Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selv så mener jeg at familietid og fritid er veldig viktig, ikke minst for barna sin del.
Jeg synes at skoledagene er lange nok, og barna bør få bruke tiden etter skoletid på familie, venner og aktiviteter.
Det er jo også deilig for de fleste foreldre å slippe å hjelpe barna med lekser etter en lang arbeidsdag.

Det er nok press i samfunnet som det er, og jeg synes at barn skal få være barn uten å tenke på lekser etter skoletid.
Det er greit nok med litt lekser i u.skolen og på videregående synes jeg - men i barneskolen trenger man strengt tatt ikke å ta med seg lekser hjem etter skoletid. Leksehjelp kunne vært et tilbud på skolen. Jeg vet at det eksisterer leksehjelp på noen skoler, men en større del av dagen burde kanskje brukes på det?
Hva mener du?

Anonymkode: 35d42...00e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes man skal gjøre skoledagen litt lenger og bake inn leksene. Det samme mener barna mine. De drømmer om å en dag ha helt fri når de er ferdig med skoledagen, og det forstår jeg godt.

Skrevet

Synes det hadde vært helt greit å avvikle. Mye fritid som ryker, og da er det ikke mange timene igjen til leggetid. La skolearbeidet skje på skolen.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er FOR. På ungdomsskolen og vgs, må man jobbe hjemme. Og på høgskolen går nesteb all fritid til å jobbe selv, på skolen osv. Best å bli vant til det fra ung alder! Vis meg en med mastergrad som ikke var vant til å jobbe selvstendig fra barneskolealder.

Anonymkode: fb192...d41

• Liker 17
Skrevet

Jeg mener at det er ok med hjemmelekser fra 1. trinn, men kansje 1 gang måneden, og ikke tradisjonelle lekser men gjerne et prosjekt, kanskje i en gruppe av 2-3-4 barn. 

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er FOR. På ungdomsskolen og vgs, må man jobbe hjemme. Og på høgskolen går nesteb all fritid til å jobbe selv, på skolen osv. Best å bli vant til det fra ung alder! Vis meg en med mastergrad som ikke var vant til å jobbe selvstendig fra barneskolealder.

Jeg er enig. Det handler om å hjelpe barna med å få gode arbeidsvaner. Spesielt leselekser er viktig for de minste.

Imidlertid har barn nå for tiden (i alle fall mine) masse lekser som krever involvering av foreldrene ("familieoppgaver"), og det synes jeg er noe tull. Lekser er for barna, ikke de voksne. Er leksene for vanskelige til at barna kan gjøre dem alene, lærer de ikke noe heller. Lekser skal være repetisjon. 

Skrevet

Argumentet med å lære barn "arbeidsvaner" synes jeg er tull. Det er nesten ingen yrker der man må ta med seg jobben hjem, utenom lærere. Lærerne er også de som ødelegger fritiden til barna fordi de skal gi dem "arbeidsvaner", og sånn fortsetter den onde sirkelen. Vi snakker om 7-9 åringer her, ikke doktorgradstudenter... Studenter er voksne mennesker som har en helt annen motivasjon enn en 7-åring, og forstår hvordan og hvorfor han/hun må disponere fritiden sin for å lykkes i karrieren. En 7-åring vil bare oppleve lekser som et evig mas og jag. Det er en belastning som er helt unødvendig, spør du meg..

På vår videregående skole hadde vi lekser, men også fritimer innimellom der man kunne sette seg ned med leksene. Det synes jeg var en god løsning, for da slapp jeg å ta med arbeidet hjem. Hjemme skal man ha FRI.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er viktig å lære barna å jobbe selvstendig med lekser og utvikle egendisiplin. Det er viktig å legge et godt grunnlag tidlig slik at man får gode vaner allerede fra barneskolealder. Samtidig synes jeg ikke det er nødvendig med lekser bare for å ha lekser. I språkfag og matematikk synes jeg det er bra med lekser siden dette krever at man jobber jevnt og trutt, og hullene man får i disse fagene vil forfølge en ut videregående (og muligens enda lenger). I de andre fagene synes jeg ikke det er nødvendig så lenge det er et godt faglig opplegg på skolen, og dette er jo skolen ansvarlig for. 

Men selv om jeg synes at lekser er bra i norsk, engelsk og matematikk vil det jo ikke si at jeg mener at barna skal få et lass med lekser. Det trenger ikke å være så mye, og leksene som gis må tilpasses leksene i de andre fagene. Leksene trenger heller ikke å være spesielt kjedelige, men det fordrer jo at lærerne lager et hjemmeopplegg som kan være ganske ålreit for det nivået. 

Jeg synes derimot IKKE det skal være slik at foreldrenes tilgjengelighet og evner skal ha noe med barnas lekser å gjøre. Leksene bør ligge på et nivå slik at barna klarer å gjøre det selv (men fortsatt utfordre de litt), og det de ikke klarer skal de ha mulighet til å få hjelp til på skolen (IKKE leksehjelp etter skoletid). 

Anonymkode: b1178...b0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn selv og det var kanskje mindre lekser på barneskolen da jeg gikk der rundt 2000-tallet, men jeg synes likevel at lekser er viktig og riktig. Min mor var ingen akademiker, men hun var nøye på at jeg gjorde en god innsats med leksene de første årene på barneskolen, og det lærte jeg nok svært mye av! Kan ikke forestille meg hva som skjer med den oppvoksende generasjonen om alt de skal fylle fritiden med er iPad og trampolinehopping fra kl 14...

Anonymkode: 24141...457

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er bra med litt lekser, men det bør ikke være for mye. Det skal ikke ta hele ettermiddagen.

Eventuelt kunne det vært en obligatorisk leksehjelp på slutten av dagen hvor alle gjorde lekser og fikk muligheten til å få hjelp. Da hadde vi med det samme unngått at noen elever ikke gjorde leksene.

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
12 timer siden, Knirke skrev:

Argumentet med å lære barn "arbeidsvaner" synes jeg er tull. Det er nesten ingen yrker der man må ta med seg jobben hjem, utenom lærere. Lærerne er også de som ødelegger fritiden til barna fordi de skal gi dem "arbeidsvaner", og sånn fortsetter den onde sirkelen. Vi snakker om 7-9 åringer her, ikke doktorgradstudenter... Studenter er voksne mennesker som har en helt annen motivasjon enn en 7-åring, og forstår hvordan og hvorfor han/hun må disponere fritiden sin for å lykkes i karrieren. En 7-åring vil bare oppleve lekser som et evig mas og jag. Det er en belastning som er helt unødvendig, spør du meg..

På vår videregående skole hadde vi lekser, men også fritimer innimellom der man kunne sette seg ned med leksene. Det synes jeg var en god løsning, for da slapp jeg å ta med arbeidet hjem. Hjemme skal man ha FRI.

Det stemmer i alle fall ikke. De fleste "kontoryrker" tar med seg jobben hjem. 

Uansett er argumentet med arbeidsvaner myntet på videre skolegang og studier. Tror det kan bli vanskelig å plutselig begynne med lekser på ungdomsskolen eller videregående hvis man aldri har hatt lekser før, for ikke å snakke om på universitetet. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev:

Det stemmer i alle fall ikke. De fleste "kontoryrker" tar med seg jobben hjem. 

Uansett er argumentet med arbeidsvaner myntet på videre skolegang og studier. Tror det kan bli vanskelig å plutselig begynne med lekser på ungdomsskolen eller videregående hvis man aldri har hatt lekser før, for ikke å snakke om på universitetet. 

Enig. Og på universitetet har man jo ofte ikke tradisjonelle lekser. Det er noen studier som er ganske hardbarka med arbeidskrav hver uke, men på de fleste studier fordrer det jo egentlig at man har selvdisiplin nok til å lage et eget leseopplegg for en selv, og ikke minst følge det. 

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig. Og på universitetet har man jo ofte ikke tradisjonelle lekser. Det er noen studier som er ganske hardbarka med arbeidskrav hver uke, men på de fleste studier fordrer det jo egentlig at man har selvdisiplin nok til å lage et eget leseopplegg for en selv, og ikke minst følge det. 

Nettopp. Og det tror jeg blir vanskelig dersom man aldri har hatt lekser. Ser for meg de mest umodne studentene ender opp med å gå på forelesninger og tror resten er fri :P 

Skrevet (endret)
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke barn selv og det var kanskje mindre lekser på barneskolen da jeg gikk der rundt 2000-tallet, men jeg synes likevel at lekser er viktig og riktig. Min mor var ingen akademiker, men hun var nøye på at jeg gjorde en god innsats med leksene de første årene på barneskolen, og det lærte jeg nok svært mye av! Kan ikke forestille meg hva som skjer med den oppvoksende generasjonen om alt de skal fylle fritiden med er iPad og trampolinehopping fra kl 14...

Anonymkode: 24141...457

Da kan man tenke at  voksne trenger ikke å fylle fritiden på gym, netflix, bøker de har glede av eller kaffe med venner - de kan så godt bare dra hjemm, spise litt, kanskje vaske klær eller stovsuge og sette seg foran PC for å skrive et par eposter til, lage en report - eller to, og fakturere litt...

Endret av evelynn
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for lekser. Jeg forstår ikke helt argumentet med at barn og unge ikke har nytte av det? Repetisjon er bare positivt og det trengs for de aller fleste. Hadde ikke jeg måttet gjøre mattelekser ville jeg hengt enda lengre etter. 

Leste en artikkel for noen uker siden hvor en mor sa at barna følte seg dumme når de gjorde lekser, og det var et av argumentene hennes for å kutte de ut. Jeg tenker at hvis barna føler seg dumme mens de gjør lekser, så er det et enda bedre argument for at de må få gjort de leksene. 

Mengden lekser er en helt annen sak. Man har rett på fritid, så de skal ikke overlesses. Men det å lære seg å jobbe selvstendig, få en rutine og tilegne seg mer kunnskap på egenhånd er gull verdt. Det skal ikke undervurderes.

Da jeg gikk på ungdomsskolen var det et demonstasjonstog mot lekser. Hvem var det som møtte opp der? Jo, det var skoletaperne som aldri fulgte med i timene og som ville ha enda mindre med skolen å gjøre. Barn er ikke de rette å høre på når dette temaet tas opp.

Anonymkode: 0abec...b01

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for lekser! Har selv barn på skolen. Leksene er repitisjon av det de har gjort på skolen, så stoffet er ikke nytt. Det er for å øve. Og alle vet at skal man bli god i noe, så må man øve. Ingen har vondt av å gjøre kjedelige ting. Jeg gjør også kjedelige ting etter jobb før jeg gjør noe jeg synes er morsomt. Større oppgaver som skal skrives er ikke alltid gruppearbeid, og det er viktig å kunne jobbe selvstendig, også hjemme. 

Synes heller at barn har for mange organiserte fritidaktiviteter som ofte blir prioritert foran lekser, og så hoper det seg opp i løpet av uka og blir uoverkommelig. Lurt å ta litt hver dag, det skaper karakter mener nå jeg.

Anonymkode: 7ddae...2c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for lekser, men jeg mener hva leksene går ut på og mengden i større grad må tilpasses aldersnivået. Lekser fra et tidlig stadium skal legge grunnlaget for studievaner og forståelse av at noe må gjøre hjemme for å komme gjennom skole og studier senere i livet. Hvis barna først skal få studievaner på vgs så er det for sent. Det handler også om å kunne lese en tekst og forstå innholdet av det som står der, søke seg frem til relevant info om et emne, lære kildekritikk, lære bruk av språk, venne seg til å forme en tekst og ikke minst lærer rettskriving (ja selv med rettprogram). På vgs kommer du deg ikke gjennom uten hjemmearbeid, for mange ikke på ungdomsskolen heller. Og høyere utdanning fordrer i stor grad at du er i stand til å ta ansvar for egen læring, jobbe med stoffet og tilegne deg den kunnskapen du trenger. Ikke lenge siden det var et innlegg i avisen om en som syns foreleserne på høyere utdanning var for lite hjelpsomme og tilretteleggende for studentene, da har du gjerne misforstått litt forskjellen mellom vgs og universitet/høyskole. 

For øvrig til deg oppe som mener det kun er lærere som tar jobb med hjem, du kunne ikke tatt mer feil, de fleste jeg kjenner tar jobb med hjem på en eller annen måte.

Anonymkode: 88dbd...cac

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er imot. Å kanskje lese litt for å kunne prate om lesingen dagen etterpå er en ting. Men jeg husker selv hvor håpløst frustrerende det var å ha foreldre som ikke kunne hjelpe meg med barneskolelekser. Da baller problemer fort på seg. Jeg var skoleflink, men når foreldre ikke kan hjelpe (begge jobber skift, kan ikke/har ikke tid å sette seg ned og forstå innholdet eller er flink å lære bort), ramlet jeg helt ut med matematikk blant annet. Faren min er fenomenal med matte i praksis, men han var ikke mattelærer og klarte ikke hjelpe meg med basiskunnskaper engang. Jeg er nok ikke den eneste og jeg unner ingen barn å gråte så mye i frustrasjon over timevis med lekser de ikke kan få hjelp til, slik jeg gjorde.

Anonymkode: b5af1...3ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er imot. Å kanskje lese litt for å kunne prate om lesingen dagen etterpå er en ting. Men jeg husker selv hvor håpløst frustrerende det var å ha foreldre som ikke kunne hjelpe meg med barneskolelekser. Da baller problemer fort på seg. Jeg var skoleflink, men når foreldre ikke kan hjelpe (begge jobber skift, kan ikke/har ikke tid å sette seg ned og forstå innholdet eller er flink å lære bort), ramlet jeg helt ut med matematikk blant annet. Faren min er fenomenal med matte i praksis, men han var ikke mattelærer og klarte ikke hjelpe meg med basiskunnskaper engang. Jeg er nok ikke den eneste og jeg unner ingen barn å gråte så mye i frustrasjon over timevis med lekser de ikke kan få hjelp til, slik jeg gjorde.

Anonymkode: b5af1...3ab

Men det er ikke foreldrene sin oppgave å være lærere for egne barn. Det er derfor barna går på skolen. Hvis leksene var av et slikt omfang at du ikke klarte å gjøre de på egenhånd er det jo leksene som ble gitt som er problemet. Ikke at du hadde lekser i det hele tatt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...