AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #1 Skrevet 13. mai 2018 Hvis jeg har fått det med meg rett, så har kvinner verneplikt på lik linje med guttae nå? -Er det lettere for de å komme unna, eller er det likt? Er det mange kvinner som ønsker komme unna? Hører lite om det. Nå er det lenge siden jeg var i militæret. Dengang var det temmelig vanlig å prøve "å dimme". Altså finne på et eller annet, slik at man kom seg unna. De fantes jo ikke kvinner der da. Og på en måte er jeg glad også, for da hadde det nok vært mer kinkig for meg å være der. Anonymkode: 1233e...50a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #2 Skrevet 13. mai 2018 Ordinær førstegangstjeneste i dag er peanuts. Som å bo hjemme Anonymkode: 59bbc...346 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #3 Skrevet 13. mai 2018 Det er relativt lett å dimme hvis man virkelig går inn for det. I rekrutten startet vi vel med 45 i troppen, og på slutten var vi 32. Alle som dimmet var gutter. Det er ikke særlig hardt, for hvis man virkelig vil kan man bare daffe rundt og gjøre minst mulig. Men dersom man går inn for det får man som regel en grei og til tider utfordrende tjeneste. Anonymkode: 13f42...62a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #4 Skrevet 13. mai 2018 Er det samme nå også med tiden? Altså at førsteg.tj er 1 år, og så 3 ganger på rep senere? Anonymkode: 1233e...50a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #5 Skrevet 13. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det samme nå også med tiden? Altså at førsteg.tj er 1 år, og så 3 ganger på rep senere? Anonymkode: 1233e...50a Noen har 12 mnd fgt, men noen har også 19 mnd. Hvordan det er med rep vet jeg ikke. Har ikke fått innkalling til det. Anonymkode: 13f42...62a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #6 Skrevet 13. mai 2018 Verneplikten er helt lik for både gutter og jenter nå, dvs. er det like lett (eller vanskelig) å slippe unna for guttene som jentene. Anonymkode: d4f79...dc0
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #7 Skrevet 13. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Verneplikten er helt lik for både gutter og jenter nå, dvs. er det like lett (eller vanskelig) å slippe unna for guttene som jentene. Anonymkode: d4f79...dc0 Men jentene har ikke de samme kravene da. De får for eksempel lenger tid på seg til å løpe 3 000-meteren, og de behøver ikke ta like mange armhevinger som guttene... Anonymkode: 187dc...b69
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #8 Skrevet 13. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men jentene har ikke de samme kravene da. De får for eksempel lenger tid på seg til å løpe 3 000-meteren, og de behøver ikke ta like mange armhevinger som guttene... Anonymkode: 187dc...b69 Men så her det heller ingen krav for å gjennomføre førstegangstjeneste heller, så om du består kravene eller ikke har ingenting å si. Anonymkode: 13f42...62a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #9 Skrevet 13. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jentene har ikke de samme kravene da. De får for eksempel lenger tid på seg til å løpe 3 000-meteren, og de behøver ikke ta like mange armhevinger som guttene... Anonymkode: 187dc...b69 3000-meteren tar man ikke på sesjon, det er bare noe man har testplikt på når man er inne til førstegangstjeneste. Uansett så får det ikke nevneverdige konsekvenser om man så velger å spasere hele 3000-meteren og får resultat deretter. Det er sant at det stilles forskjellige krav til gutter og jenter på de fysiske testene på sesjon, men det er jo helt naturlig, da menn har en biologisk betinget fysisk fordel. Anonymkode: d4f79...dc0 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #10 Skrevet 13. mai 2018 Hva nøyaktig skjer? Jenter som nettopp er ferdig videregående og er 18 år, som har søkt høyere utdannelse, får ikke begynt å studere fordi et brev kom til E-postkassen om at prinsessen må til kasernen i Bardufoss? 😩😥😓😥😥😲 Anonymkode: b9413...6c4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #11 Skrevet 13. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva nøyaktig skjer? Jenter som nettopp er ferdig videregående og er 18 år, som har søkt høyere utdannelse, får ikke begynt å studere fordi et brev kom til E-postkassen om at prinsessen må til kasernen i Bardufoss? 😩😥😓😥😥😲 Anonymkode: b9413...6c4 Vil si at det der var en ganske så unøyaktig beskrivelse.. Anonymkode: 13f42...62a 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #12 Skrevet 13. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva nøyaktig skjer? Jenter som nettopp er ferdig videregående og er 18 år, som har søkt høyere utdannelse, får ikke begynt å studere fordi et brev kom til E-postkassen om at prinsessen må til kasernen i Bardufoss? 😩😥😓😥😥😲 Anonymkode: b9413...6c4 Det er ganske sjelden noen blir tvunget til å gjennomføre førstegangstjenesten. Anonymkode: d138b...a82 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #13 Skrevet 13. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva nøyaktig skjer? Jenter som nettopp er ferdig videregående og er 18 år, som har søkt høyere utdannelse, får ikke begynt å studere fordi et brev kom til E-postkassen om at prinsessen må til kasernen i Bardufoss? 😩😥😓😥😥😲 Anonymkode: b9413...6c4 Studier kommer alltid først. Det er ikke lettere for en jente å få utsettelse av førstegangstjenesten pga studier enn det er for gutter, om det er det du antyder, for der er det likt for alle Anonymkode: d4f79...dc0 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #14 Skrevet 13. mai 2018 Hva slags tjeneste må prinsessene våre gjøre og hvor? Må de bo på samme rom som gutter? Risikerer de lesbiske overfallskvinner og trakassering? Hvordan sles utsettelse og hvor lenge kan msn utsette denne tjenesten? Anonymkode: b9413...6c4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #15 Skrevet 13. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva slags tjeneste må prinsessene våre gjøre og hvor? Må de bo på samme rom som gutter? Risikerer de lesbiske overfallskvinner og trakassering? Hvordan sles utsettelse og hvor lenge kan msn utsette denne tjenesten? Anonymkode: b9413...6c4 Så vidt jeg vet er den eneste vernepliktige prinsessen vi har langt i fra vernepliktig alder, så det aner jeg ikke. Det kan også godt hende at hun slipper å gjennomføre dersom hun ikke vil, da hun tross alt er prinsesse og hennes far og bestefar er generaler. Anonymkode: 13f42...62a 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #16 Skrevet 13. mai 2018 Grunnen til at du ikke hører så mye om det lenger ts, er fordi de omtrent bare tar inn folk som ønsker å dra i militærer. På skjemaet på sesjon del 1 krysser man av for om man ønsker å dra i militæret eller ikke. Alle som ikke ønsket (meg selv inkludert) kom ikke videre til sesjon del 2, da jeg antar de har nok av folk som vil, og ikke orker å bruke energi på de som ikke ønsker. Av alle venner og bekjente er det INGEN som er i militæret som ikke ønsker det selv. Virker som alle storkoser seg der, selvom det er hardt Anonymkode: f88a8...b01 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #17 Skrevet 13. mai 2018 Prinsessen må lære at det heter "På Bardufoss" ikke i.... Anonymkode: caba7...b93
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #18 Skrevet 13. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at du ikke hører så mye om det lenger ts, er fordi de omtrent bare tar inn folk som ønsker å dra i militærer. På skjemaet på sesjon del 1 krysser man av for om man ønsker å dra i militæret eller ikke. Alle som ikke ønsket (meg selv inkludert) kom ikke videre til sesjon del 2, da jeg antar de har nok av folk som vil, og ikke orker å bruke energi på de som ikke ønsker. Av alle venner og bekjente er det INGEN som er i militæret som ikke ønsker det selv. Virker som alle storkoser seg der, selvom det er hardt Anonymkode: f88a8...b01 Jojo, det er bra det. Er sånn det bør være også, ikke tvinge folk som ikke ønsker. Det er 40 år ssiden jeg var inne nå, i 1978 altså. Det var noe som het at man kunne søke om siviltjeneste. Men dengang var jeg lite innstilt på noenting sånt. På sesjon ble vi jaget inn en og en til en bister gamilng, etter å blitt beordret om å få av oss på overkroppen. Ble tvunget til å velge gren der og da. Jeg var en grønnskolling som bare sa infanteriet for det snakket andre om. Da vi kom på rekruttskolen gikk jeg til både prest og psykoiog flere ganger. Gikk og gjemte meg bak skaper og mye rart. Men presten sa bare at jeg ikke hadde grunn nok, og psykologen jaget meg ut døren nesten med en gang. Måtte motvillig lide meg gjennom alt. Det positive var at jeg fikk et fysisk løft da, det trengte jeg faktisk. Vi gikk jo milevis nesten hver dag, og vi gikk 3 mila både til fots og på ski. Den til fots klarte jeg såvidt ikke, og måtte pent innfinne meg med å gå en gang til. I moderne tid har jeg blitt diagnostisert med lidelser som gjorde meg 100 % arbeidsufør. Og det var samme jeg hadde dengang. Blant annet asperger, tror ikke noen visste det var for 40 år siden?. Det var "du trenger bare et spark i ræva" var parolen mot alt sånne symptomer dengang. Anonymkode: 1233e...50a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #19 Skrevet 13. mai 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prinsessen må lære at det heter "På Bardufoss" ikke i.... Anonymkode: caba7...b93 «Prinsessen» er ikke enig i at det heter «på». Derfor sier hun «i». Anonymkode: b9413...6c4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #20 Skrevet 13. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at du ikke hører så mye om det lenger ts, er fordi de omtrent bare tar inn folk som ønsker å dra i militærer. På skjemaet på sesjon del 1 krysser man av for om man ønsker å dra i militæret eller ikke. Alle som ikke ønsket (meg selv inkludert) kom ikke videre til sesjon del 2, da jeg antar de har nok av folk som vil, og ikke orker å bruke energi på de som ikke ønsker. Av alle venner og bekjente er det INGEN som er i militæret som ikke ønsker det selv. Virker som alle storkoser seg der, selvom det er hardt Anonymkode: f88a8...b01 Hvor havner så alle våre «prinsesser», all den tid de krysser av for «ønsker ikke å dra i militæret»? Anonymkode: b9413...6c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå