Gå til innhold

Er det noen journalister her inne? Eventuelt noen som har blitt intervjuet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags spørsmål kan en forvente, mange spørsmål? Det blir litt vel generelt, men uansett, hvordan forberede seg best mulig til et intervju av en journalist? Har ingen erfaring annet enn på barneskolen da vi var hele klassen, men jeg vet at de kan feilsitere og at man kanskje bør veie ordene sine før man sier dem. Det er ikke noe farlig, eller politisk, jeg skal intervjues om - men jeg ønsker ikke å fremstå som en tosk. Så vil forberede meg godt. Hvordan jobber journalister? 

Anonymkode: 9e09d...175

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en seriøs journalist kan du be om å få teksten til gjennomsyn før den blir publisert. Hvis de ønsker å vinkle saken i en spesiell retning er det imidlertid ikke så mye du kan gjøre med det bortsett fra å si til andre at det du sa ble feil framstilt, og evt. klage til PFU.

https://www.nored.no/Etikk/Interne-etiske-regler

Se spesielt 3,8 og kanskje punktene rundt.

Anonymkode: b8fe6...b03

AnonymBruker
Skrevet

For øvrig er journalister ofte gode til å gi deg inntrykk av at dere har blitt venner, og få deg til å si mer enn du kanskje hadde tenkt.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For øvrig er journalister ofte gode til å gi deg inntrykk av at dere har blitt venner, og få deg til å si mer enn du kanskje hadde tenkt.

Jada, dette er ganske uskyldige greier og vi har mange felles bekjente. Fått høre at vedkommende er veldig hyggelig, og ordentlig, så tror egentlig et skal gå veldig greit. Saken er noe jeg skal dele med "verden", ikke personlig, men en kunnskap jeg besitter.. HAHAHA.. nå hørtes jeg kjempeviktig ut.

Men takk for tips.

Anonymkode: 9e09d...175

Skrevet

Har alltid stilt som krav at jeg skal lese gjennom før det publiseres. Eller se gjennom om det er film. Det vil alle seriøse rette seg etter. Har alltid hatt et godt samarbeid med journalistene/filmskaperne jeg har vært i kontakt med.

Ellers regner jeg med at du kan det du skal snakke om, da er det bare å snakke åpent og ærlig og det er lov å si fra underveis om du føler at du formulerte noe feil.

Skrevet

Bare husk å be om å få se teksten i god tid før den blir publisert, slik at de rekker å gjøre eventuelle endringer du vil ha inn. Be også om å få se endret tekst, bare for å være sikker på at det blir bra. 

Har både gode og litt mindre gode opplevelser med journalister. 

Den verste var faktisk da jeg reiste på tur med en som var journalist og han solgte inn reisa til lokalavisa. 

Skrevet

Jeg er journalist og har jobbet som det i seks år. Hvilke spørsmål du får kommer helt an på hva du blir intervjuet om. Er det nyhetsartikkel? Har du opplevd noe, eller skal du gjøre noe?

Du kan uansett be om sitatsjekk før saken publiseres, men siden journalister må jobbe effektivt, er det viktig at du er snar. Ikke vent med å lese gjennom når du får teksten på mail. Og husk at du kun skal lese gjennom egne sitater. Jeg HATER når folk skal begynne å korrigere formulering og fortelle hvordan de ville skrevet ting. Sykt provoserende.

• Liker 1
Skrevet

Korrigerte definitivt en overskrift en gang, da den var direkte misvisende. Lå på nett og ble rettet opp i innen 2 minutter. Men ellers får de skrive som de vil, så lenge de ikke feilsiterer meg.

AnonymBruker
Skrevet

Journalister er jevnt over uærlige og sensasjonsjagende. Bare bestem deg på forhånd hvilket rammeverk du vil holde deg innenfor. Ikke gå utenfor det, og ikke la dem dra noe ut av deg. 

Anonymkode: 55592...5b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...