Gå til innhold

Det å gjøre noe feil.

Filicia

Anbefalte innlegg

Jeg er så redd for å si noe feil eller å gjøre noe feil.

Jeg er så redd for å bli misforstått og at jeg ikke er bra nok som jeg er.

Jeg føler meg så misslykka og trekker meg unna andre siden jeg har så dårlig selvtillit. Sitter bare inne siden jeg blir så ofte misforstått overalt.

Flere som føler det sånn her?

Om natta ligger jeg bare våken siden jeg bare bekymrer meg for om jeg har gjort noe galt og dette sliter meg helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
35 minutter siden, Filicia skrev:

Jeg føler meg så misslykka og trekker meg unna andre siden jeg har så dårlig selvtillit. Sitter bare inne siden jeg blir så ofte misforstått overalt.

Om natta ligger jeg bare våken siden jeg bare bekymrer meg for om jeg har gjort noe galt og dette sliter meg helt ut.

Du kan få veldig god hjelp av en psykolog, for å få det bedre.

Anonymkode: f3a8f...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Har bare ikke hjulpet helt på meg.

Jeg er så veldig opptatt av hva andre skal tenke og å mene om meg ja. Vanskelig å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det slik før, og det er ikke noe kjekt! Men plutselig gikk det opp et lys for meg og jeg forsto hvor mye jeg overtenkte hver minste ting. Du må bare prøve å tenke at andre har mer enn nok med seg selv å tenke på :) 

Vet mange vokser det av seg med årene, hvor gammel er du? :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Filicia skrev:

Jeg er så veldig opptatt av hva andre skal tenke og å mene om meg ja. Vanskelig å la være.

Jeg forstår. Har du snakket med en psykolog om det? Kognitiv terapi er effektivt for å få snudd tanker. Det finnes en bok, "Livet er et usikkert prosjekt" skrevet av psykiater Ingvard Wilhelmsen, som er beregnet til egenterapi (kognitiv terapi) for depresjon og angst. Du kan lese den her https://www.nb.no/items/f9b1aee1fd2c521c5ee615dcafdceb93?page=0&searchText=livet er et usikkert prosjekt på Nasjonalbibliotekets sider. Selv om du ikke føler deg deprimert eller har angst, kan du ha god hjelp av å lese og å bruke denne boken. I tillegg til å lese, er det oppgaver i boken som man skal gjøre for å få snudd tankene. Etter å ha gjort noen øvelser med å snu tankene, har jeg selv erfart at tankene begynte å snu seg automatisk fra negative  tanker og bekymringstanker til positive tanker.

Mange har erfart å få det bedre ved hjelp av  den boken. Også andre psykiatere har anbefalt den boken til egenterapi; bl.a. psykiater Nils Håvard Dahl på Doktoronline.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Filicia skrev:

Les gjerne også innleggene til psykiater Nils Håvard Dahl her, i forbindelse med boken: https://forum.doktoronline.no/topic/224360-pessimidtopptimist-og-levealder/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, louisandsteve skrev:

Hadde det slik før, og det er ikke noe kjekt! Men plutselig gikk det opp et lys for meg og jeg forsto hvor mye jeg overtenkte hver minste ting. Du må bare prøve å tenke at andre har mer enn nok med seg selv å tenke på :) 

Vet mange vokser det av seg med årene, hvor gammel er du? :) 

38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår. Har du snakket med en psykolog om det? Kognitiv terapi er effektivt for å få snudd tanker. Det finnes en bok, "Livet er et usikkert prosjekt" skrevet av psykiater Ingvard Wilhelmsen, som er beregnet til egenterapi (kognitiv terapi) for depresjon og angst. Du kan lese den her https://www.nb.no/items/f9b1aee1fd2c521c5ee615dcafdceb93?page=0&searchText=livet er et usikkert prosjekt på Nasjonalbibliotekets sider. Selv om du ikke føler deg deprimert eller har angst, kan du ha god hjelp av å lese og å bruke denne boken. I tillegg til å lese, er det oppgaver i boken som man skal gjøre for å få snudd tankene. Etter å ha gjort noen øvelser med å snu tankene, har jeg selv erfart at tankene begynte å snu seg automatisk fra negative  tanker og bekymringstanker til positive tanker.

Mange har erfart å få det bedre ved hjelp av  den boken. Også andre psykiatere har anbefalt den boken til egenterapi; bl.a. psykiater Nils Håvard Dahl på Doktoronline.no.

Tusen takk for linken. Den skal jeg lese. Lest noen sider alt.:fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det slik og for min del har det blitt verre med årene. Det har skjedd en masse ting som i mitt hode bekrefter mine tanker om å ikke være god nok. Jeg jobber aktivt med dette nå og har profesjonell hjelp. Har forsøkt mange ganger før men ikke fått det helt til pga kjemien med behandlerene. 

Anonymkode: 4e832...fbc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Filicia skrev:

Tusen takk for linken. Den skal jeg lese. Lest noen sider alt.:fnise:

Takk for hyggelig tilbakemelding :) Så fint at du vil lese den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Filicia skrev:

Jeg har alltid hatt det akkurat som deg TS, og kunne igrunnen ha skrevet hovedinnlegget ditt selv. Og det verste jeg opplever er når mennesker rundt meg klarer å fiske frem denne usikkerheten ved meg for så å påpeke at jeg misforstår og gjør ting feil. Fordi enkelte er fullt klar over at mange har det slik og manipulerer og bruker deg bevisst som hersketeknikk. Derimot har jeg lært meg å se dette og tar det ikke like mye innover meg lenger. Jeg tar det med en klype salt og legger i tillegg på en hel del mer tro på meg selv enn jeg egentlig har. Jeg har sagt mange ganger til meg selv: "føkk dem, føkk de dustete bekymringene, dette greier jeg." Og det har faktisk funka ganske greit til nå. 

Anonymkode: 978ad...103

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Poenget mitt er at de dustete bekymringene som regel viser seg å være totalt ubegrunnede :)

Anonymkode: 978ad...103

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Filicia skrev:

Hei, 

Det høres ut som om du sliter veldig med selvbildet. Det som er ofte er litt dumt med dårlig selvbilde er at man leter etter de tingene som bekrefter at det du tenker er riktig. I stedet for å forsøke å motbevise det.
En annen ting som ofte går igjen er at man katastrofetenker mye. Hvis du sier noe, og noen ler - så regner du kanskje med at de lo av deg og det du sa. Som kanskje ikke er tilfelle. Og på den måten blir det en ond sirkel, ved at du forsterker og bekrefter de tankene du allerede tenker om deg selv. Som kanskje ikke stemmer.

Du skriver blant annet: "Jeg føler meg så misslykka og trekker meg unna andre siden jeg har så dårlig selvtillit" - Da vil du jo på sikt bare føle deg mer misslykka? Ettersom du får mindre muligheter til å få avkreftet at du ikke er mislykket og du oppnår mindre mestring fordi du unngår situasjoner der du har muligheter for å lykkes. 

En ting du kan starte med er å forsøke å motbevise de automatiske tankene dine. Hvis du før en situasjon for eksempel tenker: Dette kommer ikke til å gå, ingen kommer til å like meg, jeg kommer til å bli misforstått" 

Prøv å være kritisk til dette, og still deg selv spørsmål for å teste om det du tenker faktisk er reelt eller om det kanskje finnes andre tankesett som er mer gunstig. Dette kan du gjøre ved å forsøke å motbevise det du allerede tenker: Hvordan vet jeg at det ikke kommer til å gå? Hvordan vet jeg om noen kommer til å like meg? Og hva så, om noen faktisk ikke liker meg? 
Når du er i selve situasjonen så let etter ting som motbeviser det du tenkte på forhånd: Er det for eksempel noen som smiler til deg? Ja, så kanskje de liker deg. Er det noen som forstår deg? De trenger ikke å forstå alt, men hvis de forstår noe - så kan du tenke at: Jeg blir ikke misforstått hele tiden. 

Forsøk også å ha mer fokus på deg selv, altså i stedet for å tenke: "Hva kommer andre til å tenke om meg" "tenk hvis de syntes jeg er kjedelig" Eller "de misforstår alt jeg sier" Bytt fra den type tankegang til: "Hva tenker jeg om de andre i rommet?" "Syntes jeg noen av de er morsomme, eller kanskje noen av de er kjedelige?" 
Ha mer fokus på hva du selv syntes i situasjoner og øv på det. 

Det siste du kan gjøre er å faktisk gå i de situasjonene du gruer deg til. For du trenger å oppleve mestring - jo mer mestring du får og jo mer du leter etter å avkrefte de tankene du allerede har. Jo mer vil du tørre, og jo mer positivt vil du sannsynligvis tenke. 

En annen viktig ting å huske er at: Du er IKKE tankeleser. - du kan faktisk ikke vite om noen ikke liker deg, du kan anta det? Eller du kan si at det virker sannsynlig. Men du kan ikke vite sikkert. På lik linje som at du ikke vet om noen gjespet fordi de syntes samtalen var kjedelig. Det kan godt være de kun gjespet fordi de nesten ikke hadde sovet dagen før, og har en unge på 1 år med kolikk. 

Håper noe av dette ga litt mening? Det hadde vært lettere å forklart muntlig, så det ble nok litt surrete i tekstformat fra min side. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...