Gå til innhold

Ukeliste på middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har vi for første gang satt oss ned og planlagt middager i en uke fremover. Blir ofte til at vi bestemmer oss for middag når vi er skrubbsultne i butikken, og da blir det gjerne noe lett og ikke alltid så veldig sunt og variert. Så får vi se hvordan det går...

Noen andre som gjør det på denne måten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp! Vi handler inn ca en gang i uka, ofte fredager. Pleier å planlegge slik at vi får brukt opp alt vi kjøper, eksempelvis; omelett med spekeskinke en dag, og melon og spekeskinke som forett en annen dag. Vi bruker endel karbonadedeig, og da steker jeg stort sett opp hele pakken med en gang, da er det veldig kjapt å lage middag senere i uken.

Ved å begynne å handle inn en gang i uka har vi nærmest halvert matbudsjettet, nå bruker vi ca 3000 i mnd på mat vi spiser hjemme. Og vi spiser mye god, sunn mat.

Skrevet

Ja, vi gjør dette. Jeg synes det er kjempepraktisk, og kanskje litt økonomisk også. Jeg beregner middagsprisene og prøver å holde det konstant hver uke. Har en storhandel på mandag, men stikker innom lokalbutikkene nokså ofte for det..

Har lagd en liste over middager jeg lager oftest, kjekt å ha når man lager ukeslistene.

Skrevet

Ja, vi har skrevet ukesmeny og gjort ukeshandel (på fredager) i årevis, fungerer utmerket. Vi gjør det fordi det er lett og praktisk, ikke for å spare penger. Når det gjelder mat vil jeg heller spise god mat enn å spise billig mat.

Gjest Anonymous
Skrevet

Høres egentlig lurt ut, hadde jeg bare fått overtalt samboer (som er den med bil og lappen..) til å storhandle en gang i uka. Bruker dere mye tid på å "sette opp" menyen?

Jeg hadde en liten husmorperiode tidligere i høst, men har egentlig gitt opp litt. Synes dog det er gøy å lage skikkelig mat, men enig i at det fort blir noe enkelt og halvfabrikata når man står der sulten og sliten, for ikke å snakke om alle de ekstra potetgullposene man kommer hjem med...

Skrevet

Vi har også skrevet liste over middager de siste ukene, og det fungerer kjempebra! Vi sparer nok en del penger på det, siden vi nå ikke kjøper ting "sånn i tilfelle vi skulle få bruk for det". Listen gjør det også enklere å spise sunt og variert, pluss at vi unngår de evige diskusjonene om hva vi skal spise. Fint å få det unnagjort en gang i uka :wink:

Skrevet

Tror vi også må begynne med dette nå. Skal gå på diett et år nå uten melk (laktose), mel med gluten, rørsukker eller gjær. Da nytter det ikke med halvfabrikata. Samboer nekter å lage mat før jeg kommer hjem slik det er nå, for han er redd jeg ikke kan spise maten han lager.

Finner vi heller ut hva vi skal spise og har handla til det, så kan ikke han snike seg unna lengre. 8)

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som vil dele et eksempel på en slik plan? Lurer på om dette vil fungere for oss...

Skrevet
Noen som vil dele et eksempel på en slik plan? Lurer på om dette vil fungere for oss...

Ok, vi sier at planen går fra mandag til søndag. Så sier vi at tirsdager og onsdager er travle dager hvor maten må gå raskt. Så mandag har vi f.eks. fiskeboller. Da koker jeg ekstra poteter til tirsdagen. Tirsdag lager jeg pytt i panne med de kalde potetene fra dagen før, løk og kjøttpølser og har et stekt egg oppå. Onsdag har vi kanskje tomatsuppe med eggebåter og brød til. Torsdag: wok. Fredag: Hjemmelaget pizza. Lørdag: Taco. Søndag: Kyllinggryte.

Så går du gjennom oppskriftene for ukesmenyen og skriver handleliste etter hva du trenger som du ikke allerede har i hus. I

tillegg er det alltid faste ting som handles inn hver uke, for oss blir det f.eks. brød, pålegg, tomat/agurk/paprika/salat til å ha på brødskiva, melk, yoghurt, juice, lørdagsgodt, brus, egg +++

Rengjøringsprodukter, toalettpapir/kjøkkenpapir sjekker du også om du trenger.

Ting som hermetikk, tørrvarer, løk og poteter handler vi alltid stort så det varer i flere uker.

Skrevet

Ukeplanen vår for neste uke:

Middager:

Wok med svinekjøtt

Lasagne med brød og salat

Laksefilet med poteter og grønnsaker

Grønnsaksuppe med brød

Hjemmelagde hamburgere

Kyllingfilet med ris og grønnsaker

+ spise ute en dag

Ingredienser:

300 g svinekjøtt

Soyasaus

Eggnudler

Sukkererter

Gulrøtter

Broccoli

Vannkastanjer og bambusskudd

Lasagneplater

To tomatbokser

Tomatpure

Parmesan

Karbonadedeig

Jarlsberg

Løk

Salat

Tomater

400 g laksefilet

grønnsaker (gulrøtter, sukkererter og broccoli og purre)

Poteter

En liten kålrot

En liten selleri

Gulrøtter fra wok/laks

Poteter

Karbonadedeig

Løk

Tomater

Salat

2 kyllingfileter

To paprika

Broccoli

Handleliste til middagene:

2 paprika

2 broccoli

Et salathode

4 tomater

2 løk

ca 600 g karbonadedeig

En liten kålrot

En liten selleri

1 kg poteter

1 kg gulrøtter

400 g laksefilet

1/2 kg Jarlsberg

En liten bit parmesan

1 pk Lasagneplater

To tomatbokser

1 tb Tomatpure

300 g svinekjøtt

1 pk Eggnudler

Sukkererter

Hermetiske vannkastanjer

Hermetiske bambusskudd

Purre

Ellers trenger vi:

1 agurk

2 pk halvstekte baguetter/brød

2*1/2 l yoghurt

1 pk matfløte

1 liter melk

Saft

Eplejuice

Appelsinjuice

2 pk kjøttpålegg

Bremykt

Brus

Sjokolade

Toalettpapir

Egg

Bacon

Sitroner

Avocado

Skrevet

Jeg har handla til en uke om gangen før. Og takket være denne tråden klarte jeg det igjen!

Det jeg gjør er å finne ut hva som skal være hovedingrediensen. For eksempel denne uken skal vi ha to middag med kylling, en med svinekoteletter, en med pasta, en med sei og to med ris/grønnsaker/diverse.

Kommer jeg ikke på en rett som jeg har lyst på med for eksempel kylling, så tar jeg fram en av mine ørten kokebøker og prøver å finne noe spennende der.

Kan være smart å merke de rettene man har prøvd før og som man liker/ikke liker.

Pytt i panne og risotto er fine retter å ha som restemiddager. Da kan man få brukt opp rester man har av kjøtt og grønnsaker.

Skrevet

Ukelisten vår går denne gang fra lørdag til torsdag, og ser slik ut:

lør: rømmegrøt med spekeskinke

søn: kylling-wok med ris

man: pasta med soppsaus

tirs: fisk med poteter og salat

ons: pasta med soppsaus (rester fra mandag)

tors: tomatsuppe

Hos oss er mandag, tirsdag og torsdag "hurtigmat-dager" denne uken.

Gjest Anonymous
Skrevet
Når det gjelder mat vil jeg heller spise god mat enn å spise billig mat.

Og hva er motsetningen mellom god og billig mat? :ler:

Det er mye godt å lage for en rimelig penge vettu.

Skrevet

Tja, personlig synes jeg ikke billig mat som posemat/boksemat, fiskepinner, kyllingsnitzel osv er spesielt godt. Jeg liker å bruke ferske råvarer og det koster gjerne litt mer. Men dette har jo selvsagt med smak og behag å gjøre, hvis man synes billig mat er godt har man jo slått to fluer i en smekk. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...