Gå til innhold

glutenfri mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen av dere som har cøliaki, som har noen bra oppskrifter?

Begynner å bli så matlei, og synes det er et evig mas og finne frem til mat jeg kan spise.... :-)

Har bare hatt sykdommen siden september 2004, så er ganske *fersk*.

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke cøliake selv, men kjøpte nachos fra Old el Paso (usikker på merket, en av de taco-merkene), og de var naturlig glutenfrie.

Ellers er jo wok veldig godt.

Har du kjøpt kokebøker spesielt beregnet for folk med cøliake? Der burde det finnes mange tips :)

Skrevet

:-)

Ja har kjøpt en del bøker.....og mye god mat der da.

Men jeg opplever at det er veldig vanskelig å få tak i glutenfri mat her hvor jeg bor.

Har prøvd å bake.....men ble ikke særlig vellykket....

Hvis du vet hvordan våt papp lukter.......ja da har du smaken i mine brød :kvalm:

Men forsøker meg frem hele tiden da.... :-)

Gjest Revenka
Skrevet

Jeg har hatt cøliaki siden jeg var 16, er nå 26. De siste årene har jeg spist helt normalt fordi jeg gikk til homeopat, og etter det har jeg ikke vært dårlig. Bare et lite tips ;)

Men ang. oppskrifter så er det noe dritt med cøliaki, for det er jo gluten i nesten alt for tiden!!

Taco går jo fint da, og det er jo godt. Hva med chilli con carne? Det skal jeg lage i morgen. Oppskrift:

400 g kjøttdeig eller karbonadedeig

1 stk. hakket løk

2 båt finhakket hvitløk

2 ss smør

2 ts chilipulver eller 1/2 grønn chili

1 ts tørket oregano

1 boks hermetiske tomater

1 boks chilibønner

1 stk. rød paprika i biter

1 stk. grønn paprika i biter

ca. 1 ts salt

Fort fortalt: steke kjøttdeig, ha opp i alt bortsett fra paprika, den er best om blir tilsatt til slutt. Server med ris og salat.

Ang. de glutenfrie brødene, så er ikke de noe gode iallefall. Ikke toro sin melblanding! æsj! Men jeg lagde loff av de hvite pakkene. husker ikke hva de heter, men de ble gode! Hadde en tendens til å dette ifra hverandre da. Men smakte ikke så aller værst. Vi bestilte 2 esker full av den hvite pakken, med enten grønt, blått eller rødt på.

Skrevet

Vil bare tipse om dette nettstedet, med mange oppskrifter, både glutenfrie og for dem som har annen matallergi.

Skrevet

Jeg har ikke cøliaki selv, men har et par kakeoppskrifter du kanskje vil ha.

Mandelsjokoladekake (glutenfri)

125 g smør

¾ kopp sukker

6 egg, delt i plommer og hviter

125 g revet mørk sjokolade

250 g malte mandler

⅓ kopp loffsmuler

1 ss mørk rom

90 g mørk sjokolade, ekstra

30 g smør, ekstra

Visp smør og sukker luftig, visp inn eggeplommene, én og én. Rør inn sjokolade, mandler, loffsmuler og rom. Stivpisk eggehvitene og vend dem inn. Fordel i en 23 cm springform og stek ved 180-190 grader i ca 50 minutter. La stå 5 minutter i formen før kaken hvelves over på rist for avkjøling. Smelt ekstra sjokolade med ekstra smør, avkjøl for kremen bres over kaken. Holder 3 dager i kjøleskap, kake uten glasur kan fryses i 2 mnd.

Troika-kake (glutenfri)

200 g malte mandler

200 g melis

3 eggehviter

75 g melis

1 dl vann

3 eggeplommer

150 g smør

1 ss kakao

1 pk rød gelé

3 dl vann

500 g marsipan til lokk

1 ½ plate sjokolade

2 ss delfiafett

Pisk eggehvitene stive og rør i mandler og melis. Stekes ved 170 g i ca 30 min. i 26 cm form m/ bakepapir.

Trøffelkrem:

Kok melis og vann til litt seig masse (ca 8 min.) og avkjøl. Pisk eggeplommer, tilsett melismassen i en tynn stråle mens du pisker godt. Rør inn smøret i små biter, til slutt kakao.

Smør kremen på den avkjølte bunnen. Sett på kakeformringen. Ha så på gele som har begynt å stivne. La den stivne helt. Kjevl marsipan til en tynn leiv, som legges over geleen og på sidene, formes glatt og fin. Smelt sjokolade/fett, som avkjøles litt og smøres forsiktig i et jevnt lag over marsipanlokket.

Skrevet

Ultra på Brynssenteret har en hylle full av glutenfrie varer. Også brød og diverse.

Ellers har helsekostforretninger glutenfrie varer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...