AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #1 Skrevet 14. mai 2018 Jeg skal gifte meg i august, og har begynt å få menyen på plass, men sliter litt med å finne forrett. Til hovedrett er det oksegryte med kokte poteter, brokkoli og gulrøtter, og til dessert har vi landet på vaniljeis med varme bringebær. Vi vil helst kunne lage forretten dagen før, eventuelt må den være veldig enkel og kunne lages fort, da vi har mange gjester (over 50 stk). Den må heller ikke være alt for dyr. Aller helst ser jeg for meg at det er en rett alle gjestene kan spise, uavhengig av allergier og matvaner (vegetar el.l.). Og blomkålsuppe er ikke aktuelt. Setter stor pris på forslag! ^_^ Mvh. Brura! Anonymkode: e7b20...faf
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #2 Skrevet 14. mai 2018 Hva med en potet og purresuppe a la vichyssoise? Toppes med fks sprøstekt spekeskinke? Anonymkode: ce4a2...892
Atea Skrevet 14. mai 2018 #3 Skrevet 14. mai 2018 (endret) Dere trenger ikke forrett. Hvem skal lage den? Er det dere ville jeg stått over, men servert frukt, bær, grønt og ostefat. Oksekjøtt er kraftig, ville kanskje servert noe med røkt laks i lefseruller, eller grønnertesuppe med krutonger og kanskje bacon. Du sa det ikke skulle være dyrt. Endret 14. mai 2018 av Atea
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #4 Skrevet 14. mai 2018 Det høres ærlig talt litt mer ut som en høst/vinter-meny, men nå som dere har bestemt dere for gryterett, så er vel det en såpass uformell hovedrett at jeg ville droppet forrett. Server heller kanapeer eller annen fingermat til fordrinken. Anonymkode: bf054...4d8 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #5 Skrevet 14. mai 2018 Siden dere kjører retro: Rekecoctail, selvsagt. Sausen lages dagen før og man får kjøpt ferdigpillede reker som ikke er så verst, men de koster litt. Fås kjøpt i spann. Blandes og fordeles i glass før servering, antar dere har kokk. Allergikere og veggiser får f. eks asparges eller avocado i stedet for reker. Jeg hadde ikke servert suppe før gryterett. Anonymkode: b95a2...cab 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #6 Skrevet 14. mai 2018 Gazpacho. Lages helt klar, settes i kjøleskap og bare øses opp i små suppeskåler ved servering. I august er det jo masse norske tomater, agurk, paprika, ny løk og hvitløk å lage av. Og da får du er virkelig frisk og lett forrett før den såpass tunge hovedretten. Kan evt serveres med en bit sprøstekt spekeskinke på hver porsjon til de som spiser kjøtt. Ellers bare feks noen hvitløkskrutonger på, eller litt friske urter og en isbit. Anonymkode: 26496...2b8 3
John_Felipe Skrevet 14. mai 2018 #7 Skrevet 14. mai 2018 Jordbær og rabarbrasuppe Frisk og kalt før de andre rettene. Kan også lages dagen før.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #8 Skrevet 14. mai 2018 1 time siden, John_Felipe skrev: Jordbær og rabarbrasuppe Frisk og kalt før de andre rettene. Kan også lages dagen før. Er ikke det mer en dessert? Anonymkode: b95a2...cab 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #9 Skrevet 15. mai 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det mer en dessert? Anonymkode: b95a2...cab Det samme tenkte jeg. Dessuten skal desserten være vaniljeis med varme bringebær, så da blir det en temmelig sær menysammensetning med en forrett som minner om desserten. Anonymkode: 26496...2b8 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #10 Skrevet 15. mai 2018 Til såpass tung mat er jeg veldig enig i at gazpacho er en god forrett. Anonymkode: 1570f...14f 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #11 Skrevet 15. mai 2018 Bruschetta. Tomat, hvitløk, avokado, pinjekjerner, frisk basilikum, salt og pepper og olivenolje. Kuttes og blandes, kan lages dagen før bare vent med avokadoen. En skive spekeskinke på ristet brød, blandingen oppå. Risles over med olivenolje. Anonymkode: b3782...b15 1
Luckiness Skrevet 15. mai 2018 #12 Skrevet 15. mai 2018 Melon med spekeskinke? Og litt frisk salat til? Hvis noen ikke spiser kjøtt så kan de evt. selv ta vekk spekeskinken eller dere dropper å surre rundt til dem om dere vet om matvanene. Tomatsalat med tomater (gjerne litt ulike typer og med ulik farge), mozarella, basilikum. Litt olivenolje over og bittelitt flaksalt før servering. http://aichasmat.no/fennikel-og-appelsinsalat-med-valnotter/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå