AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #61 Del Skrevet 14. mai 2018 På 13.5.2018 den 23.27, vicw skrev: Hei - ja, jeg forventet kanskje noe sånn (kanskje t.o.m mer) - jeg har ham 100% og fulltids jobb som er vanskelig å komme fra - så jeg bruker mye/mange barnevakter når det er planleggingsdager eller lett sykdom (dvs allmenntilstand helt fin, men må være hjemme fra barnehage), ved dugnader i barnehage og her vi bor etc etc Det går mye med til hjelp - sikkert rundt 5000-7000 per mnd Syns du har urealistiske forventninger.. selv om du har barnet 100% skal du også betale fir det.. og et barn koster ikke 7000 i måneden. barnehageutgiftene dine er mer enn halvert i forhold til "vanlige" familier.. så at barnehage koster mye er ikke et faktum.. Anonymkode: 9eee9...76a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vicw Skrevet 15. mai 2018 #62 Del Skrevet 15. mai 2018 (endret) 6 hours ago, AnonymBruker said: Syns du har urealistiske forventninger.. selv om du har barnet 100% skal du også betale fir det.. og et barn koster ikke 7000 i måneden. barnehageutgiftene dine er mer enn halvert i forhold til "vanlige" familier.. så at barnehage koster mye er ikke et faktum.. Anonymkode: 9eee9...76a Hei, jeg forstår du ikke har lest hele tråden. Jeg betaler full barnehageavgift (som «vanlige» familier) i tillegg til bleie- og mattillegg. Nær kr 4000. Jeg vet ikke hvor du har det fra at barnehageavgiftene mine er halvert. Etter at vi fikk barn har mine utgifter gått opp mellom 15-20.000 i mnd, mye pga at vi måtte flytte (rundt kr 8000 ekstra per mnd) men også fordi jeg må ha hjelp til å dekke inn barnevakt så jeg får gjort jobben min blant annet - her går det gjerne kr 7000 ekstra (hvitt) Men det er mulig jeg har urealistiske forventninger. Det får tiden vise. Endret 15. mai 2018 av vicw 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #63 Del Skrevet 15. mai 2018 Jeg får 1200 pr barn,har tre barn. Anonymkode: a865b...f0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vicw Skrevet 15. mai 2018 #64 Del Skrevet 15. mai 2018 20 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg får 1200 pr barn,har tre barn. Anonymkode: a865b...f0a Takk for svar. Hvor gamle er barna deres og hvor mye koster de i mnd, i form av bo, barnehage, tilsyn, annet? Tjener dere det samme og har dere oppsparte midler begge to foreldrene? Hvordan er samværet? Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på om dere betaler for kostnadene ved barn 50/50 eller har en annen brøk? Jeg synes 1200 virker lite for å dele en evt halvdel av kostnader ved et barn - men det er kanskje feil.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vicw Skrevet 15. mai 2018 #65 Del Skrevet 15. mai 2018 On 5/13/2018 at 11:55 PM, h.2327 said: Du har ikke rett på en krone etter reglene siden far er utenlandsk og bosatt i utlandet. Så her vil det komme ann på hva far ønsker å bidra med. Men 8000 mer i leie pga en ekstra 🤔 Hei, jeg tror du tar feil. Det kommer an på om hvilket land den utenlandske forelderen kommer fra og/eller bor i. De land som har avtale med Norge, vil NAV følge opp - med at de kontakter vedkommende lands myndigheter. Hvorvidt det er «lett» å inndrive disse bidragene dersom denne forelderen ikke ønsker å betale eller oppgi inntekt etc er en annen historie. Jeg har lest om et par saker hvor norske myndigheter har krevd barnebidrag fra blant annet USA og Sverige. Usikker på hvordan det går til. For egen del er heldigvis ikke dette en utfordring 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #66 Del Skrevet 15. mai 2018 Tvangsinnkreves av nav,5100 for tre stk mellom 8 og 17. Får kun en ekstra barnetrygd,ingen andre fordeler. Har jobbet fullt siden jeg ble ferdig utdannet som 25-åring. Anonymkode: 35f55...4e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vicw Skrevet 15. mai 2018 #67 Del Skrevet 15. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Tvangsinnkreves av nav,5100 for tre stk mellom 8 og 17. Får kun en ekstra barnetrygd,ingen andre fordeler. Har jobbet fullt siden jeg ble ferdig utdannet som 25-åring. Anonymkode: 35f55...4e3 Kudos til deg! Takk for svar. Med et sånt utgangspunkt, hvordan fungerer samværet med den andre forelderen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #68 Del Skrevet 15. mai 2018 På 14.5.2018 den 14.03, AnonymBruker skrev: Du får utvidet barnetrygd, den er på 1940kr/mnd. Overgangsstønad har du også krav på så lenge du er i 50% eller mer aktivitet, du er jo i 100% jobb. Om du ikke har krav på det må du ha en sinnsykt godt betalt jobb! Ei venninne av meg tjener 40 000/mnd før skatt og får 11 000 i overgangsstønad (2 barn). Anonymkode: cc947...8ce Utvidet barnetrygd er 970 kr/mnd... altså en ekstra barnetrygd, uavhengig av hvor mange barn man måtte ha i hus som enslig forsørger. Ordinær barnetrygd får alle som har barn. Anonymkode: 91bed...5a6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #69 Del Skrevet 15. mai 2018 Dette er hva barn koster pr måned i følge Nav, og som er utgangspunktet de bruker ved bidragsberegning. Det er uten evt barnetilsynsordning som da kommer i tillegg https://www.nav.no/rettskildene/forskrift/F20030115-123 Jeg mottar ca 3600 kr/mnd for et barn. Ingen samvær. Anonymkode: 91bed...5a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vicw Skrevet 15. mai 2018 #70 Del Skrevet 15. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Utvidet barnetrygd er 970 kr/mnd... altså en ekstra barnetrygd, uavhengig av hvor mange barn man måtte ha i hus som enslig forsørger. Ordinær barnetrygd får alle som har barn. Anonymkode: 91bed...5a6 Jeg kjenner ikke reglene helt her - men kanskje «utvidet barnetrygd» her var referert til at jeg får denne alene - i motsetning til kun en barnetrygd delt på 2 (hvis det er regelen for 50/50 samvær). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #71 Del Skrevet 15. mai 2018 1 time siden, vicw skrev: Hei, jeg tror du tar feil. Det kommer an på om hvilket land den utenlandske forelderen kommer fra og/eller bor i. De land som har avtale med Norge, vil NAV følge opp - med at de kontakter vedkommende lands myndigheter. Hvorvidt det er «lett» å inndrive disse bidragene dersom denne forelderen ikke ønsker å betale eller oppgi inntekt etc er en annen historie. Jeg har lest om et par saker hvor norske myndigheter har krevd barnebidrag fra blant annet USA og Sverige. Usikker på hvordan det går til. For egen del er heldigvis ikke dette en utfordring Nav kan fikse fra utlandet også ja https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Relatert+informasjon/bidragspliktig-i-utlandet Anonymkode: 91bed...5a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vicw Skrevet 15. mai 2018 #72 Del Skrevet 15. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er hva barn koster pr måned i følge Nav, og som er utgangspunktet de bruker ved bidragsberegning. Det er uten evt barnetilsynsordning som da kommer i tillegg https://www.nav.no/rettskildene/forskrift/F20030115-123 Jeg mottar ca 3600 kr/mnd for et barn. Ingen samvær. Anonymkode: 91bed...5a6 Ja, det er sikkert et greit nok utgangspunkt. Realitetene er blant veldig mange en helt annen, tror jeg. Et ekstra rom i hovedstaden for 2600 i mnd (+ ekstra løpende kostnader?) - som jo er reell økt bokostnad om man vil måtte flytte? - nope, don’t think so. 3600 til barnehage, mat, medisiner, utstyr, klær etc? - nope, far from it... Bare for å være klar; dette er ikke noe kritikk av deg - jeg synes bare beregningene er litt på jordet. Likeledes synes jeg barnetrygden er litt forbigått: den burde enten være en sum som gir mening, ikke bare en symbolsk tulle-sum. Ellers burde den rett og slett fjernes. 970 kr, samme som har vært i alle tider.. NAV burde wake up and smell the coffee - og ha tabeller og beløp som samsvarer med 2018. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #73 Del Skrevet 15. mai 2018 5000 i mnd dekker mer halvparten av hva et barn i barnehagealder trenger og er da det meste man bør forvente. Ja det koster å ha barn, men bidraget skal dekke barnets andel, ikke foreldrenes. Hjelper lite om man har dyr husleie, må ha ekstra barnevakt mm. Bruk Nav sin kalkulator for bidrag. Da får du den fordelingen som blir rett. 10tusen i bidrag for 1 barn er faktisk alt for mye. Anonymkode: a1d7e...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #74 Del Skrevet 15. mai 2018 44 minutter siden, vicw skrev: Kudos til deg! Takk for svar. Med et sånt utgangspunkt, hvordan fungerer samværet med den andre forelderen? Det er så og si fraværende,dessverre. Han kan se dem når han vil,men dropper som oftest å dukke opp. Bor 4 timer unna. De så ham sist i romjula. Anonymkode: 35f55...4e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vicw Skrevet 15. mai 2018 #75 Del Skrevet 15. mai 2018 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker said: 5000 i mnd dekker mer halvparten av hva et barn i barnehagealder trenger og er da det meste man bør forvente. Ja det koster å ha barn, men bidraget skal dekke barnets andel, ikke foreldrenes. Hjelper lite om man har dyr husleie, må ha ekstra barnevakt mm. Bruk Nav sin kalkulator for bidrag. Da får du den fordelingen som blir rett. 10tusen i bidrag for 1 barn er faktisk alt for mye. Anonymkode: a1d7e...b08 Fair enough. Jeg forstår at det er langt over snittet. Det er likevel rundt halvparten av de kostnader jeg har fordi vi har barn, planlagt og ønsket. Logistikken skal gå opp og fordi vi ikke er to og jeg ikke har andre til å steppe inn (venner, naboer, familie) må jeg bruke barnepass i blant. Det koster, men må til for å få hjulene til å gå rundt. Husleien er dyr(-ere) fordi jeg hadde en spesialavtale der jeg bodde før - men der kunne jeg ikke bo med barn pga støy og kun ett rom. Der hadde jeg fortsatt å bo om vi ikke hadde valgt å få barn. Uansett, slik jeg ser det - og siden jeg har en åpen dialog med barnefar - er disse reelle kostnader jeg faktisk har pga felles barn. På oppfordring fra andre her er det det jeg vil kommunisere først - så får vi se hva barnefar sier. Endret 15. mai 2018 av vicw 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #76 Del Skrevet 15. mai 2018 49 minutter siden, vicw skrev: Ja, det er sikkert et greit nok utgangspunkt. Realitetene er blant veldig mange en helt annen, tror jeg. Et ekstra rom i hovedstaden for 2600 i mnd (+ ekstra løpende kostnader?) - som jo er reell økt bokostnad om man vil måtte flytte? - nope, don’t think so. 3600 til barnehage, mat, medisiner, utstyr, klær etc? - nope, far from it... Bare for å være klar; dette er ikke noe kritikk av deg - jeg synes bare beregningene er litt på jordet. Likeledes synes jeg barnetrygden er litt forbigått: den burde enten være en sum som gir mening, ikke bare en symbolsk tulle-sum. Ellers burde den rett og slett fjernes. 970 kr, samme som har vært i alle tider.. NAV burde wake up and smell the coffee - og ha tabeller og beløp som samsvarer med 2018. Newsflash - det er ikke NAV som bestemmer hverken regelverk eller satser.... Det må du ta med politikerne våre... Anonymkode: 1f8e1...e9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #77 Del Skrevet 15. mai 2018 57 minutter siden, vicw skrev: Ja, det er sikkert et greit nok utgangspunkt. Realitetene er blant veldig mange en helt annen, tror jeg. Et ekstra rom i hovedstaden for 2600 i mnd (+ ekstra løpende kostnader?) - som jo er reell økt bokostnad om man vil måtte flytte? - nope, don’t think so. 3600 til barnehage, mat, medisiner, utstyr, klær etc? - nope, far from it... Bare for å være klar; dette er ikke noe kritikk av deg - jeg synes bare beregningene er litt på jordet. Likeledes synes jeg barnetrygden er litt forbigått: den burde enten være en sum som gir mening, ikke bare en symbolsk tulle-sum. Ellers burde den rett og slett fjernes. 970 kr, samme som har vært i alle tider.. NAV burde wake up and smell the coffee - og ha tabeller og beløp som samsvarer med 2018. Jeg er helt enig med deg. De faktiske kostnadene og de som Nav bruker er ikke nødvendigvis like. Samtidig må de jo ha noe som et utgangspunkt. Som oftest kommer bidragspliktige billig unna det, spesielt de som ikke har samvær. Det ligger også som forutsetning at man lever noen lunde nøkternt, ikke handler merkeklær, spiser biff to ganger i uken osv. Barnetrygden burde vært justert ja, uten tvil. Dersom den i det minste hadde blitt justert etter konsumprisindeksen hadde den vært på 1464 kr. Det er 50% økning det! Det er politikerne som styrer den biten der over statsbudsjettet. Anonymkode: 91bed...5a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #78 Del Skrevet 15. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Utvidet barnetrygd er 970 kr/mnd... altså en ekstra barnetrygd, uavhengig av hvor mange barn man måtte ha i hus som enslig forsørger. Ordinær barnetrygd får alle som har barn. Anonymkode: 91bed...5a6 Ja, selvfølgelig! Formulerte meg litt feil, skulle skrive at i hennes tilfellet så vil hun motta 1940kr, altså 2 barnetrygder i måneden 🙈 Anonymkode: cc947...8ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vicw Skrevet 15. mai 2018 #79 Del Skrevet 15. mai 2018 (endret) 34 minutter siden, AnonymBruker said: Newsflash - det er ikke NAV som bestemmer hverken regelverk eller satser.... Det må du ta med politikerne våre... Anonymkode: 1f8e1...e9f Vel - det ble litt for kverulantisk for min del - jeg er klar over at det ikke sitter en liten NAV direktør og bestemmer satsene: poenget var jo at satser og tabeller presentert til folket via NAV-systemet bør oppdateres til 2018-nivå. Beklager at jeg var så uklar Endret 15. mai 2018 av vicw Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #80 Del Skrevet 15. mai 2018 Jeg har 3 barn. Bor hos meg og er hos far annenhver helg... Får kun bidragsforskudd. Det blir vel ca 3500 PR mnd. Anonymkode: 17afe...1af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå