Populært innlegg altflyter Skrevet 14. mai 2018 Populært innlegg #1 Skrevet 14. mai 2018 Jeg har bitt meg merke i en økende trend både i tråder her inne og ute i det virkelige liv. Folk er skilt og har barna sine 50/50. Det blir presentert som et problem at barna kommer på besøk til foreldrene sine utenfor deres faste uke. Mange sier det er slitsomt og uforutsigbart og at man trenger friuken på å "hente seg inn". Dette gjelder spesielt folk som er i nye samboerforhold med steforeldre. Da lurer jeg litt på: Hva tror dere foreldre som IKKE er skilt gjør? De får ikke en fri-uke annenhver uke. De må ordne barnevakt om de en sjelden gang vil ha fri. Blir du sammen med en mann/kvinne som har barn fra før, så SKAL ungene være førsteprioritet. Bonusbarna framstår som en byrde som den nye partneren må "tåle" framfor at de faktisk er søsken til egne barn. Syntes det er forferdelig trist at voksne mennesker har så lite forståelse for barna. Barna har ikke valgt denne situasjonen og det er grusomt som skilsmissebarn å ikke være velkommen i hjemmet sitt. Disse barna har tross alt to hjem å forholde seg til og jeg syntes det virker fælt å ikke skulle være velkommen på stedet man faktisk bor, samme pokker hvem sin "uke" det er. Jeg er ikke skilsmissebarn selv og hadde luksusen med å ha ett hjem å gå til og jeg slapp å være kasteball. Barn skal ikke trenge å føle seg uønsket eller være redd for å gå hjem til far fordi det er mor sin uke. Hvis du ikke vil ha barn som potensielt kommer innom fordi de trives så godt i ditt selskap at de ønsker å komme ofte; hvorfor i alle dager blir du sammen med en som har barn fra før? Hva tenker resten av folket? 69
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #2 Skrevet 14. mai 2018 Syns det er trist lesning. Noen mener de trenger alenetid, kjærestetid. Foreldre vet, at den dagen du setter barn til verden, så er det tid du må sette dine egne "behov" på vent. Da må livet planlegges etter barna. Blir du samboer med noen som har barn, så er den du flytter sammen med på livstid. Etterhvert vokser barna til, de klarer seg mye selv. Foreldre får mere tid til egne ting. Hadde jeg merket at samboer hadde slike tanker, så hadde det vært på hodet ut av huset. Egoistisk tankegang Hva med de som skriver dette... Den dagen de selv får barn? Slitsomt, men hvor har de tenkt å sende sine barn 50%av tiden? Når de trenger egentid, kjærestetid, vennetid. Anonymkode: e7745...4ea 10
altflyter Skrevet 14. mai 2018 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns det er trist lesning. Noen mener de trenger alenetid, kjærestetid. Foreldre vet, at den dagen du setter barn til verden, så er det tid du må sette dine egne "behov" på vent. Da må livet planlegges etter barna. Blir du samboer med noen som har barn, så er den du flytter sammen med på livstid. Etterhvert vokser barna til, de klarer seg mye selv. Foreldre får mere tid til egne ting. Hadde jeg merket at samboer hadde slike tanker, så hadde det vært på hodet ut av huset. Egoistisk tankegang Hva med de som skriver dette... Den dagen de selv får barn? Slitsomt, men hvor har de tenkt å sende sine barn 50%av tiden? Når de trenger egentid, kjærestetid, vennetid. Anonymkode: e7745...4ea Det er det jeg ikke forstår heller! Bonusbarna er en ekstra byrde som gjør at man ikke får nok kvalitetstid til å realisere seg selv. Ligg unna folk med barn om det er selvrealisering som er målet. Barna er faktisk et offer i denne situasjonen. De kan ikke velge bort foreldrene sine. Som en voksen og ansvarlig person kan man derimot velge bort folk med barn om det ikke er det man ønsker. Hadde jeg truffet en mann som satt meg foran barna sine, så hadde jeg faktisk gått fra ham. Jeg forventer at barna skal komme først. Alltid. Så kan jeg heller være en god nummer to. Det burde jo være en god ting at ungene liker stemor/stefar så godt at de ønsker å være mye på besøk. I mine øyne er det et stort komplement. Tviler på at særlig mange voksne hadde orket å bo to steder hvor de var uønsket halvparten av tiden. 12
Muskath Skrevet 14. mai 2018 #4 Skrevet 14. mai 2018 Syns også dette er trist. Uhørt at barn skal føle seg uønsket og som inntrengere i sitt eget hjem! 11
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #5 Skrevet 14. mai 2018 Her renner de inn som de vil. Gir de ikke beskjed før de kommer så hender det at vi er på vei ut døren og da er det bare slik. Om det er kort tid vi kommer tilbake så venter de eller at dem blir med. Barna lærer fort om det lønner seg og si i fra først Anonymkode: b3771...95e 6
Gjest Ingrid78 Skrevet 14. mai 2018 #6 Skrevet 14. mai 2018 Jeg har lagt merke til det samme. Og jeg kan love at ungene merker det når de utsettes for det. Uansett hvor mye man tror man ikke viser det, så merker ungene det. Og det er ikke noe godt grunnlag for et fint familieforhold. Synes det er trist at verden har kommet så langt at barn fra tidligere forhold er en byrde når nye partnere kommer inn.
altflyter Skrevet 14. mai 2018 Forfatter #7 Skrevet 14. mai 2018 1 minutt siden, Ingrid78 skrev: Jeg har lagt merke til det samme. Og jeg kan love at ungene merker det når de utsettes for det. Uansett hvor mye man tror man ikke viser det, så merker ungene det. Og det er ikke noe godt grunnlag for et fint familieforhold. Synes det er trist at verden har kommet så langt at barn fra tidligere forhold er en byrde når nye partnere kommer inn. Jeg syntes det er skremmende. Folk blir mer og mer egoistiske i denne sammenhengen. Husker jeg hadde en venninne i klassen som var skilsmissebarn. Foreldrene bodde i samme gate og hadde i teorien 50/50 deling, men hun spratt mellom husene og var innom hos begge foreldre nesten hver dag. Eneste kravet fra foreldrene var at hun gav beskjed om hvor hun ville spise middag den dagen. Faren hennes hadde nytt barn med ny kone og det ble aldri gjort forskjell på dem. Stemor behandlet henne nøyaktig som hun behandlet sitt eget barn. Først i voksen alder innser jeg at hun må ha hatt superforeldre og fantastiske steforeldre. 28
silkestrå Skrevet 14. mai 2018 #8 Skrevet 14. mai 2018 Jeg tror litt av årsaken til at det kan oppleves slik for noen med 50/50 ordning er at alt handler om barna den uken man har dem. Man vil tilbringe mest mulig tid med dem for å kompensere for den tiden man mister, og utsetter derfor alt som ikke handler om barna til den uken de er hos den andre forelderen. Dette kan være alt fra å jobbe overtid hjemme til langt på kveld, til å trene, gå ut og spise middag med venner eller reise bort en helg ned ny partner. Når man har barna hele tiden har man naturligvis ikke mulighet til å gjøre dette på samme måte. Men til gjengjeld er man da ofte to som deler på ansvaret slik at man rekker noen av disse tingene likevel. Når da barna plutselig dukker opp i den uken man ikke har dem er det da ikke alltid det passer like bra, rett og slett fordi man har planlagt å gjøre en del andre praktiske gjøremål slik at man har ekstra mye tid med barna uken etter. Og som en over skriver - når man har barn hele tiden må man skaffe barnevakt om man vil ut og reise eller ut og spise middag. Det krever som oftest litt planlegging for de fleste, og kommer barna overraskende i den uken man ikke vanligvis har dem må man endra planer på kort varsel fordi man ikke har barnevakt. Når det er sagt så ville verken min man eller jeg noen gang sagt at det ikke passet at barna kom til oss, men det betyr altså at vi ikke så lett kan gjennomføre ting som vi har planlagt fordi ting endrer seg på kort varsel. 19
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #9 Skrevet 14. mai 2018 Hos oss er de hjertelig velkommen uansett tidspunkt /dag/uke etc... Problemet for oss er at den andre foreldren ikke gir de lov. Anonymkode: 5d3c2...d58 1
altflyter Skrevet 14. mai 2018 Forfatter #10 Skrevet 14. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her renner de inn som de vil. Gir de ikke beskjed før de kommer så hender det at vi er på vei ut døren og da er det bare slik. Om det er kort tid vi kommer tilbake så venter de eller at dem blir med. Barna lærer fort om det lønner seg og si i fra først Anonymkode: b3771...95e En blomst til deg for å være en veldig god forelder! Godt å høre dere fortsatt finnes! Selvsagt skal man kunne lage planer. Slik er det bare, men å avvise barn fordi "jeg skal se på TV og orker ikke unger", gjør meg uvel. 6
Gjest Nina1975 Skrevet 14. mai 2018 #11 Skrevet 14. mai 2018 Har du valgt noen med barn, har du valgt det. Da må en finne seg i at en i det store å hele, er på andre plass. Ungene skal være først. Enkelt og greit. Jeg ville aldri hatt en mann som satte den nye kjæresten (les;meg) før sitt eget barn. Ferdig snakka.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #12 Skrevet 14. mai 2018 Vi har mine og dine barn. Her har barn fått beskjed om å ringe før de stikker innom. Om de gir blanke i det så er beskjeden at de må ringe på og vente til vi åpner. Det er ikke det at de ikke er velkomne. Vi vil bare være litt forberedt. Vel. Ett barn gjorde ikke det. Låste seg inn og fant oss i stua hvor vi hadde sex. Anonymkode: 2717f...72d 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #13 Skrevet 14. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har mine og dine barn. Her har barn fått beskjed om å ringe før de stikker innom. Om de gir blanke i det så er beskjeden at de må ringe på og vente til vi åpner. Det er ikke det at de ikke er velkomne. Vi vil bare være litt forberedt. Vel. Ett barn gjorde ikke det. Låste seg inn og fant oss i stua hvor vi hadde sex. Anonymkode: 2717f...72d De må ringe på og vente til dere åpner. I SITT EGET HJEM. Ja ja. Skjønner hvorfro folk sankker om onde stemødre. Anonymkode: 3ef5a...a99 31
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #14 Skrevet 14. mai 2018 Her er far så egoistisk så han vil ha barna maks en helg i måneden, og en uke på sommeren. Resten av tiden skal han bruke på hobby, damer og festing. Og han kan avlyse samvær fordi det er fest, eller han skal på date. Vi var gift da vi fikk barna, han ønsket barn mer enn meg, så avtalen var, at gikk vi fra hverandre skulle han ha barna minst 50%. For 2 år siden ble jeg svært syk, og ba selvfølgelig han om å ha barna mer. Nei, det vil han ikke. Synes han er en stor egoistisk dritt. Jeg sliter meg fullstendig ut, og blir bare sykere, og han vil ikke hjelpe til overhodet. Første årene bodde vi 500 m unna hverandre, barna fikk ikke komme til far. Så jeg flyttet, fortsatt i samme by, men med en avstand så barna ikke kunne gå til far. Da det ble alt for sårt for de, at far bodde så nære, men ikke ville se de. De få helgene de var hos far, var de hjertelig velkommen hjem for å hente ting osv. Anonymkode: 84f93...e13 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #15 Skrevet 14. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De må ringe på og vente til dere åpner. I SITT EGET HJEM. Ja ja. Skjønner hvorfro folk sankker om onde stemødre. Anonymkode: 3ef5a...a99 Slapp av. De fleste bor her og er bare et par helger i måneden hos den andre forelderen. Dette gjelder alle ungene og ikke noe forskjell på mine og bonus. Jeg har forresten et godt forhold til mine bonusbarn og er glad for at jeg ble kjent med de. Anonymkode: 2717f...72d 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #16 Skrevet 14. mai 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her renner de inn som de vil. Gir de ikke beskjed før de kommer så hender det at vi er på vei ut døren og da er det bare slik. Om det er kort tid vi kommer tilbake så venter de eller at dem blir med. Barna lærer fort om det lønner seg og si i fra først Anonymkode: b3771...95e Hadde biologiske barn måtte gi beskjed til en hver tid? For hos oss kunne jeg komme og gå som jeg ville (ringte på døren og ventet til de kom ut.) Men da stemor flyttet inn måtte jeg ringe en uke i forveien for å avtale tid. Hennes egne barn kunne komme og gå som de ville da. Anonymkode: 858a1...db3 3
Ulrikke Skrevet 14. mai 2018 #17 Skrevet 14. mai 2018 Stebarna har alltid vært velkomne her utenom såkalt oppsatt samvær. Det eneste de har fått beskjed om er at de måtte si fra innen et visst klokkeslett om de ville ha middag. Kom de uten å ha gitt beskjed om mat osv, fikk de mat om det var noe igjen, eller så fikk de selvfølgelig noe annet vi hadde om de var sultne. Det er forskjell på å lage mat til to voksne og et lite barn og å lage til nevnte tre PLUSS tre store barn.... Ellers har de ikke alltid kommet når det passer, men sånn er det jo. De har ikke blitt såret og følt seg avvist av den grunn, såvidt jeg vet. Vi har jo snakket om det ellers, at de er hjertelig velkomne, men at om de ikke gir beskjed så KAN det hende vi har andre planer/ikke er hjemme/har besøk som de ikke vet om. Null problem. Nå er de store, voksne og nesten voksne, og fortsatt vet de at de kan ringe og/eller komme når de trenger det. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #18 Skrevet 14. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde biologiske barn måtte gi beskjed til en hver tid? For hos oss kunne jeg komme og gå som jeg ville (ringte på døren og ventet til de kom ut.) Men da stemor flyttet inn måtte jeg ringe en uke i forveien for å avtale tid. Hennes egne barn kunne komme og gå som de ville da. Anonymkode: 858a1...db3 Men du ringte på og ventet til de kom ut og du følte deg like velkommen inntil stemor kom på banen 🙂 Det er sånn det er her også. De er alltid velkomne. Vi sier aldri nei til å stokke om på samværshelg for en. Vi henter og bringer. Fyller huset med deres venner. Har veldig stille sex sånn at de forhåpentligvis ikke får det med seg. Hverdagene og mange helger er på deres premisser. Alt vi ber om at de gir et lite hint før de stikker innom når alle 3 har samværshelg. Nettopp for å slippe den hendelsen vi opplevde. Anonymkode: 2717f...72d 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #19 Skrevet 14. mai 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde biologiske barn måtte gi beskjed til en hver tid? For hos oss kunne jeg komme og gå som jeg ville (ringte på døren og ventet til de kom ut.) Men da stemor flyttet inn måtte jeg ringe en uke i forveien for å avtale tid. Hennes egne barn kunne komme og gå som de ville da. Anonymkode: 858a1...db3 Vi har ikke egne barn. Stoppet på mine og dine bevisst Anonymkode: b3771...95e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #20 Skrevet 14. mai 2018 Om 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde biologiske barn måtte gi beskjed til en hver tid? For hos oss kunne jeg komme og gå som jeg ville (ringte på døren og ventet til de kom ut.) Men da stemor flyttet inn måtte jeg ringe en uke i forveien for å avtale tid. Hennes egne barn kunne komme og gå som de ville da. Anonymkode: 858a1...db3 Eller mente du kanskje ikke felles.. Samme visa om det er mine eller hans barn.. Anonymkode: b3771...95e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå