AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #1 Skrevet 14. mai 2018 Hvorfor er det generelt den med lavest inntekt som gjerne vil ha felles økonomi? Mangler så mange selvrespekt og synes det er greit å snylte? Anonymkode: a02dc...d9c
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #2 Skrevet 14. mai 2018 Jeg er den med lavest inntekt å jeg vil absolutt ikke ha felles økonomi, jeg vil styre mine egne penger. Anonymkode: 62c0f...5bf 3
Jentadi Skrevet 14. mai 2018 #3 Skrevet 14. mai 2018 (endret) 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det generelt den med lavest inntekt som gjerne vil ha felles økonomi? Mangler så mange selvrespekt og synes det er greit å snylte? Anonymkode: a02dc...d9c 1. Er det generelt sånn at den med lavest inntekt vil ha felles økonomi? 2. Den med lavest inntekt er vel, i mange tilfeller, den som jobber deltid og er hjemme med barna. Da gjør man noe som kommer hele familien til gode, og det burde ikke straffe seg økonomisk. 3. Ellers tenker jeg at delt økonomi eller felles, er et valg man tar. Så får man leve med det man bestemmer seg for. Endret 14. mai 2018 av Jentadi 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #4 Skrevet 14. mai 2018 Ikke her. Vi har ikke tilgang på hverandres konto. Vi setter inn på en felleskonto til utgifter. Anonymkode: 0eb2b...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #5 Skrevet 14. mai 2018 600tusen kroner forskjell mellom min og mannens inntekt og likevel var det han som insisterte på felles økonomi. Det skulle bare mangle siden jeg går kraftig ned i stilling for å være hjemme med barnet vårt. Han har også sørget for pensjonssparing og fondssparing tilsvarende lønna mi om jeg hadde jobbet 100%. Men det jeg tok med inn i ekteskapet beholder jeg😊 Anonymkode: 5690d...70c 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #6 Skrevet 14. mai 2018 Vi har et felles liv, likt forbruk, felles bolig, felles barn og felles sparing. Økonomien har vært felles uavhengig av inntektene våre hele veien. Vi planlegger i fellesskap, og forbruker i fellesskap. Ingen av oss snylter. Anonymkode: c6d38...1fe 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #7 Skrevet 14. mai 2018 Nå hadde jeg og min ex mann felles økonomi i alle årene vi bodde sammen. De første årene var han student, jeg jobbet fulltid, gjorde at han hadde grei økonomi, og ikke måtte jobbe ved siden av. Så fikk han etter noen år høyere lønning enn meg. For meg var det naturlig med felles økonomi samme hvem av oss som tjente mest eller minst. For våres del, tror jeg vi kom veldig likt ut av det. Gifter man seg, og får barn, så er man en familie. Nå som jeg er skilt, har to tenåringer, så hadde det nok tatt lenger tid før det ble felles økonomi, og min bolig, ville uansett vært min bolig, det er jo min sikkerhet, og arv til barna. Samme gjelder jo han og, eier han hus, så vil det alltid være hans. Og møter jeg en mann som tjener 1 mill mer enn meg i året, så forventer jeg ikke at vi deler likt. Men det er heller ikke greit hvis han bruker alle pengene sine på å reise på gutteturer, gå ut med gutta, spise mye ute, eie dyr bil, dyre klær osv. Mens jeg må lage middag hjemme hver dag, for jeg har ikke råd til å spise ute. Og han aldri vil spandere noe på meg. Det må finnes en balanse der. Anonymkode: 4a069...33d 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #8 Skrevet 14. mai 2018 Her er det mannen, som tjener minst, som insisterer på delt økonomi. Vi har felleskonto for regninger og mat, men han vil "bruke pengene sine slik han selv vil" ellers. Som om jeg noensinne har nektet ham noe. Men ok det, helt til han klager over at jeg har så mye mer enn ham, til tross for at jeg betaler en god del mer til felleskonto. Ja, det er jo slik når jeg har dobbelt så høy lønn, og han insisterer på å ikke ha delt økonomi! For meg hadde det vært ok at alt gikk til felles, men at vi begge hadde likt med egne lommepenger hver måned, men det vil han ikke. Da er det jo "ikke vits i å jobbe ekstra innimellom, for han får det samme uansett". Jeg forstår det ikke, siden han jevnt over er den som hadde tjent på en slik løsning, og jeg forstår ikke "ikke vits i" når det hadde blitt bedre familieøkonomi ved ekstrajobb og (penger til ferier og andre fellesgoder), men har lagt saken død. Gidder ikke krangle om det, når det er han som taper på det slik, men likevel insisterer. Anonymkode: 3b122...c14 1
altflyter Skrevet 14. mai 2018 #9 Skrevet 14. mai 2018 I mitt forrige forhold var jeg den med høyest inntekt og også den som foreslo felles økonomi. Jeg ville ha det rett og slett fordi jeg tenker at det hadde vært kjempekjipt å være i et forhold hvor partneren min ikke har råd til å være med på noe eller må spinke og spare for å delta på det samme som meg. Jeg var gladelig hovedforsørger for at vi skulle kunne være likestilte. Jeg kommer også til å forvente det i mitt neste forhold, samme søren hvem av oss som tjener mest.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #10 Skrevet 14. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det generelt den med lavest inntekt som gjerne vil ha felles økonomi? Mangler så mange selvrespekt og synes det er greit å snylte? Anonymkode: a02dc...d9c Generaliserer du eller har du noe fakta på dette? I mitt forhold var felles økonomi egentlig en selvfølge, det var aldri noe annet alternativ. Vi mener det hører ekteskapet til, og iom at vi jobber mot felles fremtidige mål og ønsker, samt sammen skal forsørge familien vi skaper. Den gang tjente jeg mest. Nå er det mannen som har bedre lønn. Så lenge alle regninger og utgifter er betalt, og sparing satt av, bruker vi resten som vi vil. Aldri vært noe problemer. Anonymkode: 3ec45...870
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #11 Skrevet 14. mai 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det mannen, som tjener minst, som insisterer på delt økonomi. Vi har felleskonto for regninger og mat, men han vil "bruke pengene sine slik han selv vil" ellers. Som om jeg noensinne har nektet ham noe. Men ok det, helt til han klager over at jeg har så mye mer enn ham, til tross for at jeg betaler en god del mer til felleskonto. Ja, det er jo slik når jeg har dobbelt så høy lønn, og han insisterer på å ikke ha delt økonomi! For meg hadde det vært ok at alt gikk til felles, men at vi begge hadde likt med egne lommepenger hver måned, men det vil han ikke. Da er det jo "ikke vits i å jobbe ekstra innimellom, for han får det samme uansett". Jeg forstår det ikke, siden han jevnt over er den som hadde tjent på en slik løsning, og jeg forstår ikke "ikke vits i" når det hadde blitt bedre familieøkonomi ved ekstrajobb og (penger til ferier og andre fellesgoder), men har lagt saken død. Gidder ikke krangle om det, når det er han som taper på det slik, men likevel insisterer. Anonymkode: 3b122...c14 Samme situasjon her! Jeg har prøvd å forklare at den som tjener på det er jo han. Jeg har mer enn han inn i måneden, likevel er han livredd for felles økonomi. Da jeg påpekte at han ville få ekstremt mye mindre i "lommepenger" enn meg om vi fortsetter med delt, mente han at da hadde vi ikke råd til å være sammen, for han ville ikke ta av pengene mine.. Helt latterlig hele greia. Hva om jeg går ned i inntekt da, og han tjener mest. Er det ikke bedre å dele på det man har, og så går det fort opp i opp til slutt uansett, jeg blir jo hjemme mer med barn etterhvert. Anonymkode: f585d...d54 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #12 Skrevet 14. mai 2018 Jeg og mannen har felles økonomi, selv om han nå tjener veldig mye og jeg veldig lite. Dette tok vi egentlig som en selvfølge da vi giftet oss, fordi vi lovet hverandre å leve sammen og støtte hverandre i gode og onde dager. Siden begge har vært enige om dette og begge har en fornuftig økonomisk sans har det fungert bra. Det hjalp også at vi startet ganske lik, som studenter med litt oppspart. For de som har ulikt forhold til økonomi vil dette antagelig ikke fungere like godt. Det vil også være vanskeligere dersom en eller begge kommer inn i forholdet med eiendom, barn eller andre skjevheter. Anonymkode: 5a855...62a
Gjest Dævendøtte Skrevet 14. mai 2018 #13 Skrevet 14. mai 2018 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det generelt den med lavest inntekt som gjerne vil ha felles økonomi? Mangler så mange selvrespekt og synes det er greit å snylte? Anonymkode: a02dc...d9c Mitt inntrykk er at de som tjener mest ofte er hysteriske på at det skal deles likt på krona, noe som er like trist som å snylte. Har man mer, bør man bidra mer. Vel og merke i et forhold som har tenkt å vare en stund da. Endret 14. mai 2018 av Dævendøtte manglet et komma
Gjest Nina1975 Skrevet 14. mai 2018 #14 Skrevet 14. mai 2018 (endret) Skulle da den som tjener mest ha reist på ferie alene, kjørt den dyre bilen sin alene, bodd på 80 % av boligflaten alene? Sittet i den dyre sofaen sin alene? Den med minst inntekt må gjerne kjøpe ett for dyrt hus, reise på for dyre ferier ol for å "henge med" den med mer inntekt. En velger jo å LEVE sammen og da vil en jo gjøre ting isammen. Jeg er ufør, kjæresten min tjener 3 ganger så mye, han spanderer mye på meg, men han vil jo gjøre ting sammen med meg. Skulle han ha reist på ferie alene? Pga at han kan liksom? Jeg hadde blitt kjempelei meg om han hadde gjort det, greit nok av og til, men i det store å hele? Når en bor sammen må man dele, synest jeg. Ene kan ikke spise nudler mens den andre spiser biff, jeg skjønner ikke hvordan folk får til å ha seperat økonomi. Om vi hadde bodd sammen ville jo han hatt ønske om en dyrere bil og en dyrere leilighet enn jeg ville ha hatt, jeg kan ikke blakke meg pga av det. Jeg er veldig takknemlig for at jeg har en så snill og raus kjæreste, jeg prøver å gi av det jeg kan, lage god mat, massasje, litt husarbeid og er snill og grei, han er fornøyd med det:-) Jeg har også gitt beskjed om at om vi en gang flytter sammen så skal vi ha felles økonomi. Men jeg er flink med penger da, spenner de ikke bort. Jeg har mer verdier enn han. Endret 14. mai 2018 av Nina1975
Gjest Nina1975 Skrevet 14. mai 2018 #15 Skrevet 14. mai 2018 5 minutter siden, Nina1975 skrev: Skulle da den som tjener mest ha reist på ferie alene, kjørt den dyre bilen sin alene, bodd på 80 % av boligflaten alene? Sittet i den dyre sofaen sin alene? Den med minst inntekt må gjerne kjøpe ett for dyrt hus, reise på for dyre ferier ol for å "henge med" den med mer inntekt. En velger jo å LEVE sammen og da vil en jo gjøre ting isammen. Jeg er ufør, kjæresten min tjener 3 ganger så mye, han spanderer mye på meg, men han vil jo gjøre ting sammen med meg. Skulle han ha reist på ferie alene? Pga at han kan liksom? Jeg hadde blitt kjempelei meg om han hadde gjort det, greit nok av og til, men i det store å hele? Når en bor sammen må man dele, synest jeg. Ene kan ikke spise nudler mens den andre spiser biff, jeg skjønner ikke hvordan folk får til å ha seperat økonomi. Om vi hadde bodd sammen ville jo han hatt ønske om en dyrere bil og en dyrere leilighet enn jeg ville ha hatt, jeg kan ikke blakke meg pga av det. Jeg er veldig takknemlig for at jeg har en så snill og raus kjæreste, jeg prøver å gi av det jeg kan, lage god mat, massasje, litt husarbeid og er snill og grei, han er fornøyd med det:-) Jeg har også gitt beskjed om at om vi en gang flytter sammen så skal vi ha delt økonomi. Men jeg er flink med penger da, spenner de ikke bort. Jeg har mer verdier enn han.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #16 Skrevet 14. mai 2018 1 time siden, Nina1975 skrev: Skulle da den som tjener mest ha reist på ferie alene, kjørt den dyre bilen sin alene, bodd på 80 % av boligflaten alene? Sittet i den dyre sofaen sin alene? Den med minst inntekt må gjerne kjøpe ett for dyrt hus, reise på for dyre ferier ol for å "henge med" den med mer inntekt. En velger jo å LEVE sammen og da vil en jo gjøre ting isammen. Jeg er ufør, kjæresten min tjener 3 ganger så mye, han spanderer mye på meg, men han vil jo gjøre ting sammen med meg. Skulle han ha reist på ferie alene? Pga at han kan liksom? Jeg hadde blitt kjempelei meg om han hadde gjort det, greit nok av og til, men i det store å hele? Når en bor sammen må man dele, synest jeg. Ene kan ikke spise nudler mens den andre spiser biff, jeg skjønner ikke hvordan folk får til å ha seperat økonomi. Om vi hadde bodd sammen ville jo han hatt ønske om en dyrere bil og en dyrere leilighet enn jeg ville ha hatt, jeg kan ikke blakke meg pga av det. Jeg er veldig takknemlig for at jeg har en så snill og raus kjæreste, jeg prøver å gi av det jeg kan, lage god mat, massasje, litt husarbeid og er snill og grei, han er fornøyd med det:-) Jeg har også gitt beskjed om at om vi en gang flytter sammen så skal vi ha felles økonomi. Men jeg er flink med penger da, spenner de ikke bort. Jeg har mer verdier enn han. De som har delt økonomi har gjerne en inntekt som gjør at begge har mer enn nok uansett. orfor skal da den med mest gi penger ril den andre fremfor å eks spare til pensjon? Man vet aldri noe et forhold tar slutt. Anonymkode: a805c...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #17 Skrevet 14. mai 2018 1 time siden, Dævendøtte skrev: Mitt inntrykk er at de som tjener mest ofte er hysteriske på at det skal deles likt på krona, noe som er like trist som å snylte. Har man mer, bør man bidra mer. Vel og merke i et forhold som har tenkt å vare en stund da. Skjønner at ikke alle vil gi bort pengene sine femfor å eks ta høyde for at de fleste forhold tar slutt, og slik spare litt til pensjon eller egen bolig når forholdet ryker. Den med høyest inntekt har gjerne mer krevende jobb også, mer ansvar osv. Synes det er helt ok at den også får beholde litt ekstra. Anonymkode: a805c...9f3 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #18 Skrevet 14. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at ikke alle vil gi bort pengene sine femfor å eks ta høyde for at de fleste forhold tar slutt, og slik spare litt til pensjon eller egen bolig når forholdet ryker. Den med høyest inntekt har gjerne mer krevende jobb også, mer ansvar osv. Synes det er helt ok at den også får beholde litt ekstra. Anonymkode: a805c...9f3 Ikke enig! Min søster er sykepleier og tjener mindre enn sin sønn som nylig er ferdig med sin bachelor i noe programmering/husker ikke navnet på studiet. Dersom hun gjør en tabbe, går liv tapt. Om min nevø gjør en feil, må han sannsynligvis jobbe et par timer xtra for å rette feilen som han likevel får fett betalt for. Anonymkode: 5690d...70c 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 14. mai 2018 #19 Skrevet 14. mai 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at ikke alle vil gi bort pengene sine femfor å eks ta høyde for at de fleste forhold tar slutt, og slik spare litt til pensjon eller egen bolig når forholdet ryker. Den med høyest inntekt har gjerne mer krevende jobb også, mer ansvar osv. Synes det er helt ok at den også får beholde litt ekstra. Anonymkode: a805c...9f3 Snakker ikke om å gi bort pengene sine da, men kanskje bidra litt ekstra feks i ferier eller i matbudsjettet. Finnes en mellomting mellom å gi bort alt og dele hver krone likt
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #20 Skrevet 15. mai 2018 Hi ordlegger seg så negativ og fordumsfullt at man ikke kan ta det som en diskusjon. "Snylte" og "gi bort" penger har ingenting i et langvarig forhold å gjøre. Og bare til opplysning, det er ikke de fleste forhold som tar slutt. Halvparten og jeg er jammen ikke sikkert hvor mange av disse har barn involvert. Anonymkode: a5c09...4ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå