Gå til innhold

Kosthold for mer energi og overskudd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen av dere gjort endringer i kostholdet og erfart hva som gir dere mer overskudd? Jeg har null energi og føler meg mye dårlig, men blodprøver viser ingen mangler. Tenker da jeg muligens må gjøre noe med det jeg spiser. De siste par årene har jeg spist forholdsvis lite karbohydrater, da blir andelen av egg/meieri/kylling større, og jeg lurer jo på hvor mye det har å si. Jeg hadde imidlertid ikke noe mer energi før da jeg spiste mer karbohydrater. Meieriprodukter har jeg alltid spist og jeg lurer litt på om jeg skal teste ut å kutte det ut. Har noen av dere erfart hvordan det å kutte ut ulike ting påvirker hvordan dere føler dere? Meieriprodukter, kjøtt, korn..? Hva vektlegger dere for å føle dere bra?

Anonymkode: d304c...c50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grønnsaker og frukt!! 

Hvit pasta, brød og rask karbo tapper energi, samme gjør mat som er tungt å fordøye som biff og rødt kjøtt. 

Meieriprodukter gir heller ingen energi

Anonymkode: 2d5c8...192

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har noen av dere gjort endringer i kostholdet og erfart hva som gir dere mer overskudd? Jeg har null energi og føler meg mye dårlig, men blodprøver viser ingen mangler. Tenker da jeg muligens må gjøre noe med det jeg spiser. De siste par årene har jeg spist forholdsvis lite karbohydrater, da blir andelen av egg/meieri/kylling større, og jeg lurer jo på hvor mye det har å si. Jeg hadde imidlertid ikke noe mer energi før da jeg spiste mer karbohydrater. Meieriprodukter har jeg alltid spist og jeg lurer litt på om jeg skal teste ut å kutte det ut. Har noen av dere erfart hvordan det å kutte ut ulike ting påvirker hvordan dere føler dere? Meieriprodukter, kjøtt, korn..? Hva vektlegger dere for å føle dere bra?

Anonymkode: d304c...c50

Hvorfor tror du at energimangelen din skyldes noe du spiser? Det kan jo like godt skyldes noe du ikke spiser.

Du kutter ut den ene matvaregruppen etter den andre og håper resultatet blir økt overskudd og energi. Det ville vel være en naturlig fremgangsmåte dersom du hadde intoleranse for noe? Men blir det ikke litt dumt å spekulere i at du sannsynligvis har en intoleranse om det ikke er noen andre symptomer som tyder i den retningen?

Spiser du nok frukt og grønt? Nok fisk? 

Når det gjelder spesielt jern så kan det tenkes at prøveresultatet er fint innenfor normalen, men at du og din kropp må ligge helt opp mot max. nivå for å føle deg i form? Sånn er det med meg og jern. Så da lege sa at nivået var helt fin innenfor normalen (gammeldags blodprosent på 72) så visste jeg at det var veldig lavt til å være meg (som må ligge på over 90 for å være tipp-topp).

Anonymkode: b15f7...ed7

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville prøvd å legge ting til kosten for max variasjon; sundt fett, nøtter, fiber, grønnsaker, bær, fisk, nok vann

AnonymBruker
Skrevet
På 14.5.2018 den 9.18, AnonymBruker skrev:

Grønnsaker og frukt!! 

Hvit pasta, brød og rask karbo tapper energi, samme gjør mat som er tungt å fordøye som biff og rødt kjøtt. 

Meieriprodukter gir heller ingen energi

Anonymkode: 2d5c8...192

Helt enig. Lag masse juicer og smoothie. Spis masse grønnsaker, nøtter, frukt, drikk vann. 

Jeg og samboer juicefastet i 3 måneder. Vi gikk fra sofagriser uten noe særlig energi til å løpe/trene styrke hver dag og masse energi. Aldri sliten. Det var helt fantastisk 😀

Anonymkode: 96375...bc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...