AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #1 Skrevet 14. mai 2018 Hvordan har prosessen vært? Har det vært mange hjemmebesøk, intervjuer og undersøkelser? Jeg vet det blir satt i gang undersøkelse så fort man kontakter bv, men alle instanser rundt oss har bare ros og gode ord å si. Er bv virkelig så skakk-kjørt at de kan overprøve lege, barnehage og helsestasjon, eller vil det kun bli et besøk og noen samtaler før avlastning avslås eller innvilges? Anonymkode: 1b6a9...68a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #2 Skrevet 14. mai 2018 Har avlasting via kommunen , vet ikke helt om det er det samme . Det er en helg i mnd. Bv var litt innom men bare så vitt. Jeg måtte søke selv. Måtte forklare hvorfor jeg trengte det og ganske grundig. Anonymkode: 27758...a9d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #3 Skrevet 14. mai 2018 Holdt med 1 møte og noen telefon samtaler. Men jeg er godt inne i system pga barn med diagnose da. Anonymkode: 27758...a9d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #4 Skrevet 14. mai 2018 Jeg har hatt avlastning gjennom barnevernet. Har ikke annet enn godord å si om de. Jeg hadde ikke noen undersøkelser. Ett par samtaler hvor vi diskuterte hva jeg trengte hjelp til og hvordan jeg trengte hjelp. «Problemet» lå ikke hos meg, men hos far. Jeg kunne ikke bruke han til å ha barna, jeg ble sliten og trengte pauser innimellom for å ikke møte veggen. Legen min som tok kontakt med barnevernet. Fikk avlastning en helg i måneden. Familien hentet barna mine fra barnehagen fredag og leverte de der igjen mandagen. Hadde avlastning slik i nesten tre år, nå er jeg kommet meg ovenpå igjen og har barna 100% alene. Og hvis jeg trenger barnevakt en sjelden gang spør jeg avlastningsfamilien vi hadde. Jeg har ikke familie i nærheten som kunne ha hjulpet meg. Dette ble en god løsning både for meg og barna. Anonymkode: e6b16...91c 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #5 Skrevet 15. mai 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt avlastning gjennom barnevernet. Har ikke annet enn godord å si om de. Jeg hadde ikke noen undersøkelser. Ett par samtaler hvor vi diskuterte hva jeg trengte hjelp til og hvordan jeg trengte hjelp. «Problemet» lå ikke hos meg, men hos far. Jeg kunne ikke bruke han til å ha barna, jeg ble sliten og trengte pauser innimellom for å ikke møte veggen. Legen min som tok kontakt med barnevernet. Fikk avlastning en helg i måneden. Familien hentet barna mine fra barnehagen fredag og leverte de der igjen mandagen. Hadde avlastning slik i nesten tre år, nå er jeg kommet meg ovenpå igjen og har barna 100% alene. Og hvis jeg trenger barnevakt en sjelden gang spør jeg avlastningsfamilien vi hadde. Jeg har ikke familie i nærheten som kunne ha hjulpet meg. Dette ble en god løsning både for meg og barna. Anonymkode: e6b16...91c Da er vi i lik situasjon. Man blir så sliten noen ganger😣 far vil ikke se barnet sitt og familien bor altfor langt unna. Det jeg er redd for er den belastningen det er å måtte bli undersøkt og vurdert som omsorgsperson, og jeg er redd de skal tenke negativt om at jeg trenger pause innimellom. Barnevernet i kommunen har selv sagt til helsesøster at det vil bli åpnet sak og undersøkelser om vi blander inn de. Det er en belastning i seg selv Anonymkode: 1b6a9...68a
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #6 Skrevet 15. mai 2018 Jeg har ikke avlastning, men kjenner prosessen. Du blir ikke undersøkt som i at de sjekker om du er en god mor, men de skal finne ut om du har et faktisk avlastningsbehov. Det er oftest en av to grunner. Det ene er at foreldrene selv ikke er i stand til å yte god omsorg alene. Det er ofte aleneforeldre med begrenset nettverk (men selvsagt også par) og det er gjerne fysisk eller psykisk sykdom inne i bildet som forelderen trenger å ta hensyn til. Det er tungt å ta vare på egen sykdom og samtidig ta vare på et barn. Det andre er at barnet selv har fysisk eller psykisk sykdom/utviklingshemming som er så belastende for foreldrene at de trenger avlastning for å kunne ha pauser og leve som normalt. Uansett grunn tilstrebes det å gi barna fast avlastningsfamilie så de er kjente der og føler seg trygge. Når, hvor og hvordan avlastningen foregår vil avhenge av behovet. Det kan være både hverdag, helg eller kombinasjon. Det kan være avlastning hjemme hos avlastningsfamilie eller i noen tilfeller hjemme hos barnet og for barn med funksjonsnedsettelser kan det være aktuelt med avlastning på institusjon (avlastningsbolig, også her tilstrebes det å ha en fast bolig med eget rom som skal føles som et hjem). Anonymkode: e5104...b33 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå