Gå til innhold

Når kan man se effekt av å trene 1-2 dager i uken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at jeg ikke vil få like rask endring som de som trener 5 dager i uka, men vil det med tiden være mulig å se effekt av å trene bare 1-2 ganger i uken hjemme? 

Jeg ønsker å bygge rumpe og har et 25 minutters program med hjemmevekter opp til 15 kg og bruker strikk. Øvelsene er for meg mer enn tunge nok så jeg tror ikke jeg trener for lett. 

Men vil 2 ganger i uka være nok eller er det bortkastet da om målet er synlig endring og løft av rumpa? Ikke sånn drastisk endring ala instagram rumpe treningsdame , men en litt finere versjon enn den rumpa jeg har i dag 

Anonymkode: 22ed9...704

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke personlig, men jeg har lest en del blogger og artikler skrevet av folk som tilsynelatende skal ha peil på sånt hvor det står at om man vil oppnå en markant forskjell så holder det ikke med et par ganger i uka. 

Et par ganger i uka så skal man kunne oppnå en bedre helse og en greit nok sterkere kropp, men ikke særlig mer enn det. Ifølge dem da. 

Men du kan jo trene rompa hver dag ved å bruke 5 minutter på noen enkle øvelser bare da

Anonymkode: 0473f...ed3

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner at jeg ikke vil få like rask endring som de som trener 5 dager i uka, men vil det med tiden være mulig å se effekt av å trene bare 1-2 ganger i uken hjemme? 

Jeg ønsker å bygge rumpe og har et 25 minutters program med hjemmevekter opp til 15 kg og bruker strikk. Øvelsene er for meg mer enn tunge nok så jeg tror ikke jeg trener for lett. 

Men vil 2 ganger i uka være nok eller er det bortkastet da om målet er synlig endring og løft av rumpa? Ikke sånn drastisk endring ala instagram rumpe treningsdame , men en litt finere versjon enn den rumpa jeg har i dag 

Ehhh....? ønsker du å bygge "sprett"rumpe så er det tung knebøy som gjelder, basis øvelser m\olympia stang.  Du vil se endringer hvis ernæringen din er "spot on". Det er altså slanking som gjelder egentlig ...det er det som gjør at du vil få en mer markert rumpe, ikke det at du bygger mer musklatur enn hva du har idag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Xcase33 skrev:

Ehhh....? ønsker du å bygge "sprett"rumpe så er det tung knebøy som gjelder, basis øvelser m\olympia stang.  Du vil se endringer hvis ernæringen din er "spot on". Det er altså slanking som gjelder egentlig ...det er det som gjør at du vil få en mer markert rumpe, ikke det at du bygger mer musklatur enn hva du har idag. 

Kosthold fører da ikke til en strammere rumpe? Det fører kanskje til en mindre, slapp rumpe, men den blir ikke løftet og strammere. 

Anonymkode: 00096...534

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du kommer til å merke enn dritt av å trene så lite selv om du så gjør det i 10 år. For å se noen endring på mange måneders sikt så bør man ligge på bodypump-105-nivå i alle fall 2-3 dager i uka. Ville tatt meg en tur på bodypump 105 (altså den nyeste) om jeg var deg for å skjønne hvor nivået bør ligge på. Du kan også gjøre denne timen hjemme på nett mener jeg. 

Anonymkode: 3bb2c...a3b

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Kosthold fører da ikke til en strammere rumpe? Det fører kanskje til en mindre, slapp rumpe, men den blir ikke løftet og strammere. 

Anonymkode: 00096...534

Jo kosthold er det viktigste i den prosessen ..men også tung knebøy for å få stimulert setemusklaturen. Tung knebøy 1 gang i uken...så fokuser på andre muskelgrupper i beina. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke personlig, men jeg har lest en del blogger og artikler skrevet av folk som tilsynelatende skal ha peil på sånt hvor det står at om man vil oppnå en markant forskjell så holder det ikke med et par ganger i uka. 

Et par ganger i uka så skal man kunne oppnå en bedre helse og en greit nok sterkere kropp, men ikke særlig mer enn det. Ifølge dem da. 

Men du kan jo trene rompa hver dag ved å bruke 5 minutter på noen enkle øvelser bare da

Takk for svar :) Grunnen til at jeg ikke kan trene hver dag er fordi jeg har en leddsykdom som blir forværret av trening, så jeg trenger 3-4 dager å hente meg inn på igjen etter trening for å greie en ny runde. :/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Xcase33 skrev:

1 minutt siden, Xcase33 skrev:

Jo kosthold er det viktigste i den prosessen ..men også tung knebøy for å få stimulert setemusklaturen. Tung knebøy 1 gang i uken...så fokuser på andre muskelgrupper i beina. 

Takk for svar! Jeg gjør knebøy med 12 kg kettleball , og hadde ikke klart noe tyngre.
Kostholdet er viktig for meg, men jeg er så tynn fra før at jeg har ikke helsemessig råd til å slanke meg. Må bruke jern og b12 tilskudd for å ha jevn menstruasjon og har tidligere hatt uregelmessig menstruasjon pga underernæring, så nå spiser jeg næringsrik og fettholdig mat, mye rotfrukter og grønnsaker, men kan altså ikke gå noe som helst ned i kaloriinntak for da forsvinner ikke bare rumpa helt, men også resten av kroppen. Var tynn som en pipestilk før 18 kg under BMI og klarte knapt å bære en handlepose pga energiløshet pga lavt kaloriinntak. Jeg har lite muskler i dag, men ønsker å få litt mer, men er ihvertfall nær normal BMI nå men fremdeles på underskudd siden, derfor er å opprettholde kalorinntaket og ikke slanke meg veldig viktig.

Mener du at det ikke er mulig å trene rumpa uten å slanke seg?

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Grunnen til at jeg ikke kan trene hver dag er fordi jeg har en leddsykdom som blir forværret av trening, så jeg trenger 3-4 dager å hente meg inn på igjen etter trening for å greie en ny runde. :/

Men du trenger ikke trene så mye hver dag. Typ noen knebøy når du pusser tennene osv. 

Har selv en ledd- og muskelsykdom så kjenner meg godt igjen altså. Du må jo finne en balanse som passer for deg og ikke overdrive, men samtidig så er det som regel ikke så mye man trenger å gjøre hver dag om man gjør det ofte og i korte økter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, Xcase33 skrev:

Tull!

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jeg gjør knebøy med 12 kg kettleball , og hadde ikke klart noe tyngre.
Kostholdet er viktig for meg, men jeg er så tynn fra før at jeg har ikke helsemessig råd til å slanke meg. Må bruke jern og b12 tilskudd for å ha jevn menstruasjon og har tidligere hatt uregelmessig menstruasjon pga underernæring, så nå spiser jeg næringsrik og fettholdig mat, mye rotfrukter og grønnsaker, men kan altså ikke gå noe som helst ned i kaloriinntak for da forsvinner ikke bare rumpa helt, men også resten av kroppen. Var tynn som en pipestilk før 18 kg under BMI og klarte knapt å bære en handlepose pga energiløshet pga lavt kaloriinntak. Jeg har lite muskler i dag, men ønsker å få litt mer, men er ihvertfall nær normal BMI nå men fremdeles på underskudd siden, derfor er å opprettholde kalorinntaket og ikke slanke meg veldig viktig.

Det er tullprat at man må slanke seg for å få en mer trent og markert rumpe.

Anonymkode: fd8e8...ab8

• Liker 7
Skrevet

For å si det sånn, hvis du IKKE trener noe, så henger rumpa i løpet av få år, hvis du er over 19 år. Så JA 2 ganger i uka vil ha effekt, ingen drastisk, men helt klart effekt! Hvor lang tid det tar er umulig å svare på, folk er veldg forskjellige.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Visste ikke at du var tynn, men det gjør at du stiller med et bedre utgangspunkt :)

Så lenge du ikke har noen underliggende kronisk sykdom å hensynta så handler det om å få dietten i orden først og fremst. 
Jeg synes virkelig du skal glemme trening et par uker nå, du må bygge deg opp til et bedre fysiologisk utgangspunkt først. 

Du bør mao legge på deg noen naturlige kilo ekstra med en bedre diett. Høres ut som du akkurat overlever med det du spiser nå..hvis kroppen din skal bygge seg opp så trenger du langt mer næring. Aldri hopp over frokost, middag og kveld. Ellers kommer du bare til å bryte ned kroppen din, og bli ødelagt med skader.  

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som bør være førsteprioriteten for å bygge rumpe er å spise NOK og mye næringsrik mat. Du er avhengig av å gi næring til musklene dine, og må være i kalorioverskudd. Du kan IKKE slanke deg for å bygge rumpe, spes ikke når du allerede er tynn. Det høres ut som du har et bra fokus på næring:)

Når det gjelder å se effekten av såpass lite trening, avhenger det nok mye av hva som er utgangspunktet ditt. Dersom du er helt utrent, vil du kunne merke forskjell av kontinuerlig trening. Det krever dog som sagt st du spiser nok, og at du gjør effektive øvelser som tar skikkelig på rumpa. Jeg ville kjørt knebøy, hip thrust/glutebridge, markløft (rumensk og sumo funker bra med kettelbells!), kettelbell swing, og kjøre alle øvelsene med kettelbells og gjerne strikk. Se på YouTube for å se riktig teknikk, og ha fokus på å bruke de riktige musklene når du trener:) 

Husk at litt trening er 100 ganger bedre enn ingen trening, og det er mye du kan få til med utstyret du har hjemme! Lykke til:)

Anonymkode: ff025...ce7

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull!

Det er tullprat at man må slanke seg for å få en mer trent og markert rumpe.

Hvis man er overvektig så gjelder det jo ..ikke hvis man er undervektig. Men utgangspunktet ble ikke oppgitt.

Du sier så masse er tull :) kan du underbygge for meg hvorfor du mener det jeg sier er tull ? eller er det noe du bare sier fordi du har hørt noe annet ut av sammenheng selv en plass? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Xcase33 skrev:

Hvis man er overvektig så gjelder det jo ..ikke hvis man er undervektig. Men utgangspunktet ble ikke oppgitt.

Du sier så masse er tull :) kan du underbygge for meg hvorfor du mener det jeg sier er tull ? eller er det noe du bare sier fordi du har hørt noe annet ut av sammenheng selv en plass? 

Jeg beklager at jeg svarte på en måte som kan virke veldig krasst. Men det er jo feil at ts må slanke seg for å få mer markert rumpe når hun er så mager som hun er.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du trenger ikke trene så mye hver dag. Typ noen knebøy når du pusser tennene osv. 

Har selv en ledd- og muskelsykdom så kjenner meg godt igjen altså. Du må jo finne en balanse som passer for deg og ikke overdrive, men samtidig så er det som regel ikke så mye man trenger å gjøre hver dag om man gjør det ofte og i korte økter. 

Ok  Tror du det hjelper? :) For jeg har lest og sett på youtubevideor med øvelser at det virkelig må brenne i rumpa for at det skal være tilstrekkelig trening. Derfor kjører jeg et hardt program 1-2 dager i uka, men er jo helt supert om det kan gå med et veldig lett program hver dag eller annenhver dag, som knebøy når jeg pusser tennene uten vekter osv? :)

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Xcase33 skrev:

Visste ikke at du var tynn, men det gjør at du stiller med et bedre utgangspunkt :)

Så lenge du ikke har noen underliggende kronisk sykdom å hensynta så handler det om å få dietten i orden først og fremst. 
Jeg synes virkelig du skal glemme trening et par uker nå, du må bygge deg opp til et bedre fysiologisk utgangspunkt først. 

Du bør mao legge på deg noen naturlige kilo ekstra med en bedre diett. Høres ut som du akkurat overlever med det du spiser nå..hvis kroppen din skal bygge seg opp så trenger du langt mer næring. Aldri hopp over frokost, middag og kveld. Ellers kommer du bare til å bryte ned kroppen din, og bli ødelagt med skader.  

11 minutter siden, Xcase33 skrev:

Ok, skjønner. Setter pris på at du svarte meg uansett altså, men er det ikke litt rart å ta utgangspunkt i at jeg var overvektig, basert på informasjon om at jeg ville trene rumpa? En som er overvektig ville jo først og fremst hatt fokus på å gå ned i vekt, ikke bygge muskler vil jeg tro? Det er jo ikke sånn at alle jenter som vil begynne å trene er overvektige, og rumpe blir hvertfall i mitt hode feil ende å starte i om man faktisk er overvektig.

Men ja, har holdt meg stabil innenfor normalt BMI spekter i 5 måneder nå, så derfor føler jeg meg klar for å trene og tror ikke jeg kommer til å gå i næringsunderskudd eller uønsket ned i vekt av muskelbygging så lenge jeg fortsetter å spise som jeg gjør nå, men kondisjonstrening holder jeg meg unna for å ikke bryte ned kroppen og gå uønsket ned i vekt :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som bør være førsteprioriteten for å bygge rumpe er å spise NOK og mye næringsrik mat. Du er avhengig av å gi næring til musklene dine, og må være i kalorioverskudd. Du kan IKKE slanke deg for å bygge rumpe, spes ikke når du allerede er tynn. Det høres ut som du har et bra fokus på næring:)

Når det gjelder å se effekten av såpass lite trening, avhenger det nok mye av hva som er utgangspunktet ditt. Dersom du er helt utrent, vil du kunne merke forskjell av kontinuerlig trening. Det krever dog som sagt st du spiser nok, og at du gjør effektive øvelser som tar skikkelig på rumpa. Jeg ville kjørt knebøy, hip thrust/glutebridge, markløft (rumensk og sumo funker bra med kettelbells!), kettelbell swing, og kjøre alle øvelsene med kettelbells og gjerne strikk. Se på YouTube for å se riktig teknikk, og ha fokus på å bruke de riktige musklene når du trener:) 

Husk at litt trening er 100 ganger bedre enn ingen trening, og det er mye du kan få til med utstyret du har hjemme! Lykke til:)

Anonymkode: ff025...ce7

Hei, tusen takk for svar og forståelse og god veiledning og tips om konkrete øvelser :)
I programmet jeg har begynt å kjøre med så er det 10 x 2 squats/knebøy med 12 kg kettleball , glute bridge med 10 kg vekter som egentlig bare er manualvekter jeg stabler oppå hverandre og legger på tvers over hoftene det brenner veldig i rumpa etter 20 repetisjoner så jeg stopper der, bruker strikk på lårene i tillegg under glute bridge og squats. Og bruker strikk på lårene og tar  15 *eh aner ikke hva det heter men man står på alle fire og løfter det ene benet ut til siden som en hund som tisser :P det heter fire-- et eller annet på engelsk tror jeg* det brenner også skikkelig så jeg tar bare 15 på hver side, også tar jeg 10 x 2 på hver side stående back kick med strikk.
Jeg skal sjekke kettlebellswing og markløft på youtube og prøve det også!

Håper jo at det vil gi et resultat, om ikke om 3 måneder så kanskje om 5-6? Hvis ikke så er det nesten sånn at det føles bortkastet om jeg trener for lite til at det skal gi noe resultat med tiden. Trener ikke fordi jeg syntes det er kjempegøy :P
Tusen takk for tips til øvelser :)  Det er bedre å få høre fra noen som kan det hva som faktisk må til, om det jeg gjør nå er for dårlig og for lite, eller om det vil ha noe synlig effekt eller ikke. Sånn at jeg kan enten avkaste hele rumpebyggingsprosjektet, eller endre programmet :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjørt bulgarske utfall, step ups og hip abductors, i tillegg til mange av øvelsene som allerede er nevnt. Bruk strikk i tillegg til vekt i knebøy, glutebridge, hipt,og plasser strikken rett nedenfor kneet. Hvis du har en stor ball, kan du også kjøre leg curl som tar baksiden av lårene skikkelig, og som kanskje er lettere teknisk enn strake markløft. Det skal absolutt holde å trene en muskelgruppe to ganger i uka, det er jo ofte det man legger opp til i et splittprogram. Det som er viktig er å øke belastningen. Sjekk gjerne ut rumpeepiododen til treningspodden eller Silje Mariela sitt booty builder program 😊

Anonymkode: 5c6e0...4f5

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er bullshit. Det er ikke slik at en menneskekropp er enten fulltrent eller utrent, det er mange grader og nivåer mellom utrent og trent, selv trening 2 ganger i uka vil ha effekt, men man vil kanskje ha problemer med å få så store resultater som de som trener oftere. Men det vil bli synlig. 

7 hours ago, AnonymBruker said:

Har du vurdert å trene annerledes? Er selv syk og jeg trener ca 10-15 min hver dag + går tur når jeg har energi til overs. Jeg tar knebøy, løfter vekter og situps.

Trener du armer og rumpe? Ta knebøy til det brenner i beina dine. Så kan du enten la det være med det og ta armene dagen etterpå, eller du kan ta armene samme dag. Kommer an på hva som er best og verst for fatiguen din. Løfter du 15 kg nå? Kanskje du kunne eksperimentert med lettere vekter og se om det gjorde at du kunne trene oftere? 

Ellers ville jeg vudert å ha proteinpulver stående som du kan drikke de dagene du ikke får i deg så mye mat. For eks "rent" soyaprotein som du drikker enten med vann eller valgfri drikke

Anonymkode: 2e843...06d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...