Gå til innhold

Verdens beste-kvæfjordkake hvordan ?

Anbefalte innlegg

Jeg prøver oppskrifter på denne kaka men har to problem. Den bunnen blir så altfor liten og flat pluss at den er umulig å få fordelt på bakepapiret. 

Er det noen som har ei god oppskrift på ei stor kake og gjerne tips til hvordan bunnen enklest fordeles utover bakepapiret?? 

Jeg har hatt lyst på den kaka såååå lenge nå, jeg bare må få den til snart. 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1191840-verdens-beste-kv%C3%A6fjordkake-hvordan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den skal være nokså flat, fordi den deles i to. Og de to delene legges oppå hverandre etter steking. Røren er ganske tykk, og smøres utover brettet i en firkant. Den vil heves under steking.

Og for å få eggehviten stiv må det ikke være fnugg av eggeplomme og bakebollen må være helt ren og fettfri

• Liker 1

Annonse

Jeg bruker denne:

• 150 gr smør
  • 180 gr sukker
  • 6 eggeplommer + ett helt egg
  • 4,5 ss h-melk
  • 200 gr hvetemel
  • 40 gr potetmel
  • 1,5 ts bakepulver
  • 1,5 ts vaniljesukker

• 6 eggehviter
  • 300 gr sukker

Stekes ved 180°C til marengsen er lys gyllen. 

Når du skal smøre utover kakerøra anbefaler jeg at du tar litt av den i hvert hjørne av langpanna, dette fungerer som lim sånn at bakepapiret ikke sklir til alle kanter. På grunn av at jeg bruker et ekstra egg i tillegg til eggeplommene så blir ikke røra så fast i konsistensen som den ellers ville ha blitt. Jeg syns det er best å bruke en palettkniv med knekk for å smøre den jevnt utover.

Når man skal sette sammen kaka så bruker jeg å ta den nederste bunnen med marengssiden ned mot fatet. Da unngår man at marengsen blir så fort bløt. 

DSCN0283.JPG

Endret av Siv85
bilde
  • Liker 1
5 timer siden, Siv85 skrev:

Ut ifra det jeg har lest så er det Kvæfjordkake hvis man bruker romfyll og hakkede mandler. Verdens beste er med vaniljefyll og mandelflak. 

Det er to navn på samme kake. Rom eller vanilje er smak og behag.

• Liker 1
Gjest making.a.mess
15 timer siden, Duff skrev:

Jeg prøver oppskrifter på denne kaka men har to problem. Den bunnen blir så altfor liten og flat pluss at den er umulig å få fordelt på bakepapiret. 

Er det noen som har ei god oppskrift på ei stor kake og gjerne tips til hvordan bunnen enklest fordeles utover bakepapiret?? 

Jeg har hatt lyst på den kaka såååå lenge nå, jeg bare må få den til snart. 

Toro pose med marengs så er problemet løst

Annonse

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...