Gå til innhold

Innrede uisolert loft

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har innredet loft uten å isolere? Vi har en leilighet i tredje etasje, og eier også loftet. Det er nå egentlig bare en stor bod. Er såpass lite loftet at en håndverker jeg hadde for å se på det anbefalte å ikke isolere fra innsiden som var planen, tar for mye av rommet, må visst isåfall regne med ti cm inkl. luftingen. Utvendig blir altfor dyrt på noen år..... Men fungerer det å innrede det uansett? Skal evt bare brukes som loftsstue når noen har besøk, evt TV stue for tiåringen med venner på besøk. Og kontor. Ikke soverom. Forsto på håndverkere som var her at lufting på loftet var veldig viktig når man isolerer så man ikke får fuktproblemer. Men om det ikke skal isoleres så er det vel bare å sette opp gipsplater og tapetsere?! Bor i Bergen, så blir ikke så kaldt her. De to-tre kaldeste månedene kan vi bare la være å bruke det evt.

noen tanker? 

Anonymkode: 65863...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skal du skaffe deg et omfattende muggsopp problem så lar du være å isolere. 

En annen sak er at du ikke kan innrede et uinredet loft til beboelsesrom uten tillatelse fra kommunen. Jaja, kan og kan, gjør du det uten å søke så kan problemene stå i kø senere. Å selge en bolig uten godkjent loftsrom hvem vil kjøpe det og risikere å måtte rive.

Anonymkode: 8718e...a2f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom det går fint å ha lufte kanal taket over og isolasjonen fra den siden og  til den andre sidenpå tvers, en må åpne opp i kassen under takrennene slik luften kan passere igjenom. Dersom det er langsgående drager toppen på taket som vil hindre luftekanalen din. ja da vil jeg si som han over, iKKE GJØR DET. La loftet være kaldtloft som det er designet til.

Anonymkode: 5a6a4...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke bruke det sånn det er da? Må du legge gipsplater etc? Det er jo litt kult med et rustikt og nakent loft også. Jeg ville bare satt inn møbler og brukt det som det er, da tar du ingen sjanser.

Anonymkode: a4918...c69

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppvarmet rom uten isolasjon funker greit på sommerhalvåret. Om vinteren derimot... Du vil få store isdannelser på taket med påfølgende vannskader. Du vil få kondensskader på innsiden av taket med fare for mugg og råte....

Lite lurt. Dessuten kan du ikke uten videre innrede et loft til beboelse uten tillatelse fra kommunen.

Anonymkode: f2849...a30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar dere!  Er jo derfor jeg spør, fordi jeg ikke vet så mye om dette....

var ikke klar over at det kunne bli kondensproblemer, vet at ved isolering uten lufting er det fare for det. Fått pris på utvendig isolering, og da også bytte av tak(som egentlig ikke trengs) av to firma, begge rundt 450K! Så må enten snakke med banken, eller islegge planene.... 

Anonymkode: 65863...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...