AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #1 Skrevet 13. mai 2018 Min 12 år gamle datter sier daglig at hun synes hun selv er stygg. Jeg vet ikke helt hvordan det er best å gripe det an. Jeg har selvsagt snakket masse med henne om det, men det hjelper ikke. Hun er over gjennomsnittet pen (slik at folk snur seg etter henne på gaten), er smart, populær og har mange venner. Vi har også et nært forhold i familien, hun vet hun er elsket og prater med meg om «alt». Men av en eller annen grunn har hun dårlig selvtillit og mener altså hun er både stygg og dum. Jeg skjønner det ikke. Psykolog? Det er mye psykiske problemer i familien, og minst tre i nærmeste slekt som har tatt selvmord. Håper noen sier det er normalt som nesten-tenåring og at det går over... ev. hva som er lurt å gjøre. Takk for all hjelp. Anonymkode: 8f708...d7f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #2 Skrevet 13. mai 2018 Spørsmålet er jo hvor mye hun tenker negative tanker om utseendet sitt. Er det noe som tar over livet hennes eller er det noe hun bare tenker over enkelte ganger. Tror omtrent alle har vært usikre over eget utseende. Anonymkode: 85f30...ddc 3
BeautyBox Skrevet 13. mai 2018 #3 Skrevet 13. mai 2018 Da jeg selv var 12 år trodde jeg også at jeg var stygg, og tenkte ofte på det, men sa det ganske sjeldent tror jeg. Min løsning ble å fortelle til meg selv hver dag i speilet at jeg var pen og vakker, hadde pene øyne, pent smil osv. Var kleint i begynnelsen, men begynte etterhvert å tro på det. Jeg ville undersøkt om ikke det finnes en psykiatrisk sykepleier eller psykolog som datteren din kan gå til. Det er ikke bra at hun går rundt og sier dette hver dag, dessverre tror hun nok på det selv og jenter i den alderen og tenårene er i dag helt sykt opptatt av at en MÅ se ut som Kylie Jenner for å være vakker. Foreldre og skole har selvsagt et ansvar, men mediepåvirkningen er dessverre grusom og nører ikke akkurat oppunder stolthet av naturlig skjønnhet. 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #4 Skrevet 13. mai 2018 Tror dere har for stort fokus på utseende. Jeg ville påpekt det at jeg synes hun er vakker, mye vakrere en mange andre og sagt det at jeg synes at det er trist at hun føler som hun gjør. Ellers ville jeg tatt meg selv i nakken for å passe på å være flinkere til å gi ros for det hun gjør. Anonymkode: b7f38...b1c 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #5 Skrevet 13. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror dere har for stort fokus på utseende. Jeg ville påpekt det at jeg synes hun er vakker, mye vakrere en mange andre og sagt det at jeg synes at det er trist at hun føler som hun gjør. Ellers ville jeg tatt meg selv i nakken for å passe på å være flinkere til å gi ros for det hun gjør. Anonymkode: b7f38...b1c TS her. Mener du vi foreldre har stort fokus på utseende? Det har vi ikke. Vi er veldig lite opptatte av det, faktisk. Hun får mye ros for det hun gjør (konkret sådan) og ikke minst den hun er. Når jeg sier at hun er pen, sier hun bare at jeg er mamma, så derfor ville jeg ment det, uansett. Anonymkode: 8f708...d7f
Sushi Skrevet 13. mai 2018 #6 Skrevet 13. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror dere har for stort fokus på utseende. Jeg ville påpekt det at jeg synes hun er vakker, mye vakrere en mange andre og sagt det at jeg synes at det er trist at hun føler som hun gjør. Ellers ville jeg tatt meg selv i nakken for å passe på å være flinkere til å gi ros for det hun gjør. Anonymkode: b7f38...b1c Det du ber TS om å gjøre/si er jo nettopp å fokusere på utseende. Jeg ville heller prøvd å vri fokuset over på hva hun får til og hvordan hun er mot andre, og at det teller mer enn hvordan hun selv synes hun ser ut. Øv på å si fine ting til dere selv, og forklar henne hvor viktig det er. Øv på å godta ting som de er og heller jobbe med det man kan forandre. Snakk mer om det dere vil at hun skal tenke på, rett og slett - heller enn å prøve å forsikre henne om at hun er pen. Det bygger jo bare opp under at det å være pen er viktig. Det er nok veldig vanlig for 12-åringer å føle seg usikre på utseendet sitt. Men hvis du føler det bikker over til å bli psykiske problemer så trenger hun kanskje hjelp. 11
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #7 Skrevet 13. mai 2018 Tar det mye av tiden hennes? Litt tommelfingerregel, om det er ett problem, eller bare tenåringstanker, tenker jeg. Tar det mye tid- ville jeg kanskje tatt henne med til fastlege, og hørt om litt tips. jeg har hatt tvangstanker siden jeg var veldig ung, og de fleste leger/psyk, har spurt om det tar mye tid. Huff- dette ble ikke noe godt forklart, men jeg håper dere finner ut av det. Flott at dere følger så godt med! Anonymkode: 519fd...1be 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #8 Skrevet 13. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Mener du vi foreldre har stort fokus på utseende? Det har vi ikke. Vi er veldig lite opptatte av det, faktisk. Hun får mye ros for det hun gjør (konkret sådan) og ikke minst den hun er. Når jeg sier at hun er pen, sier hun bare at jeg er mamma, så derfor ville jeg ment det, uansett. Anonymkode: 8f708...d7f Det er ikke noe poeng i at du sier at hun er pen. Du kan si noe som "så fin du er", men det må gjøres sjeden nok til at det faktisk betyr noe. Og er det jo sant, du synes så klart at hun er pen uansett om hun er det eller ikke. Jeg ville fulgt med på situasjonen, men ikke snakket noe særlig mer om det. Fokuser heller på andre kvaliteter hun har. Anonymkode: a5e5c...3cc 1
Lava Anne Skrevet 13. mai 2018 #9 Skrevet 13. mai 2018 Ta en prat med henne om sosiale medier. Det er bevist at for både gutter og jenter så er disse, ofte spesielt instagram, med på å redusere selvfølelse. Tenk også på all den reklamen som går og utseendepresset. Dette er dessverre normalt i vårt samfunn. Dere bør prate om det. I tillegg bør hun kanskje snakke med helsesøster eller få en god psykolog som skjønner hvordan dette påvirker særlig unge jenter. 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #10 Skrevet 13. mai 2018 Det er helt vanlig at jenter (og gutter) på den alderen er misfornøyde med eget utseende. Det går over etter hvert for de fleste. Anonymkode: 23e8b...2be 1
Lava Anne Skrevet 13. mai 2018 #11 Skrevet 13. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er helt vanlig at jenter (og gutter) på den alderen er misfornøyde med eget utseende. Det går over etter hvert for de fleste. Anonymkode: 23e8b...2be Men det er verre i dag. Og det er mer anoreksi. Og mer av dette: https://www.everydayhealth.com/emotional-health/anxiety/body-dysmorphic-disorder-when-you-hate-your-appearance.aspx Selv om man - forhåpentligvis - vokser fra det, er det viktig å snakke om. Man kan ikke bare gå og vente passivt på at alt skal bli bedre når man eldes. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #12 Skrevet 13. mai 2018 Høres ut som hun har fått seg kontoer på diverse sosiale medier ja.. Ville lært henne litt om plastisk kirurgi og Photoshop. Funnet før og etter-bilder av idolene. Begrenset skjermtiden og prøvd å få henne med på aktiviteter som gir mestringsfølelse. Ikke lett det der altså, glad jeg ikke er tenåringsjente i dag Anonymkode: 0c805...dcb 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #13 Skrevet 13. mai 2018 Logg henne av ig, snap og facebook. Boikott å lese blogging. Styr unna the Kardashian, sophie elise verden, bloggerene og andre kroppsforstyrrende programmer. Ta henne med på bading, stranden og svømmehallen. La hun få besøke boliger med funksjonshemmede. Da tenker jeg hun våkner og innser hvor TEIT det er å klage på et friskt utseende. Besøk gjerne brannskadeavdelingen på sykehuset eller vis dokumentaren om katie piper som fikk syre kastet på ansiktet sitt. Og hvordan hun fikk selvtilitten tilbake. Dette er tips til alle dere med døtre. Anonymkode: e6d65...60d 3
Sillyline Skrevet 13. mai 2018 #14 Skrevet 13. mai 2018 Da må du lære henne at hun er bra nok som hun er, uansett hvordan hun ser ut. Utseende sier ingenting om hvordan en person er. Få henne til å se seg selv utenfra. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #15 Skrevet 13. mai 2018 TS her igjen: Hun er ikke på noen av de sosiale mediene dere nevner. Hun bruker musical.ly (privat konto) og YouTube (ikke egen ABO). Hun leser ikke blogger og vet ikke hvem SE er. Om det tar mye tid: vet ikke. Er det sånn at hun forteller meg hver gang, da er det ikke så ofte, men ofte nok til at jeg bekymrer meg. 1-5 GR i uka? Broren har Downs, så det med å besøke PU blir ikke aktuelt.... jeg tror ikke problemet ligger der, heller. Jeg tror hun ikke har det bra og overfører det til utseendet. Branndkadeavdeling er ikke noe sightseeing-plass, det blir for dumt. Hun er ikke en overfladisk person, ikke jålete, ikke opptatt av klær eller sminke, trener og er i god form. Menig i å ikke fokusere på utseendet, men sier mot når hun sier hun er stygg, uten at det blir diskusjon. Mer sånn spørrende, prøver å forstå. Anonymkode: 8f708...d7f 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #16 Skrevet 13. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun er over gjennomsnittet pen (slik at folk snur seg etter henne på gaten) folk gjør dette og hun er 12 år? Det er veldig rart, ærlig talt. Anonymkode: afad1...158 8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #17 Skrevet 13. mai 2018 6 minutter siden, Sillyline skrev: Da må du lære henne at hun er bra nok som hun er, uansett hvordan hun ser ut. Jeg tror hun egentlig vet det, at det handler om noe annet. Som at man har hundre kjoler, men ingenting å gå med, om du skjønner hva jeg mener. TS. Anonymkode: 8f708...d7f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #18 Skrevet 13. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: folk gjør dette og hun er 12 år? Det er veldig rart, ærlig talt. Anonymkode: afad1...158 Ja, kanskje? De har alltid gjort det, fra hun var liten. Hun ser ut som en engel. Hun tror selvsagt de glor fordi det er noe galt med henne, men det er det selvsagt ikke. Anonymkode: 8f708...d7f
Lava Anne Skrevet 13. mai 2018 #19 Skrevet 13. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her igjen: Hun er ikke på noen av de sosiale mediene dere nevner. Hun bruker musical.ly (privat konto) og YouTube (ikke egen ABO). Hun leser ikke blogger og vet ikke hvem SE er. Om det tar mye tid: vet ikke. Er det sånn at hun forteller meg hver gang, da er det ikke så ofte, men ofte nok til at jeg bekymrer meg. 1-5 GR i uka? Broren har Downs, så det med å besøke PU blir ikke aktuelt.... jeg tror ikke problemet ligger der, heller. Jeg tror hun ikke har det bra og overfører det til utseendet. Branndkadeavdeling er ikke noe sightseeing-plass, det blir for dumt. Hun er ikke en overfladisk person, ikke jålete, ikke opptatt av klær eller sminke, trener og er i god form. Menig i å ikke fokusere på utseendet, men sier mot når hun sier hun er stygg, uten at det blir diskusjon. Mer sånn spørrende, prøver å forstå. Anonymkode: 8f708...d7f Man får det likevel ved å sammenligne seg med andre på skolen, gata, og det er reklame som spiller på kvinners utseende overalt (i gata, på fjernsyn) etc. Å forakte sitt eget utseende er det samme som ikke å ha det bra. Uansett bør hun kanskje snakke med en objektiv tredjepart også? Leit å høre at jenta di har det sånn.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #20 Skrevet 13. mai 2018 Akkurat nå, Lava Anne skrev: Man får det likevel ved å sammenligne seg med andre på skolen, gata, og det er reklame som spiller på kvinners utseende overalt (i gata, på fjernsyn) etc. Å forakte sitt eget utseende er det samme som ikke å ha det bra. Uansett bør hun kanskje snakke med en objektiv tredjepart også? Leit å høre at jenta di har det sånn. TS: Ja, samme tenker jeg. Men litt nølende, vil ikke lage drama om det er normalt... Anonymkode: 8f708...d7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå