AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #1 Skrevet 13. mai 2018 Har ei som går i 1.klasse og hun skal gå i 17.mai tog med klassen for første gang. Først viste hun glede og iver når hun snakket om det, men nå er hun blitt veldig engstelig og har ikke noe lyst. Hun sier hun vil at jeg, mamman, skal gå med henne. Generelt føler hun ofte ubehag der hun må eksponeres der det er flere folk som ser på, som feks til juleavslutning på skolen der de skulle ha underholdning for oss foreldre. Hun reagerer også på mye og høye lyder, og det kan det jo bli i et 17.mai tog. Hva hadde du gjort, oppmuntret henne til å gå selv med klassen, satse på at det går bra, men med fare for at hun faktisk kan hylgrine og bli redd med alt som skjer rundt, eller hadde du bare gått med henne i toget for å gi henne den tryggheten hun trenger?? Jeg er faktisk ikke sikker på om det er greit at foreldre er med i toget, kanskje noen vet det? Kanskje ulik praksis fra sted til sted. Jeg har en formening om hva jeg velger, men ville bare høre med dere, kanskje noen flere her har en 1.klassing med tilsvarende problemstilling. Anonymkode: 7fc96...16b 1
Arkana Skrevet 13. mai 2018 #2 Skrevet 13. mai 2018 Spør om det er greit at du blir med. Her trengs det to foreldre per klasse, bortsett fra hvis lærerne skal gå i toget (ikke alltid de gjør det). Jeg har selv en litt engstelig førsteklassing, men vi har snakket om det og han skal jo gå med vennene i klassen og lærerne som han kjenner og stoler på, han vet at vi også går i toget, bare lenger bak, og vi har avtalt møtested i skolegården etterpå slik at han vet hvor han finner oss (og lærerne går ikke før alle elevene er hentet av foreldrene, så ingen blir stående alene og det vet han også). Han har ikke selv uttrykket ønske om å slippe toget altså, men han er en type som trenger å vite hva som skjer på forhånd og vite at det er trygt. Jeg ville oppmuntret til å gå og også snakket om hva det er hun faktisk er redd for og jeg kunne gjerne ha gått sammen med barnet, det er ikke et mål i seg selv at de skal gå uten foreldrene. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #3 Skrevet 13. mai 2018 Jeg gikk med datteren min de første årene hennes i 17.maitog. Første gang jeg skulle følge henne til samlingsstedet så stivnet hun helt til og begynte å gråte da jeg skulle gå. Det var for mye folk, for mye bråk og for mye ukjent. Det var læreren som sa at det er bare fint hvis jeg kan gå med henne og sa at "det er jo ikke helt nødvendig å gi henne den store skrekken for 17.mai-tog den første gangen hun skal gå, heller" Og da gikk det greit. Hun var fortsatt litt utilpass i toget, men hun fikk holde meg i hånda og da gikk det ok. Jeg syns du skal gå i toget med datteren din. Anonymkode: 53248...7f6 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #4 Skrevet 13. mai 2018 Vi hadde en utrygg og engstelig 1klassing i fjor. Pappaen ble med i toget, var aldri noen som sa noe på det. Var han og en foreldrekontakt. Barnet vårt fikk en fin opplevelse og en del av de andre som gikk alene fant trygghet i at han var der. Her i byen går alle skolene i tog, og det er tjukt av folk i byen, så det kan være overveldene for mange små (og store). Gå med i toget du. Kommer en tid der de nekter å ha oss med på noe som helst, Så utnytt det nå:) Anonymkode: 5a290...938
Kanutte Skrevet 13. mai 2018 #5 Skrevet 13. mai 2018 I Oslo er det svært strenge regler for hvem som får gå i toget. Det er kun lærere og foreldre som har tillatelse som deltar. Så sjekk ut reglene for toget der dere går.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #6 Skrevet 14. mai 2018 Når jeg gikk i tog de første skoleårene på barneskolen var det helt vanlig at foreldrene gikk med barna i toget. Er det derimot ikke lov i deres tog, ville jeg ikke tvunget henne til det Anonymkode: f3e3e...ec3 1
evelynn Skrevet 14. mai 2018 #7 Skrevet 14. mai 2018 Samme hos oss - hun vil gå alene men samtidig er redd. I tillegg synger hun i et kor, så har følelse at hun må gå, for ikke å skuffe andre koristene og dirigenten. Men hos oss trengte de noe voksne til å gå i toget og passe på barna og det var et krav at det skal være 1 voksen for 4 førsteklassinger og jeg meldte meg på. Så det ikke er sånn at jeg blir med til å passe på henne- så føler hun seg litt mer selvstendig, men likevel blir jeg der for å passe på «alle barna», og problem solved
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #8 Skrevet 14. mai 2018 Trodde det var vanlig de fleste steder at 1-2 foreldre går sammen med hver klasse på barnetrinnet? Anonymkode: c4be7...9b4
^^Belle^^ Skrevet 14. mai 2018 #9 Skrevet 14. mai 2018 Jeg hadde gått sammen med henne. Her er jeg egentlig litt overraska over at min førsteklassing ikke har vist mer engstelse overfor 17.mai-tog. Hun er også veldig engstelig, nemlig. (Jeg måtte blant annet gå med henne i fakkeltoget rundt juletider) Men jeg er forberedt på at det plutselig kan komme når vi står der, og da går jeg med henne.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #10 Skrevet 14. mai 2018 La henne slippe å gå i 17. mai-tog Anonymkode: 50266...ef7
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #11 Skrevet 14. mai 2018 Jeg har en med autisme. Vi var veldig engstelig ang dette toget. Jeg har de siste 4 årene gått sammen med klassen. Jeg kunne nok latt være i tredje, fjerde og i år, men synes det er godt at han har den tryggheten og 1-1 hvis noe skulle skje. De første to årene var han ikke moden nok til å være alene. Lærere går ikke i toget her så lenge dem ikke bor her så foreldre må uansett stille opp. Klassekontakter har ansvar for å få i toget, men alle foreldre som vil kan gå med sin klasse. Anonymkode: 2648e...25b
Cottontail Skrevet 14. mai 2018 #12 Skrevet 14. mai 2018 I flere av de større byene har foreldrekontaktene og lærerne som skal gå i toget, navnelapp / id for å hindre at andre kan komme inn i toget. Det blir vanligere også på de mindre stedene, søsteren min fortalte at det var slik hos dem i fjor, og de bor i en liten sørlandsby. Så hvis du ønsker å gå i toget, eller holde mulighetene for å kunne gjøre det, ville jeg tatt kontakt med klassekontakt, slik at dere unngår å få nei når dere spør på selve dagen. De er sikkert bare glade for at det er flere voksne med, men det må som sagt noen steder avklares / skrives ut navnelapp på forhånd. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #13 Skrevet 14. mai 2018 Du kjenner barnet ditt best. Jeg ville forsøkt å oppmuntre barnet og sagt at jeg går lenger bak i toget. Kommer an på hvor langt toget er og hvordan det er lagt opp. Om 1.klassen går bakerst av klassene er det nærmere avstand fra foreldrene til de små. Er dette uaktuelt ville jeg gått sammen med barnet. Man bør ikke unngå alt som er skummelt, og etterpå vil hun syns det var gøy og oppleve mestring. Anonymkode: 1ebe0...5d0 1
QBee Skrevet 14. mai 2018 #14 Skrevet 14. mai 2018 (endret) Har en datter som din. Også førsteklassing. Hun blir stadig tøffere og har en fin utvikling ellers uten å måtte presses, så her blir jeg med når jeg trengs. I år blir det i 17 mai toget Tillegg: selvsagt er det greit at du blir med og går i toget, dersom alternativet er at hun ikke går, eller får panikk, Endret 14. mai 2018 av QBee 1
Kalevala Skrevet 14. mai 2018 #15 Skrevet 14. mai 2018 Bli med henne du. Det er bare hyggelig. Det kommer snart en tid der hun absolutt ikke vil ha deg med i toget.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #16 Skrevet 14. mai 2018 Min minste var litt sjenert og engstelig det første året på barneskolen. Gikk helt greit at jeg gikk ved siden av han hele veien. Vi gikk lengst bak i klassen, helt ytterst og det gikk helt problemfritt. Anonymkode: 400ee...121
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #17 Skrevet 14. mai 2018 Vil også si ellers var han veldig usjenert og helt greit resten av tiden. Det var akkurat i skoletoget at han plutselig ble overstimulert med hele stresset. Anonymkode: 400ee...121
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #18 Skrevet 14. mai 2018 13 hours ago, Kanutte said: I Oslo er det svært strenge regler for hvem som får gå i toget. Det er kun lærere og foreldre som har tillatelse som deltar. Så sjekk ut reglene for toget der dere går. Glad jeg ikke bo i Oslo lol. "BARNET MÅ DELTA I TOGET!!!! Utenom din, som er engstelig og redd...den kan du bare holde utenom". fint. Anonymkode: 400ee...121
Kanutte Skrevet 14. mai 2018 #19 Skrevet 14. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Glad jeg ikke bo i Oslo lol. "BARNET MÅ DELTA I TOGET!!!! Utenom din, som er engstelig og redd...den kan du bare holde utenom". fint. Anonymkode: 400ee...121 Normalt sett vil det løse seg ved å ta kontakt med skolen i litt god tid for å høre om muligheten for å kunne gå sammen med klassen. Til dags dato (blir 18. året nå) har vi alltid klart å løse den problematikken. Men, det nytter ikke å komme til oppstillingsplassen for å bli med toget. Da vil du bli nektet å gå. Skolen jeg jobber på har mange foresatte som skal gå i toget. De får da skilt en button med navnet på skolen og ledsager. Det skal også alle ansatte gå med, også rektor og resten av ledelsen.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #20 Skrevet 14. mai 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Glad jeg ikke bo i Oslo lol. "BARNET MÅ DELTA I TOGET!!!! Utenom din, som er engstelig og redd...den kan du bare holde utenom". fint. Anonymkode: 400ee...121 Men du skjønner vel at de er nødt til å gjøre det slik? Toget er allerede langt som et vondt år, og hvis halvparten av skolebarna plutselig vil ha med foreldrene sine uten at dette er avtalt på forhånd så vil det bli fullstendig kaos. Anonymkode: 5c439...eb2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå