AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #1 Skrevet 14. mai 2018 Jeg er en av de som bedriver egentrening. På grunn av sykdom har jeg en del hensyn som må tas når det kommer til trening, og derfor trives jeg best på egen hånd. Da får jeg lagt opp treningen slik den passer best for meg mtp tidspunkt for trening, intensitet, øvelser osv. Ikke trener jeg til noe spesielt heller, resultater er ikke viktig for meg, jeg trener kun for å bevare helsen best mulig, og føler selv at jeg har et godt program/opplegg. Men dette er liksom ikke godt nok for en del mennesker rundt meg, og de skal på død og liv pushe meg til å delta på gruppetreninger av diverse sort. For eksempel kan jeg si at jeg jogger 3 dager i uken. "Er du med på joggegruppa på senteret? Den er så morsom, og instruktøren får virkelig pushet oss videre". Nei, jeg er ikke med på joggegruppa på senteret! Jeg trives godt med å jogge på egen hånd, med musikk på øret, i den farten, og med den intensiteten som passer meg. Jeg har ikke behov for å bli bedre, jeg jogger fordi jeg liker det, ikke fordi jeg skal løpe raskere, lengre eller delta på løp. Og styrketreningen min, den er ikke for å bygge muskler, men for å vedlikeholde den styrken og bevegeligheten jeg har nå. Programmet er satt opp i samråd med fysioterapeut, og tilrettelagt ut i fra behovene mine. Men da møter jeg heftige protester! Løpegruppe, spinning, body pump, x-cage, prama ... dette er noen av gruppetimene som visstnok er bedre for meg enn det jeg allerede gjør. Det å trene sammen med andre, bli pushet for å bli bedre, sterkere, og raskere er det eneste saliggjørende, virker det som. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at vi har ulike mål, ulike preferanser, og ulike tilnærmingsmetoder for trening? Alt jeg vil er å trene i fred, uten mas, uten press om resultater, uten krav om å prestere. Dette var et frustrert hjertesukk, og ikke noe jeg forventer tilbakemeldinger på. Jeg er bare lei av "prestasjonspresset" fra omgivelsene mine, der det ikke lenger er bra nok å gjøre ting fordi det er morsomt, og gjør godt. Anonymkode: 6ec84...07e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå