Gå til innhold

Kan man takke ja til både lokalt + samordna opptak?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt på en master i lokalt opptak.

Jeg har også søkt på et studie i samordna opptak.

Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg vil studere av disse, hvis jeg kommer inn på begge.

I følge nettsiden til masterstudiet vil jeg få svar på opptak lenge før jeg får svar fra samordna opptak. 

Kan jeg takke ja til plass på master, og senere takke ja til plass fra samordna, for deretter å trekke meg fra master? Og hvordan trekker man seg? Og vil det være negativt i forhold til å evt søke masteren på nytt en gang senere? 

Anonymkode: 95509...ac1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samordna opptak og masteropptak påvirker ikke hverandre på noe som helst vis, så du kan takke ja til master og trekke deg uten problem. Du trekker deg ved å si ifra til instituttet så fort du vet, så kan de gi plassen din til noen andre.

Det at du har trukket deg før spiller ikke inn på sjansene dine i deg hele tatt :)

Anonymkode: 43762...bfd

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det skulle være samme studium på samme studiested (der eneste forskjellen er at det ene er bachelor, og det andre studiet er master) så påvirker normalt ikke dette hverandre. Du kan som regel takke fint til master først, for deretter takke ja til samrodna opptaks tilbud også. Og samordan opptak er veldig uforpliktende, der kan man også veldig sent trekke søknaden.

Men det kan være lurt å sjekke lokalt masterreglement, om det er spesielle forhold for de som trekker seg og evt. skal begynne på nytt senere. 

Anonymkode: a1cc8...3b8

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Begge studiene er samme høgskole, men to vidt forskjellige fag. Så da går det nok greit.

Om jeg ender opp med å takke nei til masteren så tenker jeg evt å ta den ved siden av jobb om noen år. Skal sjekke om jeg finner noe reglement på dette :) 

Anonymkode: 95509...ac1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...