett sluttet med dem der pga bivirkningene Anonymkode: a0512...f0f 2
Gjest making.a.mess Skrevet 14. mai 2018 #10 Skrevet 14. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De pillene er frarådet pga alvorlige bivirkninger. Som feks økt selvmordsfare. Anonymkode: 67cf1...55b Det er vel for de som er litt innom sånne tanker allerede? Ser ikke for meg at folk som har det helt fint får plutselig lyst til å ta selvmord kun pga en pille. Så vet man også hva som hører hjemme i eget sykdomsbilde og ikke. Jeg fikk noen medisiner som gjorde at jeg fulgte meg iakttatt og forfulgt. Da tenkte jeg jo at her er det noe som ikke stemmer for dette er ikke meg, og sluttet på pillene. og symptomet ble vekk.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #11 Skrevet 14. mai 2018 13 minutter siden, making.a.mess skrev: Det er vel for de som er litt innom sånne tanker allerede? Ser ikke for meg at folk som har det helt fint får plutselig lyst til å ta selvmord kun pga en pille. Så vet man også hva som hører hjemme i eget sykdomsbilde og ikke. Jeg fikk noen medisiner som gjorde at jeg fulgte meg iakttatt og forfulgt. Da tenkte jeg jo at her er det noe som ikke stemmer for dette er ikke meg, og sluttet på pillene. og symptomet ble vekk. De har sluttet å gi dem flere steder og ellers er man restriktive, så det er nok ikke bare en bivirkning som rammer spesielt utsatte Anonymkode: 78572...24b 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #12 Skrevet 14. mai 2018 De gamle pillene gav bivirkninger. Det er nye på markedet nå som man kan ta. Anonymkode: ac8b5...0d3 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #13 Skrevet 14. mai 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: De gamle pillene gav bivirkninger. Det er nye på markedet nå som man kan ta. Anonymkode: ac8b5...0d3 Da fikk nok jeg de nyeste pillene Anonymkode: 296ec...b09
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #14 Skrevet 15. mai 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: De gamle pillene gav bivirkninger. Det er nye på markedet nå som man kan ta. Anonymkode: ac8b5...0d3 Ikke hørt at det er kommet nye piller. Det er i såfall bra. Hva heter de nye? Anonymkode: 67cf1...55b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #15 Skrevet 15. mai 2018 8 hours ago, making.a.mess said: Det er vel for de som er litt innom sånne tanker allerede? Ser ikke for meg at folk som har det helt fint får plutselig lyst til å ta selvmord kun pga en pille. Så vet man også hva som hører hjemme i eget sykdomsbilde og ikke. Jeg fikk noen medisiner som gjorde at jeg fulgte meg iakttatt og forfulgt. Da tenkte jeg jo at her er det noe som ikke stemmer for dette er ikke meg, og sluttet på pillene. og symptomet ble vekk. Jeg fødte i fjor og da ga de ikke ut piller for å stoppe melk. Basert på termingruppen på face gjaldt det hele landet og uavhengig av sykdomshistorie. Anonymkode: 67cf1...55b 2
Arkana Skrevet 15. mai 2018 #16 Skrevet 15. mai 2018 (endret) Da jeg fikk yngste på Riksen i 2013 og ikke skulle amme fikk jeg ikke slike piller. Ikke at jeg ba om det heller, men generelt skal man være restriktiv med å ta enhver form for medisin uten at det er god grunn. Melkeproduksjonen går tilbake av seg selv så det er i grunnen unødvendig å ta medisiner for det. Trapp med ammingen og hvis du får melkespreng er det viktig å ikke melke/pumpe brystet tomt, men bare akkurat nok til at sprengen forsvinner slik at man ikke holder produksjonen oppe. For min del var det problemfritt, jeg fikk aldri særlig mye melk og merket lite ubehag. Endret 15. mai 2018 av Arkana
Vera Vinge Skrevet 15. mai 2018 #17 Skrevet 15. mai 2018 Jeg sluttet å amme den ene sønnen min veldig brått da han var 12 mnd, fordi han ble syk og plutselig ikke ville ha noe på en uke. Fra å amme fem ganger i døgnet og at jeg hadde mye melk, samt at jeg lett får tette melkeganger, var jeg mildt sagt bekymret. Det var noen dager med vanvittig spreng og en del håndmelking, og noen søvnløse netter. Men så roet produksjonen seg, og jeg ble faktisk ikke syk. Med nr en gikk ammeslutt litt mer gradvis og hadde mindre ubehag
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #18 Skrevet 15. mai 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Da fikk nok jeg de nyeste pillene Anonymkode: 296ec...b09 Så bra! Fastlegen min lo godt når han hørte jeg måtte binde opp brystene, da han gav tabletter mot det 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke hørt at det er kommet nye piller. Det er i såfall bra. Hva heter de nye? Anonymkode: 67cf1...55b Uten at jeg skal si det for sikkert, så trooor jeg de gamle het parlodel, og de nye heter dostinex:) Anonymkode: ac8b5...0d3 1
Gjest Sisti Skrevet 15. mai 2018 #19 Skrevet 15. mai 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Så bra! Fastlegen min lo godt når han hørte jeg måtte binde opp brystene, da han gav tabletter mot det Uten at jeg skal si det for sikkert, så trooor jeg de gamle het parlodel, og de nye heter dostinex:) Anonymkode: ac8b5...0d3 Parlodel er sterkt frarådet og har resultert i dødsfall. Dostinex er ikke akkurat nytt det heller, men er ikke direkte knyttet til dødsfall.
Arkana Skrevet 15. mai 2018 #20 Skrevet 15. mai 2018 (endret) Veldig spesielt, og ikke så rent lite skremmende, av en lege å le av en velkjent, og ikke minst effektiv, metode helt uten bivirkninger kontra å gi medisiner med en lang liste potensielle bivirkninger. Det er ikke en lege jeg hadde ønsket å ha i alle fall. Endret 15. mai 2018 av Arkana 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå