AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #1 Skrevet 13. mai 2018 Trener kontakt med hunden. Ved passering er det varierende om det går bra eller ikke. Forstår at vi må øve, øve, øve, men jeg har derfor noen spørsmål: 1. Prøver å få kontakt med hunden med en gang jeg ser forbipasserende, hunder, syklister osv går forbi. Men noen ganger så går det fint inntil feks hunden er for nær. Da "klikker" hunden og bare bjeffer og er umulig å få kontakt med. Spørsmålet er da, hva gjør jeg? Drar med meg hunden og går bestemt forbi? 2. Starter i ny jobb om noen få uker pga bedre arbeidstider. Derfor må min "gamle" mor lufte hunden 1-2 dager i uken pga langvakter. Hun orker ikke styre med trening ol. Så hva er det beste for henne å gjøre om hunden bjeffer mye ved passeringer? Bare dra den med? Stoppe opp og holde hunden mens de andre er gått forbi?. Er bare snakk om noen få uker heldigvis. Anonymkode: ddded...adc
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #2 Skrevet 13. mai 2018 Svar på begge spørsmålene. Stopp opp og stå helt stille til den andre hunden eller hva det er har passert. DA gir jeg godbit. I begynnelsen gikk jeg gjerne godt ut til siden for å stå noen meter ifra passeringen og så har vi gradvis stått nermere ettersom det har fungert bra. Nå passerer vi det meste helt uten problemer. Har tatt oss to år å trene på dette så tolmodighet må til. Nå hender det hunden setter seg ned etter en passering og venter på godbit. Da har hun vert flink. Anonymkode: 7fe2c...148 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #3 Skrevet 13. mai 2018 For "nødpasseringer", få tak i en sele der du kan koble karabinkroken i halsbånd og sele samtidig. Da får du snudd hunden i den retningen dere skal og dere kommer fortest mulig forbi: Anonymkode: a882f...04d 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #4 Skrevet 13. mai 2018 Hvis hunden "låser seg" og liksom blokkerer helt, så er det ikke stort du kan gjøre annet enn å dra den fortest mulig ut av situasjonen. Det beste er å unngå å komme for nær i det hele tatt, for får du èn slik reaksjon, så er hunden så oppgiret at den vil reagere fortere på neste som passerer, og treningen vil ta lengre tid. Anonymkode: a882f...04d
Filicia Skrevet 14. mai 2018 #5 Skrevet 14. mai 2018 Jeg pleier å si bra hver gang hundene mine ser andre hunder og gir de masse skryt. Noen ganger så er det bjeff bjeff mens andre ganger er de helt stille. Jeg sier bra og skryter uansett da jeg har en flokk og det er jo alltid en eller to som har vært flinke og vært stille. Må jo skryte av dem også. Men ulempen med å gå i flokk er at hundene da skal tøffe seg siden de er flere mens den andre hunden kun er en. Men heldigvis er ikke hundene mine så store fordi ellers hadde det ikke gått og jeg hadde hengt etter dem. Men som oftest er de helt stille. Hundene mine bjeffer omtrent aldri på folk, syklister men kun på hunder. Katter derimot ja da drar de hardt men bjeffer ikke. De vil jo bare leke noe kattene ikke er helt enig i 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #6 Skrevet 14. mai 2018 Napper/smårykker i båndet en gang for å gi den en reaksjon (ikke hardt men nok til et lite nykk i halsbåndet, ikke så hardt at hunden fysisk blir nykket i!) og går bestemt forbi, ignorer hunden og gi ros når den går pent og roer seg igjen Når din mor skal gå tur er det best hun går omvei rundt møtende hunder og går forbi Anonymkode: 9aa33...577
Tabris Skrevet 14. mai 2018 #7 Skrevet 14. mai 2018 1. Hvis hunden begynner å bjeffe og det er vanskelig å få kontakt, så er du altfor nær. Når du ser det kommer en hund så må du trekke ut og få så stor avstand at din hund klarer å jobbe med deg. Samt stoppe og trene kontakt på tur ofte i begynnelsen, bare for treningens skyld. Det er også lurt å trekke ut ofte uten at det er noe der. Ellers vil hunden raskt koble trekke ut = det kommer en hund og stresse seg opp for det alene. 2. Det beste din mor kan gjøre er å mate hunden kontinuerlig. Ha f.eks med en tubeost også bare stå og mate. Det er ren avledning og er ikke trening, men det er bedre enn en utagering. Fordi hver gang din hund får utagert mot en annen hund, så faller du litt tilbake i treningen. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #8 Skrevet 14. mai 2018 2 timer siden, Tabris skrev: 1. Hvis hunden begynner å bjeffe og det er vanskelig å få kontakt, så er du altfor nær. Når du ser det kommer en hund så må du trekke ut og få så stor avstand at din hund klarer å jobbe med deg. Samt stoppe og trene kontakt på tur ofte i begynnelsen, bare for treningens skyld. Det er også lurt å trekke ut ofte uten at det er noe der. Ellers vil hunden raskt koble trekke ut = det kommer en hund og stresse seg opp for det alene. 2. Det beste din mor kan gjøre er å mate hunden kontinuerlig. Ha f.eks med en tubeost også bare stå og mate. Det er ren avledning og er ikke trening, men det er bedre enn en utagering. Fordi hver gang din hund får utagert mot en annen hund, så faller du litt tilbake i treningen. Jeg gjør som svar nr 1. Trener først ute i Hagen før tur slik at hunder er mer "med" fra begynnelsen. Forsøker å ha stor avstand, men dette er umulig på enkelte veier/stier hvor det ikke er mulig å gå lenger vekk. Hva gjør jeg da? Anonymkode: ddded...adc
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #9 Skrevet 14. mai 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: For "nødpasseringer", få tak i en sele der du kan koble karabinkroken i halsbånd og sele samtidig. Da får du snudd hunden i den retningen dere skal og dere kommer fortest mulig forbi: Anonymkode: a882f...04d Har slik, men er dette bra for hunden? Anonymkode: ddded...adc
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #10 Skrevet 14. mai 2018 Hva gjør du for å skape kontakt? Hvordan plasserer du deg? Hvordan bruker du kobbelet? Hvordan bruker du stemmen og kroppsspråket ditt? Anonymkode: 07138...081
Tabris Skrevet 14. mai 2018 #11 Skrevet 14. mai 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg gjør som svar nr 1. Trener først ute i Hagen før tur slik at hunder er mer "med" fra begynnelsen. Forsøker å ha stor avstand, men dette er umulig på enkelte veier/stier hvor det ikke er mulig å gå lenger vekk. Hva gjør jeg da? Anonymkode: ddded...adc Hvis du kan rygge og gå tilbake den veien du kom fra for der å finne en vei eller noe annet hvor du kan trekke ut, så er det beste. Hvis det heller ikke går så ville jeg bare stått og holdt hunden i selen og matet den kontinuerlig. Ta en neve stappfull av godbiter og bare mat, mat, mat til hunden har passert. Det er ikke trening, men avledning er bedre enn utagering. Har du en liten hund, kan du løfte den opp mens du gjør dette. Et annet alternativ, hvis det lar seg gjøre med din hund, er å korte inn båndet veldig og så jogge forbi den andre hunden sånn at passeringen skjer så fort at hunden ikke får tid til å gjøre så mye. Det er heller ikke ideelt, men er bedre enn å bli stående om hunden stresser seg opp. Hvis hunden din lar seg avlede så kan du også kaste godbiter på bakken og la den spise av det mens den andre hunden passerer. Deretter ville jeg forsøkt å legge fremtidige turer til steder som har færrest mulig slike trange passasjer hvor det ikke er mulig å trekke seg ut.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #12 Skrevet 14. mai 2018 4 timer siden, Tabris skrev: Hvis du kan rygge og gå tilbake den veien du kom fra for der å finne en vei eller noe annet hvor du kan trekke ut, så er det beste. Hvis det heller ikke går så ville jeg bare stått og holdt hunden i selen og matet den kontinuerlig. Ta en neve stappfull av godbiter og bare mat, mat, mat til hunden har passert. Det er ikke trening, men avledning er bedre enn utagering. Har du en liten hund, kan du løfte den opp mens du gjør dette. Et annet alternativ, hvis det lar seg gjøre med din hund, er å korte inn båndet veldig og så jogge forbi den andre hunden sånn at passeringen skjer så fort at hunden ikke får tid til å gjøre så mye. Det er heller ikke ideelt, men er bedre enn å bli stående om hunden stresser seg opp. Hvis hunden din lar seg avlede så kan du også kaste godbiter på bakken og la den spise av det mens den andre hunden passerer. Deretter ville jeg forsøkt å legge fremtidige turer til steder som har færrest mulig slike trange passasjer hvor det ikke er mulig å trekke seg ut. Med vil ikke hunden da lære at hvis den bjeffer og jeg forer den med godbiter, så er det OK oppførsel? At jeg belønner han. Å løfte opp har jeg hørt er dumt da hunden kan tro det som skjer er farlig? Forsøker å finne turer hvor vi har god plass rundt oss, men da pleier det sjeldent å være andre hunder på tur. Det er som regel på typiske turveier/smale stier det er flere passeringer. Anonymkode: ddded...adc
Tabris Skrevet 14. mai 2018 #13 Skrevet 14. mai 2018 35 minutter siden, AnonymBruker said: Med vil ikke hunden da lære at hvis den bjeffer og jeg forer den med godbiter, så er det OK oppførsel? At jeg belønner han. Å løfte opp har jeg hørt er dumt da hunden kan tro det som skjer er farlig? Forsøker å finne turer hvor vi har god plass rundt oss, men da pleier det sjeldent å være andre hunder på tur. Det er som regel på typiske turveier/smale stier det er flere passeringer. Anonymkode: ddded...adc Nei, fordi bjeffingen er i seg selv ikke viljestyrt. Den er bare et symptom på den utryggheten hunden føler når den ser en annen hund. Ved å være konsekvent og belønne med godbiter hver gang den ser en annen hund, så vil hunden etterhvert begynne å assosisere hund med godbiter. Når den da i tillegg også har god avstand slik at den ikke trenger å forholde seg til hunden, så vil frykten reduseres og du får mindre bjeffing. Hunden lærer ikke så mye av å bli løftet opp, men det er bedre å løfte opp om det kan gjøre at hunden unngår en negativ erfaring, som den ville fått om den sto på bakken og bjeffet.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #14 Skrevet 14. mai 2018 14 hours ago, AnonymBruker said: Har slik, men er dette bra for hunden? Anonymkode: ddded...adc Om det er bra for hunden å feste båndet foran? Du må selvsagt sjekke at den ikke gnager i armhulene, noe som kan være et problem med disse selene. Det finnes flere andre typer som har feste foran, jeg har en helt vanlig H-sele med ring foran og fester i den og halsbåndet. Anonymkode: a882f...04d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå